Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ik ben sinds 2016 met modelbouw bezig en dit is de eerste kit die ik bouwde, zoals gezegd de Duitse Panther tank Ausf. A schaal 1:35.
Het model is dus al af, maar in overleg met een moderator was het toch ok dat ik een bouwverslag van dit model hier post.

Dit is geen dure kit, ik geloof nog geen 19 euro en was echt bedoeld om te kijken of ik dit leuk genoeg zou vinden. Een mooie prijs dus om dit uit te proberen.

Allereerst een foto van de kit:
Afbeelding

Hier zijn delen van de tank te zien nadat ik deze gelijmd had.
Afbeelding

Het lijmen ging erg goed en snel. Zeker voor mijn doen. Ik had het veel moeilijker verwacht en had echt gedacht dat er meer lijm aan mijn handen zou zitten dan aan het model, maar dat viel reuze mee.
Ik heb nu ook het geduld en dat had ik een paar jaar geleden echt niet.

Op naar de volgende post met bouwervaringen. :)


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 13 apr, 2018 11:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Hier staat de tank in elkaar, ongeschilderd:
Afbeelding

Hier was ik bezig met het schilderen van de tank:
Afbeelding

Toen heb ik meteen een hele grote les geleerd: de onderdelen in de raampjes schilderen.
De loopwielen schilderen was best lastig, aangezien de meesten ronddraaiden onder het schilderen.
Ik heb daardoor aan de andere kant ook meteen geleerd om heel nauwkeurig te schilderen.
Iets dat me bij mijn latere modellen meteen goed van pas kwam. :)


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 13 apr, 2018 11:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Op onderstaande foto had ik alle onderdelen waarvan ik dacht dat ze zwart konden, zwart geschilderd.
Dus ook de uniformen (aangezien Duitse tankbemanningen in de Tweede Wereldoorlog o.a. zwarte uniformen hadden), maar ook de machinegeweren en de reservetracks.

Dit kwam omdat ik niet elke benodigde verfkleur had. Aangezien het toch niet klopte met de realiteit en ik dat niet vond kunnen, heb ik de resterende verfkleuren besteld en het alsnog in de goede kleuren geschilderd.

Afbeelding

Ook geleerd heb ik om de scherpje randjes van de onderdelen netjes af te vijlen of te schuren als ik ze uit de raampjes sneed.
Ik ben meteen begonnen met de onderdelen uit de raampjes te snijden i.p.v. af te breken.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 13 apr, 2018 11:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Op de bovenste foto heb ik de hele tank in een basiskleur van dark yellow geschilderd.

Op de onderste foto ben ik bezig om de tank te camoufleren.

Afbeelding

Afbeelding

Op de onderste foto is ook duidelijk de kier te zien tussen de onderkant en de bovenkant van de romp.
Ik heb er niet bij stilgestaan om die kier op te vullen met bijvoorbeeld putty. Vond dat destijds ook niet zo belangrijk.
Het ging mij bij het bouwen van dit model om het uitproberen van modelbouw.
Te kijken hoe de basis in elkaar zat en of dat iets voor mij zou zijn.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 13 apr, 2018 11:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Uiteindelijk is dit hoe de tank er nu uitziet:

Voorkant:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

Op deze foto's zijn duidelijk een aantal problemen te zien waar ik tijdens de bouw tegenaanliep:

- Dat als je alle onderdelen schildert als ze al op het model gelijmd zijn, je niet overal meer bij kunt,
- Dat ik bij dit model moeite had met het goed bevestigen van de decals,
- Dat ik de tracks niet goed aan elkaar bevestigd kreeg (ik moest ze met een hete schroevendraaier aan elkaar smelten volgens de handleiding, maar dat lukte voor geen meter). Nu zitten ze aan elkaar met de sluitclipjes van boterhamzakjes. Aan de buitenkant zie je het niet, maar het is niet echt een oplossing.

Ook heb ik het luik van de mitrailleurschutter er verkeerd om ingelijmd. Beschrijving niet goed bekeken en gelezen.

Wat me bij dit model niet zo goed bevalt is dat er tussen de onderkant en bovenkant van de romp een open ruimte zit. Als je van onderaf tegen de tank kijkt, kijk je er zo doorheen.

Al met al ben ik erg tevreden met hoe deze Panther uiteindelijk geworden is.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 13 apr, 2018 11:55 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 19:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je kan de loopwielen moeilijk in de raampjes schilderen. Ze zitten meestal op 4 plaatsen vast en hebben een gietnaad over de band, zodat je toch moet gaan schuren. De oplossing is werken op stokjes die je in de asopening schuift of op een kleefmateriaal.

Afbeelding

Met kneedgom.

Afbeelding

Met een drupje secondelijm op een speld.

Ik ben nog in overleg wat betreft de geschikte plek voor dit topic, want er moet wel een bouwverslag zijn voor de schilderfase.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor de tip!

Toch lukt het me goed om de loopwielen in de raampjes te schilderen, maar inderdaad je moet daarna wel schuren.

Voor wat betreft de plaats van dit topic, ik had contact gehad met Bert en die vond dit prima. Tenzij ik zijn antwoord verkeerd begrepen heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 17:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
klopt, ik heb toestemming gegeven omdat je met meerdere topics bezig ging, voor de rest verwijs ik mijn medeMOD naar onze sectie

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement