Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo modelbouwgluurders.

Bij deze mijn eerste projekt voor 2018
Terug een militair voertuig op banden. Om de één of andere reden ben ik niet erg te vinden voor rupsen. :? Hier en daar lees je toch van een forumlid dat er 'probleempjes' zijn daaromtrent en moet er AM-setjes bijgekocht worden.
Later misschien doe ik eens zot en bestel ik ook wel eens de hele reutemeut voor een tankje :wink:

Anyway de HEMMT LHS:

Een kort woordje ( vlug vertaald van de beschijving op de doos )
Heavy Expanded Mobility Tactical Truck is (een gamma van) een 8-wielen- aangedreven off-road truck. Geproduceerd door OSHKOSH vanaf mid 80-jaren tot heden.
LHS = Load Handling System = kort gezegd een container op/afzetsysteem met haak (zoals vele vrachtwagens mee rond rijden)

De HEMTT LHS heeft een laadvermogen van 11 ton en door zijn grote off-road mobiliteit is hij één van de werkpaarden van het US-army.

een fotoke:

photo 434467

Ik heb gekozen om deze uit te voeren in het geel. Eens iets anders van kleur in de vitrinekast :)

photo 434456


Meteen aan de slag en ik kwam al een probleempje tegen: welke gaatjes in het frame moet ik nu openmaken? onduidelijk te zien in het bouwplan. Bouwplan opnieuw bestuderen wat waar zit...
Deze gaatjes dus moeten open:
photo 434457

Voor het verder verloop van het bouwen heb ik geen noemenswaardige problemen tegen gekomen. Al is er wel telkens een goede zichtbare naad op de onderdeeltjes, veel opkuiswerk dus.

Na een aantal avondjes 'knutselen stond er dit op de werktafel:
photo 434463

photo 434462

Met de wielen eronder om de uitlijning van de 4 assen te controleren:
photo 434459

Je ziet al een dryfit van een deel van de bovenbouw ( motorbehuizing) , maar daarover straks meer :roll:

Tevens heeft Italeri toch enkele 'schoonheidsfouten' zitten:
vb 1 de assenophanging: grote gapende kieren die toch enige aandacht behoeven qua afwerking maw bijsnijden en plamuur dus.

photo 434464


vb 2 afwerking rond motor en versnellingsbak
zeeeeer povere detaillering van beide (beetje scratch-bouw vereist) en de montage van uitlaat op de versnellingsbak levert ook een gat

photo 434465


vb 3 detaillering in de cabine.
Volgens opgezochte ref-foto's zijn er meer knopjes, toeters en bellen aanwezig dan dat Italeri laat uitschijnen. zelfs geen decalleke ervoor :(

Tijdens de verdere bouw zal er waarschijnlijk nog één en andere aap uit de mouw komen :? en zeggen dat ik deze kit speciaal gekozen had omwille van zijn correcte banden :lol:

Tot de volgende :brouw:

groetjes,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2018 14:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb indertijd de Revellkit gekocht, die had plastic banden. Waarschijnlijk zat die toen in praktisch 1 avond in elkaar. De kraan achterop was toen volledig gearticuleerd. Is het LHS verstelbaar voor als je de bak afgeladen wil bouwen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2018 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wel voorbij de tijdlijn van mijn interessegebied, toch interessant genoeg om dit te volgen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb, 2018 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bedankt, Walesha, ik probeer het interessant genoeg te houden :wink:

StevenVD schreef:
Is het LHS verstelbaar voor als je de bak afgeladen wil bouwen?


Ja, hoor Steven

photo 435921

photo 435922

Ik ben vorig week als een kieken zonder kop ( figuurlijk hé :D ) beginnen bouwen van de verschillende subbouws.

-Het haakarmsysteem (zie hierboven) ..... Is nog niet af zoals de hydraulische cilinders hangen er nog niet aan.

-Het container geleidsysteem achteraan het chassis ....... is nog wat detailwerk aan

photo 435930

-De laadvloer....... is ook nog niet af

photo 435929

photo 435928

Bouwen,bouwen,bouwen, leuk, toch.... :?
Maar zo verloor ik eventjes het overzicht EN de moed en goesting om dan achteraf alle ejector-marks, naden, kieren,... in één keer aan te pakken. :cry:
Alle onderdelen aan de kant, verderdoen met wat ik ben begonnen en zo alle onderdelen stuk voor stuk rustig aan af te werken

Het chassis:
In de eerste post zei ik al dat er grote kieren waren thv de ophanging. Deze werden opgevuld met putty en met nagellakremover netjes vlakgepenseeld. Op de foto zie je nog oneffenheden, maar ik denk dat ze minder zichtbaar zullen zijn want er ik wil er nog rempotten aanbrengen. (niet aanwezig in de kit) en vanaf een halve meter afstand zie je die oneffenheden al niet meer :wink:
Tevens werden de ophangingspunten van de bladveren een beetje uitgekrast.
Ook worden aan de binnenkant van de chassisbalken de niet doorgeboorde gaatjes dichtgeplamuurd.

photo 435927

Zo, jullie zijn weer mee met de situatie.
De rest is voor de volgende keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 maart, 2018 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Traag, traag, traaaaag gaat de bouw verder.
Door het koudere weer van de afgelopen weken, geen goesting, pasvorm ( dus plamuren, schuren,.... BAH :x
Mijn motivatie zakt.... :cry:

Verwacht met deze update dus geen WAUW,.. COOL,... NICE,... :? Het is eerder een klaagzang :roll:

Ik ben dus verder gegaan met de hydraulische cilinders.
De zuigerstang heb ik beplakt met aluminiumtape. Zo later geen geklooi met chroomverf of-stift
photo 439200

Ook die cilinders zelf zijn een voorbeeld van 'willen maar niet kunnen' of is het 'kunnen maar niet willen' :evil:
let op die inwendige ejektor-marks en dan nog iets

photo 439198

Als je dat dan samenpuzzelt....

photo 439199

Van zulke domme ontwerpfouten krijg ik dus de krul en zakt de motivatie en goesting tot ver onder het vriepunt

Nog een voorbeeld:

photo 439194

Waar het kruisje staat zat er een opliggend plaatje. Vermoedelijk om op een stootkussen te vallen op de dwarsbalk.
Maar als je dan dryfit, klopt dat voor geen meter

photo 439196

Dat 'plaatje' valt dus ter hoogte van die 2 'boebeltjes'. Dat zijn in mijn ogen dus ook stoot-/silentblokken.

Volgens de ref.-foto moet dat plaatje lager zitten en dus op de dwarsbalk liggen.

photo 439202

Enfin,Soit,
Aan de opbouw ga ik niet niet veel extra's toevoegen en gewoon het beste van maken.
Ik heb wel een PE Eduard-set besteld om het interieur van de cabine op te leuken.
Zo om toch de aandacht van de rest weg te trekken :wink:
En een simpel diootje moet ook wel kunnen :)

Tot de volgende keer
(hopelijk met een deftig update :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 74
Volgens mij heb ik nog wel wat foto's liggen van deze truck. Mocht je nog wat foto's kunnen gebruiken, kan ik ze even zoeken voor je


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2018 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Tof. :D
Ik zoek eigenlijk nog goeie frontale (detail)foto's van de zichtbare motor. De foto's die ik heb zijn niet erg duidelijk door allerhande opbouw en de schaduwen die erop vallen.
(Motor in de kit is bagger qua detaillering.)

Misschien heb je een goeie foto van de motor :wink:

groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2018 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 74
Helaas geen foto van de motor. Frontale fot's kan ik je waarschijnlijk wel aan helpen. Zal straks even kijken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo allemaal,

Dit bakbeest wordt niet vergeten.
Om de povere detaillering van deze te 'camoufleren' ( anders gezegd: de aandachtspunten verleggen :wink: ) heb ik één en ander aangekocht:

Voor het diorama:
photo 447387

Eduard PE-set interieur
photo 447386

en voor de buitenkant
photo 447388

en verfjes
photo 447389

Om terug in de mood van het plakken te komen, heb ik een beginnetje gemaakt van road block-doos

photo 447391

photo 447390



Na bestuderen van plannetjes en mogelijk bouwwijzes, concludeer ik dat mijn jaartje weer volgeboekt staat met dit. :lol:

Te beginnen met het interieur : eerst moet er eea verwijderd worden en ook werden diverse ejector-marks aangepakt.
photo 447383

photo 447382

Voor het maken van een 'handschoenkastje' is er een malletje voorzien:( tijdens het maken van de foto was ik hiermee bezig)
photo 447385




Tot de volgende,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Leuk, gekleurd PE voor het interieur. Is deze ook zelfklevend?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement