Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: OSA AKM W-models 1/72
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Wattegedatte?

Deze is ook wel beter gekend als de Sa-8 Gecko (Navo naam) of onder de GRAU designatie 9K33, een icoon van de koude oorlog.

Afbeelding

Dit is een mobiele Surface to Air Missile (SAM of grond-luchtraket) van russische makelij (1971), en was de eerste in zijn soort die zowel de raketten als de doelzoekradar in 1 voertuig combineerde. Deze kunnen dus op zelfstandige basis of in combinatie met lange afstandsradars vijandige vliegtuigen detecteren, traceren en desgewenst aanvallen. Het voertuig is ook volledig amfibisch en heeft een bereik van 500km.

Het gebruikte radarsysteem is een 1S51M3-2 radar, die gebaseerd is op een maritieme radar, maar vereenvoudigd om dat er geen stabilisatie enz. nodig was. Het systeem heeft een elliptische doelzoekradar bovenaan met een bereik van +/-30km, en een gepulsteerde aanvalsradar onderaan met een bereik van 20km. Aan beide zijden bevinden zich nog 2 kleinere radars om d raketten te volgen en geleiden. Hierdoor kunnen tot 2 raketten simultaan geleid worden naar 1 doel. Verder is er ook nog een electro-optische doelzoeker aanwezig in het geval de radar gestoord wordt door ECM.

1 Batterij bestaat uit 4 voertuigen, twee laders met reservecontainers om te herladen (5min/container) en eventueel een commandovoertuig die de 4 voertuigen aan elkaar linkt.

De osa AMK is de laatste variant van dit voertuig en heeft ook de mogelijk naar radargeleide raketten ook draadgeleide raketten af te vuren. Ook is het bereik opgetrokken van 9km tot 15km.

Dit systeem is hoofdzakelijk door Rusland ingezet, maar ook door Griekenland (ex-DDR), Cuba, Polen, Syrië, Ecuador, Irak, Angola ...

Pas in 1987 werd een volledige batterij intact veroverd en kon deze door westerse mogendheden onderzocht worden. In de syrische oorlog is het systeem veroverd door de jihadisten en ook gebruikt met succes (tot ze heroverd of vernietigd waren. Volgens bronnen zouden de Jihadisten deze toestellen werkend gekregen hebben door middel van online tutorials..

genoeg geschiedenis, op naar de kit.

de onderdelen, hierbij heb ik wel de herwerkte kit met een interieur, waar je nagenoeg niks meer van kan zien...:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een beetje PE voor de ruitenwissers en radars.

Momenteel heb ik de romp in grote delen samengelijmd, klaar voor de uitlijning van de wielen en zijn de grote delen samengebouwd en klaar voor extra details:

onderromp:
photo 428250

photo 428248

photo 428247

Bovenromp + basis koepel:
photo 428246

photo 428245

lanceercontainers:
photo 428244
photo 428242

Radars:
photo 428240

photo 428243

Dus nu eerst schuren, kijken hoe ik de wielen passend ga krijgen, want ik heb een opening van 4.8mm waar ik een as van 6.8mm moet kunnen inbouwen, en daarna het aanbrengen van hendels, kabels, enz...

Qua kleuren zit ik te denken aan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op vr 05 okt, 2018 13:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 21:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Gewoon zandkleurig met wat stof ziet er het beste uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Je kan lekker los gaan voor wat een camo patroon betreft. Ik vind de zwart-bruin-groen wel leuk. Hoe groot is deze eigenlijk?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
thx,

deze is 131.5x37.5mm iets te lang en te smal voor hoe het zou moeten (126.9x38.2mm)

Ik twijfel eigenlijk zelf het meest over deze twee, de zandkleurige om te leren verweren, groen/bruin/zwart voor de verschillende camo's op 1 voertuig (voertuig, toren en de twee raketbakken zijn verschillend)

Nu ja, het duurt nog een eindje tegen dat ik daar ben

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik ben het wel eens met Steven dat zandkleurig er erg goed uit kan zien op dit model, zeker in combinatie met de lichtgrijze radar(?)schotels. Met name de verwering komt dan mooi tot zijn recht.
131mm lang is nog best flink voor 1/72, het zal vast een imposante verschijning worden straks.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
en dan uiteindelijk deze nog eens uit de kelders opdiepen...

Niet zoveel progressie, maar dan toch:

Wielen opgeschoond en in dry-fit geplaatst

Afbeelding

Afbeelding

de supports voor de raketlanceerders een beetje verdund, misschien ga ik nog iets dunner, maar...

Afbeelding

en dan uiteindelijk het grootste probleem... de voorzijde is ongeveer 1.5mm te smal voor de romp, en hierbij weet ik momenteel echt niet hoe ik ermee ga moeten omgaan

Afbeelding

Afbeelding

Lokaal een stukje onderaan uitzagen, opwarmen en proberen te rekken, in drie stukken zagen en zo verdikken en dan proberen het detail te herstellen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Mooi model.

Ik neem aan dat je er zelf nog ramen voor moet maken dus waarom zaag je hem niet precies in het midden door (door de raamstijl van boven naar beneden)

Als alles dan goed aan elkaar zit hoef je alleen maar de raamstijl iets dunner te vijlen.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 18:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Die raamstijl is sowieso al overscale. In twee zagen is inderdaad het beste plan. Het zal nooit overal gelijk uitrekken omdat er openingen en verdikkingen zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik denk ook dat doorzagen en een opvulstukje de enige manier is om het op te lossen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 8:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
de pil dan maar doorgebeten...

ik moet 1 zijde bovenaan nog herdoen, wegens net niet gelet op het detail dat ik langs 1 zijde meegeschoven heb:

Afbeelding

Nu nog al het detail herstellen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement