Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Jeroen Zuiderduin schreef:
Ik weet niet of de binnenkant van de luiken wit zijn bij Duitse voertuigen...


Nee, de binnenkant van de luiken hoort in de buitenkleur geschilderd te zijn. In de zeldzame gevallen dat dit niet gebeurde, zou de interieurkleur "Elfenbein" (ivoor) moeten zijn.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
@Steven
Thanks! Altijd goed om even te proberen. Wellicht moet ik dat de volgende keer van te voren proberen hehe.

@Jeroen
Citaat:
Dus vernis - decals - vernis en daarna verweren, maar goed, het is nu allemaal een beetje ‘mosterd na de maaltijd’

Zeker geen mosterd na de maaltijd! Bij deze bouw zitten enorm veel leermomenten en dat is alleen maar goed. Alle tips and tricks zijn dus mooi meegenomen! Dan kan ik er weer rekening mee houden bij de volgende bouw.
Citaat:
maar probeer metallic kleuren voor de chips en krassen te vermijden.

Dit verraste mij toch een klein beetje. Ik heb gekozen voor een metallic kleurtje om zo blootliggend metaal na te bootsen. Ik ben wel benieuwd naar de gedachte achter het kiezen van een donkere kleur voor chips en krassen.

Citaat:
Ik weet niet of de binnenkant van de luiken wit zijn bij Duitse voertuigen

Citaat:
Nee, de binnenkant van de luiken hoort in de buitenkleur geschilderd te zijn. In de zeldzame gevallen dat dit niet gebeurde, zou de interieurkleur "Elfenbein" (ivoor) moeten zijn.

Dit wist ik niet maar ik heb wel bewust voor lichtgrijs gekozen. Het wordt namelijk anders wel een erg grote donkere massa. Historisch gezien dus misschien niet correct, maar het geeft het model wat meer contrast.

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen gemaakt met daglicht. Dit moet alleen even wachten tot volgend weekend.

Feedback is van harte welkom. Dank!

Groeten Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Schoemaker schreef:
Citaat:
Dus vernis - decals - vernis en daarna verweren, maar goed, het is nu allemaal een beetje ‘mosterd na de maaltijd’

Zeker geen mosterd na de maaltijd! Bij deze bouw zitten enorm veel leermomenten en dat is alleen maar goed. Alle tips and tricks zijn dus mooi meegenomen! Dan kan ik er weer rekening mee houden bij de volgende bouw.


Steven, je bent al bezig met het verweringsproces zonder dat er een vernislaagje over de decals zit, dus vandaar 'mosterd na de maaltijd' - geldt dus alleen voor dit model.

Bloodliggend metaal op tanks zal niet glimmen. Dat wil niet zeggen dat het niet mag, jij bouwt.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2017 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Citaat:
Citaat: maar probeer metallic kleuren voor de chips en krassen te vermijden.


Citaat:
Dit verraste mij toch een klein beetje. Ik heb gekozen voor een metallic kleurtje om zo blootliggend metaal na te bootsen. Ik ben wel benieuwd naar de gedachte achter het kiezen van een donkere kleur voor chips en krassen.


Die gedachte is dat Duitse tanks destijds van gewalst staal werden gebouwd. Voor zover dat dan een metaalkleur zou krijgen zou dat iets als antraciet (donker) metallic grijs moeten zijn, geen zilvergrijs zoals jij het hebt gebruikt. Maar liever blijf ik van metaalkleuren weg (buiten de slijtage op de tracks dan)...

Welke kleuren Duitse voertuigen hebben is onder meer afhankelijk van:
- over welke periode van de oorlog we praten
- welk theater
- welk onderdeel

Hier vind je een overzicht welke kleuren op welk moment gebruikt zijn. Uiteraard is dit een leidraad zoals die door het OkW. werd uitgegeven, maar in de praktijk waren er natuurlijk uitzonderingen die jou als modelbouwer enige mate van vrijheid geven.

Beschadigingen/krassen kunnen dus verschillende kleuren hebben, afhankelijk van de periode waarin het voertuig is gesitueerd. In jouw geval hebben we een Panzergrijs voertuig waarbij er (volgens mij) nog geen sprake is van een primerrode basis. De chipping wordt hier dan ook vaak donkergrijs geschilderd, als zijnde ongebleekt, niet verstoft: het deel van de verflaag dat tevoorschijn komt wanneer deze beschadigd wordt.

In het modelbouw zijn dan verschillende manieren om deze chipping aan te brengen. Ik wil je er een aantal noemen.

Methode 1 is met handmatig met een fijn penseel, al dan niet met "3D-effect". Op onderstaande foto zie je een Panther in 3-tone camo die ik met de hand in 3D effect heb gechipt. Aan het einde van de tekst wordt aangegeven dat eind '44, toen verf en de voorgeschreven kleuren steeds schaarser werden, de basis primerrood wordt. Dit is dan ook de kleur van mijn chipping:

Afbeelding

Afbeelding

- basislaag is Panzergeel
- met een fijn penseel schilder je kleine chipping in een kleur die één a twee tinten lichter is dan je Panzergeel.
- Deze chipping vul je in met het primerrood-

Hierdoor ontstaat de illusie dat de Panzergele verflaag een zekere dikte heeft: een 3D effect :) . Het voordeel van deze methode is dat je volledige controle hebt over de vorm en je plaatsing van je chipping. Nadeel is dat het zeer tijdrovend is. Je kan natuurlijk de lichtere basis weglaten zodat je minder tijd nodig hebt, maar het effect is dan ook weg....

Methode 2 is met een sponsje de verf tamponeren:

- Pak een sponsje met een fijn patroon, knip een stukje af.
- Doop dit stukje met je pincet in de verf
- Druk het sponsje op een stuk tissue zodat het meeste weer verdwenen is.
- Ga op logische plaatsen de chipping aanbrengen.

Voordeel is dat dit een stuk sneller gaat dan met het kwastje. Nadeel is dat je weinig controle over de grootte en de plaatsing van de chipping hebt.

Een derde methode die je kan gebruiken is de haarlaktechniek (gebruik de zoekfunctie eens om hier een uitleg over te vinden, er zijn er meerdere).

Tenslotte een viede methode: er zijn meerdere commerciële goedjes op de markt die hetzelfde resultaat beogen als bij de haarlak techniek. Hieronder een tweetal 'foto's van modellen die ik in het verleden zo heb bewerkt.

De eerste is een Panzer III die slechts één bewerking met A.K. chipping fluid heeft gekregen:

Afbeelding

Maar je kan natuurlijk de stappen herhalen waardoor je verschillende lagen chipping hebt. Onderstaand bootje heeft drie primaire kleuren, maar door chipping toe passen m.b.v. AK chipping fluid geef je deze meer diepte:

Afbeelding

Het bootje heeft in totaal dertien lagen:

- primer
- basis laag "houtskleur"
- beschermende laklaag #1
- AK heavy chipping fluid #1
- basis laag wit, waarna er gechipt wordt naar het hout toe
- beschermende laklaag #2
- AK heavy chipping fluid #2
- basis laag blauw, waarna er naar het wit toe wordt gechipt
- beschermende laklaag #3
- AK heavy chipping fluid #3
- basis laag rood, waarna er gechipt wordt naar het wit toe
- beschermende laklaag #4
- de eerste washes...

En geloof me: het is echt niet zo moeilijk als dat het er uitziet. Alles wat je nodig hebt zijn de materialen, de kennis en het lef om het te doen :D .

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 18:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Hallo allemaal,

We zijn weer een weekje verder dus tijd voor een update. Progressie is langzaam, maar dat is de schuld van te veel dingen om te doen en te weinig tijd. We gaan gewoon door. Maar eerst nog even reageren op de reacties. Erg mooi trouwens dat jullie meedenken!

@Jeroen
Nog even een vraag over decals. Waarom eerst een vernislaagje over de decal voordat je bezig gaat met verweren? Ik twijfel er geen moment aan dat het beter is, alleen ben ik wel benieuwd waarom.

@Richard
Erg mooie en duidelijke uitleg! Dankjewel! Het blijkt wel weer dat het schilderen en verweren van een model veel verder gaat dan een kleurtje aanbrengen. Een onervaren bouwer zoals ik verft een beetje op de gok, maar een website zoals die van het linkje die je stuurde helpt hierbij. Van de technieken die je beschrijft heb ik techniek nummer twee gebruikt, maar techniek nummer een lijkt mij ook een mooie om te proberen. Chipping technieken met haarlak is ook een leuke. Genoeg om te proberen dus. Dat is allemaal voor de volgende bouw.
Een tijdje geleden zag ik een filmpje waarbij iemand zijn model nat maakte en vervolgens het model met flinke korrels zout bestrooide. Vervolgens met de airbrush een laagje verf. Als de verf droog is het zout weg wassen en op die manier creëerde hij variatie in de verflaag.

Afgelopen week heb ik de matte laklaag aangebracht. Wat ik wel grappig vind (en mooi) is dat de kleur minder donker is geworden. Ik heb (voor de zekerheid) twee laklagen aangebracht met ruim 24 uur droogtijd er tussen. Vervolgen het model monteren en het resultaat er van is te zien in de foto's hieronder.
photo 430644
photo 430645
photo 430647
photo 430646

Nu is het tijd voor pigmenten en mijn "European earth" wash. Als ik tijd heb ga ik dit morgen doen dus misschien heb ik er morgen nog wat foto's van.

Nog even een vraag:
Welke kleur hadden de uniforms van de bemanning van de tank? Ik heb wel het een en andere gelezen, maar dat was meer een beetje in zijn algemeenheid.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Schoemaker schreef:
Nog even een vraag:
Welke kleur hadden de uniforms van de bemanning van de tank? Ik heb wel het een en andere gelezen, maar dat was meer een beetje in zijn algemeenheid.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

Steven

Voor zover ik weet waren de uniformen van een Duitse tankbemanning zwart. De SS gebruikte soms camo-uniformen en in N-Afrika bij het Afrikakorps waren ze bruin.
Het verschil tussen de zwarte uniformen tussen de Wehrmacht en de SS zit in de gekleurde biezen op de revers: bij de Wehrmacht waren die roze, bij de SS wit of zilver. Ook het doodshoofdembleem van de twee panzereenheden verschilde van vorm.
Hieronder zie je duidelijk de verschillen:

Wehrmacht
photo 430654

SS
photo 430655

Meer foto's en varianten vind je hier: https://www.google.be/search?biw=1280&b ... ac0qB-4IsM:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Waar reed de tank rond?

Normaal gesproken waren de tankuniformen inderdaad zwart, maar in Afrika droegen de meeste tankbemanningen bruine uniformen (de 'gebruikelijke' kleur van het Afrika Korps uniform).

Overigens is het niet geheel correct wat walesha beweert. De 'waffenfarbe' van panzereenheden was zowel bij Wehrmacht als Waffen-SS roze. De witte kleur was voor Infanterieeenheden zoals Panzergrenadiers en zilver was bij beide krijgsmachtonderdelen bestemd voor officiers, zoals de Obersturmführer op de foto van Walesha. Overigens werd de wapenkleur langs de gehele kraag afgeschaft in 1942.
Daarnaast zit het grootste verschil in de vorm van de kraag; die van de Heer was wat forser met puntige hoeken, bij de Panzerjacke van de Waffen-SS was deze wat kleiner met afgeronde hoeken. En natuurlijk de plaatsing van de adelaar: bij de Heer op de rechterborst, bij de W-SS op de linkermouw.
Tenslotte was inderdaad de Heeres Panzer-Totenkopf iets heel anders dan Totenkopf van de SS, met ook een heel andere historische achtergrond. Helaas maakten de geallieerden dit onderscheid ook niet, waardoor tankbemanning van de Heer vaak voor SS'ers werden aangezien en zodoende veel zwaarder werden aangepakt. Dit misverstand werd uiteraard nog versterkt door het zwarte uniform, aangezien de 'gewone' SS van oudsher ook zwarte uniformen droeg.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hey Steven, vernis is bedoeld om de onderlaag te beschermen tijdens het verweren, dus ook de decals. Ook vloeit de wash beter. Dit alles is niet door mij verzonnen hoor Steven. Alles is te vinden bij onze vrienden op modelbrouwers :brouw: .

Schoemaker schreef:
Een onervaren bouwer zoals ik verft een beetje op de gok,


Met verven op gok is helemaal niets mis mee, toont aan dat je niet bang bent om te proberen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Hallo allemaal!

Ik hoop dat iedereen een mooie kerst heeft gehad! Ik heb in ieder geval de nodige calorieën weer binnengekregen. In de tussentijd was er een klein beetje tijd om ook een beetje te bouwen. Deze week ga ik bezig met een eenvoudige diorama. Ik vind dat zelf veel mooier dan de tank gewoon in een kast te zetten. Smaken verschillen natuurlijk. Mijn vader is vroeger een fanatieke modelbouwer geweest, dus hij wilde mij graag helpen. Ik had zelf het idee om de tank op een klein plankje te plaatsen met wat gras er omheen. Mijn vader kon wel wat gips regelen via zijn werk, dus dat was mooi meegenomen! Ik heb nu een emmer vol gips en een zak vol spullen voor het maken van een diorama. Tot zo ver het kleine plankje. Na het maken van plannen de schuur in voor hout. En uiteraard ging de tank mee om te kijken hoe het er uit ziet.
photo 431783

Een beetje groot! Stukje er af dan maar. De timmermansoog (mijn vader) aan het werk.
photo 431782

Vervolgens nog een plankje haaks voor een achtergrond
photo 431784

Het idee is dat de tank over een weg rijd met aan de achterkant van de diorama een heg. Mijn inspiratie zijn de heggen in Normandië. Ik ga dit niet proberen na te maken maar slechts als inspiratie gebruiken. Dit is inmiddels in de maak dus er volgen nog foto's.

Ook heb ik nog even (extra) kerstinkopen gedaan voor mijzelf:
photo 431781

De Tiger tank:
Ik zat thuis enorm te twijfelen wat ik graag als volgend project wil maken. Een tank is echt wel leuk om te maken en de keuze is reuze. Ik ben maar naar de modelbouwzaak gegaan en de Tiger viel me direct in het oog. Ik hoefde niet verder te zoeken! Dit is een wat duurder model ten opzichte van de Pz IV die ik nu bouw. In een van mijn eerste posts vroeg ik naar dit prijsverschil. En inderdaad, de details zien er erg goed uit dus ik ben ook erg benieuwd naar het bouwen. Eerst ga ik mij eens goed verdiepen in de Tiger. Pas als ik veel over de tank weet ga ik bouwen zodat ik weet wat ik ga bouwen.

De Duo Discus
Deze kit lijkt een beetje een vreemde eend in de bijt, maar niets is minder waar! Ik heb namelijk mijn vliegbrevet en vlieg ook op de Duo Discus. Van alle kisten waar ik op gevlogen heb is de Duo Discus het mooiste (Er zijn nog genoeg kisten waar ik erg graag eens in zou willen vliegen). De Duo is een mooie grote, slanke kist met fantastische prestaties en snijdt door de lucht. Het sturen voelt goed en de kist zit ook erg comfortabel wat enorm belangrijk is bij de lange afstand vluchten. Genoeg lof over de Duo te vertellen. Ik wil dan ook de registratie en kleurenschema maken zoals de Duo op de club waar ik vlieg. Gelukkig is "onze" Duo mooi clean. Onlangs is de hele kist opnieuw gespoten en is dus weer hagelwit. Ook de registratie is strak en clean. Geen gekke kleuren of fratsen, maar gewoon een mooie frisse kist. Als de Pz IV klaar is ga ik eerst verder met de Duo om even met iets anders bezig te zijn.

Weer genoeg voor vandaag! Ik denk dat ik voor het eind van het jaar nog wel even een update post. Zo niet, dan wens ik jullie allen een fijne jaarwisseling!

En tot slot.... Bedankt voor het ophelderen van de kleuren van het uniform! Kan ik aar ook weer mee verder! :D

Groeten Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Met de Duo Discus kun je mooi meedoen aan de General/light aviation buddy Build.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement