Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Beste bouwers,

Het lijkt mij leuk en een goed idee om met jullie mijn bouwverslag te delen. Dit is mijn tweede kit die ik bouw (even los van mijn gepruts als kind) en ik heb hiervoor gekozen voor een tank. Mijn vorige bouw was het schip VASA van Revell (1:150). Ik ben hier nog mee bezig om de puntjes op de i te krijgen, maar ik heb ook alvast een begin gemaakt met de tank. Ik kon namelijk niet langer wachten!

Het bouwen van de VASA was een experiment. Het jeukte mij al een tijdje om eens iets te bouwen, en om het af te maken en ook nog mooi ook. Het mocht wat tijd kosten en dat heeft het gedaan. Ik heb ruim een half jaar aan de kit gewerkt. Natuurlijk met pauzes, want ik wilde voorkomen dat ik door ongeduld het model zou afraffelen. Daarnaast kan modelbouwen aardig duur worden, dus ik wilde voorzichtig zijn met het aanschaffen van duur gereedschap en verf. Gelukkig heb ik erg veel plezier in het bouwen en heb ik dus ook wat beter verf en gereedschap gekocht. Mijn wenslijstje is nog lang, maar alles op z'n tijd.

Panzerkampfwagen IV Ausf D

Over naar de kit... Het leek mij dus al een tijdje leuk om een tank te maken. Ik was niet van plan om de Panzer IV te kopen, maar tijdens mijn bezoek aan de modelbouwzaak in Groningen liep ik er tegen aan. 1/35 leek mij een mooie schaal en de kit was maar twee tientjes. Omdat dit ook een beetje een experiment is vond ik de lage prijs van de kit een goede zaak.

De Panzerkampfwagen IV (ookwel Panzer IV) is bij jullie vast niet onbekend. Ik kende de tank slechts van games zoals War Thunder en World of Tanks. Een bezoek aan Wikipedia leerde mij dat deze tank is gebouwd van 1939 t/m 1941 en dat deze tank een verbeterde bepantsering had t.o.v. z'n voorganger. Verder is er genoeg algemene info over de Panzer IV te vinden op het internet, dus ik ga hier verder niet op in.

Een Panzer IV
photo 425730

Zoals ik schreef is deze bouw ook weer een beetje een experiment. Ik heb namelijk de volgende doelen:
- Leren mijn airbrush te gebruiken
- Leren decals fatsoenlijk aan te brengen
- Leren het model te weatheren

Voor het model is mijn doel een eindresultaat vergelijkbaar met dit:
photo 425729

Hieronder een paar foto's van de voorbereiding:
photo 425545
photo 425543
photo 425542
photo 425541
photo 425540
photo 425537

Wat ik een beetje vreemd vond is dat er aan de binnenkant van het chassis (ik weet zo even geen goede naam) de afdruk van batterijen is te zien. Weet iemand toevallig wat het nut daar van is?
photo 425544

De technieken die ik wil gaan gebruiken zijn:
- Het model in drie delen bouwen (chassis, bovenkant en koepel). Ik wil alles eerst bouwen, dan verven, en daarna pas de drie delen samenvoegen.
- De romp zwart spuiten, vervolgens de bovenkant licht van kleur maken met wit en daar overheen German gray.
- Chipping met een stukje spons
- Accentueren met een wash
- Roest en modder effect op de tracks. Ik weet alleen nog niet precies hoe.

Wat vinden jullie van deze technieken? Ik ben nog maar een beginner dus ik wil het mijzelf niet meteen te moeilijk maken.

Dan heb ik tot slot nog een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

1. Moet ik primer gebruiken? Zo ja, welke en waarom?
2. Ik ga verven met acryl verf, moet ik dan ook een vernis gebruiken zodra ik aan de slag ga met washes op organische basis?
3. Even los van deze kit: waarom zijn sommige modellen rond de 50 euro en andere slechts de helft (zelfde merk en schaal)?
4. Moet ik de tools die bij de kit horen vastmaken na het verven, of voor het verven?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groeten Steven


Laatst bijgewerkt door Schoemaker op di 09 jan, 2018 9:00 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jul, 2017 14:32 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Naast het huis van de buren
Die goedkope vijltjes kan ik je alvast afraden,dat zijn meer raspen en geven ook nog af.(persoonlijke mening)
Geef iets meer uit aan bv die van Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hoi Steven,

Je kan bijna niet nat gaan met een Tamiya model, dus goede keus. Er zijn volgens mij modellen die - met toevoeging van een motortje - kunnen rijden, wat dus de batterij positie verklaard.

Een volgorde van een bouwproces verschilt per bouwer. Misschien in jouw geval zou ik de boven- en onderkant van de romp samenvoegen en de wielen appart houden, maar het is wat jij makkelijker vindt. Het is immers je eerste tank en leermomenten kom je ongetwijfeld tegen.

Tegen primer zeg ik ja. Welk merk is aan jouw, Tamiya of Vallejo zijn erg goed maar prijzig. De reden van een primer is de hechting voor de verf en je model krijgt een mooie egale kleur waar je lijmresten en foutjes op kan zien.

Voordat je gaat verweren, altijd een zijdeglans vernislaag aanbrengen. Dan de decals en weer een zijdeglans vernislaag. Nu zijn je decals 'ingeseald' en kan je verweren. Door het gladde oppervalk die je nu hebt gekregen door de vernislaag, vloeien de washes beter uit.

Verschil in prijzen zijn er altijd wel te vinden. Het ene doosje bevat gietramen uit een 50 jaar oude mal, terwijl het andere duurdere doosje gietramen bevat die compleet nieuw ontworpen zijn, en dus mooiere en betere details hebben.

Ik zet het complete model in elkaar, dus ook de tools. Na de basislagen schilder ik de details, lees tools mg's e.d. En naast vijltjes (metalen slotenvijltjes of naaldvijlen - paar euro in de eurobak bij de Karwij), ook een schuurpapiertje aanschaffen.

Begin rustig met bouwen en post zo nu en dan je vorderingen. Zo kunnen medebrouwers met reacties komen en kan je - als nodig - het een en ander nog aanpassen.

Succes man!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 16:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een prachtig begin, waar ik ook het enthousiasme in herken. Om een voorbeeld te geven van zo'n batterijpakket:

photo 376809

Deze tank had ik van mijn baas, die die zo'n veertig jaar geleden gebouwd heeft. Dezelfde kit wordt nu nog verkocht, maar dan zoals jij nu deze Panzer IV aangetroffen hebt, zonder motor. Het betekent ook dat je model rond die periode ontworpen is, als je goed kijkt staat er 1975 op. Daardoor is het goedkoper dan de modellen die nu net uit zijn en waar dan meestal nog wat metalen of giethars-detailonderdelen bij zitten. Je hebt dus een goeie keuze gemaakt met deze eenvoudige kit. De productie van versie D komt ongeveer overeen met wat je aangaf:

Citaat:
Ausf.D, 4/BW + 5/BW
200 + 48 produced by Krupp-Gruson, from October 1939 to October 1940.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_IV)

maar andere versies van deze Panzer werden tot het eind van de oorlog gebouwd:

Citaat:
Ausf.J, 10/BW
~3,160 produced by Vomag Nibelungenwerke from February 1944 to April 1945.

(bron zelfde pagina als hierboven)

Ik ben benieuwd hoe je deze gaat afwerken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Bedankt voor jullie reacties!

@LanciaDelta
Helemaal mee eens. Ik heb vanmiddag wat onderdelen gevijld, maar deze vijltjes zijn te grof. Ze zijn natuurlijk ook niet gemaakt voor dit werk. Wat mij opviel is dat schuurpapier en dergelijke van bepaalde modelbouw merken behoorlijk prijzig kunnen zijn. Morgen maar even langs de bouwmarkt.

@Jeroen
Een primer klinkt als een goed plan. Zoals ik beschreef wil ik een zwarte basislaag en witte accenten onder de german gray laag. Ik zie dat primers ook verkrijgbaar zijn in verschillende kleuren. Ik zou deze zwarte basislaag dus ook met zwarte primer kunnen maken.

Een zijdeglans vernis verraste mij eerlijk gezegd. Ik had eerder een matte vernis verwacht. Vallejo heeft drie soorten: matt, gloss en satin. Ik neem aan dat ik dan de gloss nodig heb. Opzich is zijdeglans ook wel logisch aangezien een zijdeglans oppervlak veel gladder is, maar als finish had ik eerder een matte vernis verwacht. Goed om te weten!

Morgen ga ik uit mijn werk even langs de bouwmarkt. Eens kijken wat ze hebben! Thanks!

@StevenVD
Leuk om te zien! Het jaar 1975 was mij nog niet opgevallen! Jouw en Jeroen zijn uitleg verklaren het prijsverschil. Mooi dat deze modellen nog worden aangeboden voor een zacht prijsje.

Naast het bouwen is het natuurlijk leuk om je te verdiepen in wat je nou eigenlijk bouwt. Zoals zo vaak is de Engelse Wiki weer een stuk uitgebreider dan de Nederlandse. De Engelse had ik nog niet bekeken maar dat ga ik zeker nog even doen.


Vandaag ben ik aan het bouwen geweest. Voordat ik ging bouwen is eerst elke sprue door een sopje gegaan. De vijltjes zijn inderdaad te ruw, dus ik moet hier en daar nog een beetje glad schuren. Dit heeft mij er niet van weerhouden om verder te bouwen. De eerste stap was het bouwen van de achterkant van de tank. Voornamelijk de uitlaat. Wat mij opviel is hoe goed alles past. Helaas heb ik geen foto's van alle stappen gemaakt, maar alleen van het eindresultaat. Detail foto's wil ik in de toekomst wel maken. Vanavond dus alleen een foto van het eindresultaat.
photo 425536

Oeps, de foto is gedraaid. Op deze foto is goed te zien dat de vijltjes aan de ruwe kant zijn. Ik moet wel zeggen dat het op de foto erger lijkt dan in het echt, maar desondanks moet dit wel verbeterd worden.

De volgende stap is het maken van alle wielen. Dit is nogal een klus (dit is absoluut niet erg):
16 road wheels
8 support rollers
2 keer een drive sprocket
2 keer een idler wheel
2 spare road wheels

Dit komt later. Nu is het eerst tijd voor een kop koffie. Fijne avond!

Groeten Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Steven,

Even voor de goede orde, gloss is hoogglans, satin is zijdeglans. Op deze lagen vloeien de washes erg goed. Op een matvernis lijken de washes in te trekken. Ik wil ook nog wel eens 'nat' schuurpapier gebruiken. Dat geeft minder stof en het oppervlak wordt mooi glad. Echter, voor een WW2 militair voertuig - waar afwerking niet belangrijk was - zal dit niet zo heel veel uitmaken. Zoals bijvoorbeeld op de uitlaat, een ruw oppervlak zou daar niet eens misstaan.

Tamiya past goed he. Om mee te beginnen de beste keus.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dit is duidelijk een heruitgave van één der eerste modellen van Tamiya en ja inderdaad, uit de jaren '70 toen een bouwdoos nog gewoon speelgoed was. Vandaar het motortje want eens in elkaar diende het echt "om mee te spelen".
Die tijd is voorbij en modelbouw is nu een serieuze hobby geworden, ik heb trouwens nog steeds een aantal van die motortjes liggen uit mijn jonge jaren (als iemand er wat mee aankan)?
Nu goed, ik ga deze volgen... Duits is niet echt mijn ding maar zowat ieder bouwverslag van gelijk welk militair model wekt mijn interesse.

Succes! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2017 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Goeie kit hoor heb deze ook al gemaakt. Was mijn eerste tankje.
Tip. Las dat je wil primeren, wel de spuitbus primer uit de Action is een uitstekend product hiervoor. En spotgoedkoop.

Modest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2017 7:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Even een verduidelijking, voordat we daar zomaar aan voorbijgaan:

De (zijde)glans laag is bedoeld om aan te brengen vóór de verwering (washes) en decals. Dit omdat de washes hierop beter vloeien en de decals beter hechten op glanslak.

Daarná mag/kan/moet er natuurlijk wél een laag matte lak overheen om het af te maken.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2017 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
@Jeroen
Citaat:
Even voor de goede orde, gloss is hoogglans, satin is zijdeglans.

Duidelijk. Thanks. Inderdaad een uitlaat mag misschien best een beetje ruw, maar dan wel overal en niet alleen over de lijmnaden. Ik ga kijken hoe glad ik het kan krijgen, maar als dit niet goed lukt dan is de hele uitlaat aan de beurt.

@walesha
Citaat:
Dit is duidelijk een heruitgave van één der eerste modellen van Tamiya en ja inderdaad, uit de jaren '70 toen een bouwdoos nog gewoon speelgoed was. Vandaar het motortje want eens in elkaar diende het echt "om mee te spelen".

Je eigen speelgoed moeten bouwen voordat er mee gespeeld kan worden is tegenwoordig ondenkbaar haha. Ik kan mij niet voorstellen dat kinderen dat nog willen doen.

@Modest
Citaat:
Tip. Las dat je wil primeren, wel de spuitbus primer uit de Action is een uitstekend product hiervoor. En spotgoedkoop.

Waar de Action al niet goed voor is! Ik zal eens kijken! Thanks!

@MarChant
Citaat:
ven een verduidelijking, voordat we daar zomaar aan voorbijgaan:

De (zijde)glans laag is bedoeld om aan te brengen vóór de verwering (washes) en decals. Dit omdat de washes hierop beter vloeien en de decals beter hechten op glanslak.

Daarná mag/kan/moet er natuurlijk wél een laag matte lak overheen om het af te maken.

Helemaal duidelijk nu! Dankje!


De wielen zijn inmiddels allemaal gemaakt. Niet heel spannend, maar wel belangrijk.
photo 425964
photo 425962

Ik heb inmiddels schuurpapier gekocht dus hier en daar nog even een beetje schuren. De roadwheels hebben volgens mij last van een "molding line" (ik weet niet of dit de juiste term is, maar ik denk dat jullie snappen wat ik bedoel). Zie foto hieronder:
photo 425963
Ik zou deze lijnen weg kunnen schuren aangezien het mij onwaarschijnlijk lijkt dat de echte Pz.IV dit ook had. Maar is er toevallig iemand die weet of dit inderdaad het resultaat is van het spuitgieten?

Het schuurpapier wat ik heb gekocht is "schuurpapier voor nat schuren"en "schuurpapier voor lichte schuurklus". Respectievelijk korrel 600 en 320. Dit was het fijnste wat ik kon vinden.
photo 425965

De structuur van het papier verschilt ook:
photo 425968

Ik moet de papiertjes maar even testen op een stukje plastic dat ik niet nodig heb. Ook heb ik nog even gekeken naar vijltjes, maar degene die in de bouwmarkt lagen vond ik te grof. Dit komt nog wel.

De volgende stap is het bouwen van de romp van de tank. Dan zal de tank eindelijk een beetje vorm krijgen. :D

Ik ben blij met de reacties die ik van jullie krijg! Dankje! Ik wil deze post eigenlijk afsluiten met stelling. Ik ben namelijk wel benieuwd naar jullie reacties. Het is namelijk zo dat deze kit gebouwd kan worden als de "gewone" versie en de Afrika versie. Het verschil zit (naast camouflage) ook in de koepel en motorcompartiment. Zie de foto's hieronder.
photo 425966
photo 425967

Eerlijk gezegd vind ik de Afrika koepel het mooiste (met de toolbox), maar de camouflage van de Afrika versie weer niet. Om nou de Afrika versie te bouwen, maar de gewone versie te verven is historisch gezien natuurlijk een beetje gek. Maar waarom ook niet?

Dan de stellingen (over het bouwen van militaire voertuigen)
Modelbouwen doe je voor je plezier. Dat is evident, maar:
1. Het doel bij modelbouwen om (naast mooi) een model te maken die historisch gezien zo correct mogelijk is.
2. Het doel bij modelbouwen is het maken van een model zoals je persoonlijk het mooist vindt.
3. Een combinatie van 1 en 2.

Persoonlijk zou ik zeggen stelling 3, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening.

Ik hoor van jullie!

Groeten Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement