Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 16:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Hallo medeknutselaars,

Omdat ik de smaak van de Nederlandse voertuigen in de jaren '70, '80 en '90 helemaal te pakken heb gekregen na het bouwen van mijn "eigen" M 109 a2 diorama (deze staat in een ander topic), ben ik maar meteen doorgegaan met het bouwen van de Leopard 1V uit ongeveer diezelfde periode. Deze moet uiteindelijk op een diorama terecht komen met een Laro van de Kmar

Hoewel ik geen tankman ben heb ik veel gegoogled en boeken gelezen om het origineel toch zo dicht mogelijk te benaderen. Dit alles met eigen inbreng (kwa belading,camo en bevuiling tijdens gebruik op oefeningen).
Uiteraard hoor ik graag commentaar over dingen die beter hadden gekund of niet helemaal kloppen.

Ik zal de foto's proberen op chronologische volgorde en daar waar nodig iets bij vertellen.
Hier de foto's, ik hoop dat het bevalt!!

Eerst een paar foto's tijdens de bouw.
Het model is samengesteld uit 3 verschillende kits.
Nl . het onderstel en loopwerk van Italeri, de toren van Perfect Scale en de kasten en andere accessoires van de Leo 1 kit van Revell.

photo 400902

photo 400903

photo 400904

photo 400905

Vanwege de Schürtzen langs het loopwerk heb ik voor het onderstel van de Italeri kit gekozen, deze zaten nl niet bij de Leopard 1 kit van Revell. Brandblussers aan de voorkant zijn scrachbuild. Spiegels koplampen en kasten aan de zijkanten zijn wel van Revell. Vooral de kasten waren belangrijk omdat die naar mijn weten typisch Nederlands waren.
photo 400907

Na een zwarte gronding de eerste laag groen.
photo 400908

Gevolgd door een lichtere laag khaki groen met een wash en een lichtere afrika korps khaki braun dry brush.
photo 400909

Vervolgens dmv verbandgaas en theebladeren camouflage netten aangebracht en daarna op kleur gespoten. Verder heb ik het voertuig verder aangekleed met persoonlijke spullen van de bemanning. Zoals flessen drinken, extra camo netten, dekzeilen enz.
photo 400910

photo 400911

Met Tamiya buff wat stof aangebracht en daarvoor nog de decals geplaatst, geknoeide brandstof plekken bij de vuldoppen, roet bij de kenmerkende uitlaatlamellen aan de achterzijde met de airbrush. photo 400912

photo 400913

photo 400914

Hierna modder op de achter- en zijkanten aangebracht dmv "spettermethode" mbv een harde kwast. Vind zelf het resultaat mooi gelukt.

photo 400918

photo 400921

photo 400920

photo 400922

Als laaste de bemanning van het merk Valkyrie, mooi setje heb alleen de hoofden vervangen door deze met de tankhelm/ met ingebouwde koptelefoon (weet niet of het officieel een tankhelm heet btw) van het merk Dolp.

photo 400923


photo 400925


photo 400927


photo 400924

Dat waren de foto's,
Ik heb erg veel plezier gehad in het maken van deze mooie Nederlandse tank. Zoals ik al zei komt hij in een diorama met een Laro van de Kmar. Ik denk dat ik voorlopig maar eens verder ga met bouwen van Nederlands spul uit die periode, dat bevalt mij nl erg goed. Waarschijnlijk wordt de volgende een Leopard 2 a4 uit midden jaren '80.

Greetz Patrick.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
De pantserkraag voor de IR-apparatuur vind ik niet helemaal overtuigend, de diameter zou wat groter moeten zijn en de buitenzijde is hiervan schuin. Voor de rest ziet ie er leuk uit.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Dank je Gert-Jan.
Vwb die pantserkraag voor de ir apparatuur , daar heb je wel gelijk in . Scherp gezien. Ik kon er ook geen goeie foto's van vinden, laat staan dat ik wist waar het überhaupt voor diende. :roll:
Heb dat ding een beetje op de gok na gemaakt.

Patrick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2017 1:04 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Erg mooi model geworden, helemaal top!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2017 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
mr.vdh schreef:
Erg mooi model geworden, helemaal top!


D.J.


Thank's!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2017 17:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Gewoon een mooie tank!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2017 18:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
en dat is het... een mooi model, de complimenten met deze....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2017 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Het is inderdaad een mooie tank geworden.
Het modder komt ook overtuigend over. :brouw:

Maar misschien een rare vraag, maar wie of wat is Kmar

Henri

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2017 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
henri m schreef:
Het is inderdaad een mooie tank geworden.
Het modder komt ook overtuigend over. :brouw:

Maar misschien een rare vraag, maar wie of wat is Kmar

Henri

Hoi Henri,
Allereerst bedankt voor de complimenten. Geldt ook voor Rob en Silenoz.

Misschien weet je dat bij de Krijgsmacht veel woorden en begrippen afgekort worden,
Voor de Koninklijke Marechaussee gebruikten wij dus de afkorting Kmar omdat het anders zo'n lang woord was om uit te spreken. En zo waren er tig woorden die in- of afgekort werden. :D :D

Greetz Patrick.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2017 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Juist. Papo in de liboza (paspoort in de linker boven zak) De krijgsmacht met zijn afkortingen. :)

Leuke tank geworden. De modder is inderdaad erg mooi geworden. Ik vind de bemanning wat minder overtuigend. Niet dat je ze niet mooi gemaakt hebt. Niets mis mee maar die helmen. Dat herken ik zo niet direct. Ziet er wat Sovjet achtig uit. Maar dat is natuurlijk maar wat ik vind. Ik heb mijn tijd bij de Lua gediend. (lucht afweer, flycatchers) De enige tanks die ik gezien heb waren de Pruttels (PRTL, Panser Rups Tegen Luchtdoelen) (kan ik nog meer afkortingen vinden?)

Maar echt een beste Leopard. mijn complimenten :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huib2 en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement