Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 1:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tomska, die punten zijn de gebruikelijke plek voor de aanhechtingspunten, bij mijn Bronco setje zaten ze er ook. Met een rond vijltje is dit best te doen (nu zou ik het zelfs met een Dremel doen) en het bespaart je het uitboren van de Friuls, wat evenveel werk met zich meebrengt. Mijn set had ook links met de productiecode op, ik weet niet of dat bij jou ook zo is en of dat bij Friul wel aanwezig is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik had in eerste instantie toch voor de Friuls gekozen Steven, maar dat is inderdaad niet veel minder werk dan het opschonen van de plastic links... Toch maar eens wat rondvijltjes gaan aanschaffen, of de dremel erbij halen. De plastic links hebben geen productiecodes en andere details; de tanden van de track zijn zelfs nog gewoon dicht gegoten, dus zonder deze gaten:
Afbeelding

Ruud; ik heb er een tijd over nagedacht, en het gaat inderdaad een dergelijke testopstelling worden. Twee monteurs die rond de turbine staan, plus een aantal hoge bazen van de Wehrmacht die met de chauffeur aan het polsen zijn of het apparaat een beetje presteert. Ik heb alle figuren al besteld, en ze zijn als het goed is nu met het vliegtuig onderweg vanuit het land van Aliexpress. :mrgreen:

https://www.aliexpress.com/item-img/1-3 ... 29346.html
https://www.aliexpress.com/item-img/1-3 ... 49591.html
Hier worden alleen het linkse figuur van het paar gebruikt.

https://www.aliexpress.com/item-img/1-3 ... 40696.html
https://www.aliexpress.com/item-img/1-3 ... 59656.html
https://www.aliexpress.com/item-img/1-3 ... 04572.html

In de tussentijd heb ik nog wat verder geplakt aan de Panther; althans, voor zover er nog iets te plakken valt. Hij zit nu voor 95% in elkaar, op de tracks en wat gereedschap en andere details na.

photo 402312

photo 402319

photo 402320

Ook de koepel is zo goed als klaar. De mantel en de afstandsmeters krijgen nog een gietstructuur dmv. plamuur, en misschien voeg ik nog een koepelschild voor het dak toe:
Afbeelding
Maar omdat dit slechts een testvoertuig is, lijkt het me wat vreemd om al gelijk extra bepantsering toe te voegen. Maar misschien verander ik nog van gedachten, wie weet...

Ook zijn alle handvaten vervangen door ijzerdraad, en zijn er een aantal ogen voor camouflagenetten aan de zijwanden gemaakt.

photo 402315

photo 402317

photo 402318

Een aantal updates terug had ik een klein probleem aangekaart; de koepel draait een stuk de motorruimte in, waardoor er kans is op botsing met de turbine zelf. Om nu te bepalen of dit echt zo is, heb ik een klein malletje gemaakt van styreen met de uiterste draaiing van de koepel.
photo 402316

De koepel komt weliswaar de motorruimte binnen (hij loopt verder door dan de verhogingen aan de zijkant), maar hij past nét langs de turbine zelf. Er zou dus wel een uitsparing in de verhoging van de motorbeplating moeten komen, maar omdat de motorruimte toch open blijft, is dit geen probleem.

Omdat de motorruimte dus open blijft, moet er wel nog het een en ander aan interieurwerk toegevoegd worden. Het belangrijkste hierbij zijn de stalen strips waarop de motorbeplating normaal gesproken ligt.

Afbeelding

Ik heb dit ongeveer na proberen te maken met Evergreen strips waar een hoop gaten in zijn geboord. Het viel enorm tegen om die gaten netjes opgelijnd te krijgen, maar al met al is het niet slecht gelukt.
photo 402313

photo 402314

De naden tussen de strips worden nog fatsoenlijk afgewerkt, en ik moet ook nog kijken of er nog strips bij moeten, maar de basis is er. Verder zullen er nog wat steunstripjes voor de turbines bij komen, maar omdat de motorruimte al zo goed als volgepropt zit, is er simpelweg niet veel plaats meer over voor details. Wel ben ik nog aan het denken om het eerder genoemde stuk motorbeplating bij de koepel er wel op te zetten, omdat de monteurs anders wel érg weinig plek hebben om te staan. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Blijft een genot om te volgen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2017 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Mooie voorruitgang Tom

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2017 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Ik kan het wel waarderen dat er brouwers zijn die ver in het deriet er allemaal heel goed uit. Hoop dat e.e.a. wel goed zichtbaar blijft. Succes met de bouw

groet ton(y)sherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2017 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Sorry ging niet helemaal goed. Ik bedoel te zeggen "" er in het detail gaan".


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2017 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
He Tomska,

Zit momenteel echt in een "post dip", ben alleen maar aan het bouwen en schilderen. Dat ik voor jouw Panther opnieuw in de pen klim is dan ook omdat ik graag willen zeggen dat dit zeer inspirerend scratchwerk is :D . Net als Steven ga jij tot in detail bezig met Evergreen en scrapbox om het voertuig zo te krijgen zoals jij dat wil. Inspirerend, ik blijf je vorderingen graag (weer in stilte) volgen.

Q: je hebt her en der op het voertuig van die "kronkels" en "vinkjes" zitten. Ongetwijfeld om je bij de bouw te helpen, maar hoe dan precies?

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reacties heren! Toch leuk om te lezen dat het projectje gevolgd wordt.
Tony, ik heb altijd wel de neiging om modellen vrij ver in detail uit te werken, ik vind het uitpluizen van alle details op het echte voertuig altijd wel leuk om te doen. Het is inderdaad wel de bedoeling dat er uiteindelijk zoveel mogelijk zichtbaar blijft van de turbine, anders zou het wel een beetje zonde van de moeite zijn.
Goed om te horen dat m'n scratchwerkjes in de smaak vallen Richard! Maar om ze nu met die van Steven te vergelijken is wel een erg grote eer. :mrgreen: . Ik heb ook af en toe last van een post-dip, maar sinds dat ik een laptop heb (in plaats van de al bijna antieke iPad) is het wel een stuk makkelijker geworden om berichten te plaatsen op het forum.
De kronkels op de koepel geven de plekken aan die nog een giettextuur moeten krijgen. Ik vind het altijd wel handig om dit soort dingen op een of andere manier aan te geven (ook al weet ik goed dat hier nog giettextuur op moet komen :lol: ). De meeste andere lijnen zijn voor metingen gebruikt, maar de letters bij de luiken van de radioman en de bestuurder waren ervoor om de twee luiken niet door elkaar te halen. De mechanismen aan de binnenkant horen er op een bepaalde manier op te zitten, en als je de luiken om zou wisselen klopt de indeling niet meer.

Wegens carnaval zal er de komende paar dagen niet heel veel gebeuren aan de Turbopanther (:mrgreen:), maar de tweede helft van de vakantie ben ik van plan wat tijd vrij te maken om mijn nieuwe airbrush los te laten op de Panther...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2017 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo, de carnaval is weer voorbij, en ook de tweede helft van de vakantie ging iets sneller voorbij dan ik gehoopt had... :mrgreen: . De airbrush zit in ieder geval nog steeds in de doos...
Hoe dan ook, dat betekent niet dat de Panther al die tijd stof heeft zitten vangen; de eerste verf zit er zelfs al op!
Maar voordat dat kon gebeuren, moest eerst de laatste hand gelegd worden aan de motorruimte. Hier zijn nog wat lasnaden gelegd dmv. koperdraad dat met een platbektang geplet is. Hierdoor krijg je een soort lasnadenpatroon in de draad. Ik vind dit persoonlijk een stuk gemakkelijker werken dan de bekende stretched-sprue en lijm-methode, maar ik moet ook toegeven dat die methode er wel iets beter uitziet.

photo 404842

photo 404839

Ook zijn er nog wat ontluchtingsbuizen voor de brandstoftanks gelegd, en zitten alle trackholders erop.
photo 404841

photo 404843

Ik heb nog een halve poging gedaan om het koepelschild uit styreen te halen, maar dat is tot nu toe niet echt een succes geworden (vooral de kleine ronde uitsparingen voor de ventilator en het Nahverteidigungswaffe waren nogal een crime).
photo 404840

Wel heb ik nog wat met plamuur gespeeld op de koepel:
photo 404846

photo 404845

Dit is voor mij de eerste keer dat ik probeer om giettextuur na te maken, en ik moet zeggen dat het best aardig gelukt is. Men neme een oude kwast en wat plamuur; verdun de plamuur iets, en begin gewoon te stempelen met het penseel. Ik merkte wel dat de plamuur in het begin niet echt wil blijven zitten, maar als de eerste laag eenmaal droog is, gaat het een stuk gemakkelijker.

Ook zijn de grote motoronderdelen gespoten in hun basiskleurtje. De BMW-003 wordt voornamelijk zwart (ik ga ervan uit dat de motoren destijds rechtstreeks vanuit BMW de Panthers in gingen, dus in de originele kleuren). De "nieuwe" onderdelen (die dus speciaal voor de Turbopanther zijn ontwikkeld) heb ik in Panzergrau gezet.

Omdat ik in de vakantie toch niet aan de airbrush toegekomen was, is de motorruimte ouderwets gekwast:
photo 404853

Op de foto is nog niet alle verf droog, vandaar de vlekken hier en daar. Een voordeel bij een nadeel; doordat ik nooit met een airbrush gewerkt heb, gaat handkwasten me na verloop van tijd vrij goed af.
Nadat alles zo goed als droog was (ik vind het persoonlijk soms wel prettig werken als de basiskleur nog iets kan vermengen met de olieverfjes), was het tijd voor het leuke deel; verweren! Eerst zijn alle overige onderdelen geschilderd (olietankje, torsiestaven, etc...). Hierna heb ik wat gespeeld met witte, zwarte, en sienna olieverf om het rood wat levendiger te maken (primerrood vind ik persoonlijk nooit echt een gemakkelijke ondergrond om op te werken, het heeft vrij veel nodig voordat de olieverfjes effect beginnen te krijgen). Het is tenslotte wel een vrij nieuw voertuig, dus de verwering is minimaal gehouden. De oliesporen zijn eigenlijk de enige verweringsplekjes die aangebracht zijn.
photo 404861

Intussen waren de figuurtjes volgens Aliexpress ook op het vliegtuig gezet richting mij. Niet dat je veel hebt aan die Track&Trace, volgens Ali zaten de figuren nog in de lucht toen de postbode op de stoep stond (zo'n 2 weken in het vliegtuig dus :lol:). Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de figuren, die ga ik in de toekomst nog wel vaker deze kant op laten komen. Omdat het 2 aparte bestellingen waren, was het ene doosje wel een week later hier dan het andere. Maar ach, een week extra wachten op een kleine maand die je sowieso wel kwijt bent voordat het spul hier is, is ook niet erg.

Maar hoe dan ook: de figuren. Het eerste doosje bevatte 5 figuren, waarvan ik er nu 3 nodig heb (2 figuren zaten in setjes van 2, dus 2 figuren teveel. Maar die komen vast wel op :mrgreen: ).

photo 404849

En in elkaar gebouwd:
photo 404856

Het is de bedoeling dat deze 3 als groepje bij elkaar komen te staan; de chauffeur in gesprek met 2 hogere bazen van het Waffenamt (of iets dergelijks). De nek van de chauffeur is wel net 180 graden de verkeerde kant op gesculpt, dus hij moet achterstevoren uit zijn luik kruipen.

photo 404855

photo 404854

Dan het tweede setje. Dit zijn twee monteurs die achterop de Panther naar de turbines aan het kijken zijn (die waarschijnlijk kuren hebben). Ik moet wel zeggen dat alles zorgvuldig is ingepakt door de Chinezen:
photo 404857

Ze hebben zelfs 2 foto's van hoe het moet worden bijgevoegd (erg handig!).
photo 404859

photo 404858

De plaatsing van deze twee wordt wel iets lastiger, vanwege het ontbreken van de motorbeplating. Ze hebben dus maar erg weinig plek om te staan. De koepel moet in ieder geval gedraaid staan om wat plek te maken voor de twee. Ook moet de staande figuur deels op de grote brandstoftank staan voor steun.
photo 404860

Op het moment ben ik bezig om alle motoronderdelen te schilderen en te verweren, om zo de motorruimte stukje bij beetje vol te laden. De twee turbines zijn nu zo goed als klaar, ik zal binnenkort wat foto's online zetten.
Het is trouwens wel vrij tijdrovend werk, dat verfwerk; zowel de 003 als de werkturbine hebben per stuk een kleine week gekost om te schilderen en verweren. :mrgreen:.

(en het blijft fascinerend om te zien hoe snel je je snijmat volgestouwd hebt met rommel als je eenmaal bezig bent: :lol: )
photo 404865

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2017 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ziet er schitterend uit, als je kan heeft de mantel aan de loop ook nog een horizontale naad, waar de helften van de gietmatrijs samenkomen, en kan je eventueel een castingnummer erop plaatsen.

Bij sommige dozen staan op de sprues hele kleine lettertjes en cijfers, deze schaaf ik dan af voor dit doel.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement