Zo, de carnaval is weer voorbij, en ook de tweede helft van de vakantie ging iets sneller voorbij dan ik gehoopt had...
. De airbrush zit in ieder geval nog steeds in de doos...
Hoe dan ook, dat betekent niet dat de Panther al die tijd stof heeft zitten vangen; de eerste verf zit er zelfs al op!
Maar voordat dat kon gebeuren, moest eerst de laatste hand gelegd worden aan de motorruimte. Hier zijn nog wat lasnaden gelegd dmv. koperdraad dat met een platbektang geplet is. Hierdoor krijg je een soort lasnadenpatroon in de draad. Ik vind dit persoonlijk een stuk gemakkelijker werken dan de bekende stretched-sprue en lijm-methode, maar ik moet ook toegeven dat die methode er wel iets beter uitziet.
Ook zijn er nog wat ontluchtingsbuizen voor de brandstoftanks gelegd, en zitten alle trackholders erop.
Ik heb nog een halve poging gedaan om het koepelschild uit styreen te halen, maar dat is tot nu toe niet echt een succes geworden (vooral de kleine ronde uitsparingen voor de ventilator en het Nahverteidigungswaffe waren nogal een crime).
Wel heb ik nog wat met plamuur gespeeld op de koepel:
Dit is voor mij de eerste keer dat ik probeer om giettextuur na te maken, en ik moet zeggen dat het best aardig gelukt is. Men neme een oude kwast en wat plamuur; verdun de plamuur iets, en begin gewoon te stempelen met het penseel. Ik merkte wel dat de plamuur in het begin niet echt wil blijven zitten, maar als de eerste laag eenmaal droog is, gaat het een stuk gemakkelijker.
Ook zijn de grote motoronderdelen gespoten in hun basiskleurtje. De BMW-003 wordt voornamelijk zwart (ik ga ervan uit dat de motoren destijds rechtstreeks vanuit BMW de Panthers in gingen, dus in de originele kleuren). De "nieuwe" onderdelen (die dus speciaal voor de Turbopanther zijn ontwikkeld) heb ik in Panzergrau gezet.
Omdat ik in de vakantie toch niet aan de airbrush toegekomen was, is de motorruimte ouderwets gekwast:
Op de foto is nog niet alle verf droog, vandaar de vlekken hier en daar. Een voordeel bij een nadeel; doordat ik nooit met een airbrush gewerkt heb, gaat handkwasten me na verloop van tijd vrij goed af.
Nadat alles zo goed als droog was (ik vind het persoonlijk soms wel prettig werken als de basiskleur nog iets kan vermengen met de olieverfjes), was het tijd voor het leuke deel; verweren! Eerst zijn alle overige onderdelen geschilderd (olietankje, torsiestaven, etc...). Hierna heb ik wat gespeeld met witte, zwarte, en sienna olieverf om het rood wat levendiger te maken (primerrood vind ik persoonlijk nooit echt een gemakkelijke ondergrond om op te werken, het heeft vrij veel nodig voordat de olieverfjes effect beginnen te krijgen). Het is tenslotte wel een vrij nieuw voertuig, dus de verwering is minimaal gehouden. De oliesporen zijn eigenlijk de enige verweringsplekjes die aangebracht zijn.
Intussen waren de figuurtjes volgens Aliexpress ook op het vliegtuig gezet richting mij. Niet dat je veel hebt aan die Track&Trace, volgens Ali zaten de figuren nog in de lucht toen de postbode op de stoep stond (zo'n 2 weken in het vliegtuig dus
). Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de figuren, die ga ik in de toekomst nog wel vaker deze kant op laten komen. Omdat het 2 aparte bestellingen waren, was het ene doosje wel een week later hier dan het andere. Maar ach, een week extra wachten op een kleine maand die je sowieso wel kwijt bent voordat het spul hier is, is ook niet erg.
Maar hoe dan ook: de figuren. Het eerste doosje bevatte 5 figuren, waarvan ik er nu 3 nodig heb (2 figuren zaten in setjes van 2, dus 2 figuren teveel. Maar die komen vast wel op
).
En in elkaar gebouwd:
Het is de bedoeling dat deze 3 als groepje bij elkaar komen te staan; de chauffeur in gesprek met 2 hogere bazen van het Waffenamt (of iets dergelijks). De nek van de chauffeur is wel net 180 graden de verkeerde kant op gesculpt, dus hij moet achterstevoren uit zijn luik kruipen.
Dan het tweede setje. Dit zijn twee monteurs die achterop de Panther naar de turbines aan het kijken zijn (die waarschijnlijk kuren hebben). Ik moet wel zeggen dat alles zorgvuldig is ingepakt door de Chinezen:
Ze hebben zelfs 2 foto's van hoe het moet worden bijgevoegd (erg handig!).
De plaatsing van deze twee wordt wel iets lastiger, vanwege het ontbreken van de motorbeplating. Ze hebben dus maar erg weinig plek om te staan. De koepel moet in ieder geval gedraaid staan om wat plek te maken voor de twee. Ook moet de staande figuur deels op de grote brandstoftank staan voor steun.
Op het moment ben ik bezig om alle motoronderdelen te schilderen en te verweren, om zo de motorruimte stukje bij beetje vol te laden. De twee turbines zijn nu zo goed als klaar, ik zal binnenkort wat foto's online zetten.
Het is trouwens wel vrij tijdrovend werk, dat verfwerk; zowel de 003 als de werkturbine hebben per stuk een kleine week gekost om te schilderen en verweren.
.
(en het blijft fascinerend om te zien hoe snel je je snijmat volgestouwd hebt met rommel als je eenmaal bezig bent:
)