Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Je hebt helemaal gelijk hoor Remarc, bij mijn vorige projectje (de SA-2) heb ik in het begin heel historisch (bijna hysterisch)correct proberen te bouwen, maar op een begeven moment was ik het gewoon moe. Maar hier heb ik inderdaad redelijk veel vrijheid, en ik ben ook niet van plan om de Panther F die in Panzer Tracts staat 1:1 na te bouwen, puur omdat die zou "kloppen".

Wat ik wel doe, bijvoorbeeld met de torsie-armen, is onderdelen verbeteren. Dat die combinatie armen precies klopt is ook stom toeval, dit waren de enige die ik had liggen. Ze zijn beter dan de armen die bij de kit zaten, en daar heb ik het ook vooral voor gedaan. (Hetzelfde verhaal met de eindoverbrengingen).

Maar je hebt gelijk over het punt dat je niet kunt weten hoe een F-Panther in 1946 rond had zou kunnen rijden, dus je kan er vrij veel op plakken. Blijft wel dat het een beetje realistisch moet blijven, dus de research zal voor mij nooit echt weg gaan. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2016 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik heb nu ook de andere final drive van de Panther aangepast, en ook wat andere kleine ophangings-onderdeeltjes toegevoegd. Dit is op zich niet zo spannend, omdat eigenlijk alles al in de vorige update te zien is. Wat wel iets interessanter is, is dat ik ook begonnen ben met het aanpassen van de achterplaat van de Panther (waar normaal gesproken de uitlaten zitten). Omdat Dragon vrij veel op deze plaat vastgegoten had (bijvoorbeeld de uitlaatbeschermers), moest er wel het een en ander weggezaagd worden. Hierdoor bleven er wel 2 grote gaten in de plaat zitten, en omdat ik het opvullen daarvan niet erg zag zitten, heb ik er wat reserve-onderdelen overheen geplakt.

Afbeelding

Het luik is een omgebouwd bestuurdersluik van een Panther, en ook het rooster komt van de Panther. Het luik is als onderhoudsluik bedoeld voor de turbine, en voor het rooster heb ik als doel verzonnen dat het een soort ventilatierooster is. Het ronde luik in het midden blijft ook een onderhoudsluik, maar de twee pluggen gaan ervan af, omdat het (dacht ik) olie-aflaatpluggen van de V12-motor zijn.

Tussen de twee uitlaten hing oorspronkelijk een krik, en ook die blijft bij de Turbopanther hangen. Wel heb ik er wat boutjes bij geplakt, want die van Dragon zagen er niet echt uit alsof ze een Panther konden dragen. :mrgreen:

Afbeelding

Toen was het tijd voor het volgende scratch-werkje; de trekhaak. Op het grote Google was ik wat info tegengekomen over de Panther II, en ook wat tekeningen van een soort trekhaak die op deze Panther moest komen.

Afbeelding

Ik vond het ding er best interessant uit zien, en omdat dit toch een what-ifje wordt, past deze trekhaak er ook wel bij. Het stelt ook niet heel veel voor qua scratchwerk; eerst heb ik de tekening naar 1/35 teruggeschaald, waarna ik de platen uitgeknipt heb en overgetrokken heb op styreen. De gaten die op de tekening zijn zijn overigens voor een aantal onderhoudsplaten voor de Maybach van de Panther II. Omdat er bij het model geen Maybach in komt (en omdat het geen Panther II is), heb ik deze gaten weggelaten.

Afbeelding

Daarna is alles uitgesneden uit het styreen, waarna alles op maat gesneden en geschuurd is. Hierna is er nog een lading boutjes overheen gegaan, waarna de basis voor de trekhaak al op de Panther zat.

Afbeelding

En nu staat de achterkant van de Panther er zo voor.

Afbeelding

De bagagebakken zijn bewerkt met een aansteker en een mesje, en ook de krik zit er op. Ik ben nu wel tevreden met de achterkant, hij is nu zodanig omgebouwd dat het er wel "anders" uitziet, maar het is nog niet zodanig verbouwd dat er niets meer van een Panther in zit.
Binnenkort ga ik verder met de romp verbeteren, en zodra de romp "dicht" is kan ik beginnen met het motordek uit te gaan denken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Juggernaut schreef:
Ben benieuwd naar de ombouw, ga je ook nog kijken of je de motorbeplating deels open kan zetten?


Had maar niks gezegd Danny, nu heb je me op het idee gebracht om de hele motorruimte te verbouwen... :mrgreen: Zeker omdat ik onlangs nog wat detailtekeningen van de twee turbines tegenkwam, waardoor ik ze nu zo goed als helemaal kan nabouwen.
photo 396325

photo 396324

Om te beginnen moet er een tussenschot gemaakt worden voor de motorruimte. Dit is an sich vrij eenvoudig met styreenplaat te maken, maar dan moeten de maten wel min of meer kloppen... Dus na een hoop meten had ik de maten van het schot vrij goed opgemeten.
photo 396352

Dit paste perfect in de romp, maar ik had er niet aan gedacht dat hier ook nog een dak overheen moet komen... :roll:. Het probleem hierbij was dat de wanden van de romp een deel uitsteken boven de "sponsons" (ik weet de Nederlandse term hiervoor zo 123 niet) van het bovenste deel van de romp.
photo 396350

Hierdoor moest ik wat uitsparingen in het schot maken, waar de zijwanden van de romp doorheen vallen. Maar hierdoor werd het hele schot te hoog, omdat de oversteek van de rompwanden ook doorgaat tot de hele hoogte van de romp (volg je het nog?). Met andere woorden; het hele schot was eigenlijk te hoog, dus de uitsparingen waren achteraf overbodig. Maar dit is geen ramp, want achter deze uitsparingen komen straks toch de brandstoftanks, waardoor dit vrijwel onzichtbaar wordt.
photo 396351

Na al dit aanpassen paste het schot nu wel goed, maar doordat de wanden van de romp eigenlijk te hoog waren, staken deze te hoog uit boven de sponsons. Deze moesten dus ook verzaagd worden, om zo een min of meer correcte motorruimte te maken (qua afmetingen).
photo 396349

photo 396348

Er zitten nu wel nog wat gapende gaten hier en daar op de aansluitingen van de rompdelen, maar dit wordt straks natuurlijk allemaal nog dichtgestopt. En het schot sluit hier ook goed op aan:
photo 396347

In de motorruimte liggen onder andere de torsiestaven van de Panther vrij goed in het zicht, dus hier moest ook nog het een en ander aan verbouwd worden.
Afbeelding
(bron: http://svsm.org/gallery/Panther-Apr05/IMGP4854)

In het model zitten zoals eerder gezegd al torsiestaven, maar er zit nog het een en ander aan bijkomende onderdelen bij de staven, die nog gescratcht moeten worden.

Afbeelding
(bron:http://www.tigertank181.com/58_CD5_Panther.htm)

De staven die naast iedere torsiestaaf liggen had ik nog in de onderdelenbak liggen, maar de staven waar de torsiestaven uitkomen (de brede staven aan de zijkant van de romp) moesten gescratcht worden. Dit heb ik met de draagarmen van de kit gedaan; deze zijn afgezaagd en afgewerkt met aluminiumtape.
photo 396344

Ook liggen er in de motorruimte stalen platen, waar de torsiestaven doorheen lopen.
Afbeelding
(bron: http://svsm.org/gallery/Panther-Apr05/IMGP4868)

Deze dingen lijken op het eerste gezicht vrij eenvoudig om te maken, maar dat viel achteraf toch vies tegen... Vooral de verschillende gaten die precies op lijn moeten liggen met de torsiestaven zijn toch niet gemakkelijk om goed te boren. Maar ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over het resultaat tot nu toe.
photo 396345

photo 396346

Hier is natuurlijk nog genoeg werk aan de winkel (de twee schotten detailleren, de rest van de ophanging, rupsbandspanners, leidingwerk, en vergeet de turbines zelf niet...). Voor de turbine heb ik een aantal opties: ik kan voor de CMK-motor gaan, of ik kan een kit zoals de He-162 van Revell gaan, waar ook een gedeeltelijke motor in zit. Heeft iemand toevallig de CMK-set liggen (die hem ook zou willen verkopen uiteraard)? Of de He-162 van Revell, die de motor niet gaat gebruiken? (natuurlijk ook voor een vergoeding)? Scratchen zou uiteindelijk wel lukken, maar hier gaat zodanig veel werk in zitten, dat het een stuk makkelijker is om al een basis van de motor te hebben.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 18:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zal er van de platen die je nu ingebouwd zijn, nog iets te zien zijn nadat de motor toegevoegd is? Op de technische tekening is in het bovenaanzicht van de bodem niks te zien omdat er een bekisting zit rond de turbine. Chapeau wel voor de energieke aanpak van het scratchwerk, die trekhaak is al een mooi staaltje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2016 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor je compliment Steven! De technische tekening van de motorruimte met turbine is denk ik wat vereenvoudigd weergegeven, waardoor ze onder andere de boden niet ingetekend hebben bij het bovenaanzicht. Als je vanuit het zijaanzicht kijkt, zie je dat er rond de grote turbine nog ruimte vrijgelaten is, waardoor de bodem (deels) zichtbaar blijft. Ik zeg met opzet deels, omdat die overgebleven ruimte zodanig volgebouwd gaat worden met leidingen, buizen, brandstoftanks en nog een tweede turbine, dat de bodem alsnog vrij onzichtbaar gaat blijven. :lol: . Maar ik ben aan het denken om de hele motorbeplating uiteindelijk los te laten, als een soort onderhoudsscene.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Voordat ik de rest van de onderdelen in de motorruimte plaats, moest ik eerst uitzoeken hoeveel ruimte de twee turbines (eigenlijk twee turbines met nog een verbrandingskamer vóór de tweede turbine) in zouden gaan nemem. Hiervoor zou ik dus niet onder het bouwen van deze turbines uit gaan komen. Ik heb overigens besloten om de CMK-set niet aan te schaffen; ik vind het eigenlijk te veel geld (+- 30 euro) voor iets waar ik de helft al sowieso niet gebruik, en waarvan de andere helft toch nog flink aangepast moet worden. De BMW wordt dus ook gescratcht (althans, een poging tot :mrgreen:).

Allereerst is het tussenschot zo goed als afgemaakt, zodat ik het kan monteren.
photo 397696
Het gat had er achteraf niet in gehoeven, omdat hier de turbine met overbrenging voor komt te zitten.

Op het achterschot van de Panther zijn nog wat kleine onderdelen gemonteerd. Deze zitten er eigenlijk meer als afdekking voor gaten etc... dan dat ze er daadwerkelijk moeten zitten, maar bij onderwerp als dit kun je met vrij veel dingen wegkomen, want je weet toch nooit hoe de motorruimte er 1:1 uit gezien zou kunnen hebben. In ieder geval;
Aan de buitenkant van het schot had ik al eerder een rooster gemaakt, en aan de andere kant zit hier nu ook een soort luchtreservoir.
photo 397697

Dit tankje wordt straks op de kleine turbine aangesloten, omdat hier ook een vrij grote koellucht-leiding doorheen loopt (volgens de tekeningen). De lucht wordt nu dus door het rooster aangezogen richting de turbine, en misschien kan ik die opgewarmde lucht straks ook nog doorleiden naar de crew, als een soort crewheater.

Voor de pasgaten van de krik weg te werken, heb ik ook nog een soort beugel voor de uitlaat van de tweede turbine gemaakt. De uitlaat komt straks tegen de beugel te liggen, waarna hij recht omhoog doorloopt tot boven.
photo 397695

En alles gemonteerd. Voor de uitsparing rechts van de beugel komt nog een luik, omdat die ook aan de andere kant te vinden is.
photo 397698

Dan het verhaal turbines. Ik wist van tevoren al dat de kleine turbine meer werk zou zijn dan de compressor (BMW), omdat er van de kleine turbine simpelweg niks te vinden is. Het enige wat ik heb is de tekening, en op die tekening is te zien dat de turbine een ontzettend lastige vorm heeft om te maken.
photo 396324

Het hele ding is rond, waarbij alle rondingen ook nog taps toelopen richting de inlaat, die ook alleen maar uit rondingen bestaat (donutvorm). In de rommelbak kon ik ook niets vinden wat hier enigszins op leek, dus heb ik met een grote dosis dichterlijke vrijheid wat aanpassingen gedaan.
photo 397699

Het lichtgele deel is de inlaat, in het groene deel zit de eigenlijke turbine, en het grijze deel is de overbrenging. Zoals je ziet is er niet veel meer over van het originele ontwerp, dus ik ben zelf ook aan het denken om toch maar een nieuwe, kloppende turbine te maken.

Voor de BMW had ik gelukkig wel genoeg onderdelen die ik kon gebruiken, omdat deze turbine zo goed als helemaal "gewoon" buisvormig is.

photo 397701

photo 397700

Hierbij zie je ook gelijk hoeveel van de 003 weggelaten moet worden voor de GT102; het rechtse deel met de verstevigingsribben wordt geheel weggelaten, en het linkse deel (de compressor) moet ingekort worden, en ook moet er nog een uitlaat tussen gezet worden. Het deel na de compressor blijft onveranderd; zowel de injectoren en de uitlaat blijven hetzelfde.

Eerst maar de onderdelen bij elkaar zoeken:
photo 397702

De ex-radiatorinlaten van een Panther worden gebruikt als luchtuitlaat, en de rest (vooral velgen) wordt gebruikt om de turbine verder op te bouwen.

Dit deel heeft dus de uitlaat, en het groene deel is het gedeelte waar de injectoren op komen.
photo 397703

photo 397704

Het deel links vormt de rest van de turbine, en hier komen straks ook nog een hele hoop leidingen etc... bij.
photo 397705

photo 397707

Om de velgen fatsoenlijk op elkaar gelijmd te krijgen, heb ik wel een aantal ronde tussenstukken moeten maken, om zo nog net wat extra stevigheid te creëren.
photo 397706

En als ik het hele ding vergelijk met de tekening, kloppen de verhoudingen best aardig. Alleen de uitlaat zit iets te ver naar links, maar omdat de tweede turbine ook iets naar links moet verhuizen vanwege ruimtetekort, komt dit eigenlijk ook wel goed uit.

En zo moet het hele spul straks in de Panther komen. De tweede turbine is nu eigenlijk fout (en dus ook te groot), maar dit wordt, als ik nog iets kan verzinnen op die vervelende vorm, nog aangepast. :mrgreen:
photo 397709

photo 397710

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2017 19:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het ziet er wel uit alsof je hier veel plezier aan hebt. Alles past ook keurig op elkaar. Iets wat je nog wel zou kunnen gebruiken zijn vijltjes. Daarmee kan je de tussenschijven die je gemaakt hebt voor de velgen gelijk vijlen met de rand na het lijmen. Ook de trekhaak die je eerder maakte, zou normaal gezien afrondingen op de hoeken hebben. Zeker binnenhoeken mogen geen scherpe knik vertonen door de kerfwerking van materialen onder stress. Daarvoor gebruik ik een set van ronde en rechte exemplaren. De rand van je scratch onderdelen zou je daar snel mee kunnen afwerken tot een perfecte passing, waardoor je nog meer in detail kan gaan. Gebruik ook een centrale as om je turbine-onderdelen op af te lijnen en boor in elk stuk een gat uit. Dat kan je door het midden van die schijven laten gaan, waar je de passer neergezet hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is inderdaad een plezierig project Steven, ik moet toegeven dat het af en toe ook fijn is om iets te bouwen waar het element fantasie ook nog in terug mag komen. :lol:
Je hebt gelijk wat betreft die vijltjes, al een aantal keer tijdens dit project (en ook al bij vorige) liep ik tegen het probleem aan dat afrondingen erg lastig uit te snijden zijn, en met name binnenhoeken. Ik moet daarom toch maar eens op zoek gaan naar een setje rondvijlen.
Er is overigens wel 1 cirkelplaat in de turbine die met opzet te groot gelaten is; op deze opstaande rand komt nog een serie bouten, om zo een flensverbinding tussen de turbine en de luchtuitlaat na te maken (deze is immers als het ware tussen de turbine in geschroefd).

Ik hoop trouwens binnenkort weer wat bouwtijd vrij te maken; de afgelopen paar weken, en de komende paar weken zijn niet bepaald rustig geweest ivm. school (projecten die afgerond moeten worden, tentamens in aantocht, en meer leuks :roll: ).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Vorige week zijn de projecten op school afgerond, en nu hebben we 2 weken (betrekkelijke) rust gekregen. De tentamens staan immers wel nog op de agenda, maar hier hoef je gelukkig niet de hele dag aan te spenderen. Hierdoor heb ik de afgelopen dagen toch wat uren bouwtijd kunnen vinden, en hier ben ik maar verder gegaan met het half nabouwen, half verzinnen van de inhoud van de motorruimte. :lol: .

Allereerst de grote turbine; op de tekening stonden de grove vormen van de verschillende onderdelen ingetekend, maar hoe het er allemaal precies uit heeft gezien weet geen mens. Vooral de luchttoevoer van de turbine is 1 groot raadsel, en daarom heb ik maar iets verzonnen wat enigszins binnen de gegeven afmetingen past.
Hiervoor heb ik 2 radiatoren van een Dragon-Panther in stukjes gehakt, en van de luchtinlaten van de radiatoren heb ik nu de inlaten/filters voor de turbine gemaakt. Het centrale deel van de radiator, waar de grote ventilator normaal zit, is gebruikt voor de grote behuizing waar de turbine en alle andere onderdelen op komen te zitten.
photo 399595

photo 399593

photo 399594

En omdat het straks ook nog allemaal moet passen, ook maar gelijk een dryfit in de Panther:
photo 399596

Ondertussen zijn ook nog wat onderdelen in de motorruimte zelf toegevoegd, zoals de kettingspanners en een schokdemper.
photo 399601

photo 399598

Op de tekening was nog te zien dat er op de behuizing van de turbine een soort turbo zit, die lucht (?) aanzuigt en doorvoert naar de twee luchtinlaten (of andersom, ik heb geen enkel idee wat de functie van het ding is). Maar hoe dan ook, het moet er ook op gebouwd worden, en met behulp van wat rommel uit de onderdelenbak is het filterhuis wat verder aangekleed.
photo 399599

photo 399600

Omdat de veschillende turbine-onderdelen nu zodanig vergevorderd raken dat het tijd wordt om de bevestigingen in de motorruimte te maken, moest ook deze ruimte verbouwd worden. Omdat er zoveel materiaal in de Turbopanther gebouwd zit, waren de zijkanten van de motorruimte deels opgehoogd om de grote turbine ook onder beplating te krijgen. Deze staan gelukkig wel op tekening, en na wat nameten konden er 2 platen gemaakt worden.
photo 399602

Deze platen zijn erg belangrijk voor de positionering van alle onderdelen, omdat het hele filterhuis binnen deze platen moet vallen. De platen kunnen ook niet tot het eind van de motorruimte doorgetrokken worden, omdat anders de koepel niet meer wil draaien. De clue van dit hele verhaal is dat het filterhuis zo ver mogelijk naar achter geschoven moet worden, of anders minstens ver genoeg zodat de koepel nog vrij kan draaien.
photo 399604

photo 399606
Maar zoals je kan zien op de foto's, betekent dit dat het ding sowieso tot tegen de achterkant aan geschoven moet worden, omdat de koepel anders nooit kan draaien. Het gevolg hiervan is dat de uitlaat van de kleine turbine niet meer langs de grote turbine kan, omdat deze zo ver naar achteren is geschoven.
photo 399607

Hierdoor heb ik de houder van de uitlaat weggehaald, waardoor de uitlaat dichter tegen de achterplaat aan kan lopen. Ook is de uitlaatbuis dunner gemaakt, waardoor de turbine een stuk verder naar achter kan gaan.
photo 399608

Het probleem hierbij is weer dat de uitlaat niet uitkomt waar hij uit moet komen. Echter, als de uitlaat eenmaal langs de turbine is, maakt het in principe niet meer uit waar hij heen gaat. Hierdoor kan de uitlaat na deze bocht recht omhoog gelegd worden, waardoor hij precies uitkomt waar hij dat hoort te doen. Het heeft een hoop meet- en zaagwerk gekost, maar uiteindelijk is de uitlaat zodanig gebogen dat hij ook daadwerkelijk goed uitkomt.
photo 399610

Hierna heb ik alles opnieuw los in de motorruimte gelegd, en zoals je kan zien past het nu wel - maar dan ook maar nét. Alsof het zo de bedoeling was. :mrgreen:
photo 399611

photo 399612

Overigens vraag ik me wel af of het erg praktisch is om een loeihete turbine-uitlaat recht naast een luchtinlaat en een andere turbine te leggen, maar volgens de Duitsers kan het prima. :lol:

Als laatste heb ik de uitlaat nog wat gedetailleerd met lasnaden, en zijn de zijschotten met klinknagels vastgezet (hier komen straks overigens ook nog een hele hoop lasnaden op, het is de bedoeling dat het model eruit komt te zien als een omgebouwde Panther - geen productiemodel).

photo 399613

photo 399614

photo 399615

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
De geschiedenis in je introductie was net zo interessant als het technische, een leuke en leerzame introductie! :wink:

Ik kan tot nu toe alleen maar complimenten over je werk geven, ben erg benieuwd hoe dit project zich gaat vorderen.

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement