Voordat ik de rest van de onderdelen in de motorruimte plaats, moest ik eerst uitzoeken hoeveel ruimte de twee turbines (eigenlijk twee turbines met nog een verbrandingskamer vóór de tweede turbine) in zouden gaan nemem. Hiervoor zou ik dus niet onder het bouwen van deze turbines uit gaan komen. Ik heb overigens besloten om de CMK-set niet aan te schaffen; ik vind het eigenlijk te veel geld (+- 30 euro) voor iets waar ik de helft al sowieso niet gebruik, en waarvan de andere helft toch nog flink aangepast moet worden. De BMW wordt dus ook gescratcht (althans, een poging tot
).
Allereerst is het tussenschot zo goed als afgemaakt, zodat ik het kan monteren.
Het gat had er achteraf niet in gehoeven, omdat hier de turbine met overbrenging voor komt te zitten.
Op het achterschot van de Panther zijn nog wat kleine onderdelen gemonteerd. Deze zitten er eigenlijk meer als afdekking voor gaten etc... dan dat ze er daadwerkelijk moeten zitten, maar bij onderwerp als dit kun je met vrij veel dingen wegkomen, want je weet toch nooit hoe de motorruimte er 1:1 uit gezien zou kunnen hebben. In ieder geval;
Aan de buitenkant van het schot had ik al eerder een rooster gemaakt, en aan de andere kant zit hier nu ook een soort luchtreservoir.
Dit tankje wordt straks op de kleine turbine aangesloten, omdat hier ook een vrij grote koellucht-leiding doorheen loopt (volgens de tekeningen). De lucht wordt nu dus door het rooster aangezogen richting de turbine, en misschien kan ik die opgewarmde lucht straks ook nog doorleiden naar de crew, als een soort crewheater.
Voor de pasgaten van de krik weg te werken, heb ik ook nog een soort beugel voor de uitlaat van de tweede turbine gemaakt. De uitlaat komt straks tegen de beugel te liggen, waarna hij recht omhoog doorloopt tot boven.
En alles gemonteerd. Voor de uitsparing rechts van de beugel komt nog een luik, omdat die ook aan de andere kant te vinden is.
Dan het verhaal turbines. Ik wist van tevoren al dat de kleine turbine meer werk zou zijn dan de compressor (BMW), omdat er van de kleine turbine simpelweg niks te vinden is. Het enige wat ik heb is de tekening, en op die tekening is te zien dat de turbine een ontzettend lastige vorm heeft om te maken.
Het hele ding is rond, waarbij alle rondingen ook nog taps toelopen richting de inlaat, die ook alleen maar uit rondingen bestaat (donutvorm). In de rommelbak kon ik ook niets vinden wat hier enigszins op leek, dus heb ik met een grote dosis dichterlijke vrijheid wat aanpassingen gedaan.
Het lichtgele deel is de inlaat, in het groene deel zit de eigenlijke turbine, en het grijze deel is de overbrenging. Zoals je ziet is er niet veel meer over van het originele ontwerp, dus ik ben zelf ook aan het denken om toch maar een nieuwe, kloppende turbine te maken.
Voor de BMW had ik gelukkig wel genoeg onderdelen die ik kon gebruiken, omdat deze turbine zo goed als helemaal "gewoon" buisvormig is.
Hierbij zie je ook gelijk hoeveel van de 003 weggelaten moet worden voor de GT102; het rechtse deel met de verstevigingsribben wordt geheel weggelaten, en het linkse deel (de compressor) moet ingekort worden, en ook moet er nog een uitlaat tussen gezet worden. Het deel na de compressor blijft onveranderd; zowel de injectoren en de uitlaat blijven hetzelfde.
Eerst maar de onderdelen bij elkaar zoeken:
De ex-radiatorinlaten van een Panther worden gebruikt als luchtuitlaat, en de rest (vooral velgen) wordt gebruikt om de turbine verder op te bouwen.
Dit deel heeft dus de uitlaat, en het groene deel is het gedeelte waar de injectoren op komen.
Het deel links vormt de rest van de turbine, en hier komen straks ook nog een hele hoop leidingen etc... bij.
Om de velgen fatsoenlijk op elkaar gelijmd te krijgen, heb ik wel een aantal ronde tussenstukken moeten maken, om zo nog net wat extra stevigheid te creëren.
En als ik het hele ding vergelijk met de tekening, kloppen de verhoudingen best aardig. Alleen de uitlaat zit iets te ver naar links, maar omdat de tweede turbine ook iets naar links moet verhuizen vanwege ruimtetekort, komt dit eigenlijk ook wel goed uit.
En zo moet het hele spul straks in de Panther komen. De tweede turbine is nu eigenlijk fout (en dus ook te groot), maar dit wordt, als ik nog iets kan verzinnen op die vervelende vorm, nog aangepast.