Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt Silenoz, en de tip over de castingnummers ga ik onthouden. :brouw: Gietnaden zijn net iets té hoog gegrepen voor mij denk ik. :lol:

Zoals gezegd hebben nu ook alle motordelen hun kleurtje gekregen:
photo 404847

Het eerste onderdeel dat onder handen genomen is, was de BMW 003. Ik heb de kleurtjes deels gebaseerd op referentie van overgebleven 003's, maar er zit ook een deel dichterlijke vrijheid in. Na de basiskleuren heb ik het hele ding een zwarte wash gegeven, plus nog een drybrush voor het voorste deel (met de leidingen). Het deel van de uitlaat is mte olieverfjes behandeld (de "stipjesmethode"). Het eind van de uitlaat heeft ook nog een flinke roetlaag gekregen.

photo 404850

photo 404851

photo 404852

De kleine turbine was hierna aan de beurt. Net als de BMW werd deze eerst in de basiskleuren gezet. Hier was het in tegenstelling met de BMW wel puur fantasie wat de kleuren betrof.
In eerste instantie was het idee om de uitlaatpijp een roestlaagje te geven, maar toen ik hiermee aan de gang was beviel het me voor geen meter. Buiten het feit dat het er niet uit zag vond ik het gewoon een raar idee dat de uitlaat van een tank in de testfase al tot op het bot verroest was.

photo 404862

Dus werd het tijd voor een flinke kwast en terpentine, om te gaan poetsen (werken met enamels heeft toch wel z'n voordelen :mrgreen:). Hierna heb ik de uitlaat in een aluminiumkleur gezet, net als bij de grote turbine.

photo 404863

En ook hier heb ik zwarte olieverf weer uit de lade gevist, en heb ik het aluminiumkleurtje wat levendiger gemaakt.
photo 404864

Hierna heb ik nog vrij lang met de olieverf gespeeld. Bij alle randen en hoeken van de turbine heb ik hele kleine stipjes zwarte olieverf gezet, en die zijn vervolgens met een zo goed als droge kwart uitgeveegd over de rand. Hetzelfde heb ik met de rechte oppervlaktes gedaan, maar dan met witte olieverf.
photo 404866

photo 404869

photo 404867

Met als eindresultaat:
photo 404870

photo 404868

En omdat deze turbine als eerste ingebouwd moet worden, is hij ook gelijk in de Panther getakeld.
photo 404871

photo 404872

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Tom,

Het is een verschrikkelijk interessant bouwverslag van een even interessante tank. Je bouwmethode ziet er goed uit en het wordt een schitterend geheel. Helemaal met de figuren zoals je die op en naast de tank hebt is het een zeer realistische setting.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
schiiterende vooruitgang... dat roeste zou misschien wel kunnen, gezien de hoge temperaturen en temperatuursverschillen die deze uitlaat zou ondergaan... dat doet rare dingen met metaal...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ziet er wel mooi uit maar ik vraag me af op welke brandstof die turbinemotor dan wel zou gedraaid hebben?
Als die net als een vliegtuigturbinemotor op kerosine draait kan je nooit die roetvorming krijgen en een turbinemotor op diesel??? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2017 17:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
waarom zou diesel een probleem zijn? zelfs vliegtuigen zoals de SU-25 kunnen daarop vliegen, er is alleen meer onderhoud nodig aan de motoren

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Prachtig brouwwerk wat je hier laat zien! Die kleine turbinemotor ziet er erg realistisch uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Silenoz schreef:
waarom zou diesel een probleem zijn? zelfs vliegtuigen zoals de SU-25 kunnen daarop vliegen, er is alleen meer onderhoud nodig aan de motoren

Tja, ik weet het niet hoor, een SU-25 bestond toen nog niet dus vraag ik me af of ze destijds in WO2 een turbinemotor op diesel lieten draaien? :roll:
De (inwendige) constructie van een motor op benzine en ene op diesel verschilt nogal wat, nog nooit een motor gezien die op beide brandstoffen kon werken. Vandaag zal het waarschijnlijk wel bestaan, dat laat ik het in midden maar toen?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Kerosine kan ook flink roeten hoor Walesha: :wink:
Afbeelding
Nu is dit wel een aantal jaartjes geleden, en zijn straalmotoren steeds efficiënter geworden, maar ze stoten nog steeds roetdeeltjes uit. Daar hoef je een straalmotor niet voor op diesel te laten lopen (iets waarvan ik overigens nog niet eens wist dat het mogelijk was, weer iets geleerd vandaag :lol:)
En daarbij was het de bedoeling dat de GT-102 op synthetische brandstoffen moest lopen, die vaak van vrij treurige kwaliteit was. Nu maakt dat voor een gasturbine niet uit (zolang het maar brandt), maar hierdoor was de verbranding ook verre van optimaal. En bij onvolledige / slechte verbranding wil er nog wel eens roet als bijproduct ontstaan.

Over de roest: het had inderdaad wel gekund, maar het leek ook me logischer dat ze voor de uitlaat een of ander roestvrij materiaal zouden kiezen, juist vanwege die grote hitteverschillen. Anders is die uitlaat binnen no-time weggeroest. (en het roesten van de uitlaat wilde niet zo heel goed lukken, dus moest ik iets anders verzinnen :mrgreen:)

Bedankt voor alle complimenten trouwens, leuk om te horen dat de voortgang in de smaak valt. :)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 apr, 2017 6:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Wat een ontzettend originele bouw en scratchwerk hier. Echt knap gedaan!

Trouwens, je moet het niet ver zoeken om een straalmotor te vinden die ook op diesel draait: de Abrams tank heeft er eentje die op verschillende brandstoffen draait, waaronder diesel.

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2017 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor je compliment Wouter! En inderdaad, de Abrams loopt ook onder andere op diesel, maar of een straalmotor daarvan gaat roeten zou ik niet weten.

De afgelopen tijd is er niet heel veel meer gebeurd aan de Panther, maar ik heb wel al na zitten denken over de camo die er straks op moet komen. Ikzelf neig op dit moment naar een variatie op de bekende Octopuscamo, waar tenminste 1 Tiger II aan het einde van de oorlog in rondgereden heeft:
Afbeelding

Er is een hoop discussie over of dit nu een officiële camouflage was, of dat het een eenmalig verzinsel van de crew is geweest. Ik ga er nu maar even van uit dat dit patroon de opvolger moest worden van het 3-tone schema dat tot 1945 gebruikt werd. Ik twijfel wel nog of dat ik de octopuscamo letterlijk over ga nemen op de Panther, of dat ik er wat variatie in stop.
Ik zat hiervoor te denken aan een combinatie van dit schema:
Afbeelding
Met de open cirkels van de octopuscamo.

Maar ik ben er nog niet uit qua camo, dus als er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag. :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement