Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 12:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Super weer wat je hier laat zien... dit wordt een mooitje..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik volg dit al even maar ik vraag me af: heeft dit echt gereden of is het bij een prototype gebleven? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de complimenten heren! Ik ben blij dat ik nu de grove onderdelen klaar heb, omdat het heel lang lastig is geweest om in te schatten hoeveel ruimte alles nu in zou gaan nemen. Nu kan ik ook beginnen met de ombouw en het motordek.
Walter; de GT-102 (dit model) is zover ik weet nooit verder gekomen dan de tekentafel gekomen; alle specificaties van de motor zijn geschat of berekend (dus geen testresultaten, en dus ook een prototype).
Van de GT-101 is echter wel vrij zeker een prototype gebouwd, omdat er in de bron geschreven wordt over tests. Van wat ik uit de tekst op kan maken is de motor zelfs in een Tiger geplaatst (origineel was de bedoeling dat de Tiger de motor zou krijgen). Maar omdat dit niet echt praktisch bleek (de motor was te lang voor de motorruimte van de Tiger), is voor de Panther gekozen (wat hier precies de reden achter was weet/begrijp ik niet, want ook voor de Panther was de motor nog te groot). Hoe dan ook; dat ontwerp is toen goedgekeurd voor massaproductie, dus het is goed mogelijk dat er een werkend prototype van de GT-101 bestaan heeft (waarom zou je anders groen licht voor massaproductie geven :roll: ).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2017 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, we weten nog lang niet alles over de innovatieve projecten van de Duitsers uit die tijd. Nu, een vliegtuigmotor in een tank is niks nieuw... er waren ook Shermans met een stermotor, maar een straalmotor lijkt me in die tijd niet echt "to do".
Maar in WO2 weet je nooit... waar waren ze nog allemaal mee bezig en trouwens: de M1 Abrams vandaag heeft ook een straalmotor!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het zal inderdaad geen makkelijke opgave zijn geweest om zoiets in die tijd te bouwen, zeker als je kijkt hoe Duitsland ervoor stond in de tweede helft van de oorlog. Zeker de GT-102 en 103 zullen iets te hoog gegrepen zijn geweest voor de Duitsers, maar het lijkt me niet onmogelijk te zijn geweest om de 101 te bouwen (of het ding daadwerkelijk volgens de verwachtingen heeft gepresteerd is een ander verhaal).
En inderdaad, tegenwoordig heeft de Abrams ook een straalmotor onder de kap zitten, dus zo gek was het idee van de Duitsers nog niet. :mrgreen: . Leuk om trouwens te weten; verwacht werd dat de GT-101 in verhouding zelfs evenveel vermogen zou hebben als de Abrams; beide zitten/zaten rond de 27 pk per ton.

Maar even een andere vraag: weet iemand in welke kleur de Duitsers de motorruimtes van de Panther verfden? Ik heb op internet bronnen gevonden die spreken van het bekende primerrood, terwijl anderen het over een blauw-grijze kleur hebben (of zelfs ivoorwit, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, ik weet wel dat auto's tot zeker in de jaren '80 een grijze primer hadden onder de lak. Voertuigen in WO2 zullen ook wel eerst een primer hebben gehad, dat kan gaan van rode loodverf (rode menie) tot grijs of melkwit. Naar ik al gehoord heb zouden Duitse voertuigen die een grijze kleur hadden gewoon geschilderd zijn geweest met grijze primer omdat andere verf niet meer beschikbaar was, maar of dat klopt laat ik in het midden. Ik denk dus dat je hier in dit geval gebruik kan maken van enige dichterlijke vrijheid?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik weet dat de Duitsers tot ergens halverwege 1942 het donkergrijs (het bekende Panzer/Dunkelgrau), waarna ze overstapten naar donkergeel als basiskleur. Of dit vanwege verftekorten is gedaan weet ik niet, maar volgens mij is er altijd gebruik gemaakt van de rode menie als primer.
Ik heb nog eens wat gezocht naar kleurenfoto's van gerestaureerde Panthers en Tigers, en je komt zowel het menierood als het Dunkelgrau tegen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het komt dus inderdaad neer op dichterlijke vrijheid denk ik ja. :lol: . En aangezien ik hier alleen maar een spuitbus Dunkelgrau heb staan, gaat het hem dat waarschijnlijk ook worden (of ik moet even uit gaan zoeken hoe mijn nieuwe airbrush werkt :mrgreen: ).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2017 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
De motorruimte is nu zo goed als helemaal opgevuld. Buiten de turbines is de overige ruimte opgevuld met brandstoftanks en nog wat andere kleine dingen. Ik had iedere millimeter van het motorhok op kunnen vullen met tanks (iets dat in het "echt" waarschijnlijk ook gedaan zal zijn), maar in dat geval verdwijnen ook een hoop details. Ik heb de ruimte linksboven dus relatief leeg gelaten, waardoor de onderliggende onderdelen nog enigszins zichtbaar zijn. Alles zit overigens nog los, dus het ziet er nu nog wat scheef uit.
photo 400715

De uitlaat van de kleine turbine zit nu vast aan de turbine, en de uitlaat is nog iets verlengd om boven het motordek uit te komen.
photo 400716

photo 400717

Tussen de compressor en de kleine turbine zat nog een verbrandingskamer. De lucht uit de compressor werd hier vermengd met brandstof, en deze uitlaatgassen werden dan door de kleine turbine heen gejaagd. In feite is het een straalmotor die in twee aparte delen gebouwd is (waarschijnlijk vanwege ruimtegebrek). Ik heb de vorm vrij basic gehouden, omdat dit onderdeel uiteindelijk vrijwel niet meer te zien is. Wel komen er nog een aantal brandstofleidingen, injectoren en pompen op, omdat het nu nog maar een kale cilinder is.
photo 400718

photo 400719

De grote turbine heeft deze spulletjes ondertussen wel al gekregen. De leidingen etc.. zijn gebaseerd op een aantal referentiefoto's van BMW 003's. Maar omdat er bij deze compressor een ingekorte 003 gebouwd is, zijn bepaalde leidingen en onderdelen weggelaten.

[img]http://www.456fis.org/THE%20JET%20ENGINE/bmw003tb_7[1].jpg[/img]

photo 400720

photo 400721

photo 400722

Ik heb lang gepuzzeld over hoe ik de uitlaat van de turbine zou maken. In de tekening is te zien dat de uitlaat een erg lastige, gekromde ronde vorm heeft. Dit is zo goed als niet na te maken, en dus heb ik de uitlaat iets versimpeld. Bij het originele motordek van de Panther zit ook een crew heater (warme radiatorlucht wordt via deze crewheater richting interieur gestuurd), en deze vorm was vrij geschikt om om te bouwen tot uitlaat. De crew heater is afgedekt met een luik van een Tiger II, en de uitlaatpijp is gebogen aluminiumtape. Je kan vanuit de uitlaatpijp wel zien dat de uitlaat "dicht" is, maar waarschijnlijk komt er nog gaas over de uitlaat.
photo 400723

photo 400724

Nu alle turbine-onderdelen klaar zijn, kon ik ook gaan kijken naar de brandstoftanks. Ik kan immers nu pas zien hoeveel ruimte er overblijft nadat de turbines ingebouwd zijn. En dat viel best tegen. :mrgreen:. Naast de compressor was er aan 1 kant nog vrij veel ruimte voor een tank, maar voor de rest is het al redelijk volgebouwd. Er kon wel nog een kleinere tank op de achterplaat van de motorruimte geplaatst worden (het schuine deel).
photo 400725

photo 400726

De grote tank is opgebouwd uit styreenplaat, en de kleine tank komt van een verbouwd restonderdeel. Op de grote tank zit een pomp die tegelijkertijd ook brandstof uit de kleine tank trekt. Ook zijn de tankdoppen en ontluchtingsleidingen toegevoegd.

In de motorruimte zelf zijn hier en daar nog kleine onderdelen toegevoegd. Achterin zit nu een klein olietankje, en tegen de tussenwand zit een grote elektrokast. Hier heb ik eigenlijk willekeurig een aantal draden op gezet, want ze komen nergens vanaf en gaan nergens naartoe. Onder de kast lopen de brandstofleidingen.
photo 400727

photo 400728

Verder heb ik de luiken van de bestuurder en de radioman vervangen door betere luiken uit de onderdelenbak. 1 luik is opengelaten voor een figuur, al had ik achteraf beter het radioluik open kunnen laten. Hier is het namelijk makkelijker om een figuur in te zetten, want de bestuurder zal nooit verder dan zijn hoofd uit het luik steken (of de tank moet stilstaan).
photo 400729

En toen had ik een middag niets te doen, en heb ik de sprues van de tracks en loopwielen maar leeggehaald. :mrgreen:. Het is een pluspunt dat de tracks individueel zijn, maar het is toch echt niet het leukste werkje...
photo 400730

photo 400732

Maar het schoonmaken van die tracks gaat wel heel veel werk kosten...
photo 400731

De aanhechtingspunten zitten namelijk op de meest ongelukkige plek van de hele track; precies op de scharnierpunten van de track. Omdat die punten een gekromde vorm hebben, moeten die aanhechtingspunten erg voorzichtig weggehaald worden, omdat de track er anders niet meer uitziet. Het is wel te doen, maar dat wordt zo verschrikkelijk veel werk dat ik dat extra geld voor wat Friuls nog niet eens zo gek ga vinden... :lol:.
Nu heb ik toevallig nog een set Friuls voor een Panther liggen (Bergepanther), en waarschijnlijk ga ik dit setje lenen voor de Turbopanther. De Bergepanther blijft waarschijnlijk toch nog even in de kast liggen, dus pik ik in de tussentijd nog wel een nieuw setje tracks op voor de Berge.
Mocht er iemand trouwens nog een set DS tracks van een Panther hebben liggen die hij niet meer nodig heeft, wil ik die ook best overnemen (tegen vergoeding uiteraard).

De doos is nu in ieder geval wel al een stuk leger. :mrgreen:
photo 400733

Nog een tweede vraag; ik heb nu al een tijd nagedacht over wat ik straks met het model ga doen qua lay-out. Ik ben aan het denken om er een testvoertuig van te maken, met een aantal monteurs die de turbines in de gaten aan het houden zijn tijdens een testritje. Hierbij laat ik het grootste deel van de motorbeplating weg, waardoor je vol zicht hebt op de turbines. Een beetje zoals de foto's die tijdens het testen van de Maus zijn gemaakt:
Afbeelding

Maar helemaal ben ik hier nog niet uit, dus daarom de vraag; heeft iemand nog andere ideetjes? :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2017 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Tomska schreef:

Nog een tweede vraag; ik heb nu al een tijd nagedacht over wat ik straks met het model ga doen qua lay-out. Ik ben aan het denken om er een testvoertuig van te maken, met een aantal monteurs die de turbines in de gaten aan het houden zijn tijdens een testritje. Hierbij laat ik het grootste deel van de motorbeplating weg, waardoor je vol zicht hebt op de turbines. Een beetje zoals de foto's die tijdens het testen van de Maus zijn gemaakt:
Afbeelding

Maar helemaal ben ik hier nog niet uit, dus daarom de vraag; heeft iemand nog andere ideetjes? :mrgreen:


Vind het een hele interessante opstelling. Zou hem zeker in een "test" opstelling met monteurs e.d. plaatsen. Een keer wat anders en het past briljant bij je fantastische idee van deze unieke, gasuitgevoerde, tank!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2017 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Je ben lekker aan het knutselen, ziet er al goed uit!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement