De motorruimte is nu zo goed als helemaal opgevuld. Buiten de turbines is de overige ruimte opgevuld met brandstoftanks en nog wat andere kleine dingen. Ik had iedere millimeter van het motorhok op kunnen vullen met tanks (iets dat in het "echt" waarschijnlijk ook gedaan zal zijn), maar in dat geval verdwijnen ook een hoop details. Ik heb de ruimte linksboven dus relatief leeg gelaten, waardoor de onderliggende onderdelen nog enigszins zichtbaar zijn. Alles zit overigens nog los, dus het ziet er nu nog wat scheef uit.
De uitlaat van de kleine turbine zit nu vast aan de turbine, en de uitlaat is nog iets verlengd om boven het motordek uit te komen.
Tussen de compressor en de kleine turbine zat nog een verbrandingskamer. De lucht uit de compressor werd hier vermengd met brandstof, en deze uitlaatgassen werden dan door de kleine turbine heen gejaagd. In feite is het een straalmotor die in twee aparte delen gebouwd is (waarschijnlijk vanwege ruimtegebrek). Ik heb de vorm vrij basic gehouden, omdat dit onderdeel uiteindelijk vrijwel niet meer te zien is. Wel komen er nog een aantal brandstofleidingen, injectoren en pompen op, omdat het nu nog maar een kale cilinder is.
De grote turbine heeft deze spulletjes ondertussen wel al gekregen. De leidingen etc.. zijn gebaseerd op een aantal referentiefoto's van BMW 003's. Maar omdat er bij deze compressor een ingekorte 003 gebouwd is, zijn bepaalde leidingen en onderdelen weggelaten.
[img]http://www.456fis.org/THE%20JET%20ENGINE/bmw003tb_7[1].jpg[/img]
Ik heb lang gepuzzeld over hoe ik de uitlaat van de turbine zou maken. In de tekening is te zien dat de uitlaat een erg lastige, gekromde ronde vorm heeft. Dit is zo goed als niet na te maken, en dus heb ik de uitlaat iets versimpeld. Bij het originele motordek van de Panther zit ook een crew heater (warme radiatorlucht wordt via deze crewheater richting interieur gestuurd), en deze vorm was vrij geschikt om om te bouwen tot uitlaat. De crew heater is afgedekt met een luik van een Tiger II, en de uitlaatpijp is gebogen aluminiumtape. Je kan vanuit de uitlaatpijp wel zien dat de uitlaat "dicht" is, maar waarschijnlijk komt er nog gaas over de uitlaat.
Nu alle turbine-onderdelen klaar zijn, kon ik ook gaan kijken naar de brandstoftanks. Ik kan immers nu pas zien hoeveel ruimte er overblijft nadat de turbines ingebouwd zijn. En dat viel best tegen.
. Naast de compressor was er aan 1 kant nog vrij veel ruimte voor een tank, maar voor de rest is het al redelijk volgebouwd. Er kon wel nog een kleinere tank op de achterplaat van de motorruimte geplaatst worden (het schuine deel).
De grote tank is opgebouwd uit styreenplaat, en de kleine tank komt van een verbouwd restonderdeel. Op de grote tank zit een pomp die tegelijkertijd ook brandstof uit de kleine tank trekt. Ook zijn de tankdoppen en ontluchtingsleidingen toegevoegd.
In de motorruimte zelf zijn hier en daar nog kleine onderdelen toegevoegd. Achterin zit nu een klein olietankje, en tegen de tussenwand zit een grote elektrokast. Hier heb ik eigenlijk willekeurig een aantal draden op gezet, want ze komen nergens vanaf en gaan nergens naartoe. Onder de kast lopen de brandstofleidingen.
Verder heb ik de luiken van de bestuurder en de radioman vervangen door betere luiken uit de onderdelenbak. 1 luik is opengelaten voor een figuur, al had ik achteraf beter het radioluik open kunnen laten. Hier is het namelijk makkelijker om een figuur in te zetten, want de bestuurder zal nooit verder dan zijn hoofd uit het luik steken (of de tank moet stilstaan).
En toen had ik een middag niets te doen, en heb ik de sprues van de tracks en loopwielen maar leeggehaald.
. Het is een pluspunt dat de tracks individueel zijn, maar het is toch echt niet het leukste werkje...
Maar het schoonmaken van die tracks gaat wel heel veel werk kosten...
De aanhechtingspunten zitten namelijk op de meest ongelukkige plek van de hele track; precies op de scharnierpunten van de track. Omdat die punten een gekromde vorm hebben, moeten die aanhechtingspunten erg voorzichtig weggehaald worden, omdat de track er anders niet meer uitziet. Het is wel te doen, maar dat wordt zo verschrikkelijk veel werk dat ik dat extra geld voor wat Friuls nog niet eens zo gek ga vinden...
.
Nu heb ik toevallig nog een set Friuls voor een Panther liggen (Bergepanther), en waarschijnlijk ga ik dit setje lenen voor de Turbopanther. De Bergepanther blijft waarschijnlijk toch nog even in de kast liggen, dus pik ik in de tussentijd nog wel een nieuw setje tracks op voor de Berge.
Mocht er iemand trouwens nog een set DS tracks van een Panther hebben liggen die hij niet meer nodig heeft, wil ik die ook best overnemen (tegen vergoeding uiteraard).
De doos is nu in ieder geval wel al een stuk leger.
Nog een tweede vraag; ik heb nu al een tijd nagedacht over wat ik straks met het model ga doen qua lay-out. Ik ben aan het denken om er een testvoertuig van te maken, met een aantal monteurs die de turbines in de gaten aan het houden zijn tijdens een testritje. Hierbij laat ik het grootste deel van de motorbeplating weg, waardoor je vol zicht hebt op de turbines. Een beetje zoals de foto's die tijdens het testen van de Maus zijn gemaakt:
Maar helemaal ben ik hier nog niet uit, dus daarom de vraag; heeft iemand nog andere ideetjes?