Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2016 1:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit topic is een nevenverschijnsel van een bouwverslag dat ik in een ander subforum begonnen was. Je vindt het terug op deze plek: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=47028&f=1

Voor de Kiowa die ik hier zo'n jaartje geleden begonnen ben, moest ik op zoek naar een kit waarin ik een .50 loop op 1/72 kon vinden. Die zit namelijk helaas niet bij de bouwdoos, je vindt alleen een stel raketten. In de Speelgoed2000 lag een stapel 1/72 kits en de meest praktische aankoop was dus de modern uitziende kit van Dragon met twee HMMWV's.

photo 390313

Die had ik al een tijdje geleden gekocht. De reden waarom ik nu pas een aanvang maak met deze review is dat er een andere aankoop deze week aangekomen is. Ik had deze besteld via eBay uit China en wist dus niet goed waaraan me te verwachten. Dit lag een paar dagen geleden in de brievenbus.

photo 390323

photo 390322

photo 390320

Dat is nog eens een verzorgd pakketje, vaak is het maar een slordig dichtgeplakte doos met een rekening op gekleefd. Moeder dacht al dat er post was van onze Chinese familie in Xi'an. Niet dus, want in het pakje zat dit:

photo 390321

photo 390309

Dit was eigenlijk eerst uitgezocht om te gebruiken voor de helikopter, die daadwerkelijk met zulk artwork rondklepperde.

photo 390319

Maar ook voor dit bouwverslag zou het van pas kunnen komen, al wordt dat misschien wat overkill. Ik zag dit onlangs in Affligem.

photo 387020

photo 387021

photo 387022

photo 387023

photo 387024
photo 387025

Nu wordt het tijd om te bekijken wat er in en naast mijn bouwdoos te vinden is.

photo 390314

Hier zit dus alles in tweevoud in. De sprues, waaronder een groot aantal clearparts voor de carrosserie:

photo 390308

Een hele lading PE:

photo 390307

Reeds uitgesneden bandjes en een uitgebreid decalvel:

photo 390306

Een handleiding volledig in kleur:

photo 390305

En uiteraard de reden waarom ik de kit kocht: twee sets van twee wapens. Ik mag de kit dus zelfs plunderen zonder dat hij onbruikbaar wordt.

photo 390304

Om de HMMWV's ook een beetje getrouw op te stellen bij de helikopter - want dat leek me bij nader inzien een nuttige bestemming voor deze bouwdoos die niet op mijn favoriete schaal is - heb ik ook maar een referentieboekje gekocht op de Brouwersdag.

photo 390312

photo 390311

photo 390310

Geniaal om er ook foto's van een omgevallen Hummer in te stoppen, zo is het chassis ook goed zichtbaar. Ik denk dat dit een van de beste werkjes over dit voertuig moet zijn omdat het van bij de intrede ervan tot heel recent gaat. Uiteindelijk heb ik nog een paar foto's uit mijn Squadron boek van de Kiowa waarin je een beetje kan terugvinden wat ik in petto heb voor dit duo.

photo 390318

photo 390317

Een Bradley zou er ook wel bij kunnen, die had ik al eens gebouwd op 1/72. Alleen, toen bouwde ik nogal uit de doos. Uit dezelfde periode stamt dit model van een HMMWV met Bushmaster, die een vrolijk appelblauwgroen interieur kreeg. Die kan nu nog wel als afkijkmodel dienen.

photo 390334

photo 390333

photo 390332

photo 390330

photo 390331

Ik moet jullie wel waarschuwen dat de eigenlijke bouw van dit verslag onderworpen is aan de vooruitgang van het helikoptermodel. Ik heb er ook geen idee van hoe snel deze kitjes wegbouwen. De andere lopende verslagen gaan ook voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 15:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk zo'n Humvee, ben benieuwd!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: ma 20 maart, 2017 22:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben hier toch al eens aan begonnen, aangezien het makkelijker hanteerbaar is dan een atoomkanon kan ik dit in het weekend meenemen als ik mijn vader bezoek.

photo 405229

Het begon meteen met een probleem. Ik wilde de zetels monteren en ik dacht me daarvoor te kunnen verlaten op de CAD-tekeningen van Dragon. Helaas, ze hebben niet de juiste parts gekoppeld aan deze assemblagen. Gelukkig staan de tekstballons wel juist, maar de zetels hebben heel andere vormen dan getoond. Dit wekt wel verwarring op. Ook is het erg moeilijk om de montage te volgen op een plaatje waar nauwelijks contrast in zit. Het onderdeel A13+A16 wordt alleen in deze subassembly getoond, je ziet niet hoe de afzonderlijke deeltjes er uit zien. Voorlopig zou ik toch een wireframe-weergave verkiezen.

photo 405230

Beide interieurs zitten spoedig in elkaar en tonen wel wat details. Spijtig genoeg vind ik geen referentie over het interieur in mijn Squadron-boekje.

photo 405231

De frames vergen wel wat omzichtigheid als je de bramen wil verwijderen, ik ben natuurlijk 1/35 gewoon.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 0:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 406247

Het glaswerk van deze kit is wel goed doordacht maar hier zaten er wel twee lastige uitsteeksels achter de voorruit. Die heb ik met een schaafmes moeten wegsnijden om de ruit niet te raken.

photo 406246

Van deze bagagerekken vond ik gelukkig wel een foto in mijn boekje.

photo 406240

Het PE van deze kit voegt wel wat toe aan het model. De scharniertjes zijn ook van aparte PE-stukjes.

photo 406244

Het glaswerk past bij een dry-fit ook goed op de carrosserie. Aan de voorkant onder de motorkap moet je wel de twee houders voor de winch wegsnijden voor je het chassis er netjes onder krijgt, dat lijkt me een vergissing van de makers. Ik blijf het een slechte handleiding vinden waar geregeld de juiste positie van een onderdeeltje onzeker is.

photo 406241

photo 406242

photo 406243

photo 406245


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 22:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu de helikopter weer het luchtruim gekozen heeft in het luchtvaarttopic, schieten de Humvees hier ook weer in actie. Ik moest nog een paar stukjes bouwen.

photo 445624

Deze rubberbandjes kan ik niet anders beschrijven dan vodden, vergeleken met hoe het zou kunnen zijn als ze gewoon in plastic toegevoegd waren. Als je de velgen niet zwaar bewerkt na het uit de sprue halen, is het simpelweg onmogelijk om de wielen zonder schade te assembleren. De flenzen die er rond gegoten zijn, zijn zo overdreven groot dat het rubber er niet met de hand over te wringen is. Ik ben er dan eens op gaan staan, dat had ook geen effect (en het is wat moeilijk mikken zo). Dan heb ik de zware middelen bovengehaald. Deze knijptang voor rivets had stootkussentjes aan beide kaken om het plastic niet in te drukken. Ik had eerst een andere tang gebruikt met metalen kaken en die heeft gewoon de naaf uit het wiel gedrukt. Er was een gat door de velg en het kon niet zonder enige littekens gereconstrueerd worden (zie het wieltje links vooraan). Pas na drie wielen had ik de techniek zodanig beet dat er geen schade aan de wielen kwam.

photo 445625

Dat kwam omdat ik door kreeg dat de flens rond de velgen de oorzaak van deze miserie was. Met de Dremel heb ik vervolgens overal bijna 2 millimeter materiaal weggehaald. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Dragon zelf veel van hun bandjes in elkaar gestoken hebben. Bovendien heeft het rubber de neiging om aan de rand van de openingen flash te vertonen. Dit maakt de bandomtrek onregelmatig. Geef mij dan maar twee halve wielen met een lijmnaad en een goed af te werken voorkant...

photo 445627

De ruitjes afplakken ging goed, die zijn duidelijk afgebakend. Ik ga de Humvees volledig afsluiten want ik heb op deze schaal geen versieringen voor het interieur.

photo 445626

De splinterschilden voor de dakbewapening waren voorzien in styreen. Dit zou overeenkomen met 7 centimeter bepantsering, dus maakte ik deze maar na in metaalfolie.

photo 445628

Dit alles was nu klaar voor de spuit. Ik wilde Tamiya Light Sand spuiten. Eerst doe ik dan altijd de minst zichtbare zijde.

photo 445629

photo 445630

photo 445631

Het was blijkbaar goed afgemeten, want het spuitbusje was net bijna leeg na het spuiten van de buitenkant. Nu ga ik het interieur in NATO groen zetten. Het valt me nu al op dat beide daken 2 sinkmarks vertonen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 6:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Dat gaat toch mooi vooruit hoor.

Wel vreemd van die wielen. Ik lees in meer bouwverslagen en reviews dat de banden problemen geven bij het in elkaar zetten, maar ik heb zelf bij mijn twee Dragon HMMWV's geen grote moeilijkheden gehad. Stevig aandrukken was voldoende. Toegegeven, het kostte wel wat kracht, maar tangen of wegslijpen van plastic was niet nodig.

Die schildjes zien er zo veel beter uit. Is dit gewoon alufolie voor gebruik in de keuken of toch wat anders?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 7:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, MarChant. De schildjes zijn gemaakt uit Kodak kopieerplaat, zo'n 0,20mm dik aluminium. Zoals de meeste PE-sets dus. Ik ben de neef die me dat pakket gaf nog steeds dankbaar, je kan er heel wat mee scratchen. Het heeft ook een matte en een glanzende zijde.

Ik kan me inbeelden dat je met veel moeite deze wieltjes aan zou kunnen drukken. Het rubber is niet zoals het zwarte dropveterrubber dat je gewoonlijk krijgt, het is wat strakker. Maar het lijkt me ook onnodig dat er aan de velgen meer moet zitten dan een fijn richeltje waar de band over klikt. Nu zit er rond de velg een verticaal vlak van bijna 2 mm waar de band tegenaan stoot. Het lijkt me sowieso onmogelijk om de banden achteraf na het schilderen toe te voegen zonder verf af te schilferen, wat ik eerst als een van de voordelen beschouwde.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik had de wielen inderdaad vóór het schilderen geassembleerd.

Kodak kopieerplaat dus....eens zoeken of en waar dat te verkrijgen is. Bedankt in ieder geval.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@MarChant, ik denk dat die kopieerplaten niet of zo goed als niet meer te krijgen zijn. Maar "Reality in Scale" heeft alu plaatjes van 0.1mm en 0.2mm. Verkrijgbaar in twee formaten.

http://www.realityinscale.com/epages/61 ... 20Stuff%22

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Dragon HMMWV
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2018 0:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het interieur van de Humvees is nu NATO groen gespoten. Ook een van de motorkappen is in deze kleur gezet, naar een foto die ik in het boekje van "In Action" gezien had. Daarbij stond dat deze kappen uit kunststof snel beschadigd raakten en dat de vervangstukken altijd groen waren, maar zonder de componenten die er gewoonlijk op zitten zoals lichten en richtingaanwijzers. Die worden van de oude zandbruine motorkap gehaald en op de nieuwe gezet. Ik moest dus een paar heel kleine plakjes kneedgom op de kap kleven en daarrond spuiten. Op een andere foto zag ik een groene kap met een zwarte mesh op, vandaar ook het zwart. Nu ga ik nog wat kwasten op de zeteltjes en dan gaan ze dicht, ik ga er niet binnen in schaduwen zoals in mijn 1/35 creaties. De wieltjes moet ik ook nog wat bijwerken met een fijn penseel.

photo 445802

photo 445801


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement