Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 19:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 450716

Aan de sleeparmen komt een vergrendeling die lijkt op een mini-meccano met plaatjes en schroefjes. er is wel wat koelbloedigheid nodig om dit in elkaar te steken, want de asjes zijn van zilverdraad en zo kort afgesneden dat ze maar net passen. In principe blijft het ding daardoor beweeglijk als je niet teveel met lijm morst.

photo 450717

Voor deze kleine stukjes is het handig als je ook een kleine plooibank hebt.

photo 450715

photo 450718

De schoppen aan de armen zijn van een ander kaliber. Hier moet je gaan plooien met als leidraad de strips die aan de zijkant gekleefd worden. Het is dus een hele tijd passen en bijplooien tot de plaat exact de graveerlijn volgt. In 1 geval bleek daarna dat er in de verkeerde richting geplooid was, dus moest alles terug plat en omgeplooid worden. De tekening is namelijk misleidend, een beetje alsof je naar een Möbiusband kijkt. Gelukkig had alles een grote plooistraal en waren er geen lijnen te zien. Waarom het gatenpatroon bij de ene plaat afwijkt weet ik niet, dit is in de kit niet het geval. De handgrepen zijn in 1mm en 0,6mm draad.

photo 450719

Net aan de wielen begonnen, er is goed te zien dat hier veel flash in de mudholes zit. Zelfs aan de wielen komt een groot stuk PE.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 23:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om de schoppen aan de armen te koppelen, heeft Aber de pin uit de kit vervangen door een excentriek dat je opbouwt met een tiental schijfjes voor elke arm, die je op een as uitlijnt. Ik vond een draad van Friul die een geschikte diameter had. Je moet ook de gaten voor de as op de arm uitboren tot 1,5 mm.

photo 450792

photo 450793

photo 450794

photo 450796

De schijfjes moeten natuurlijk ook ontdaan worden van al de bramen, want anders passen ze niet in het asgat.

photo 450795

Ik laat de zwaartekracht zijn werk doen en breng dan een druppeltje roze Zap aan.

photo 450797

Afmeten waar de andere schijfjes moeten komen.

photo 450798

Schijfjes met een grotere diameter sluiten de as op tussen de gaten.

photo 450799

photo 450800

photo 450801

Ik moest de plaatjes met de haken verplaatsen naar de plek waar de schoppen uiteindelijk uitkwamen.

photo 450802

photo 450803

Toch zitten ze mooi achter elkaar uitgelijnd, al pasten de geplooide platen niet exact in de kitonderdelen. Ik kon natuurlijk ook niet gaan aandrukken, dan zouden ze waarschijnlijk desintegreren.

photo 450804

Dit onderdeel is fout gegoten. Het heeft niet de vorm die AFV hier in de handleiding laat zien, naast het feit dat er sinkmarks op zaten. Ik heb het "handvat" moeten insnijden voordat een ander onderdeel er in wilde passen, in feite moest het verwisseld worden met dat van het tegengestelde deel.

photo 450805

Ook hier kwam nog wat PE aan te pas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 22:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog snel wat plaatjes, want het moment voor de spuit is weer bijna aangebroken.

photo 450846

Er moesten nog twee spades omgebouwd worden en een paar richtstokken, die ik vervangen heb door Evergreen. Daarna vond ik het tijd voor een paar overzichtsfoto's, al moest het schild nog vervolledigd worden.

photo 450847

photo 450848

photo 450849

photo 450850

Dat schild heeft onderaan de houwitser nog een opklapbaar gedeelte, dat tijdens het transport omhoog staat. Ik moet nog een vingerafdruk wegwassen met aceton.

photo 450851

Zo moet je drie scharniertjes samenpuzzelen.

photo 450852

Het schild kan stevig verankerd worden in het draaggestel met twee draden die er doorheen gaan. Ik wou dat dit ook kon met het bovenste stuk, want dit was weer losgekomen toen het kanon eens omviel. Vier van de zes punten teruglijmen.

photo 450853

Het schild is omhooggeklapt. Het kanon kan in de primer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Steven,

Het is altijd een plezier je bouwwerken te volgen. Reageren doe ik niet veel. Ik heb ook weinig op- of aanmerkingen, en tips and tricks heb je zelf genoeg! Je referenties heb je ook vaak tot het uiterste voor elkaar.

Dan blijft alleen van tijd tot tijd mijn waardering uitspreken over :brouw: :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 10:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Rolf! Ik zie via je onderschrift dat jij ook nog goed bezig bent aan een scratch HEMTT, ik hoop die op de Brouwersdag te zien!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Steven,

De brouwersdag gaat dit jaar niet lukken voor mij, we staan met de "vrachtwagens" die dag al op een ander evenement.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 22:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Jammer, die waren een mooie showcase voor het forum geweest. Hopelijk komen er toch veel andere forumbezoekers, men zoekt bijvoorbeeld nog mensen die op die dag willen komen bouwen.

Ik heb nog een kleine toevoeging moeten doen. Omdat dit kanon getrokken wordt, kon een van de onderdelen niet onbedekt gelaten worden. Het vizier wordt namelijk op foto's steeds afgedekt met een leren zak.

photo 450978

Die veiligheidslijn moet ik ook onthouden voor later. Dat zakje heb ik even willen maken uit Milliput, maar de bleke component had een harde schil gekregen en die ging niet mee in oplossing. De pasta zat dus vol stukjes en werd niet goed bewerkbaar. Dan maar een zakje uit flessenlood, dat zou ook goed rimpelen zoals leer. (nvdr: dat lijkt hier wel een ander soort kanon).

photo 450979

En dan ben ik wat hard van stapel gelopen. Er was net wat geschilderd in de tuin en ik wilde ook het kanon en de motor in de primer zetten. Alleen was het wel weer een hittegolf deze middag. Ik had een spuitbus gebruikt met een kleurtje dat moest overeenkomen met dunkelgelb, er stond zelfs een zijspan op de bus.

photo 450980

Van ver ziet de kleur er wel goed uit.

photo 450981

photo 450982

Van dichtbij zie je dat je hier niet mee verder kan. Een mooi voorbeeld van appelsienhuid door spuiten bij een te hoge temperatuur. Dit spul gaat er maar matig af als je er over schuurt. Ik ken er die dan over ovenreiniger beginnen.

photo 450983

Nu had ik laatst een fles aceton gekocht en zei bij mezelf, op het gedeelte in metaal kunnen we al niet veel misdoen.

photo 450984

Daar kwam de verf meteen los. Ik besloot dit ook eens te proberen op de plastic delen. Het was niet dat ik die moest onderdompelen, dus zou plasticschade beperkt blijven. Het bleek dat ook op de plastic delen de verf goed loskwam en dat de fijne rivets niet weggewreven werden. Ook de PE-deeltjes kwamen niet los. Dit lijkt me dus een betere methode dan meteen met de zware middelen zoals ovenreiniger of remolie beginnen. Je moet alleen rekening blijven houden dat je niet met water bezig bent, maak het plastic niet natter dan absoluut nodig is en ga geen vuurtje roken ondertussen.

photo 450985

Bij de motor wilde ik vooral de benzinetank, het spatbord en het zadel van de bestuurder terug schoon.

photo 450986

Morgen ga ik gewoon met de airbrush hierover spuiten, alles is nu toch in een keer ontvet. Misschien nog wel de glanzende delen proberen te primeren, zo dadelijk als het wat koeler is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2018 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Jammer... kun je weer opnieuw beginnen,
maar schrale troost, dat is me hier in de tropen al zo vaak gebeurt, veel werk gestoken in alle details, spullen spuiten en verpest door de verf...
spuit nu meestal sterk verdunt en in meerdere lagen, beetje bij beetje rustig aan, en dat werkt voor mij tot nu toe goed.

Succes en blijf je volgen mooi project !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2018 22:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dank je, Boris, komt wel goed. Ik ga nu de spuitbus overslaan en beginnen met een laagje Gunze. Dat is beter te controleren. Ik heb voor mezelf een plek gemaakt om binnen te kunnen spuiten met luchtafzuiging, je zou dat ook moeten kunnen voorzien als het daar altijd zo warm is. Helaas kan ik dat nu ook moeilijk gebruiken, want het wordt er warmer dan buiten door het platte dak. Het is meer bedoeld voor tijdens de wintermaanden...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 aug, 2018 22:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is vandaag wat geschilderd ondanks de tropische temperaturen, want ik wilde mijn nieuwe naald eens testen. De vorige had een haakje en de nozzle zat potdicht met iets acrylachtigs dat er niet uit wilde.

photo 451261

photo 451262

Ik heb het kanon en de moto met Tamiya Nato bruin en Flat Earth geprimerd. Daarbij werd het wel duidelijk dat er nog steeds wat orange peel van de spuitbus overgebleven was. Er werd dus gelijktijdig wat verf weggehaald. Door met de "aceton" en een penseel te werken, kan ik gewoon kiezen waar er wat verf weg moet. Ik vraag me af of dit wel scheikundig overeenkomt met aceton, want met het plastic en de vastgekleefde PE-deeltjes gebeurt er nog steeds niets. Ik kreeg zelfs de loop weer schuivend door even voorzichtig met een mesje te klieven. Je zou verwachten dat het plastic daar muurvast gekleefd zou zitten. Nu ja, des te beter. Ik ging verder met Gunze Dunkelgelb, de groenige variant.

photo 451263

photo 451265

photo 451264

photo 451266

Het was wel een beproeving, dus na de middag ben ik naar binnen getrokken om een potje Super Nintendo te gaan spelen. Ook daar ben ik nogal retro gezind...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement