Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 19:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Feather. Ik moet de stopper nog op het spoor bevestigen met de vier bijgeleverde plaatjes, daarna zou ik er een filter over willen leggen want die zijn wat later geschilderd. Daar zal het wel wat afgezwakt worden. Ik mag niet uit het oog verliezen dat zo'n spoor niet in gebruik is, dus zal het roestiger zijn. Het gebruik van de rode primer is in navolging van een artikel dat al bij een vorig bouwverslag gebruikt is:

Afbeelding

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48269

Het gaat me eerder om het verschijnen van de primer op plaatsen die bij het voltooide voertuig moeilijker bereikbaar waren om de camouflageverf te spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Bedankt! Ik ben benieuwd :D

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 1:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik was van plan om bij dit dio ook nog een motor met zijspan toe te voegen, als de setting het zou toelaten. Lukte dat niet, dan zou er in een volgend diorama wel een plekje voor zijn. Ik had daarvoor een tijdje geleden een Masterbox set met een zijspan gekocht. Daar bleken echter geen PE spaken inbegrepen te zijn. Even informeren bij MaKo models leerde dat de vervangwielen voor deze motoren zeldzaam waren, omdat de oorspronkelijke dubbelkit van Tamiya BMW/Zundapp niet populair was. Ik kan dat eigenlijk beamen, ik bouwde die set met de Eduard spakenset en je krijgt iets dat niet helemaal de juiste schaal oplevert en waar wel wat scratchwerk aan nodig is. Kortom, ik kon de MB niet upgraden, maar er bestonden ondertussen wel nieuwe kits van andere merken die beter voorzien zijn. Zo eentje heb ik laatst in Mol bemachtigd, toen Domino al aan het inpakken was.

photo 421500

In de doos zit een hele collectie sprues in verschillende kleuren. Er zijn er wel vier alleen voor de banden.

photo 421499

photo 421501

photo 421502

photo 421503

photo 421507

photo 421508

Men heeft voor de MG gebruik gemaakt van slide molding om een uitgeboorde loop te voorzien, dat zien we graag. Er is ook een aanhanger met verschillende types van banden voorzien.

photo 421505

Wat maakt deze kit nu superieur aan de oudere upgradetoestanden? Het PE voor de spaken is hier voorgestempeld, waardoor je niet een schijf moet gaan indrukken met rimpels tot gevolg. Ik trof het ook al in de Zundapp van Vulcan Models aan.

photo 421506

Je krijgt ook een hele plak ordinair PE en een springveertje. De decals zijn voor een moto vrij uitgebreid, al heb ik voor de nummerplaat waarschijnlijk nog wel een Eduard PE voorbeschilderd exemplaar.

photo 421504

De handleiding bestaat wel uit een foldertje maar er zijn meerdere uitvoeringen beschikbaar.

photo 421509

photo 421510

Figuren zitten er ondanks al die extraatjes dan weer niet bij, maar ik verkeer toch in de luxe dat ik nog de MB motorfiguren ter beschikking heb.

Verder valt er over de SiG te melden dat het rubber op de wielen zit, dit wel niet zonder enige overspray aan de binnenzijde. dat gaan we proberen te verbergen met een wash. Hiervoor is gebruik gemaakt van ModelCraft afplaktape, die een redelijk goede kwaliteit lijkt te bezitten.

photo 421512

photo 421511


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Ik ben benieuwd naar de werken aan de zijspan, ziet er toch een uitdaging uit. Als je 'm helemaal bouwt en dan gaat schilderen, geraak je waarschijnlijk niet overal met je verf zonder ergens tegenaan te zitten. Ik herinner me dat ik peentjes gezweet heb bij het inkleuren van het motorblokje tussen de draagstructuur. Als je voordien begint te schilderen wordt het assembleren een beetje tricky en is de kans op beschadigen van verflaagjes aanwezig, en ook kleffe vingerafdrukken.
Met wat afwegen hierover komt dit zeker goed in je ervaren handen, succes Steven ! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Great wal hobby... nog nooit van dit merk gehoord maar het ziet er wel netjes uit enne, dat aanhangertje: dat zag ik vorig jaar ergens in een museum (ik weet niet meer waar precies) maar we vroegen ons eigenlijk af waar het voor gebruikt werd! :roll:
Modelbouw kan dus wel zo leerrijk zijn... hiervoor dus! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2017 21:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aansporingen. Ik schilder gewoonlijk eerst het motorblok en het frame apart. Het merk bestaat al een tijdje maar zou dus onderdeel van Lion Roar zijn, als ik deze review lees: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/greatwall/l3510.html#1. Zo'n aanhanger stond enkele jaren geleden te koop op Militracks. Hier zie je de anhanger in gebruik in een kit van Dragon, voor vervoer van brandstof: https://www.scalemates.com/kits/210724-dragon-6341-sd-kfz-2-kettenkrad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 2:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het atoomkanon nam even alle aandacht op zich maar dat is nu verleden tijd en de half-tracks beginnen weer te ronken. De gespoten stukjes van de seinpaal lagen al een tijd te wachten maar de pyloon kon nog niet op het diorama gemonteerd worden. Hiervoor moest ik een fundering voorzien. Ik wilde die in plaaster gieten, dus werd er en bekisting in karton gebouwd en bekleed met tape tegen de aanhechting. Dat is gevuld met plaaster.

photo 430764

Dan werd het karton weggesneden.

photo 430762

Als ook de tape weggehaald werd, bleef er een dun randje plaaster over om weg te schuren.

photo 430763

Wat dan overbleef moest nog doorboord worden om een aanhechtingspunt te creëren voor de plastic paal.

photo 430765

Daaraan is een verankeringspin gekleefd. er zijn nog wat kleine schilderwerken aan de paal maar het ziet er plots veel vollediger uit.

photo 430767

photo 430768

photo 430766

De rails zijn nu aan het spoor vastgekleefd. Daardoor was de stopper ineens alleen nog maar langs de doorgesneden zijkant van het dio door te schuiven, hij past wel nauw. Ik krijg het ook niet verder meer dan het midden van het spoor, de half-track zal nogal schuin geplaatst moeten worden. De rails worden nu ook met aparte boutjes vervolledigd.

photo 430769

photo 430770


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het dio heeft gelijk een hele andere uitstraling zo, nu de seinpaal erop zit. Het lijkt me wel een vrij fragiel ding nu, of valt dat wel mee? Slimme manier om het betonblok te maken trouwens, het sluit nu ook mooi aan op de ondergrond.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 1:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het diorama is nu even blijven liggen om de G6 af te kunnen werken. Het eerste leven dat er nu terug in de Brouwerij komt, is de moto met sidecar.

photo 436611

photo 436612

De motor bestaat uit heel wat onderdeeltjes. De veer die meegeleverd is, komt in de plaats van een plastic versie.

photo 436613

De wielen bestaan uit 5 schijven die je op elkaar plakt, met het PE in de twee buitenste gekleefd. Het is moeilijk om te verwijderen zonder vervormingen aan het voorgeplooide gedeelte. Er zijn twee instinkers aan dit ontwerp. De eerste is dat de spaken moeten uitgelijnd worden zonder paspin, je moet dus vermijden dat het silhouet van de twee PE-stukken op elkaar wegvalt. Een groter probleem is dat de 2de en de 4de wielschijf een binnen- en een buitenkant hebben. Het is nog net op de handleiding te zien naar welke kant die moet wijzen. Ik had al twee banden afgewerkt toen ik door had dat het andersom moest zitten.

photo 436610

Het mes is er dus terug in gezet, want dit verandert het bandenprofiel naar een driedubbele pannenkoek in plaats van vijf rijen. Het ging nog uit elkaar op het lijmvlak.

photo 436614

De vier wielen correct gemonteerd. De grote opening is voor de remtrommel.

@Tom: vooral de lange stang van de seinpaal lost makkelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 1:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 437264

photo 437263

Van de sidecar zijn er al heel wat stukjes gemonteerd. De motor is op een latje bevestigd zodat die al gespoten kan worden. Ik heb maar weer Sencys zilver gebruikt. De motor zal dan in het ongeschilderde frame bevestigd worden en met gom afgeschermd worden om dat te spuiten. Op de tweede foto zie je een kleine wijziging aan de luchtveer onder het passagierszadel. Die was namelijk niet aanwezig, het blok onder het zadel was massief maar ik wist van het Eduard PE dat ik vroeger gebruikt had, dat hier iets moest zitten.

photo 437267

Zo ook is er gesneden in de steunen voor de MG. Op de boxart zie je dat die een plooirand rondom hebben. Het enige dat je daarvan in de kit terugvindt, is een ejectormark. Het rechtse van de twee driehoekjes is al door mij behandeld.

photo 437268

Hier een latere stap waarbij het spatbord en het frame er al op zitten.

photo 437266

photo 437265

De motor na het schilderen. Een donkere wash zal alles nog accentueren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement