Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2016 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Klopt Tom, ik zei het eerder in een ander topic: ongelooflijk veel onderdelen... zelfs alleen nog maar de motor is al een kit op zichzelf! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Walesha, voordat je er zelf aan begint, sinds ik de Doobi heb, heb ik besloten om de andere 3 ook aan te schaffen. De kit is ook heerlijk afgewerkt, zo af en toe is er een spoortje van de gietmal en uit het frame snijden gaat heel makkelijk. Tom, de benzine starter, wat ik ook aanneem is heel leuk in elkaar te zetten, en ook leerzaam. Ook de motorophanging rond het vliegwiel, heeft veel verduidelijkt. Die uitleg is me gegeven bij de Belorus, nu kon ik hem zelf opbouwen en zag de werking.

Update van vandaag.
Foto 1
Eerst met de linkerzijde, in en uitlaat verder gegaan. Bevestigingsplaten en de starter geplaatst.
Uit het frame de delen voor wat ik denk dynamo, inwendige tandwielriem/ketting. en diesel/lucht meng deel.

Foto 2 Deze gecomplementeerd en nog een zicht op de linkerzijde. En delen uit het frame, welke in dezelfde volgorde plaats.

Foto 3 Hier is het geplaatst, samen met de aansluitingen/koppelingen. Verdere benamingen, noem ik niet, dat weet iemand wel. Uit het frame, de V snaren en verdere delen, welke aan de voorkant komen.

Ben nu aan het uitzoeken, om de koperen leidingen zelf te creëren naar de sproeiers, zo gedetailleerd en die aansluiting/verbinding is er niet bij.

photo 382341

photo 382339

photo 382340

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 8:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als je ze allemaal wil bouwen kan ik je dit boekje hieronder van Tankograd aanbevelen, een copie van de originele TM aangevuld met foto's. Te verkrijgen bij Poppy Books aan 11.95€

photo 382343

Een voorproefje:

photo 382342

http://www.poppybooks.nl/winkel.html (Selecteer links in de lijst Tankograd)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Dank voor de link, boekje is in bestelling.

Alle anderen dank voor de complimenten
Dank voor de complimenten.

Update gisteren..
Even kijken of ik het kan beschrijven. Het voorste draagpunt van de motor, ging los over de onderste as van de ventilatie riemen. Met een opening erin, voor de onderste radiator buis.
Daarna de twee ventilator riemen. Hiertegen aan een draagblok, met het middenpunt aan de ventilator riemen, zit en de zijkant en bevestigd op de draagbalk. En hieraan de handslinger bediening. Nu is de voorkant in elkaar en kan enigszins kantelen in de draagconstructie.
In het bakje de delen voor de water en olie koeler-radiator en de versnellingsbak.

Bij de tweede foto de tekening van de voorste wiegbalk, en een vooraanzicht. De onderdelen, die hierna geplaatst worden, liggen uitgesneden op de tekening. Met de componenten, die bij de vorige foto los lagen.

Foto 3, de motor verder in elkaar, de radiator is gemonteerd en hangt nu aan het water invoer en water uitvoer punt. De bediening om het vliegwiel aan de motor te koppelen, ligt nu bovenin. Nog wat deeltjes.
Dan het oliefilter, ligt rustig te wachten, samen met de delen B8, B9, C40 en C41, De B's zijn leidingen en de C's hulpsteunen voor de radiator.
Wat nu is en al vaker in deze kit, De sprue punten, zijn 5x zo dik als het onderdeel, en omdat het rond is, steeds een stukje meer verwijderen om naar de ronding te gaan. Wat nu wel een probleem vormt er is lucht opsluiting in de dunne deeltjes. Iets kort heb ik kunnen restaureren, maar op deze lange leiding, is hij zo bros, bij het uit mijn handen vallen gewoon op de snijmat breekt hij al op meerdere plaatsen. Zo is de kracht van een schuurpapier 400 al voldoend om te breken, dit terwijkl de spreu punten wel van vol materiaal zijn.
Voor de foto, liggen de onderdelen in elkaar gekleefde toestand, echter nu komt het grootste, ik had ze al gekopieerd in messing staf, voordat ik uit het frame haalde. Voor de valproef, heb ik onderdeel B 8 hierna van 10 cm hoogte laten vallen. Daarna had ik 10 B8jes.

Gezien de droog tijden van de diverse seconden lijm, laat ik hem tot morgenmiddag rusten, wel zijn de koperen leidingen en het PE deel geplaatst. De eerste sproeier leiding zit proef op. Voor een foto, maak ik nu eerst de motor compleet in een toestand dat het volgende project het chassis is, waar de motor in komt.

photo 382485
photo 382483
photo 382484

Waarom bij voorbaat veranderen, ik weet zeker dat die niet glad te krijgen plaatsen opvallen en dan maar zo doen, met een voorbeeld is het buigen van leidingen nog makkelijker als bij de Belorus, waar ik het zelf moest verzinnen. Zie de rare kromming.

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Dank voor de complimenten.

Zoals beloofd, de foto's van de motor gereed om in te bouwen.

De sproeier leidingen van koper zijn nu ook geplaatst aan de hand van de foto's die ik gevonden heb.
Bij een passing in het rechter chassis deel, bleek de starre messing olieleiding, niet uit te komen. Deze heb ik losgehaald en onder een andere hoek geplaatst.

photo 382548
photo 382549
photo 382550
photo 382551
photo 382552
photo 382553

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Zo dat was de motor, mocht iemand denken dat ik de rest van de dag stilgezeten heb.

Komt hier het volgende verslag...

Verder met bouwen, de 2 grootste delen uit het frame gehaald, samen met de TWK naar de rupsen.
De twee rollen, of hoe te noemen, Meggivering ?, Lager/as ophanging/doorvoer. Moeten net zoals de voorste motor wiegbalk ook los komen. Zie de tekening bij de opbouw.
De volgende foto laat het chassis zien, van de bovenzijde. De meggivering kan draaien, is zonder zijdelingse speling, niet op de foto te zien. Foto's van de onderkant komen tijdens het verdere bouwproces

Voor de nieuwsgierigen, de passing van het motorblok en het chassis. De TWK van de motor heb ik in de chassis TWK geplaatst, de voorzijde motor en radiator is zonder dwang in het chassis gevallen, zie op de foto het resultaat. Dit was de moeilijke kant, door de messing leiding. De linkerzijde zat genoeg speling op. Bij het kleven nog even de stand van de radiator corrigeren.

Op de foto zijn 2 lelijke openingen, voorkant van de draagbalk. Deze moest ik tijdens het proces openmaken. Omdat de grootte hiervan niet precies is, heb ik ze kleiner als nog gehouden, en nog niet vierkant.

photo 382555
photo 382554
photo 382556
photo 382557

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Heel interessant die update van de motor. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 20:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik moest toch even heel diep nadenken waar TWK voor zou staan, het heeft toch 5 minuten diep fronsend naar de reductiebak gekost

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Bert Takken schreef:
Ik moest toch even heel diep nadenken waar TWK voor zou staan, het heeft toch 5 minuten diep fronsend naar de reductiebak gekost

Ha Bert houd je toch van de straat met dit warme weer :mrgreen: zonder gekheid, de/of reductiekast, heet gewoon Tandwielkast, in de beroepsgroep waar ik werkzaam ben geweest. Ik doe heel veel moeite, om geen beroepsdeformatie woorden te gebruiken. Als ik de term Aspotten zou gebruiken, denk ik dat je ook moet zoeken, daar ben ik netjes doorheen gefietst :mrgreen:

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2016 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Iedereen bedankt voor de complimenten

Een update, ik liep dus tegen het losmaken van onderdelen aan. Tot gisteren toe met een mes, ben overgestapt op een kniptang. Een eigenschap van deze tang is, als ik iets losknip wat groot is zoals, de ombouw op de reduceerbak, blijven de onderdelen vast in het frame, ook het kleinste onderdeel, wordt niet gelanceerd. Foto van de tang volgt, niet de goedkoopste, misschien de verkeerd ...Zonder gekheid, de stangen en buisjes, zitten of al gebroken in de speu, of bij het knippen breken ze. Betekend wel, dat of hij is in veel stukjes, of er blijven kleine schilfers cq braampjes. Ook hier geld de schurende werking van een p1200 is al te grof, veroorzaakt ook breken. En eigenlijk wil ik de onderdelen in de kit gebruiken en niet vervangen door metalen delen, want op de zichtpunten dan zijn dezelfde braampjes.

Zo genoeg gezeur, eerst een foto van de tang en daarna de tractor, met de bedieningshendels en koppelingen op de motor.
Ook nog een aantal kleine delen geplaatst, zoals ik denk een motorolie vulgat, waar effe met een flinke jerrycan gegoten kan worden. Niet dat ik hiervan schrik, de Locs die ik ken, met ook een flinke motor, ging ook zo de motorolie in.
De foto's de hendels dan en de opbouw op de reductie kast. De taanplaten die de vloer gaan vormen, zijn ook droog passend, deze monteer ik na het spuiten

photo 382705

photo 382706
photo 382707
photo 382708
photo 382709

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement