Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 18:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
De linker hefcilinder heeft 2 aanhechtpunten. Het zijn dubbelwerkende cilinders, niet alleen de achterpoten, maar ook alle andere cilinders. Die worden ook allemaal aangesloten. Volgens de bouwbeschrijving had ik de koppelingen al moeten plaatsen. De aanhechtpuntjes zijn echter zo dun of kort, of al afgebroken, dat ik eerst zoveel mogelijk wil plaatsen, om daarna te bekijken of ik de aanwezige puntjes gebruik, of deze vervang door een stukje draad. Ik twijfel ik nog het voor. Of na het spuiten te doen en dan direct de flexibele slangen te plaatsen

Om het duidelijk te laten zien, heb ik er een foto bij geplaatst van de fabrikant zijn bouwbeschrijving. Die is van het ontwerpmodel, en wijkt af, van mijn kit.
Hier mist de sturing, of aanvoer, naar de ketting en cilinders die de kraan laten draaien. Maar zoals bij de voorbeeld foto's soms stukjes leiding weggelaten zijn en ik ze wel doorvoer. ga ik hier afwijken van de fabrikant en meer detail toevoegen.
photo 371797

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 2:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Een fabrikant foto. Op de volgende zijn te zien dat ik de leidingen doorgezet heb naar de hendels

photo 371798

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 2:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Of eigenlijk meer voor mijzelf.
De fotets delen zijn geplaatst, om de cabine te ondersteunen.
De drager van de olietank is geplaatst. Met de leidingen erachter/naast. Nog steeds uit 1 stuk en de retour gebogen om naar bovenin de tank te gaan.

De voor schuiver en trouwens ook de voorpoot, gebouwd. Te zien is een tape passing met nu de wielen erbij.

En om goed te kijken, iets als gereedschap box, en de achter schijnwerpers.

Bij de schuif,, heb ik het dunne stripje vervangen. Niet helemaal origineel, maar wel naar de afmeting, zoals hier een schuiver rondratelt. Vandaar geen kettingen aan de zijkant, maar 2 stukken staf.
Verder wil ik aan het ophangpunt, die nu zichtbaar is, of zijn collega een gewikkelde staaldraad maken. Zodat of de schuif, of de tractor aan een vast punt verankert kan worden.

photo 371799
photo 371800
photo 371801
photo 371802
photo 371803

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
bouwt al mooi samen zo...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hij wordt steeds mooier zo, ik ben benieuwd hoe hij er straks uitziet met een likje verf erop. Zitten de achterste hefcilinders vast, of kun je ze nog bewegen?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 0:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Dank voor de complimenten. In kleur gaat hij nog lang niet.
De verf heb ik al aangeschaft, en bekeken, met de tractoren, die nog steeds uit de fabriek komen. Dat is fabrieksmatig ook een mengsel, die heb ik gereduceerd tot 2 kleuren uit de Vallejo Game color, waarbij de kleur 72.009 het net beter doet als 72.008, resp Hot Orange tegenover Fire Orange.

Vandaag heb ik bemerkt de bediening/leidingwerk om de kraan te draaien, niet is beschreven. Ook niet opgenomen in de bouwfoto's. Uren onder de onderkant foto's van de echte gelegen om deze te volgen, zo met de laptop boven me.

Op de fabrikant foto's is te zien, dat de bovenste en de onderste cilinder de hoofd aansluiting is, aan de buitenkant zit. Bij het origineel is deze tussen de cilinders. Het aantal leidingen, is beperkt tot 2 en die horen niet op de hoofdaansluiting, maar bij het scharnierpunt op de volg-aansluiting. Dan is er ook een stuurdruk/regeldruk aansluiting, die ook bij het scharnierpunt komt. De twee cilinderstangen, gaan naar de ketting.
De cilinders die ik in de kit heb, zijn voorzien van deze 3 aansluitpunten. De fabrikant heeft er maar 1 gebruikt en de rest weggesneden.

Vanavond begonnen deze cilinders te plaatsing en ook het leiding systeem te monteren.

NB Deze cilinders en ook die van de achteruitzetpoten, ook de bevestigingspunten, zou ik uit moeten boren, over een lengte van 8 mm tot 54 mm, met een wanddikte van 1 mm. Ook waar de scharnierpunten zijn, is het afval soms al dikker als de bevestiging. Zo is het al gebeurd, ik pak het stukje chassis-poot, op de plaats waar de cilinder zou draaien met een pincet en er is een breuklijn. Zo kan ik met de pincet ook de wanden van dit onderdeel knippen. Ik wist van te voren al, dat alles bestemd is om statisch te zijn.

photo 371831
photo 371832
photo 371833
photo 371830

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Zal ik wel vertellen, hoe lastig is het, om een model aan te melden bij de brouwersdag. Dat is echt een doodlopend pad. Maar ik ga gewoon verder met mijn brouwverslag, volgens de meldingen, moet ik een tweede model aanmelden. Nou dank me de koekoek, dit is wapentuig, ingezet om Tanks en Vrachtauto's te blokkeren en zo snel mogelijk en aarden wal op te zetten.
Inderdaad in de tijdgeest, toch iets erbij,

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 1:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Zoals op de foto's van het origineel te zien is, heeft iedere cilinder, 2hoofdaansluitingen en 1 stuuraansluiting. Verschil dikke leidingen en dunne.

Wat de reden is heb ik geprobeerd te achterhalen, maar het echte leiding schema, heb ik niet. Net zomin een doorsnede van de cilinder. Ik kan dus gokken op nog een klein cilinder of kogel om de draaisnelheid te regelen of drukverschil in olie stromen te veroorzaken.
Het meest logisch lijkt me uit de tijd, ven ontwerp, dat alle voertuigen, beremd waren, tijdens werking. Vermoed ik dat het een vergrendeling is om tijdens het rijden op de weg, het meedraaien te verhinderen, door een olie stroom te blokkeren en de last geen draaibeweging in kan zetten. Mede omdat er ook nog een mechanische draaivergrendeling op de kraan is.

Op de eerste foto's is te zien,. De hoofdleidingen, de middenaansluiting had een soldeerverbinding in V vorm horen te zijn, nu heb ik gekozen om er een T vorm van te maken. De leiding loopt in het midden, daarom heb ik gekozen, voor een aansluitpunt op het midden, te zien op andere foto's. De 2 hoofdleidingen naar het scharnierpunt heb ik gekozen, om bij de zelfde ventiel, de zijaansluiting te kiezen. De 2 stuurleidingkjes, naar het ventiel op de zijkant, zijn uitgevoerd, met dunner draad. Hierbij heb ik aangenomen, er is een 4-weg koppeling in gemonteerd en nergens wordt de 4de aansluiting gebruikt. Deze heb ik weer met een hoofdleiding aan het ventiel op de zijkant gekoppeld. Of dit klopt heb ik niet op de foto's terug kunnen vinden, wel in de bouwbeschrijving was expliciet opgenomen, die 4de aansluiting.

(Geen foto)Terwijl ik zo aan het frobelen was, bedacht ik, de stuurventielen op de voorkant hebben nog geen drukleiding. Deze heb ik, gelijk de foto's van het origineel, op de hoofd drukleiding geplaatst en tussen accu en cabine, naar dit ventielblok gebracht. De aansluitingen op de stuurarmpjes, heb ik ook een stuurleiding geplaatst. Ook hier weet ik niet, of het een drukleiding is, om resp. De hoogte van de voorwielen ten opzichte van chassis te regelen, of gebruikt wordt om extra druk uit te oefenen bij het sturen. Mijn eerste aanname, een smeerleiding met vet, is nergens een andere vetleiding te vinden. Ook die optie blijft open. Die stukjes leiding komen vanzelf weer in beeld, anders worden het foto's van steeds meer van hetzelfde.

photo 372015
photo 372016
photo 372017

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Tijd om nu over te gaan, tot de definitieve draaibediening van de kraan. Deze en het aan hecht punt is helemaal verbonden met het chassis. Onder de tractor komt ook een verschrikkelijk grot zware ketting een kettingtandwiel en de 2 cilinders. De ketting is een bovenstuk, fotoets geschoven over een rij pinnetjes en een onderstuk fotoets.
De werkwijze die ik bedacht heb is.
1 ik pak een scheerblad uit mijn moderne scheerapparaat, 2 dus, zodat ik een snijruimte over heb.
2 plaats de ondertse ets strip en kleef deze
3 plaats het kettingtandwiel en kleef deze.
4 de dikte van het kettingtandwiel vul ik op, naar resp. begin en einde ketting, door iets als koperdraad, liever papierachtig, kan ook een laag Pritt lijm zijn. Liqud mask van Vallejo lijkt me ook een optie.
5 De bovenste ets en ook weer kleven.
6 Nu de mesjes er tussen uit en met een scheermes afsnijden. (7) Niet vergeten messen terug te stoppen, bij de reserve messen van mijn Safetyrazor.
7 Niet vergeten de puntjes van de pinnetjes pinnig te maken.
8 Moet gebeurd zijn, voordat ik iets in de primer zet.

photo 372019
photo 372018

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 6:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik blijf genieten van al die mooie details en die ketting is weer een klein vernuft. :D
Op die manier mogen ze de ketting van een motorfiets op schaal ook maken! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement