Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Esci 1/72 Elefant
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 mei, 2011 6:53 am
Berichten: 115
Goed, na een lange lange break heb ik vandaag ook eens een kitje opengetrokken. Ik heb weinig op dit forum laten zien, maar toch lange tijd meegelezen vroeger. Dat is ondertussen al weer zo'n 3 jaar geleden denk ik. Op het moment heb ik mijn laatste bouwsels niet meer, deze heb ik voor een goede prijs verkocht. Helaas heb ik er geen foto's meer van, maar ik had een redelijk niveau bereikt denk ik. (Alles in 1/72, waarvan een aantal wargame modellen).
Vlak voordat ik besloot te stoppen had ik voor een leuk prijsje een grote doos vol oude Esci modellen op de kop weten te tikken.
Was dit een goed idee? :roll: Tja, de kwaliteit is niet al te best heb ik ontdekt.


Afbeelding
Deze doos wou ik weer mee beginnen. (foto's van het web)

Inhoud:
Afbeelding

Vandaag ben ik begonnen met plakken, helaas ben ik het wel een beetje verleerd. Nadat ik een nieuw hobbymesje had aangeschaft bleek dat het Revell lijmpotje geen naald meer had. Daardoor gaat het doseren niet zo nauwkeurig :|

Vol goede moed begonnen, gaat het direct al fout. Uiteraard had ik beter eerst de loopwielen en de zijkanten onderaan eerst kunnen schilderen, want nu kan ik er niet goed meer bij.

photo 431996

photo 431997

En, achteraf blijkt dat de loopwielen allemaal niet hetzelfde zijn, maar ze zitten nu al vast. Het valt gelukkig niet erg op.

Goed, daarna de rupsen toch maar op sprue beschilderd. Daarna de loop losgesneden, maar goeiedag zeg, wat ziet dat ding eruit :x

photo 431994

Daarnaast zitten er op het model vreemde ronde gaten af en toe en past het ook niet echt goed op elkaar. Om het nog erger te maken heb ik ook nog lijmvlekken op het model zitten.
Kortom, hoe maak ik de kieren en gaten dicht en hoe verwijder ik de lijmvlekken? Anders zal stap 2 de basislaag ook niet goed komen.

Daarnaast wat was ook alweer de 'goede' volgorde?

Basislaag verf (tamiya dunkelgelb, verdunnen met water? Of klopt het dat je dat met ruitewisservloeistof moest verdunnen?) +camolaag
parket+ hoogglans (heb ik nog een bus van staan, is dat nog steeds gangbaar?)
Enamel wash
Drybrush
Streaking met olieverfjes
Chipping
Pigmentpoeders
Matte lak

(PS: Volgende foto's zullen beter zijn :wink:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Esci 1/72 Elefant
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ja, de loopwielen, ik zie het nu ook, allemaal hebben zij een ander nummer. Apart. De onderdelen zitten in ieder geval goed vast in de sprues. Kieren en gaten vul je met plamuur. Lijmvlekken schuur ik met nat schuurpapier, maar goed, het voordeel van een tank is dat je oneffenheden kan camofleren met modder, zand, stowage e.d.

De volgorde die je aangeeft kan prima, maar na de pigmenten geef ik geen vernis meer.

Succes verder.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Esci 1/72 Elefant
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 4:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Oude ESCI dozen 1/72, heerlijk! Misschien naar huidige maatstaven inderdaad niet al te best, maar prachtig om lekker te plakken.

Op de boxart is het verschil tussen de loopwielen goed te zien. Als het nog enigzins mogelijk is zou ik dat toch zo aanpassen dat het op het model ook overeenkomt.

Tamiya verdunt inderdaad het beste met isopropyl, wat in veel ruitensproeiervloeistof zit.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement