Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 68  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2016 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12250
Woonplaats: Eibergen
Ik ken deze dus :mrgreen:
Heb deze vroeger gebouwd gezien door een goede modelbouwer en er was meer Evergreen te zien dan het originele klt plastic :?
Dus sterkte met deze kit Steve en volg het gebeuren wel op de achtergrond.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 0:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Ron. Ik ben er ondertussen al goed aan begonnen. Hoewel het niet Renwal's eerste bouwstap was, besloot ik om de sprues al wat overzichtelijker te maken door de 14 banden al samen te stellen. Elke band bestaat uit een uitwendig identieke binnen- en een buitenhelft.

photo 358865

De banden pasten goed op het loopvlak, maar sommige banden sloten niet helemaal aan tegen de velg. Daarom is er wat druk op gezet met deze lijmklemmen. Zo zijn ze straks ook allemaal even dik.

photo 358864

De volgende klus was het wegwerken van de centernaad op het loopvlak. De aansluiting was over het algemeen goed maar soms was er een lichte offset. Niks dat een schuurpapiertje niet kan oplossen.

photo 358866

De volgende klus was wat ingewikkelder. De bandenprofielen waren gegoten vanuit een cirkelvormige mal en de afdruk van die basiscirkel is achtergebleven op de stukken. Ik moet dus al zeker op de buitenkanten van de band schuren, want deze referentiefoto toont dat de sidewall van de band helemaal glad is.

photo 358867

Ik moet dit gelukkig niet bij elke zijkant doen, want de banden die tegen elkaar aan moeten zitten tonen die kant niet. Ik wil het wel aan de binnenkanten doen omdat die ook te zien zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 2:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Alle banden zijn nu geschuurd zoals het hoort, in feite zouden ze al in de verf gezet kunnen worden. Ik wil eerst nog testen hoe goed de velgen door de opening kunnen schuiven, misschien moet daar nog geschuurd worden. Ik heb ook een dryfit gedaan van een van de vier differentiëlen.

photo 359067

Ik had al wel verwacht dat het met de bladveren van deze kit niets ging worden. Ik mocht al blij zijn dat ze er überhaupt bij zitten. Ik zal ze alleen kunnen gebruiken om de buitenmaten mee te berekenen.

photo 359066

Op de tekening, die overigens bij de achterste truck hoort, maar ook voor de voorste bruikbaar is, zien we de bladveer zoals ze er ook op de foto uit de vorige post uitzag. Er zijn 19 lamellen per veer en die worden samengehouden door zes strips en twee U-bouten. De as van het differentieel verlaat het tandwielhuis in een rechthoekige behuizing (pijl links) en er zit een flens rond het differentieel (pijl rechts). De bovenste lamellen worden tegen de belasting in gekromd. Dit stuk is sterk vervormd om het gieten te vereenvoudigen. Er zijn nog maar 9 lamellen over en de veren zijn aan de achterzijde hol gegoten, waarbij de u-bouten de uitholling mee volgen. De lamellen worden niet samengespannen. Het ashuis is rond en bovenaan open. De bladveren voor de achteras zijn iets langer, dus ik zal waarschijnlijk twee sets van vier bladveren moeten maken. Ik hoop dat de dikte van de lamellen overeen komt met een strip Evergreen, zoals bij de bouw van mijn DANA-onderstel enkele jaren geleden.

photo 201826

Ik nam er ook maar meteen de rest van het frame bij. Dat zit als een stuk aan de vloerplaat gegoten.

photo 359068

Op de tekening zie je dat de balken van het frame niet tot aan de vloerplaat horen te komen. Er zal dus een ruimte weggefreesd moeten worden, die aangegeven wordt met de stippellijn. De balken zouden een U-profiel moeten vertonen maar hebben nu een rechthoekige doorsnede.

photo 359069

De dwarsbalken zijn bij de kit massieve blokken, maar ze lijken wel op de juiste plaatsen te zitten. Dit moet ik omvormen naar U-profielen met perforaties er in en verstevigingsvinnen er aan.

photo 359070

Deze kant van de zijlijn is op de tekening onderbroken bij het opstapje. Waar de stippellijn loopt, moet ik dus ook de treeplank doorzagen. Het wordt al duidelijk hoeveel werk er nodig zal zijn om een goeie basis te leggen voor dit model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Als ik jouw bouwverslagen lees heb ik het idee dat er geen enkele kit is die klopt :shock: omdat je altijd wel iets verbouwt.
Ik ben benieuwd wat je hier van gaat maken.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
bram1234 schreef:
Als ik jouw bouwverslagen lees heb ik het idee dat er geen enkele kit is die klopt :shock:

Gr.
Bram

Dat is ook zo Bram, geen enkele kit is perfect en zijn allemaal voor enige verbetering vatbaar.
Net daarom vind je zoveel aftermarketspul, die zijn er niet enkel om conversies te maken maar ook om modellen te verbeteren. Dank zei de fouten van de fabrikanten bloeit de aftermarket als geen ander. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze, een oude kit met veel haken en ogen als je het goed leest, maar wel iets speciaal...

fouten van de fabrikanten vind ik een groot woord, eerder door de drang naar detailleren en almaar gedetailleerder te werken (mede door de boekjes, topbouwers, enz...), ook moet je bepaalde kits zien als een kind van hun tijd, alsook de beperkingen van het spuitgieten op zich erkennen... Maar aftermarket boomt, en zelfbouw... het ene is natuurlijk gemakkelijker...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 20:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er hadden aan de kit ook nog zelfverzonnen stukken kunnen hangen, zodat ik zelfs geen afmetingen zou hebben om op af te gaan. Ik zie dat het frame toch ongeveer de juiste afschuiningen heeft, terwijl ze twee rechte balken hadden kunnen nemen. Ik denk dat ze wel de 4wd torsiestaven weggelaten hebben. Ik ben vandaag langs Speelgoed2000 gereden, omdat ze daar wel wat oude figurenkitjes hebben. Die set van de Koreaanse Oorlog heb ik er niet gevonden, maar wel twee andere. De 1/72 Hummers zijn voor het Kiowa-project, daar zit namelijk een extra M2 bij.

photo 359144

Van de figuren heb ik er zeven nodig voor de twee trucks. Het zijn beide wel mooie kitjes. Ik toon even de inhoud. Eerst dat van Bronco. Het bevat naast de figurensprues ook een set bewapening en een decalvel voor de insignes. Er is zelfs een puppy meegeleverd. Een van de figuren heeft een sigaaropening.

photo 359143

photo 359145

photo 359146

photo 359147

photo 359148

photo 359142

De kit van Miniart is eenvoudiger maar de gezichten zijn mooi uitgewerkt.

photo 359149

photo 359150

photo 359151

De figuren hebben allemaal heel praktische poses voor dit model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 1:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vanavond heb ik een minder gezellig klusje uitgevoerd, ik heb de lamellen gesneden voor de lange bladveren.

photo 359190

Ik had er dus 19 nodig, die telkens 2 mm korter waren dan de vorige.

photo 359189

Dit moet nog eens gebeuren voor het andere kwartet. Het heeft ook bijna een heel pak Evergreen erdoor gedraaid.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het lijken me mooie figuren en ja: bruikbaar voor de jaren '50 maar... je zal wel hun schoeisel moeten vervangen of bijwerken. :roll:
De figuren dragen de low combatschoes met beenkappen uit WO2, die werden in 1945 afgeschaft.
in de jaren '50 droegen de Amerikanen zwarte hoge combatboots zoals het Belgische leger die had zo vanaf 1960. (Je zal ze misschien nog wel kennen uit je legerdienst?) :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 11:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij ons was de legerdienst toen al afgeschaft, he Walter... Schoenen heb ik nog nooit apart verkocht gezien, dus dat wordt weer een donorkit zoeken. De boots zullen ook niet even hoog zijn, dus komt er ook wat sculpting aan te pas. Nog niet teveel aan denken...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 68  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], no leaf clover en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement