Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 68  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12250
Woonplaats: Eibergen
Vind die M26A2 op de achtergrond ineressanter :mrgreen:

Maar wat een zooitje is dat zeg :shock:
Inderdaad een leuk idee voor een diorame, Durf je niet ;)

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 12:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het lijkt me eerder iets voor het 1/72 model, dan kan je de andere trucks er ook bij betrekken. Ik heb nog wat vergelijkend werk gedaan. Ik heb het plaatje dat ik vorige keer gebruikte, afgeprint op schaal 1/32, zodat het voertuig er net in zou passen. De foto is genomen op een grotere afstand, zodat er weinig perspectivische vervorming optreedt.

photo 359467

Je ziet dat de winch een beetje kleiner kan en dat de cabine vooraan gelukkig goed uitkomt. Ze hebben hun metingen wel ergens op gebaseerd.

photo 359468

De benzinetank mag ook blijven, terwijl het bakje zoals gezegd achteruit moet.

photo 359471

Vergelijkingen achteraan de truck zijn wat minder bruikbaar door de verkorting van het perspectief, maar je ziet dat de hele treeplank wat naar achteren mag. Dat levert met de verkleinde winch voldoende plek op voor de materiaalkist vooraan de treeplank.

photo 359469

Een verrassende conclusie is dat de trucks van de Renwalkit waarschijnlijk beide een halve centimeter te laag op hun poten staan. Dat is te zien als je de assen van de wielen vergelijkt. Je kan zien dat het frame zo goed als op de foto ligt, hier een beetje verkort door het perspectief (groene lijntjes) en dat de bladveer een grote afwijking vertoont. Daar zit dus hun fout, ze hebben die veer niet ver genoeg van het frame af geplaatst.

photo 359470

Ik kan de veer dus nog wel een kromming meegeven en de afstand met het frame vergroten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat is wel een hevige telefoonpaal geweest zeg, wil dat zo'n ravage aanrichten. :o . Maar het zou inderdaad wel een gaaf dio opleveren.
Wat een werk aan het model trouwens, om alles correct te krijgen. Het blijft natuurlijk wel een oud model, dus dan ontkom je vrijwel nooit aan verbouwwerk.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 2:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vermoed dat dit nog maar het begin is. Ik hoop niet dat er aan het onderstel van de M65 zulke discrepanties zijn, dat is een halve meter lang.

photo 359553

Ik heb de treeplanken van het frame gezaagd. De eerste ging sneller dan de tweede, omdat dit zagen zonder handvat blijkbaar links het beste lukt. Een van de dwarsbalken is ook weggehaald om in een keer door te kunnen zagen.

photo 359554

De tweede plank kon daarna ook weg. Ik heb alles met zo weinig mogelijk schade afgezaagd, de platen worden nog hergebruikt.

photo 359555

Een dryfit van de nieuwe situatie. Ik heb daarna nog twee millimeter weggehaald aan de voorkant van de twee platen, om nog meer ruimte te krijgen voor het kistje dat nu rechts staat.

photo 359556

De zaagsnede was heel keurig door op een plat vlak te kunnen zagen. Ik kan de dwarsbalk vervangen en dan na het uitharden de andere balken weghalen, zo blijven de afmetingen gelijk. Ik heb nu de benzinetank erbij genomen. Ze heeft aan de verkeerde kant een reep zitten, die heb ik weggezaagd. Ik had de tank ook kunnen omdraaien maar ik wilde een niet meegegoten reep er rond en ik wilde de tank ook eerst nog recht vijlen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 19:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag heb ik de achterbumper vervangen. Het stuk uit de kit zag er in achteraanzicht wel goed uit, maar was zoals de rest van de stukken zeker een millimeter dik. De gaten liepen ook niet door tot achteraan.

photo 359620
(foto https://www.flickr.com/photos/rocbolt/8655478579/in/album-72157630556542078/)

Je ziet dat de bumper een groot oppervlak heeft. Ik kon hier geen styreen voor gebruiken, want het moest geplooid worden op vier plaatsen.

photo 359619

Ik had nog een blad messing, waar ik de maten van het stuk op afpaste. Ik gebruikte eerst meteen de grootste boordiameter. Dat resulteerde in een uitgescheurde boring.

photo 359616

De tweede poging deed ik met tweemaal voorboren. Hier wordt het stuk geplooid met behulp van een regeltje om het plooivlak iets te vergroten.

photo 359618

Het stuk is klaar om af te werken. Zoals je ziet zijn de randen van het kitdeel niet afgewerkt zoals het zou moeten. Ik had ook de gaten niet mogen overnemen van de kit, ze zitten niet juist. Daar is nu niet veel meer aan te doen.

photo 359617

Op dit plaatje zie je waarom ik de vervanging uitgevoerd heb. Nu moeten die haken daar nog aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 23:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De onderdelen worden nu terug samengevoegd.

photo 359662

De Evergreenstrips dienen om het U-profiel van het frame te verbreden. Ik heb een trekhaak moeten scratchen, die van Renwal leek echt nergens op. En ik ga er waarschijnlijk nog een nodig hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Man, man... je bent er weer heel wat werk van aan het maken, jouw "oog voor detail" gaat wel erg ver.
Jouw werkjes doen me een beetje denken aan die van Grendel, ik heb ook oog voor detail maar zo ver ga ik niet hoor. :roll:
Maar goed... het zijn boeiende en leerzame verslagen waar ik ten volle van geniet en veel trics van jou en Grendel hou ik vast in mijn achterhoofd. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie en indrukwekkende aanpassingen Steven,

Er blijft bijna niets meer over van de kit. :mrgreen:

Ik zie dat je goede resultaten behaalt met de (scalpel) zaagjes.
Ik heb ze vaker gezien op beurzen enzo, maar was nogal sceptisch over de werking.
Maar blijkbaar werkt dat dus best goed. Wat is het merk?

Succes met dit gevaarte.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
odorf schreef:
Ik zie dat je goede resultaten behaalt met de (scalpel) zaagjes.
Ik heb ze vaker gezien op beurzen enzo, maar was nogal sceptisch over de werking.
Maar blijkbaar werkt dat dus best goed.
Odorf

Odorf... het geheim zit niet in het gereedschap maar in de vakmanschap van de gebruiker ervan.
Eerste regel: "behandel gereedschap met zachte hand zo dat het gereedschap zijn werk kan doen!"
Tweede regel: "gebruik het gereedschap daar waar het voor bedoelt is!"
En natuurlijk met het nodige inzicht en de juiste behandeling is alle gereedschap perfect.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 17:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben hier eigenlijk pas aangekomen toen Grendel hier al niet vaak meer postte, onze stijl verschilt ook in de timing. Ik deel een verslag op in een aantal dagelijkse posts en dan krijg je onderbrekingen. Dat vraagt meer geduld van de lezer maar is er ook meer mogelijkheid om met tips nog iets te doen. Onze drang om er ander materiaal bij te halen komt wel overeen.

De zaagjes zijn van Airwaves, je koopt ze als een stuk PE. De bladen zijn wel goed maar het systeem om ze op het handvat te bevestigen met een schuif- en klikbeweging is inferieur aan bijvoorbeeld een Excel-mes. De zaagjes kunnen bij de minste plooiing een aanzet krijgen om van de steel te vallen. De afgeronde kant maakt het mogelijk om in het midden van een stuk te beginnen zagen en aan de binnenkant van het model te werken, waar anders de steel in de weg zou zitten. De dikte is nog net iets dunner dan mijn Trumpeter-zaagje, de schuifmaat geeft 0.15 aan.

Ik ben vandaag begonnen aan de kleine bladveren, maar ik ontdekte dat ik voordien met 0.4 bezig was. Ik heb gelukkig zowel 0.4 als 0.5 gekocht. Ook kocht ik een messing buis met de juiste afmetingen voor de kanonsloop, die moet de kleur van gepolijst staal krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 68  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Silenoz en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement