Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 14:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb deze al eens eerder gebouwd, hiervan is het verslag nog wel ergens terug te vinden, maar ik heb er nu twee onderhanden. De WLA's komen uit de kits waarvan ik de figuren, met de nodige tegenwerking en tegenslag al geschilderd heb.

HD rijders beschilderd met acryl

De laatste pagina's zijn echter wel over een 1/35 vietnam figuur, maar dat wordt later wel duidelijk, denk ik.

Tja, ik denk niet dat de WLA echt een introductie behoeft, als werkpaard in WW2 werd deze motor op alle fronten gebruikt en er zijn er enorm veel van geproduceerd. Niet alleen in US dienst, maar ook als landlease naar bijv Rusland geëxporteerd.


De kits waaruit de beide motoren komen zijn de volgende

Afbeelding

Deze heb ik ook en daarvan zijn de figuren ook gedaan, maar aangezien dit een tweedehandskitje was, waar er al 1 van gebouwd was en de ander al van alles geschilderd in de sprues, gebruik ik deze oa als sparepartbox en om er 1 van beide te maken.

photo 342124


Goed, even de inbox foto's, even van beide 1 doos opengemaakt

photo 351882

de, of is het, het gietraam

photo 351878

Hierin zitten de hulpstukjes voor het maken van de ronding in de spaken

photo 351877

Een uitgebreid PE fretje,

photo 351876

Een kwalitatief mooie manual in kleur, vergeleken met de oudere sets is er niets veranderd, maar het toont wel luxe

photo 351880

photo 351879

en een setje decals, al klopt daar niet veel van, die van Archer zijn mooier

photo 351881

Van de vorige kit wist ik dat er wel wat issues in de kits zitten, bijv. de plaatsing van de spaken, maar ik was daar nu op voorbereid, denk ik.

Op zich zijn de onderdelen mooi gemaakt, weinig, eigenlijk geen fash en minimale gietnaadjes, onderdelen zijn met een scherp mesje makkelijk te verwijderen. uiteraard zullen mensen zeggen dat je dit met zo'n schaartje moet doen, maar bijv de valbeugels en stuur zijn dermate fragiel dat ik dit liever doe met een vers scalpelblad, meer sturing en je kan dan heel strak langs het onderdeel wegsnijden met zachte hand

ow, voor de beginners onder ons, je hoeft geen geen container aan te schaffen voor al je gereedschap, dit is eigenlijk alles wat ik gebruik en een LED lamp

photo 353527

Zoals gezegd, we beginnen met de wielen. de beide pe parts moet je in een bolling buigen voor het effect en dat doe je tussen deze twee schijfjes

photo 353516


Let wel op dat je de juiste maat pakt.

Daarna verlijm je de naaf er in. deze keer maak ik gebruik van ultra dunne lijm van Tamiya, eens kijken hoe dat werkt, want op mijn vorige poging had ik snel last van overtollig lijm.
de lijm lost het plastic een beetje op en kan je de pe delen er lekker op zetten

Dan komt het vervelende. Op de tekening moet je dan beide kanten vastlijmen en dan aan 1 kant in de velg lijmen. Nou nee, beter is om deze aan beide kanten in de velg steekt en de beide naafdelen aan elkaar verlijmd. De spaken kan je dus amper verlijmen omdat deze net iets te klein zijn, mooier was als deze een mm groter waren, dan vielen ze mooi in het velg bed.

De wielen zijn mooi bedacht, een middenstuk en daar zet je beide bandzijdes tegen elkaar, alleen verlijmen op de centrale ring en het past mooi in elkaar

photo 353529

Dit kan drogen en komt het frame en blok aan de beurt

Met die dunne lijm werkt het mooi, de lijm vloeit direct tussen de onderdelen en je heb amper lijmresten, nadeel is dat het wel wat langer droogtijd heeft

Even in drie stapjes frame en blok

photo 353524

photo 353523

photo 353525

Dan komen de subframes aan bod het is zeer fragiel en je verbuigt, cq. breekt de boel best snel.

photo 353526

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 14:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Nu de ene zijde van de subframes er op zit, kunnen de achterwielen geplaatst worden, ik heb er deze keer voor gekozen om eerst de ketting aan het achterwiel te verlijmen en goed te laten drogen en dan pas het achterwiel in het frame te hangen, het werkt iets handiger vind ik en het past ook wel, het is alleen een redelijke fragiele verbinding dat he dus echt wel even moet opletten, daarbij blijven mijn achterwielen steeds een beetje scheef staan, omdat de de spaakdelen niet goed kan uitlijnen

Als dit er opzit is de andere kant aan de beurt

photo 353530

En, om even te laten zien dat het wel heul klein is, even mijn hand er bij, ja, met zulke kolenschoppen probeer ik dit soort gefriemel uit te voeren, zelfs het pincet verdwijnt soms helemaal

photo 353531

Nadat dit goed uitgedroogt is komen de duivenplatjes of bagagedragerdelen er op, nu blijkt dat je dus echt wel moet opletten dan de subframes recht zijn. Die van mij, daar had ik dus iets te laat naar gekeken, en dat betaalde zich uit in gewurm van achterspatbord en duivenplat.

photo 353533

Dan passen we de kickstarter, de koppeling , uitlaat, valbeugels en luchtfilter er op

Als je de subframes dus ontdoet van gietnaden etc, let er dan heel erg goed op dat je bevestigingspunten van de achterste valbeugel WEL laat zitten en niet zoals ik, er af snijdt

photo 353534


Verder ben ik nog niet, er komen nog een paar vervelende klusjes aan, oa. de voorvork op voorwiel, de PE strips voor geweerfoudraal en munitiebox en het stuur, dat breekt al als je er alleen maar naar kijkt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Die wielen met die PE ogen wel mooi, maar normaal zijn die spaken rond en niet plat. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Klopt, maar om nu op deze schaal, zelf een velg te gaan bespaken, nee, zover is mijn AMS nog niet gevorderd. :lol: :lol:
en op kijkafstand van 50 cm, zie je die spaken niet eens, laat staan dat je ziet dat ze plat zijn

Ik heb overigs op mijn laptop wel foto's van een WLA door een rus gebouwd, die is werkelijk schitterend. zal eens kijken of ik die nog terug kan vinden

aha, de link gevonden, hier kan ik alleen maar smachtend naar kijken en hopen dat ik ook zoiets kan maken als ik later groter ben

http://www.dishmodels.ru/gshow.htm?p=9922

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Heel leuk en mooi! Als ex Harley rider gaat er weer iets bloeien.
Wist trouwens niet dat de WLA ook al springers hadden. Rijd trouwens voor geen meter, met mij erop dan. (Stroker 1600).
Blijf volgen.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Een Harley rijder die niet wist dat Harleys springers had in die tijd :mrgreen:

Leuke kitjes Bert en ziet er ook nog goed uit ook, op de spaken na die plat zijn :roll: :wink:

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Ga deze ook volgen. Rij zelf een 25 jaar oude CBR 600, maar dat mag de pret niet drukken.

Mocht je ooit zelf die spaakwielen willen maken (i.p.v. PE), check deze dan:

https://www.youtube.com/watch?v=dXmrvS8rHbA

Succes en plezier met de brouw gewenst!

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 18:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
klopt, ik had deze nog niet gezien, maar ik schat dat deze schaal 1/12 is, dan is het te doen, maar op een wiel zo groot als je duimnagel, whah, je moet dan vrij veel lopen zagen in de middenvelg want daar zit het bandenprofiel ook al op.

ach ik rij een 21 jaar oude kawasaki vn800.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Leuk onderwerp en dank voor de link. Ik heb de kit liggen met de man die erop ligt te maffen en nog een oudere. Het blijft lastig bouwen deze kits al is de voldoening groot als het goed lukt
Succes!

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een detail voor zulke kleine motoren zeg, hier heeft Miniart zijn best op gedaan zie ik. Tja, en de platte spaken; op dit kleine formaat is het vrij ondoenlijk om dat wiel te gaan herspaken denk ik.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement