Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Hallo allen,

Geïnspireerd door Bob (den ouwe) en Ton (Tony Sherman) die hun M3's hier op het forum (hebben) laten zien, heb ik besloten om een ander lopend project hier op het forum te plaatsen. Het heet, zoals de titel van dit topic al doet vermoeden, "Brothers in Arms" en bestaat vooralsnog uit twee voertuigen, namelijk de M3 Grant van Academy en de M3 Grant van Tamiya die als basis zal dienen voor een conversie, de M31:

Afbeelding
© Academy 2016

Afbeelding
© Tamiya Inc. 2016

Afbeelding
© Legend Productions 2016

Er zal nog een diorama bijkomen dat gesitueerd is in Tunesië, Noord Afrika, maar dat is voor latere zorg. Zoals gezegd is het een lopend project, ik zal z.s.m. de eerste foto's plaatsen.

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 20:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
He gaaf, een sleep dio?

kan je je lekker uitleven op de bergingsversie, die zullen er toendertijd aardig afgekloven uitgezien hebben door het werk en het zand.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Nou.... kom maar op dan.....ben benieuwd.

greetz from the Sherman freek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Citaat:
He gaaf, een sleep dio?

@ Bert: ik ben er nog niet helemaal uit... Of ik ga de versie bouwen zoals die in de introductie op de foto staat, óf ik bouw 'm met de kraan uitstaand, poten gespreid, zoals op onderstaande foto:

Afbeelding

Persoonlijk vind ik die versie veel mooier, er zit ook meer actie in. Maar dan stel ik me voor dat de Britse Grant ergens een greppel is ingereden, de vraag is dan of de kraan van de M31 wel voldoende power heeft om de Grant daar weer uit te trekken. Het antwoord heb ik nog niet kunnen vinden :( ....

Citaat:
kan je je lekker uitleven op de bergingsversie, die zullen er toentertijd aardig afgekloven uitgezien hebben door het werk en het zand.


Nou, welbekende onderstaande foto is mijn inspiratiebron:

Afbeelding

Maar ik moet eerlijk zijn dat ik deze niet heel mooi vind. Misschien dat ik toch voor versleten Olive Drab ga... Ik slaap er nog een paar nachtjes over :) .

@ Tony: ik hoop dat ik je kan vermaken :D .

@ allen hierbij dan een paar foto's om het model verder te introduceren en jullie te laten zien waar ik nu sta (en dat is nog niet ver...).

Verhaallijn: na de landingen in Noord Afrika (Operatie Torch) drijven de Britten en de Amerikanen gezamenlijk de Axis troepen Tunesië uit. Het diorama stelt een Britse M3 Grant voor van de "Scots Greys" die door zijn Amerikaanse ARV-tegenhanger uit een penibele situatie wordt gered: "Brothers in Arms" :wink: ...

Kit #1, de Academy M3 Grant (kit # 13212): De kit is een verbetering t.o.v. de oude Tamiya kit qua detail. Toch kan 'ie, wanneer het op pasvorm aankomt, niet tegen deze kit op. Hier en daar zijn er delen die niet fijn passen, proefpassen is dus noodzaak.... Ook zijn er veel uitwerppunten te vullen aan de binnenkant, mocht je er voor kiezen de kit met de luiken open te bouwen. Ik heb de vrijheid genomen om de foto's van de sprues van Terry Ashley's PMMS site te "lenen":

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
© PMMS Terry Asley 2016

De M3 van de Scots Greys zal in de onderstaande kleuren en markeringen worden gespoten:

Afbeelding
© Echelon Decals 2016

De M3 zoals die er op dit moment voor staat (en dat is niet ver...):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De bogeys zijn een resin kitje uit de scrapbox, deze zijn wat meer op schaal dan die van Academy die te breed zijn.


Dan de Tamiya M3 Grant met de Legend M31 conversie.

Kit #2, de legend conversie (kit # LF 1135): de kit bestaat uit bijna honderd onderdelen, allemaal in resin gegoten. Er zit ook een dubbelzijdige bouwbeschrijving op A5 formaat bij, met daarop een aantal detailfoto's van verschillende kanten van de M31, en wat summiere uitleg hoe de onderdelen te bevestigen. Het is zaak om keer op keer de foto's te bekijken hoe nu de verschillende onderdelen van de tank zijn opgebouwd uit subonderdelen. Detail is verder prima, wel is het jammer (maar onvermijdelijk) dat sommige onderdelen beschadigd en/of kromgetrokken zijn :( ...

Een tweetal foto's van de bouwbeschrijving, hier moet je het mee doen:

Afbeelding

Afbeelding

Even een blik in de doos van de Tamiya kit:

Afbeelding
Boven in de doos liggen Dragon DS tracks die de dropveters uit de kit gaan vervangen...

Kit #3, de Tamiya M3 Grant (kit #35041):
De kit stamt uit de jaren '70 en dat is bij bepaalde details (of het gebrek daaraan...) te zien. Maar dat in mijn geval geen probleem omdat ik de meeste details toch niet nodig heb. Een paar shots van de inhoud van de doos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit bouwt wel lekker weg, na een middagje heb je de basis wel in elkaar zitten... Stand van zaken nu (ook weer niet echt ver :roll: ....):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook hier worden de bogeys vervangen omdat ze niet het juiste formaat hebben (te groot). Ook de wielen zijn vervangen omdat Tamiya destijds zes openingen in de wielen had gemaakt i.p.v. vijf zoals het was :? ....

Dat is het voor nu. De koude winteravonden komen er weer aan, hopelijk kan ik lekker doorbouwen aan dit project :) . Ik hoop dat de volgende update niet al te lang op zich laat wachten.

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 7:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
He remarc ziet er al goed uit. Bouw je de academy met open luiken of niet?

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 7:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
remarc777 schreef:
Maar dan stel ik me voor dat de Britse Grant ergens een greppel is ingereden, de vraag is dan of de kraan van de M31 wel voldoende power heeft om de Grant daar weer uit te trekken. Het antwoord heb ik nog niet kunnen vinden :( Groeten, Richard.

Zoals het de bedoeling is van elke kraan dient ook de kraan van een bergingstank om te hijsen. De kraan van de M31 is sterk genoeg om bvb een jeep en de motor van een tank te liften of een truck met zijn snuit omhoog te hijsen om hem weg te slepen. Om een tank die in een greppel vast zit eruit te halen, zal de M31 gebruik maken van zijn lieren om die tank weer vlot te trekken. En zoals je zelf al vermoede: zijn kraan is lang niet sterk genoeg om een andere M3 te liften!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 8:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Walter is mij voor met zijn opmerking over de lieren, dus het is mogelijk

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 8:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik weet niet of het op Youtube te vinden is maar enkele jaren geleden hebben ze dat met een M4 en een M32 gedemonstreerd tijdens "tanks in town" in Bergen (B).
Daar zag je de M32 in werking en werd uitgelegd waar alles nu voor diende, de uitleg werd gegeven door een luitenant van de voormalige 'groep Leopard" van Leopolsburg , zelf een ex-chauffeur van de Leopard bergingstank.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik denk ook dat je eerder met de lier een motor of koepel kan liften, dan uiteindelijk er iets mee uit de greppel te trekken... daar zijn andere methodes voor. dus een maintenance dio achter de linies....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Silenoz schreef:
ik denk ook dat je eerder met de lier een motor of koepel kan liften,.

Je bedoelt waarschijnlijk wel de kraan? :roll:
Uiteraard wordt een kraan ook aangestuurd door een lier maar de M31 heeft er ook nog een andere, ik dacht zelfs twee voor verticaal gebruik zoals bvb de lier vooraan op een truck.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement