Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
ton(y)sherman is onder de indruk!! I love the tanks en ben benieuwd naar de verder vorderingen in the jungle.

Heel benieuwd hoe straks alles samen komt.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Begint al erg mooi en levendig te worden Richard!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
@ dodo: ik hoop dat het je gelukt is om nu de juiste "stacks" te vinden

@ Tony en Nick: dank jullie wel voor de complimenten :D .

Update 01-06: SBS water gieten.

Hallo allen,

Ik heb de waterpartij gegoten, misschien is het wel leuk om jullie in een SBS te laten zien hoe dit gedaan is.

Benodigdheden:

- verschillende sets met papieren planten van Greenline. Sommige hiervan zijn met de airbrush en met olieverf behandeld om ze een wat minder papieren uiterlijk te geven:
Afbeelding
- © Fredericus Rex

- aquariumplanten, gekocht bij een tuincentrum. Deze zijn gespoten, krijgen een matlaag en zijn, waar nodig, op maat geknipt:
Afbeelding

- De haren van een “blanke kwast”, groen gespoten zodat je er riet en lang bermgras van kan maken:
Afbeelding

- een potje “nature in a pot” van Reality in Scale. Dit is gezeefd zodat het nóg fijner is:
Afbeelding
- © Reality in Scale

- visjes van Mantis Miniatures:
Afbeelding
- © Mantis Miniatures

- Mr. Boat 2-componenten giethars:
Afbeelding
- © Mr. Boat.

- verschillende zaken uit de natuur zoals echte planten, mos, takjes, wortels en kiezels. Soms gedroogd, met een primer behandeld en vervolgens in verschillende groentinten gespoten:
Afbeelding

Bij de laatste update had ik de “droge rivier” zo goed als af. Het enige dat nog gebeuren moest waren de visjes, de wortels van de waterlelies en wat kleine details. Waterlelies drijven op het wateroppervlakte, maar hun wortels slingeren zich naar de bodem. Ik heb hiervoor dun, groen geschilderd looddraad gebruikt. Het is op lengte, later worden de lelies geplaatst.

De vissen zijn met olieverf gedaan zodat de kleuren mooi blenden. Ik heb ze na het schilderen op dunne staafjes transparante “strechted sprue” gelijmd en in het diorama geplaatst. Daar zie je na het gieten niets van terug:

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan Niels Olav Moe voor de tip :D !


Het gieten:

Ik gebruik hiervoor dus zoals altijd Mr. Boat. Dit is een twee componenten giethars die als voordeel heeft dat het geen warmte ontwikkelt wanneer de componenten gemengd worden. Verder krimpt het niet en zet het ook niet uit, wat toch ook wel fijne eigenschappen zijn bij het gieten van water op een diorama.

Ik heb twee plexiglas plaatjes ingesmeerd met vaseline. Dit voorkomt dat de giethars zich gaat hechten aan de plexiglas plaatjes die als mal worden gebruikt. Vervolgens heb ik de plaatjes in een hoek van 90° op het diorama geplaatst en vastgezet met vier lijmklemmen:

Afbeelding

De kier aan de onderkant van de plaatjes is dichtgemaakt met Micromask:

Afbeelding

Nu is het tijd voor het gieten zelf. De hars en de harder zijn één op één gemengd, ik gebruik hiervoor een digitale weegschaal om de twee delen zo exact mogelijk te portioneren. Er is een druppeltje Tamiya clear green en een druppeltje raw umber Liquitex inkt toegevoegd om "het water" een natuurlijke aanblik te geven. De hars wordt nu beetje bij beetje gegoten. Mr. Boat kan vrij goed in één keer gegoten worden. Toch doe ik rustig aan en geef ik de hars tijd om uit te vloeien.

Na drie uur is de hars al aardig aan het uitharden. Hoewel ik in het verleden vaak problemen heb gehad bij het gieten (lees: lekkage) lijkt het er op dat het nu vrijwel “waterdicht" is. Slechts op twee plaatsen lekt het diorama druppeltje voor druppeltje. Nu is het tijd om de hars volledig uit te laten harden...

Na 12 uur blijkt er toch te veel hars te zijn weggelopen. Klaarblijkelijk was de Micromask niet voldoende aangebracht zodat daar toch resin kon weglekken: het eerste leermoment :roll: …. Ik heb nog een restantje dat ik er bij giet. Dit blijkt achteraf niet de goede beslissing omdat déze hars al te ver ingedikt is zodat de luchtbelletjes niet voldoende tijd krijgen om uit het resin te ontsnappen… Het tweede leermoment.

Na 48 uur (ik neem geen risico) is de resin zo goed als uitgehard en verwijder ik de plexiglas plaatjes. Over het resultaat ben ik niet ontevreden. Het wateroppervlakte is mooi vlak, de hoeken van het diorama zijn scherp en recht. Jammer genoeg heeft het houtwerk door de lekkage te veel schade opgelopen. Ik had het diorama eigenlijk blank willen laten. Nu ben ik gedwongen het een kleur te geven (zijdemat zwart: ook niet verkeerd :wink: ...). Het resultaat van dit alles tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard moet er nog veel aan gebeuren. Zo wil ik de zwarte rand nog bijwerken en wordt het wateroppervlakte nog bewerkt zodat er een lichte stroming wordt nagebootst.

Tot zover, op- en aanmerkingen worden uiteraard gewaardeerd.

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 21:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Goed gedaan met die vissen! Je hebt dit dus grotendeels in 1 keer gegoten? Je bent zo te zien wel binnen de grens van 4cm per beurt gebleven. Wat zijn de kosten van dit epoxy?


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
@ Steven: dank je :) !

Heb inderdaad in twee sessies gegoten. Eén gieting van drie á vier cm. De tweede was een goede cm.

De Mr. Boat combi zoals ik die ik gebruikt heb is giet/foto epoxy en bestaat uit 500 ml. hars en 500 ml harder. Deze kost €37,50. Uiteraard zijn kleinere en grotere verpakkingen verkrijgbaar. Voor meer info, zie de website van Mr. Boat:

https://www.mrboat.nl/gietfoto-epoxy/mr ... y-1-liter/

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2016 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Richard

Ik vroeg me al af waar je bleef. Dit forum zorgt voor uitdagingen. Ik ben in de loop der jaren beter geworden door van alles uit te proberen mede door dit forum.

Ik vind dat je een mooie uitdaging bent aan gegaan met een heel mooi resultaat. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

gr

ton(ysherman)


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
interessant. Moeten deze zijkanten nu nog geschuurd worden om ze gladder te krijgen? en van wat ik meestal gezien heb tot nu toe, en eigenlijk een nadeel vind aan waterdio's: kruipt het product niet omhoog langs de randen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
@ Ton: opnieuw bedankt voor de complimenten :D . De reden dat je wat langer op een update hebt moeten wachten is dat ik een langzame bouwer ben. Heb eerst gewacht totdat ik ook echt iets nieuws te showen had :wink: ...

@ Silenoz: klopt, de zijkant moet nu nog lichtjes opgeschuurd worden. Maar dit ligt NIET aan het product, maar aan mij: ik heb "Vaseline" gebruikt als losmiddel (zodat de Plexiglas plaatjes niet zouden hechten aan het resin). Dit wordt gesmeerd en dit smeerpatroon zie je terug in de zijkant. Natuurlijk zijn er ook losmiddelen in sprayvorm waarbij je dit neveneffect niet hebt, maar deze had ik op het moment van gieten niet voorhanden (ongeduldig :roll: ...).

Ook het lichtjes omhoog "krullen" van de zijkant is niet de fout van het product: hierbij maakte ik de fout om half uitgeharde resin bij de eerste laag te gieten. De oorspronkelijke laag was niet omhoog gekruld (wat volgens de producent ook niet mag voorkomen). Ik heb dit verholpen door het randje met scherp mesje weg te snijden,

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Hoewel de randjes/belletjes/ je vaseline smeerpatroon ongewenst zijn, vind ik het er op de foto's erg mooi uitzien. Het geeft mij een beetje het idee dat er stroming in het water zit en de planten ook echt 'ademen'. Ik zou het zelf zo laten!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Citaat:
Hoewel de randjes/belletjes/ je vaseline smeerpatroon ongewenst zijn, vind ik het er op de foto's erg mooi uitzien. Het geeft mij een beetje het idee dat er stroming in het water zit en de planten ook echt 'ademen'. Ik zou het zelf zo laten!


Daar heb ik wel serieus over nagedacht Nick, maar de zijkanten zullen toch worden bewerkt. De luchtbelletjes vind ik niet zo'n probleem. Kan er ook weinig meer aan doen, maar wanneer straks de "stroming" is aangebracht dan zie je er bijna niets meer van terug.

Dank je wel voor het compliment!

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement