Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 2:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 20:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Uhh, okee, miniatuur briketten in los verband in zakje gestort



Maar ik denk dat je wel begreep waar ik op doelde neem ik aan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2015 9:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooi Bert. Ben benieuwd hoe het PE eruit ziet na een laagje verf.

Succes verder.
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2015 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi soldeerwerk, zelf gebruik ik ook graag S-39 als flux, vroeger gebruikte ik meer een fluxpasta. Het is inderdaad wel belangrijk om niet te lang te wachten met het verwijderen van de fluxresten...

Voor de mensen die interesse hebben in solderen, ik heb hier ook nog ergens een tutorial staan hierover:
http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_soldeertechniek.pdf

Het is niet zo moeilijk als het lijkt, maar er gaat gauw veel tijd in zitten...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2015 16:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
thanks Sienoz, ja, ik zag tegen het solderen op, maar eenmaal bezig met een beetje beleid is het prima te doeen, belangrijkste is dat je minimaal soldeer gebruikt. Ik schuur de oppervlakte heel lichtjes op, maar meer doee ik ook niet.

Zeker jeroen, ik moet er dus zeker om denken om hele dunne lagen te gaan spuiten, ik ben sowieso bang dat de meeste opgeplakte boutkopjes wel zullen verdwijnen als detail en het slechts rondjes zullen worden. Nou ja voorzichtigheid is dus het codewoord in deze...................................maar.........................ik zal hem eerst eens proberen af te bouwen. dan ben ik al een heel eind verder, zeker in tijd.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 2:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee, maar weer eens een update. Het gaat niet echt snel en wel om de volgende reden

Afbeelding


Jullie zien al dat het dus niet eens milimeterwerk is, maar tienden van milimeterwerk. Gaatjes boren, die dingen erin hengelen en dan weer even optillen om te verlijmen, want solderen wordt mij wat te klein.

Het effect is wel mooi, op de foto is dat te zien aan de uitstekende delen, let echter niet op het scheve plaatje daaronder, dit was het eerste stukje wat ik ging solderen enn dat wil dus niet meer los.

Afbeelding


Ook heb ik al wat electriciteit naar de lampen van de tender aangesloten, moet deze nog wel even verlegen naar het chassis, zodat er een aansluititng gemaakt kan worden naar de loc.

Afbeelding

En ja, hij ligt op de kop omdat die anders van de kast afrijdt en dan zo'n 2 meter naar beneden kukelt


Ook de cilinders voor de aandrijving er opgezet, maar die sluiten niet goed aan op de ketel, dus hen ik daar even een plaatje evergreen opgeplakt zodat ik dit in model kan schuren. Ik wil de ketel er nog niet opplakken omdat onderstel en ketel apart wil gaan spuiten.

Afbeelding

Afbeelding


De steunen staan er nog los op, want aan de voorste moet nog het een en ander gesoldeerd worden en ik moet het nog een beetje bijwerken.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 sep, 2009 18:56 pm
Berichten: 409
Woonplaats: Blijham
Ziet er goed uit zo. Het appart spuiten is wel een goed idee. Het lukt ook wel in één keer, maar leuk is het niet.
Het ziet er veelbelovend uit zo.

_________________
Groeten,
Richard

http://rgpmodelbouw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =2&t=40932" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 21&t=36438" onclick="window.open(this.href);return false;


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Machtige machines, die BR 52's.....

En ik heb alleen maar bewondering voor het engelengeduld wat je erin stopt !!

Heb je niet een heel klein soldeerboutje (of kop) nodig om dit te solderen ??

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 14:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tom
Thanks, ik gebruik een bout van 16w met een scherpe punt, dikste soldeerdeel is dan ongeveer 7 mm, dus het kan net, alleen die boutkopjes zet ik vast met lijm. Ik zou theoretisch in staat moeten zijn om ook die kopjes vast te zetten met de bout, maar ik vind lijmen net zo practisch, er staat geen spanning op, op de delen waar wel een soort spanning op kan staan is solderen gewoon beter, het is veel sterker dan secondenlijm, ook op de langere duur verwacht ik.

Inmiddels heb ik er weer een soldeersessie opzitten, zoals ook in mijn Daf topic, heb ik in principe de zondagochtend voor mijzelf en houdt mijn dochter de kleine meid boven, maar mevrouw is inmiddels 4 en er staat een knappe kop op, dus doet ze toch waar ze zelf zijn in heeft en was dus al relatief vroeg beneden. Opa had zich net geïnstalleerd aan het aanrecht toen zij zich aanmeldde en tja, dan moet er drinken gepakt worden,, broodje gemaakt, gelijk zijn mijn twee stuiterhonden dan ook opgeladen dus echt rustig solderen is er dan niet bij. Ik moet mij soms erg concentreren op dat kleine spul en dan moet je er geen 3 tornadootjes om heen hebben.

Nou ja, toch nog wat gedaan, getuige de foto hieronder. Jammer dat 1 beugeltje dus brak op de vouwlijn en dan moet je dus even iets meer soldeer gebruiken om een goede hechting te hebben. Ach, we schilderen daar wel een roestplekje van.

Afbeelding

Helaas moet ik mij zo even door bezoek van schoonouders heen worstelen, zijn beste mensen, maar ik wil eigenlijk nog effe verder rommelen. Dat is dus het nadeel van het zogenaamde "keukentafel bouwen" Je moet het elke keer weer opruimen.

Zag net wel op Primeportal dat ik roch de wielassen nog heel wat boutkopjes moet zetten, toch blij met mijn Punch en Die set. mijn etchmate heb ik nog niet gemist, doe alles met een tangetje, scheelt weer want ik weet werkelijk niet meer waar ik dat kreng gelaten heb

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach ja, schoonouders en andere familie... ik ken het gevoel, vallen altijd binnen op een ongelegen moment! :lol:
En ja: "keukentafelbouwen" heeft inderdaad zo zijn nadelen maar als je geen alternatieven hebt... maar goed: je vordert goed hoor en ja, kleine tegenslagen moet je der nu eenmaal bijnemen. :roll:
Ik blijf volgen, net als het topic van de BR van Richard. :D

(Enne... of the record: jullie hadden er net zo goed een duobuild van kunnen maken)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 16:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja misschien wel en dan gelijk Rob aanhaken, die was ook met de BR52 bezig, maar dan met de Eduardset en de set van LZ (ik zit te denken om die er ook nog bij te bestellen of dat ik aan de hand van de referentiefoto's het een en ander er nog zelf bij ga maken)

Nee, RUDD bouwen is iets wat mij niet meer lukt raar genoeg, kenmerk van het AMS? (Advancee modellers Syndrome)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement