Goede middag bouwers
Aangezien de Tamiya JS-2 klaar is ben ik met het volgende modelletje begonnen:
Eerst even een beetje info:
De DUKW was een amfibievoertuig dat onder andere gebruikt werd door het Amerikaanse leger in wereldoorlog 2. Het voertuig werd in 1942 ontworpen op basis van de GMC 2 ½ ton vrachtwagen met als doel goederen en soldaten te transporteren over land en water.
Op het water bedroeg de snelheid ongeveer 10 km/u, terwijl hij op het land tegen maximum 80 km/u kon rondsjezen. Het leeggewicht van de DUKW bedroeg 5,9 ton en er kon zo’n 2,3 ton aan lading meegenomen worden.
Het voertuig was niet gepantserd. In geval de romp beschadigd werd kon het binnenstromende water weggepompt worden met een pomp.
Een innovatie was het drukwisselsysteem. De chauffeur kon hiermee vanop zijn zitplaats de luchtdruk in de banden aanpassen.
Er werden meer dan 21.000 DUKW’s gebouwd gedurende de jaren ’42-’45. Op een kwart van dit aantal werd een machinegeweer gemonteerd.
(bron: Wikipedia)
Zoals jullie op de foto kunnen zien is het een 1/35 model van Italeri.
Italeri heeft een 4-tal modellen van deze DUKW uitgebracht sinds 2004. Deze doos zou de 3e uitgave zijn. Ten opzichte van de oorspronkelijke uitgave heeft Italeri een machinegeweer, een drukwisselsysteem, een frame voor een dekzeil en wat stowage toegevoegd.
Op de boxart kan je ook zien dat de wielen volledig zichtbaar zijn. In principe waren de wielen "af fabriek" afgedekt door platen (Italeri levert die bij een andere uitgave wel mee).
Eventueel zijn ze zelf te maken, maar het drukwisselsysteem zal dan niet meer te zien zijn, en dat vind ik persoonlijk ook jammer.
De inhoud van de doos:
de onderdelen zitten in een 5-tal gietramen, allemaal netjes apart verpakt. Er worden ook een paar decals meegeleverd (gewone witte sterren en serienummers).
Enkele foto's van wat ik momenteel gebouwd heb:
in de cabine heb ik een aantal plaatsen afgeplakt met plakband. Op deze plaatsen zullen later de stuurkolom, hendels en zetels gelijmd worden.
ik was een beetje bang dat ik hier later moeilijk de verf zou kunnen wegschrapen, dus daarom heb ik het met tape geprobeerd.
Aan de rand van de motorkap is een lijmrestje, dat zal ik later moeten schoonmaken.
Straks ga ik verder werken aan de laadbak. De platen opzij bevatten 'ejector marks', die zal ik eerst proberen weg te werken:
'K houd jullie op de hoogte van de vorderingen