Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Hallo,

Na een tijd niks te bouwen op het forum wou ik toch een verslagje doen van dit kleine hobbeltankje. Achter de schermen ben ik wel bezig met een Panther op 1:35, maar daar plaats ik alleen eindfoto's van.

Skif is een onbekend merk uit Oekraïne. De kit zelf ziet er degelijk uit en ook goede details. Er komt ook een plaatje PE bij zoals de spatborden, raster en de atenne op de koepel. De tracks lijken me het lastigste dit komt in een geheel, hier is wel een oplossing voor maar zeker een aandacht punt.

De kit komt met 3 uitvoeringen:
Finland 1940 - Winteroorlog
Spanje Aragon's front 1938 - Spaanse burger oorlog
Kiev militaire gebied 1935 - Russische uitvoering

Ik ga hem maken in de Russische uitvoering, past wel zo mooi in mijn rijtje. ;)

Geschiedenis:

De T-26 was een lichte tank die in de Sovjet Unie was ontworpen en werd gemaakt vanaf 1931 tot en met de Tweede wereld oorlog. Het was bijna een kopie van de Britse Vickers 6-Ton tank. De T-26 was actief in de Spaanse burgeroorlog, de Winteroorlog en de Tweede wereld oorlog. Tot eind 1941 maakten T-26's het grootste deel uit van het Russische pantserleger. De T-26 is door de volgende landen gebruikt: Sovjet-Unie, Tweede Spaanse Republiek, Spaanse Staat, Finland, Taiwan, Republiek China, Turkije, Nazi-Duitsland, Roemenië, Hongarije en Afghanistan.

Varianten:
- T-26 Model 1933, bemand met twee koepels voorzien van machine geweren.
- T-26-4 een artillerie variant van de tank, bewapend met een 76,2 mm KT-28 kanon.
- T-26 Model 1932 variant van de T-26 model 1931 met een machinegeweer en een kanon (PS-1).
- T-26 Model 1933 de meest geproduceerde variant.
- T-26 Model 1935 nieuwe geschutskoepel.
- T-26 Model 1936 met een extra DT tank machine geweer aan de achterkant van de geschutskoepel.
- T-26 Model 1937 en 1938 nieuwe geschutskoepel en kleine verbeteringen aan het romp, ook werd er een elektrische breechblock en een verticaal gestabiliseerde TOP-1 of TOS telescoop geïnstalleerd.
- T-26 Model 1939 (T-26-1) Een conicale geschutskoepel en het machinegeweer aan de achterkant van de geschutskoepel is verwijderd bij de meeste tanks. Tevens is er wat bescherming toegevoegd.

Extra Info:
- Bemanning 3
- Lengte 4,88 m
- Breedte 3,41 m
- Hoogte 2,41 m
- Gewicht 9,4 ton
- Pantser ~7-16 mm
- Hoofdbewapening 45 mm kanon Model 32
- Secundaire bewapening 1x DT tank machinegeweer
- Snelheid (op wegen) 28 km/u
- Rijbereik 175 km

Afbeelding

De kit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de koepel zit een atenne in de kit zit dit bij de PE set in maar het in een plat staafje zeg maar. Ik ga kijken dat ik een ronde staaf styreen om heen kan buigen of met koperdraad. Dit moet ik nog even uitvogelen en bekijken.

De bouw:

Ik kwam er al redelijk snel achter dat het plastic erg zacht is. En de onderdelen te vast zitten in de sprue. Dit is de achterplaat die in 3 is gebroken, ik zal dit proberen te repareren ik denk dat modelbouwlijm het sterkste wordt als ik het verlijm.

Afbeelding

Hier is al een klein overzicht je van de hull en turret, de turret heeft veel ruimte bij de sluiting op de hull dit ga ik verhelpen door de pin waarmee hij in de hull zit dunner te schuren. De pin gaat er nu erg strak in.

Afbeelding

Afbeelding

In de lower hull zit een rare gieting, het lijkt net of de mal niet helemaal gevuld is geweest met plastic. Dit is niet een dikke ramp omdat daar nog een laagje modder komt. Dit is het voor eerst, volgende update komt zo snel mogelijk en dan doe ik er ook even een schaal vergelijking bij. Hij is mini. ;)

Groeten, Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk, nog een T-26! Je houdt wel van een uitdaging zeg, met het Skif kitje. Ik heb al vaak gelezen en gehoord dat het niet de allerbeste kits zijn... Maar wel leuk dat er wel wat pe bij zit.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 22:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie intro. Zijn er aan de buitenkant van de underhull details beschadigd geraakt? Als het vlak metaal is, zou ik dat onderdeel misschien vervangen door het over te trekken op een even dik stuk Evergreen. Vreemd dat de sprues weinig verzorgd zijn en men tegelijk een omvangrijke PE-set wil aanbieden. Succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 23:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Mooi tankje!

Veel succes er mee!



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Hey mensen,

@Eelco en Dj: Thnx!

De eerste update dan maar. De kit z'n plastic is erg zacht hier heb ik al verschillende problemen mee gehad. Sommige onderdelen zijn te groot voor waar ze eigenlijk moeten. Het is een beetje vreemd maar een onderdeel hoorde in de romp te vallen in plaats van erop. Voor de rest valt het wel te doen.

Ik heb alleen een probleem met de antenne op de koepel. Het onderdeel zat met 20 pinnetjes vast. En het is ook erg fijn, daar door is hij gesneuveld zeg maar, ik heb de beugels voor de antenne nog wel. Misschien kan ik nog wat maken met een ijzerdraadje.

Eerst heb ik het tankje verzwaard door wat lood:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de koepel vast gelijmd vanwege de keer tussen romp en koepel. Deze kier zit er nog wel een beetje maar is gelukkig niet heel erg groot en valt wel weg te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik snij de PE onderdelen los met een scherp mesje maar alsnog blijven er wat puntjes aan zitten, deze schuur ik vervolgens weg maar vaak beschadig ik het onderdeel met het uit het rekje te halen. Weet iemand hier een oplossing voor? Want ik later een project heb met ook veel PE. :titter:

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zou de PE onderdelen op een harde ondergrond leggen (glasplaat of een bord) en dan snijden. Doordat de ondergrond niet indrukt, komt het beter los van het PE-frame. Eventuele bramen heel voorzichtig schuren / vijlen, maar daar ben je al achter gekomen.

Wat een ieniemienie tankje zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 18:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Gebruik niet een recht scherp mesje maar een afgerond. Dan kan je met een draaiende beweging d rand van het PE-onderdeel volgen en blijft er minder over om af te bramen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 11:46 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Gaaf hoor dat PE, het geeft dit model wel echt iets extra's.

Succes,



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 12:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
zoals steven zegt, met een halfrond mesje snijden in plaats van trekken met een recht mes:

Afbeelding

zelf gebruik ik hiervoor niet de messen zoals 25, 25A en 26, de andere kan je mooi je punt zetten en vlak snijden.

Om de resterende bramen af te snijden, gebruik ik een tangetje om het stuk te klemmen, maar dan eentje zonder tanden...

Afbeelding

Boor je eventueel het begin van de loop van het kanon nog uit, gewoon ter indicatie van het mondingsgat?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Hey mensen,

@René: Bedankt voor de tip ik heb dit even geprobeerd en het werkt zeker.
@Steven: Oké ik zal even een mesje zoeken of aanschaffen.
@Dj: Inderdaad het maakt het model scherper.
@Silenzo: Bedankt voor de verduidelijking met de plaatsjes. Zo'n tank heb ik ook wel kan ik die mooi gebruiken! Ik heb geprobeerd met de boortjes die ik tot mijn beschikking heb. Die gaat tot 1mm en dan boor ik de hele loop weg. Ik ga even kijken of ik ergens boortje zet kan kopen.

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: albert1957 en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement