Zo ben je een dagje niet echt met het forum bezig maar met inlijnen, zo zijn we twee pagina's verder
!! Ik ga proberen (chrono-)logisch te werk te gaan...
@ Steven: ik neem aan dat je met Kurt Tank de ontwerper van de FW bedoelt? Hoe dan ook: ook bij elektra denk ik dat er wel een paar kabeltjes los kunnen liggen. Ik heb sowieso een paar kabeltjes aan de achterkant uit de afgebroken staart hangen, die zijn nu nog niet zo goed te zien omdat ze nog dezelfde kleur als het interieur hebben.
De afgebroken staart en vleugel zijn niet alleen vanwege het neerstorten toegepast, het heeft ook een praktische reden. De FW ligt namelijk aan de rand van het diorama om ruimte te besparen. Wanneer je de hele FW op het dio plaatst dan creëer je zeg maar een cirkel met een diameter van pakweg 30, 35cm waar je niets meer mee kan: veel loze ruimte. Nu had ik het mijzelf makkelijk kunnen maken door de staart en de vleugel met evergreen af te vlakken en dit vervolgens zwart te spuiten; ik vond het juist een uitdaging om er dan ook een écht wrak van te maken...
Cockpit blijft gesloten vanwege mijn beroerde schilderwerk aan de piloot, wat je kan zien is al veel te veel
...
Wat de B24 betreft: ik had eigenlijk een andere foto van een jachtvliegtuig in dezelfde positie in gedachten, maar die kon ik niet vinden. Zal dan wel dezelfde oorzaak hebben. Vond het al knap, zo te landen
....
@ Nem: bedankt voor de complimenten
. Heb ook over granaatinslagen nagedacht. Deze geven het model natuurlijk nog meer een "neergeschoten look". Maar ook dit ga ik niet doen (sorry
...). Reden is dat ik mezelf niet voldoende kunde toedicht om overtuigende inslagen na te bootsen: om nu "gewoon" met een boormachine een paar gaten te boren gaat me wat te ver. Ik wil in zo'n geval dan ook de rafelige randen van de inslag namaken en dat lijkt me te moeilijk. Daarnaast had ik eigenlijk het idee dat de staart en de vleugel juist op de breuklijnen, die zijn ontstaan door de kogelgaten, zijn afgebroken. Kogelgaten zal je dan niet zien (denk ik...).
Vind de manier waarop jij je gecrashte 109 hebt uitgebeeld zeer realistisch. Deze ga ik zeker als voorbeeld gebruiken. Mag wel hé
?
@ Roy: ik heb nog dun loodfolie (ongeveer 1mm dik) in mijn werkkoffer liggen en heb serieus overwogen om dit te gebruiken. Reden dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan is dat ik geen manier zag om het loodfolie mooi "natuurlijk" in het plastic over te laten gaan. Er komt op zo'n moment toch putty o.i.d. bij aan te pas om de naden te dichten. Daarnaast denk ik dat het verschil in textuur (lood om oud ijzer.... heuh, ik bedoel plastic) ook zichtbaar zal blijven op het gespoten model. Ik vind deze nadelen groter dan de dikte van het plastic, zeker als jij je bedenkt dat ik zoals gezegd d.m.v. schaduwen het plastic optisch dunner wil laten lijken.
Verder: dit is een F-8. Eigenlijk een tankbuster met Mauser 3cm MK 103 kanonnen (het type dat je ook op de Flakpanzer "Kügelblitz" vind), maar dat was een prototype waarvan de kans klein was dat die in Normandië is geweest. Heb de Mausers daarom achterwege gelaten. De F-8 is één van de meest gebouwde FW's uit de latere oorlogsjaren, het is dus waarschijnlijk dat 'ie dan een houten propeller heeft gehad........ Maar dat weet de leek die naar het diorama kijkt niet. Ik laat de propeller daarom in één geheel. Wel zal ik de bladen wat meer verbuigen om de schade te benadrukken.
Waarom de vleugel en de staart zijn afgebroken is hierboven bij mijn antwoord aan Steven te lezen. Het restant van de flap staat inderdaad iets omhoog. Heb dit gedaan om schade na te bootsen. Wanneer dit van hout of doek zou zijn kan dit natuurlijk niet, maar ik ga er nu niets meer aan doen.
Je schreef ook:
Citaat:
Nou Richard je weet wat je te doen staat
Yep, zit nog genoeg werk in dit dio, maar dankzij input zoals die van jullie blijf ik zeer gemotiveerd om het ook af te ronden.
@ Bert: Zoals Johanna schrijft:
historisch correct? De waarheid enz....... ...
Het is wel het gevoel waarmee ik bouw. Wil de zaken binnen mijn grenzen, -kunde en -mogelijkheden zo mooi mogelijk doen, maar uiteindelijk is het plaatje voor mij belangrijker dan of de details kloppen. Je zal mij geen Panther aan het front in 1939 zien bouwen, of met een vroege toren en ook "Stahllaufrollen". Ook geen Panzer I met 3-tone camouflage... Maar of een koepel nu 17 boutjes heeft of 18... Ik heb ooit eens een bouwverslag gelezen waarbij iemand de opening voor een periscoop op een tankkoepel dicht plamuurde, wachtte tot het zaakje hard was, vervolgens deze opening 0,3 mm verderop weer uitzaagde omdat dit op schaal niet correct was
... Ieder zijn ding, maar dit gaat mij te ver.
Maar waar we hier over spreken is "dioramatechniek", geen exacte vliegtuigkennis. Ik vroeg jullie om hulp bij het verweren van het vliegtuig. In de ruim dertig jaar dat ik (met tussenpozen) bouw is dit het eerste vliegtuig dat ik doe
en dan ook nog alleen als achtergrondmateriaal bij een diorama. Ik kan je alles vertellen over AFV's uit W.O.II en Duitse- in het bijzonder, maar ik weet zeker dat er voldoende fouten in deze FW zitten, simpelweg omdat mij de kennis over dit ding ontbreekt en ik niet de moeite heb genomen om er enige behoorlijke research naar te doen.
Heb het met een medebouwer wel eens over "kansberekening" gehad. Om dat door te trekken naar dit diorama: er zijn duizenden vliegtuigen gecrasht in de 2e wereldoorlog. Daar zal er vast wel één bij hebben gezeten die er na de crash uiteindelijk zo uit zag
...
Probeer wanneer mogelijk ook altijd een "easter egg" in mijn diorama's te verstoppen. Heb er bij deze nog niet over nagedacht.
.....................................................................
@ allen: ik wil jullie hartelijk danken voor de hulp tot nu toe
! Ik hoop uiteindelijk een scene te bouwen die de kijker tot zijn/haar verbeelding spreekt en die op het oog klopt. Ik hoop dat jullie mij daar ook in de toekomst waar nodig mee blijven helpen.
groeten, Richard.