Heren, dank voor de lovende woorden
....
Wat betreft de piloot: het is op de foto niet goed te zien, maar zijn hoofd hangt schuin op zijn borst. Maar omdat hij ook nog zijn zuurstofmasker opheeft is het "knikje" in zijn nek niet echt overweldigend. Wil nog eens proberen zijn hoofd los te kunnen krijgen en dit schuiner te plaatsen zónder al te veel schade aan het vliegtuig te maken
....
De andere figuren staan zoals gezegd enkel in de basisverf. Wanneer jullie bijv. kijken naar de koppies dan kunnen jullie zien dat de heren nog geen tanden, geen ogen (en sommigen geen haar) hebben. Ook de uniformen krijgen nog meerdere lagen schaduw, highlights en inderdaad ook een paar plaatselijke washes.
@ Bert, jij schreef:
Citaat:
daarbij, zou een plaat eerder loskomen op de las dan echt scheuren?
Goede vraag
! Ik heb het met een bouwmaatje van me die in het dagelijks leven vliegtuigmonteurs opleidt besproken. Hij gaf aan dat alles valt en staat met grootte- en de hoek waaronder de schade is ontstaan. Dat het plaatwerk in werkelijkheid veel dunner is dan het plastic van de kit, is correct. Ik had echter weinig zin om het plastic dunner te schuren. Wellicht dat ik met wat dun loodfolie extra plaatwerk kan aanbrengen. Donkere verftinten moeten dan d.m.v. schaduwen de rest doen.
Verder: de term OPR is zoals gezegd niet door mij uitgevonden. Ik heb de boeken van Mike Rinaldi eens goed doorgelezen en ik ben enthousiast geworden door de fraaie modellen die ik daarin heb gezien. Heb de term alleen gebruikt zodat "ingewijden" direct weten wat ik bedoel zonder dat ik hele verhalen moet vertellen over waar ik nu uiteindelijk mee bezig ben (wat ik overigens t.z.t wel wil gaan doen in een SBS bij mijn andere diorama "Too stubborn to stop").
Denk ook dat het een soort van "beroepsdeformatie" is: wanneer je eens bij ons op de bouwavond zou komen dan hoor je continue termen als "filters", "washes", "streaking", "fading", "OPR", "SBS", "mapping" "CM", "PE" en ga zo maar door.... Uiteindelijk is het
NIET mijn bedoeling het werk van een ander te klonen. Wil gewoon het beste uit die technieken halen en die in mijn eigen stijl importeren.
@ Steven: bedankt voor de tip, daar had ik gek genoeg nog niet aan gedacht
... Zal eens kijken of- en hoe ik dat kan gaan doen...
Wat betreft het diorama: afmetingen zijn zo'n 30 breed x40 cm. hoog. Linkerbovenhoek het kapelletje, rechts daarnaast de FW bovenop de bocage. Ervoor de weg met de GMC en de bemanning, dáárvoor weer de fotograaf. Achter de bocage en het vliegtuig houdt ik nog een strook over van zo'n 10cm. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik die ga invullen. Het zal waarschijnlijk weiland worden, maar hoe ik dat ga aanpakken, daar slaap ik nog wat nachtjes over
...
groeten, Richard.