Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 5:14 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
edit moderators: voor de eerdere locatie van dit bouwverslag, de groepsbouw "War on Terror": zie viewforum.php?f=220

Omdat ik zo goed als klaar ben met de Carrier & Katapult GB heb ik deze maar uit de stapel getrokken.
Ik wilde iets zonder rupsen, en iets wat niet zo vreselijk groot was zoals een merkava o.i.d.
Toen werd het idee eens geopperd om naar een Dingo te kijken, en een tourtje Google liet zien dat het best een leuk voertuig is.

Dus mag ik u voorstellen:
KMW Dingo 2 ATF
Afbeelding
Of hoe hij moet gaan worden:
Afbeelding

De Dingo 2 is een volledig beschermd transportvoertuig (Allschutz TransportFahrzeug of ATF in het Duits), en is ontworpen als allround voertuig voor het Duitse leger en een aantal andere landen.
De Dingo 2 is gebouwd op een Unimog chassis, en dat is aan de assen goed te zien, het middelpunt van de wielen zit lager dan het middelpunt van de steekassen. Ik kom er net achter dat dat soort assen portaalassen genoemd worden.
Principe van een portaalas:
Afbeelding
Het idee achter portaalassen zorgt ervoor dat (in geval bij een vertraging zoals bij bovenstaande foto het geval is) voor extra koppel zonder dat de assen en diffs extra belast worden, en om ervoor te zorgen dat de assen en de diffs extra afstand hebben met de bodem, wat kans op beschadigingen mij off-road rijden verminderd. En zodat de Dingo dit soort geintjes kan:
Afbeelding
:mrgreen:

Maar goed, weer ter zake!
De Dingo is modulair opgebouwd en bestaat uit 5 modules; het chassis, de veiligheidscel, de laadruimte daarachter, het motorcompartiment en de z.g.n. blast deflector onder het chassis.
Het voertuig uitgerust met keramisch gelaagd modulair pantser, kogel- en drukgolfwerende ruiten een op afstand bedienbaar wapenplatform welk kan worden uitgerust met een MG3, MG4, M2 of een HK automatische granaatlanceerder. Het voertuig is ontworpen om kogels van geweerkaliber (7,62mm en omstreken) te weren, evenals landmijnen, artillerie fragmenten en NBC dreigingen. Tevens heeft de Dingo een run-on-flat systeem zodat een lekke band niet fataal hoeft te zijn voor de inzittenden (een vastzittend voertuig te midden van vijandelijk terrein is niet echt wenselijk).
Om de Dingo van z'n plek te krijgen is het voorzien van een turbodieselmotor welk een vermogen van 163kW of 222pk levert welk voor een topsnelheid van +90km/u zorgt, en heeft de Dingo een aktieradius van zo'n 1000km.

De Dingo kan 8 man meenemen of tussen de 3,5 en 4 ton (afhankelijk van de wielbasis) aan vracht.

Diverse onderdelen van de Duitse krijgsmacht werken met de Dingo of zijn dit van plan. Zo heeft de Bündeswehr er al 689 besteld, waarvan er 533 al zijn geleverd, de Duitse marechau...marecheau...marechoo....militaire politie heeft er 2 besteld en deze zijn ook al geleverd, de Belgische Landmacht heeft er 220 besteld, welk allen geleverd zijn. Het Luxemburgse leger heeft er op het ogenblik 48 in dienst, het Oostenrijkse leger heeft er 35 in dienst, Tsjechië heeft er 21 in dienst, en Noorwegen heeft er 10 in dienst en heeft er nog 10 besteld.
Al met al een redelijk vooraadje Dingo's die rondtuffen, dus. 8)


Op naar de kit!

Het gaat om de Revell kit, en ik blijf erbij dat de voertuigkits van Revell me een beetje doen huiveren. Dat kan aan de kleur van het plastic liggen, het kan ergens anders aan liggen.
Hoe dan ook, we zijn begonnen!.

De doos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nachtdienst dus. Afhankelijk van de drukte kan er wat geplakt worden, en de rest van de tijd laten we de boel lekker drogen.
Maar om nogmaals even terug te keren naar mijn huiveringen wat betreft Revellvoertuigen. Ik heb al gemerkt dat ik Trumpy prettiger vind bouwen, en de pasvorm is ook beter. Bij zo'n beetje elke lijmverbinding ga ik moeten vijlen of vullen... :roll: Vind ik toch niet echt geweldig van een nieuwe kit...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voordat mensen gaan roepen hoe ik al die naadjes wegkrijg als alles al zodanig in elkaar zit moet ik de volgende foto even laten zien:



Afbeelding
De subassemblages zijn ook om het vervoer makkelijker te maken.

Well, tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 11:09 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Leuk, je ben gestart met dit stoere voertuig!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 13:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ook weer zo'n grapsig voertuigje! Ben benieuwd hoe ie gaat worden!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 16:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hé, Eelco, je bent er aan begonnen! Goed zo. Heb je het boekje van Tankograd toevallig al in huis? Ik vond het er al erg handig uitzien, ik heb het al maar gelezen hoewel ik aan de kit zelf nog niet ga beginnen. De kit krijgt goede reviews, toch? Gebruik op tijd en stond je schuurpapier voor dat afbramen, want dat kan soms ook wat geven aan de passendheid... Succes ermee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 19:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Steven, het is Danny die met deze Dingo is gestart hoor ;) :P

Dat valt inderdaad vies tegen zeg! Je zou inderdaad van een gloednieuwe kit verwachten dat dat op z'n minst enigszins past. Ik ben wel klaar met Revell want ik vind er ook niks aan om bij elke 2 onderdelen die je tegen elkaar plakt te moeten gaan vullen en schuren. Zo had ik dus bv de JU-88 1/32 waar iedereen zo positief over was, maar dit was ook zo'n geval van alles vullen en schuren. Nou vind ik dat op kleine schaal geen probleem, maar als je bouwtijd verdriedubbelt word door zulke bijkomstigheden baal je toch wel.

Succes in ieder geval, ik hoop dat de bouw voorbij het chassis wat beter zal gaan passen!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 21:14 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Citaat:
Ik laat die kit nog een tijdje liggen om af te wachten of er nog iets bijzonders voor uitgewerkt gaat worden, want ik heb nog andere verder geëvolueerde projecten in de pijplijn zitten.

Mijn advies is om de kit voorlopig lekker in de doos te laten, er zit een hoop werk in om alle naadjes weg te werken, en de passing van de chassisdelen is ook niet optimaal. Alles zit te los waardoor de onderdelen makkelijk scheef komen te zitten tijdens het drogen. Het hele chassis zou je in een soort jig moeten plaatsen om zeker te zijn dat 'ie niet vervormd tijdens het drogen...
Ik zal even een laagje primer over de onderdelen sproeien zodat goed te zien is waar er nog gevijld en gevuld moet worden.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 0:53 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Stand van zaken na een laagje primer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gietnaden en kiertjes zat, om maar niet te spreken over het aantal pinmarks...
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan m'n lol op... :roll:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 10:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Gelukkig is het de onderkant! :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 11:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Het valt me echt tegen van Revell, je zou denken na al die 'grote woorden' over verbeteringen etc dat ze dan ook echt iets gingen verbeteren....

Je hebt dus wel even wat te schuren/vullen/krabben, succes daarme!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 11:43 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Heico, het is de onderkant! Daar zie je toch geen bal van terug. Ik zou daar zeker niet gaan schuren en vullen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement