Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 8:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 33  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2014 17:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dit is een 100% copie van de werking van de Daf, er wordt dus geen torsie uitgeoefend, de fusee zit los in de armen en fusee zit wel vastgebout aan de tandwielkast. Het heet wel torsievering, maar dat is de torsie die uitgeoefend wordt op de binnenstaaf van de torsiestaven.

En geloof me, dit kan nog heel veel hebben

Hoe dit bij het 1/35 of zelfs bij de 1/24 uitvoering gaat werken, het is puur om een beetje de aparte aandrijflijn en vering van de Daf te kunnen laten zien, ik verwacht niet dat men hier emt zo'n model de zandbak ingaat.

Op de film kan je zit dat het eigenlijk een soort parallelogramidee is met draaipunten. En in het echt is de beweging stukken minder vanwege de veerweg van de schokbrekers en de stootblok aan de bovenzijde.

Vergelijk de werking maar met de veren van je auto, die zijn ook om de kleine hobbels op te vangen en zo is dit systeem ook bedoelt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2014 18:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik bekeek het puur statisch, zonder dat je het model verplaatst: zouden de delen door de zwaartekracht zichtbaar gedraaid gaan zitten tegenover elkaar of niet, als je het van achteren af bekijkt? Dit zou als effect kunnen hebben dat je een camber krijgt. En zou dat geneutraliseerd worden als je de boel iets kantelt? Ik dacht dat je de vraag om die reden gesteld had, want met het systeem is niets mis en het gaat het gewicht zeker wel kunnen dragen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2014 18:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Aha, nu begrijp ik wat je bedoelt, ik dacht dat je het over de werking had.
nee, aan de tandwielkast, dus die grote bak aan de binnenkant komt nog een flensas en de onderste arm zit vast aan de schokbreker. Dat systeem moet ik nog tekenen.
Er is dus een soort statische evenwichtscontstructie aan het geheel. Ik moet er alleen aan denken dat ik wel de veerweg doorbouw naar de centrale reductiebak in het midden, anders krijg je de beweging er niet in zonder dwang. Ook de schokbrekers moeten eigenlijk uit twee delen bestaan, misschien dat daar dus ook een koperbuisje toegepast moet worden met een pennenveertje er in (zou wel heel sjiek zijn als het gaat werken bij dit model, een soort multimediakit dus..............................uhh 100 euro teveel gevraagd?? :lol: :lol: :lol: )

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2014 9:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Toch maar eens de VTH 9-326 opgezocht, waar daar staat de smeerkaart in en dus ook de redelijke accurate tekening van frame en componenten (zo'n VTH is leuk, maar de meeste details haal ik toch vanuit referentiefoto's van restauratie cq revisieprojecten. Aan de hand van de VTH kan je dan een beetje bepalen hoe of wat. Voor mensen die willen beginnen met scratchbuilding en niet direct een 1/1 model voor de deur hebben staan.................neem 1 of twee vaste onderdeelmaten en meet daarvanuit de rest op. Ik heb bijvoorbeeld een (originele) velg en frame gekozen, ga niet op en neer vanaf verschillende wisselende referentiepunten, je komt vaak toch verkeerd uit.

Omdat ik nu de ophanging redelijk "gemonteerd" en even de plek van de centrale reductiebak moest bepalen, gelijk maar eens gekeken of beide plaatjes overeen kwamen.
mwah, dat viel niet tegen, een paar kleine details moet ik nog even corrigeren (o.a de afstand van de tandwielbakken, die liggen op 1 lijn normaal, dus die moet ik nog even goed zetten verder nog wat assen op juiste dikte tekenen. Bij mijn prototype is dit wel redelijk het geval, dus daar meet ik nog wel wat vanaf.

ik merk dat je nu met het tekenen nog beter leert kijken naar details dan wat ik al deed met met de bouw zelf, maar dan ben je nog wel eens geneigd wat dingetjes weg te laten "die zie je toch niet meer". Met het tekenen blijf je alles steeds zien. Okee, ik weet dat er hele goede bouwers zijn die hier wel op letten, maar ik heb het nu over de gemiddelde doorsnee scratchbuilder.............oei doorsnee en gemiddeld, das eigenlijk hetzelfde

Om het verschil of overeenkomst ook visueel te tonen (pics or it didn't happen):

Smeerkaart

Afbeelding

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2014 13:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb weer iets nieuws ontdekt in het programma en nu kan ik jullie laten zien welke onderdelen ik als kitparts wil maken. Niet alle onderdelen zitten erbij nu, sommige, zoals schokbrekersteun, stootblok en tandwielkast, heb ik niet toegevoegd en sommige moet ik nog maken.
heb de cabine er even afgehaald, ik wil nu eerst de aandrijflijn compleet hebben.
Voor de 1/35 versie zal er meer verlijmd moeten worden, voor de 1/24 zit wat meer functionaliteit, zoals werkende schokbrekers, werkend wielarmen incl. de aandrijfasen die dan mee lopen door een bewegende kruiskoppeling en inschuifbare assen (voor zover het waard is uiteraard)

Nu de reductiebakken, maar begin een beetje een probleem te krijgen met het turen naar het scherm, krijg nogal vierkante oogjes op het moment

O ja, heb ook de onderdelen van wat kleur, althans metaaluiterlijk gegeven

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 aug, 2014 14:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee, het was even twee dagen worstelen en alleen een 3 tal niet zulke scherpe foto's van de reductiebaken de smeerkaart voor de globale afmetingen, maar ik heb een reductiebak kunnen tekenen. Ik heb gekozen voor 1 geheel, beetje kit zou er 5 onderdelen van gemaakt hebben, maar acht, het moet leuk blijven. gaanderweg leer je weer kleine dingetjes bij (Ik moet alleen nog leren hoe ik nu precies bepaalde onderdelen kan selecteren en copieren..........................en uiteraard op de gewenste plek weer neerzetten. maar och.

Voor de beroepstypes, de reductiebak is part# 2-3-028 :lol: :lol:

Nu nog even de assen goed uitlijnen en dan is het chassisgedeelte toch aardig klaar denk ik.
Het beweegbare aspect is voor de 1/35 schaal niet echt geweldig, het is nogal teer verwacht ik, voor de 1/24 of grotere schalen werkt het wel. Het zal niet op de milimeter kloppen, maar het benaderd de werkelijkheid toch heel aardig (eigenlijk zou ik een dag met een camera, notitieblok en zo'n CSI lineaal rond zo'n bak moeten hobbelen, ik ben alleen bang dat ik dan de hele boel moet overtekenen, dat heb ik alleen al met de reductiebak moeten toen ik hem even dryfitte in het frame. niet alle details heb ik gemaakt, zoals vergrendeling voor de wielaandrijving, het hele onderdeel wordt zo'n 3 cm groot

Okee, nu het plaatje

Ik ben even aan het spelen geweest om het te kunnen renderen en een mooie achtergrond, maar och, eerst zo maar even

Afbeelding

En om te laten zien hoe groot of hoe klein alles wordt even een 1/1 schets gemaakt
Het model meet 12.8 cm over het frame en is 6 cm breed

Afbeelding

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2014 6:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Maar er is wat vertraging opgetreden in het project. Daffie had mij op een aantal dingen gewezen en ik heb na enig nadenken toch besloten om alle onderdelen, die niet goed waren tekentechnisch, overnieuw te gaan tekenen. Zeker als ik op mijn manier toch verder wil met dit programma, (ja ik weet er zijn er meer en soms makkelijker) is het beter om de grondbeginselen maar meteen goed onder de knie te krijgen, zodat een ander project beter en sneller kan gaan.
Hierdoor kan ik sommige onderdelen iets strakker krijgen, beetje afslanken en kan ik toch besparen op bijv. volume. het voordeel wat ik nu heb is dat ik de maten nu heb dus het puur overtrekken wordt en in de nieuwe onderdelen bemaat ik alles waardoor herschalen hoogstwaarschijnlijk makkelijker zal gaan. Ik ga proberen om elk onderdeel ook gelijk in tekening te zetten, dus voor mensen die toch echt zelf willen scratchen is er dan een pakket met tekeningen inclusief maten.

prijstechnisch, tja, cabine en radiobak cq. laadbak hoeven eigenlijk niet geprint te worden, dat zijn redelijk rechttoe rechtaan onderdelen die prima van een plaatje Evergreen zijn te vouwen. maak een paar goede masters, giet ze af in resin en dan heb je dat ook voor elkaar. Bij de aandrijflijn zijn het net even wat teveel ingewikkelde onderdelen, kijk alleen maar even naar de reductiebak.
En vergis je niet in de bumper, dat ziet er zo simpel uit, maar het is een kreng om te maken, raar genoeg

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan, 2015 13:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Om even weet wat te laten weten, ik heb inmiddels een soort gietraam getekend maet daarin het frame en aandrijflijn en deze laten proefprinten, nu is Shapeways best wel wat duurder geworden sinds oktober (factor 2.4) dus echt heel snel een proefprintje laten maken werkt even niet.
Bij proefprintje bleken toch een aantal dingen niet te kloppen dus ben ik weer overnieuw begonnen, maar gezien het feit dat mijn concentratieboog niet echt groot is heb ik de boel even een maand of 2 laten liggen, was er even klaar mee.

Zo af en toe deed ik weel wat, maar was snel afgeleid. Ook omdat ik al even begonnen was met mijn BR52, althans het soldeerwerk. niet normaal wat een werk, zeker als je soldeerskills al niet op een hoog niveau stonden.

maar goed, inmiddels heb ik wel een nieuw gietraam gemaakt en dat wil ik binnenkort tochmaar weer eens opsturen.
Ik twijfel alleen af ik op voorhand de boel zal gaan afgieten in resin of dat ik eerst alles pas. Voordeel van op voorhand afgieten is dat ik dan wel de onderdelen een paar keer heb, en eventueel kan aanpassen, want ik denk dat het toch een hele dure kwestie wordt als je alles wil laten printen. Ik moet mij dus ook eens gaan verdiepen in de magie van het resingebeuren.

Er gebeurt dus wel wat, het gaat alleen niet zo snel als ik soms zelf zou willen.

BTW: ik ben dan nu een beetje bezig met die Trumpeter BR52...................................en dan vraag ik mij af waarom ik alles op de tiende mm nauwkeurig aan het tekenen ben, als ik zie hoe de pasnauwkeurigheid is van de Trumpiekit die toch best wel een vermogen kost. Opvallend veel flash, kieren van min.. 1 mm, best wel wat vijlwerk nodig om het netjes te krijgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 17:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee dan, dit was wel even heel diep de kelder in duiken, dus zelfs nog voor de tijd dat Photobucket moeilijk ging doen, zag ik, want alle foto's in dit topic staan dus ergens in Photobucket.
Nou ja, zullen wel weer wat plaatjes komen die ik dan nu wel netjes upload naar het fotoalbum.

Tja, de Daf is nogal verrost, het ziet er niet uit, kwam hem dus een paar geleden weer tegen, wat een ellende.

Ik heb in de afgelopen jaren met meer of minder succes zo af en toe aan mijn tekening gewerkt en ik vond dat ik de digitale versie eens om moest gaan zetten naar een daadwerkelijke versie. Ik heb een aantal onderdeeltjes van het chassis en wiel ophanging laten uitprinten bij Shapeways, maar iik zag dat die tegenwoordig alleen nog maar in goud print, tenminste als ik die prijzen zo zie.

Ik ben op de ESM begonnen met een prototype direct aan de maatvoering van het programma, puur om te kijken of het allemaal eigenlijk wel klopt.
Nou ik heb een verrassing voor jullie................er mankeert zo her en der wel wat, al gaat het dan om mm werk
Inmiddels ben ik een heel eind met de cabine en laadbak, dus zal zo een paar foto's uploaden

Hoewel de maten niet helemaal kloppen, is het al een betere cabine dan in het model wat in de pagina's hiervoor is beschreven

Eerst nog maar eens de foto's van de onderdelen die ik had laten printen

photo 492519

photo 492520

photo 492521

photo 492522

Dan een overzicht hoe alles vast zou moeten komen, ik heb niet alle ondeerdelen laten printen, ik dacht toen dat ik d rest wel zou gaan nagieten in resin

photo 492529

en dan een paar foto's van de omzetting van de digitaale versie naar een plastic versie

photo 492523

photo 492524

photo 492525

photo 492526

photo 492527

photo 492528


Er moet dus nog een hoop gebeuren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Een super gaaf project, wat een werk! Bedankt iig weer voor het tonen / de moeite Bert.

Mocht dit ooit een model opleveren dan houd ik me warm aanbevolen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement