Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 22:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik ga proberen hier een verslag te maken van de herbouw van mijn 126. Ik heb dit in 2003 ook al eens gedaan, maar dat is dus niet gelukt, althans ik was er niet tevreden mee.

Eerst maar even een stukje geschiedenis van de Daf

In de jaren vijftig van de 20e eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de behoefte om het rijdend materieel, te vervangen.
De tot dan toe gebruikte voertuigen waren na de Tweede Wereldoorlog door de Landmacht tweedehands verkregen via het MDAP uit de voertuigdumps van de Geallieerden, maar doordat deze voertuigen een mix van Engelse en Amerikaanse voertuigen was, bleek het onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.

Op 20 december 1951 ontving DAF een grote regeringsorder van 175 miljoen gulden voor de levering van, in eerste instantie,3.600 stuks voertuigen aan de Koninklijke Landmacht.
Er werden twee verschillende voertuigen ontwikkeld: de YA-318/328 en de hier beschreven DAF YA-126, waarvan er totaal 3.496 stuks gebouwd en geleverd zijn.
De YA-126 was bedoeld ter vervanging van de Dodge "Beep" WC 51 die werd gebruikt voor het transporteren van zes personen met hun uitrusting en waarvan ook een ambulance-versie bestond.
De waarde van de 126 bedroeg 25.000 gulden

In soldatentaal had de YA-126 de bijnaam eentonner, maar ook kortweg Wep (afk. van (en) weaponcarrier: (nl) wapendrager).

De officiële typeaanduiding (YA-126) is op de volgende manier samengesteld;
Y = militair voertuig
A = algemeen,
1 = laadvermogen in tonnen,
2 = de serie,
6= het aantal, draaiende, wielen

In dit geval zes omdat de twee hooggeplaatste reservewielen meegeteld worden, daar deze vrijdraaiend gemonteerd zijn en als nevenfunctie dienen als zg. "steunwielen".
Van deze totaal zes wielen worden op de weg alleen de twee achterwielen aangedreven en in het terrein vier wielen via de extra inschakelbare voorwielaandrijving.
De Wep was voorzien van de, door Hub van Doorne gepatenteerde H-aandrijving.

Uitvoeringen

De Wep is geleverd/omgebouwd als:

Vrachtauto Algemeen (de standaard Weapon Carrier).
Ambulance YA126 GWT (gewonden transport) voorzien van een gesloten opbouw.
Het chassis was hiertoe verlengd middels een met bouten bevestigd verlengstuk. De GWT was voorzien van kachels voor- en achterin, hetgeen bijzonder is want een normale Wep was niet voorzien van verwarming.
Radiowagen met huif.
Radiowagen met stalen opbouw.
In 1979 zijn 296 stuks (algemene vrachtauto) Wep's omgebouwd tot YA-126 EZB (Enkelzijbandmodulatie) en 176 stuks tot YA-126 FM (Frequentiemodulatie .
Werkplaatsauto met verhoogde huif.
Brandweerwagen.

De Wep werd vanaf 1980 gefaseerd vervangen en in 1997 was er geen Wep meer in dienst en ook niet meer in de mobilisatiecomplexen.

Voor de Wep is geen directe opvolger aan te wijzen, deels omdat de organisatiestructuur van de Kon. Landmacht gewijzigd is in de jaren en deels omdat de opvolger van de Jeep, de 110" Land Rover meer toepassings-mogelijkheden biedt dan de Jeep. Voor een aantal taken is de WEP dus opgevolgd door de Land Rover en voor een aantal andere taken door de DAF YA 4440 / 4442

Veel Wep's zijn via de Dienst Domeinen naar de burgermaatschappij verkocht en zijn een geliefde hobby-auto. Vooral omdat hij met een (klein) rijbewijs B bereden mag worden.

Hier even de drie types (de brandweeruitvoering even buiten beschouwing gelaten evenals de toolset)
De wapendrager

Afbeelding

De radiowagen (waren twee types. de FM en de EZB)

Afbeelding

en de ambulance uitvoering

Afbeelding

Hoewel er veel foto's te vinden zijn van de 126 als referentiemateriaal, zijn er dus geen bouwtekeningen te vinden op een paar wazige maatschetsjes of de tekeningen van de 116, nu zullen de oorspronkelijke tekeningen nog wel ergens bestaan, maar ik ben ergens wel gewend om puur vanaf foto's te werken, er zijn altijd zaken waarvan de afmetingen bekend zijn.Ik ben dus begonnen om enkele zaken uit te tekenen, want je weet nooit. Nu zijn deze tekeningen geen exacte maatgebonden zaken en zal een andere bouwer ongetwijfeld verbeteringen zien.

Even een paar plaatjes van het eerste model waar ik aan begonnen was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deels plastic, deels karton. Gebouwd vanaf de foto's in de TM en afgeschreven van de Daf voor de deur (zaten dus veel maatverschillen in, daarom klopte dit model niet helemaal)

Nu dus overnieuw begonnen en eerst eens een schetje gemaakt, je ziet dus ook de vele omrekeningen op het navolgend plaatje

Afbeelding

Ben eerst begonnen met de bouw van het frame, in het eerste model was ik begonnen met de opbouw.
Ik ben begonnen met foto's maken toen de reductiebak er ook in zat. Niet geheel zoals het 1/1 model, maar het ziet er wel aardig uit zo. Ook de torsiestangen vand e achterwielen er op gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Oei, plaatjes kunnen wel wat groter, straks eerst maar even aanpassen. De maatverdeling is in de modelbouwwereld redelijk universeel en elk vakje is 1 bij 1 cm. Zo weet je direct de afmetingen van het modelletje

Ook maar wat dichterbij bij de reductiebak
Afbeelding

Afbeelding

Zo her en der zit nog wat scheef, maar dat pas ik gaandeweg steeds aan.
Ook zijn de 1e torsiedraaiassen te zien, die bevielen mij niet, dus heb ik ze weer verwijderd en nieuwe gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

En ook maar even mijn werkplek en gereedschap wat ik gebruik, tis echt minimaal, mesje, paar vijltjes, potlood, lineaal en een pincet. En uiteraard mijn tablet met veel foto's

Afbeelding

Tussendoor maar eens Sketchup gedownload, met het oog op een mogelijke toekomst en dat maar eens uitgeprobeerd of ik het snap

Afbeelding

Afbeelding

Goed de nieuwe torsieassen zitten er op en ben ik bezig geweest met het maken van de torsiearmen. Ik monteer ze nog niet, moet eerst de wielen klaar hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wormkasten zijn ook al gemaakt, alleen de kleine details nog

Afbeelding

Afbeelding

Goed, eerst maar even plaatsen voor alles weer overnieuw moet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Laatst bijgewerkt door Bert Takken op wo 02 apr, 2014 6:56 am, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 22:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ben nu een week of 3 bezig en gemiddeld 2 uur per dag een beetje aanklooien

Ik ben maar eens begonnen met de bumper, dat is ook een heksending om die puur van foto's te maken vanwege de rare hoeken. het lijkt dus een simpel iets, maar dat vakt tegen, althans voor mij, ben dus dan ook niet erg ervaren met de zgn. scratchbuilding zoals dit heet.
Maar goed, naar eer en geweten

Afbeelding

Afbeelding

De openingen van de sleepogen zijn nog te smal en aan de zijkant moet de afdekking nog aangeplakt worden, maar in verband met de torsieassen aan de voorzijde dit nog maar even zo gelaten.

Je bent dus continu aan het beslissen hoeveel detail je gaat aanbrengen, vandaar dat ik een soort modulebouw ga toepassen, dus chassis, cabine en achterbak (het wordt overigs in 1e instantie een radiobak, omdat ik zie zelf gehad heb, maar denk dat ik er ook een open bak met zeil er bij maak, kan ik leuk af en toe wisselen.

Goed, ik ben toen begonnen aan de cabine. In de plaatjes van Sketchup is al een impressie te zien die ik voor ogen had toen ik de cabine begon te bouwen (ja ja, de deurtjeopeningen in Sketup zijn fout, maar ik was toen net 2 uur bezig met dit programma dus ik moet nog even oefenen.


O en nog even tussendoor. Het materiaal wat ik gebruik is het zogenaande Evergreen, wat in diverse diktes te verkrijgen is, het snijdt en schuurt makkelijk en verlijmd heerlijk.

De eerste stappen vand e cabine

Afbeelding

Afbeelding

ook maar even op het chassis gezet voor de beeldvorming

Afbeelding

De details, zoals dashboard en dat soort zaken komen nog, eerst maar even de ruwbouw klaar hebben.
Omdat ik niet precies weet hoe ik de neus moet maken (ook al zo'n apart iets wat best moeilijk is) begonnen met de motorkap, dus ik werk van boven naar beneden, logisch toch.........:)

dus de motorkap maar eens gemaakt

Afbeelding

Er zit een raar hoekje in, maar dat komt goed.

Goed, van daaruit dus de neus maar eens opgebouwd waarvan de volgende serie plaatjes het verhaal zelf zullen gaan vertellen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot de grill

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 23:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
De YA-126 is indd een mooi voertuig.
Leuk om te zien dat je hier (weer) mee aan de gang gaat.
Succes.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Jeetje, nostalgie!
Wat heb ik in't verleden wat gesleuteld aan deze bakjes, lekker om te doen, behalve die @*@ˆ*#@ torsiestaven.
Ik maakte er steigerende paarden van. Iedereen lachen. :lol:
Maar in vredesnaam, hoe klein wordt die keienvanger wel niet! Dit is echt piep en dan ook nog op zo,n manier! :shock:

Blijf dit volgen, een echte manier van modelbouwen.


Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 1:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Afkomstig van de CW Utrecht dan?

Die torsiestangen was een truk, aanzetten en daarna even fullspeed over de verkeersdrempel en ze zaten weer perfect. Ik had steeds problemen met de rembekrachtiger, kreng wilde nooit lekker werken, ondanks het steeds weer reviseren. Heb alleen civiel gesleuteld aan mijn eigen bak

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 2:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Nee, ik hen wel de opleiding gehad in de Kromhout kazerne en later naar de 42 herstel comp.
Nou, met steunen onder het voertuig, krik onder de as en dan moest ik precies afmeten vanaf de grond tot een bepaalde waarde. Maar dan had je die as in je handen en die liet zich er niet gemakkelijk in schuiven door die vertanding moest dit precies passen. Had dan wel een "aardige collega" :twisted: die mij wel even hielp door iets met de krik te spelen.
Maar liet die natuurlijk stiekem de krik steeds meer zakken, totdat die torsieas er gemakkelijk ingleed.
Alleen met de volledige af montage van beide wielen zag je pas had hij veel te hoog (voor) stond en dat kreeg je er echt niet uit door over een bobbel te jagen. :lol:
Ja dat waren komische tijden, werkte ook bij de 328.
Maar een lekkere bak om aan te sleutelen.
Veel geleerd met de 126, 314, 328, 616, 626, yp408, nekaf, amx Pri, en de leo 1 & 2. ( deze laatste 2 waren overigens later) 8)

Gr, Martin
ps nu weet ik nog niet hoe je die keienvanger wilt maken, dat wordt heel boeiend lijkt mij.

Gr, Martin :brouw:

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Laatst bijgewerkt door macabre op di 31 dec, 2013 10:28 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 2:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Goede start Bert :brouw:

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 9:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Ron, ik ga nu eens mijn best doen om deze af te maken en mijn reputatie eens te veranderen


Gaaf Martin, de Daffies hebben altijd mijn interesse gehad, helaas heb ik niet de ruimte en de middelen maar anders was er direct een 126, 328 en een Nekaf aangeschaft

Het Takkenrek (whats in a name) wil ik gaan maken van latoenkoper of evergreen wat ik dun schuur, maa latoenkoper is wel steviger

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Gaat goed komen Bert gewoon je tijd nemen.

Heb je toevallig een plaatje van die takkenrek ben er wel nieuwsgierig naar?

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Scratchbouw legervoertuigen, daar houden we van :D

Mooie bouw tot dusver Bert, mooi clean. Is toch een behoorlijk slag kleiner dan mijn 1:24 zelfbouw.

De/het brushguard/takkenrek zal inderdaad een uitdaging worden. Alle details sowieso. De ruwbouw gaat altijd redelijk snel met als resultaat de contouren van het model. De detaillering is echter soms eindeloos. Eerlijkheidshalve vind ik de ruwbouw altijd het leukste.

Succes verder en tips heb je zo te zine nog niet echt nodig.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement