Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 17 mei, 2008 19:08 pm
Berichten: 764
Woonplaats: Naaldwijk
Ziet er goed uit Steven!
je hebt een hele mooie berg extratjes erbij gezocht zie ik, lekker bezig man!

Ben benieuwd naar je progressie!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2013 2:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Boris. Ik bekeek je link naar de cv-9 Essex. Hopelijk komen daar snel vorderingen in, er zijn te weinig carriers op Modelbrouwers en ik kom niet direct aan eentje toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2013 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 17 mei, 2008 19:08 pm
Berichten: 764
Woonplaats: Naaldwijk
StevenVD schreef:
Bedankt, Boris. Ik bekeek je link naar de cv-9 Essex. Hopelijk komen daar snel vorderingen in, er zijn te weinig carriers op Modelbrouwers en ik kom niet direct aan eentje toe.


Ja klopt! komt denk ik omdat het van die grote projecten zijn, je bent er niet alleen lang mee bezig, maar moet hem ook nog kwijt kunnen in je woning / kamer.
Maaaaar...
Hij is klaar! moet alleen nog even wat foto's uploaden :oops:
ik zal is kijken of ik daar vandaag wat tijd voor heb


Laatst bijgewerkt door boris1991 op vr 12 apr, 2013 19:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2013 19:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat ik het onderstel even opzij gelegd heb in afwachting van hoe de ondergrond gevormd zou worden, was ik toegekomen aan een van de merkwaardigste onderdelen die bij de DANA in het oog springen en die aan de zijkanten bevestigd worden. Ze dienen voor wanneer men positie inneemt op een instabiele bodem. DANA staat bij het vuren op drie voetjes maar deze moeten voor alle stabiliteit zorgen omdat het onderstel niet geblokkeerd kan worden zoals bij een rupsvoertuig. Daarvoor kan het oppervlak van die voetjes vergroot worden met deze onderdelen. Ze zaten reeds als styreen onderdelen bij de kit maar Voyager heeft ze dus ook in PE voorzien. Alleen, ze bestaan dan uit veertien onderdelen per stuk. Aangezien alles zeer nauwkeurig moet aansluiten, heb ik zo goed mogelijk alle kleine tussenstukjes afgebraamd.

Afbeelding

Het hoepelvormige PE-onderdeel is nog het lastigste, dit moet perfect rond geplooid worden. Gelukkig kunnen de uiteinden in elkaar bevestigd worden. Verder heeft Voyager wat geknoeid in de handleiding en de nummering. Op de bouwtekening vergeet men aan te duiden hoe de twaalf tussenschotten aangebracht worden. Door hun grote aantal vind je ze wel meteen terug op het fret. Daarbij lijkt het of er maar twee soorten van zijn maar er zijn er vier, zodat verschillende onderdelen hetzelfde nummer meekrijgen. Ik had er al eentje bijgesneden voor ik dit merkte. Gelukkig lagen er na een tijdje twee bruikbare stuks PE te glanzen.

Afbeelding

Zonet heb ik ook de eerste hand gelegd aan dat diorama. Het leek me interessant om de DANA neer te zetten op het moment dat hij een trench overbrugt. Ik besloot om de ondergrond te maken van PU-schuim over een basis van bakjes meeneemchinees. Daarover zou plaaster komen en daarop zou dan steenslag gestrooid worden om het barre Afghaanse landschap na te bootsen. Eerst heb ik dus de lijst afgeplakt en dan de bakjes met contactlijm aangebracht. Terwijl probeerde ik een fles PU-schuim die nog meer dan halfvol aanvoelde, te reinigen. Het was al geleden van het diorama voor het Ardennenoffensief, van het vorige najaar dus, dat ik die fles laatst gebruikt had, het was dus een twijfelachtige zaak.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas deed de fles niks meer. Ik moet dus op zoek naar een alternatief, terwijl ik niks heb dat de hechting van het schuim op de plastic bakjes kan vervangen. Een mogelijkheid is om er draadgaas over te draperen en dan de boel met lagen papier-maché en plaaster te verstevigen. Ik prefereer natuurlijk om nog ergens PU-schuim op de kop te tikken maar het wordt eigenlijk in te grote doses verkocht om het hiervoor te misbruiken...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2013 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
PU schuim? Je bedoelt dat spul dat je tussen de muren kan spuiten om te isoleren dat in zo'n fles zit? Als je dat inderdaad bedoelt moet je even bij de Action langs wippen, €2,- per fles volgens mij...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2013 23:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je ziet er eentje staan rechtsboven, die heeft me toch zes euro gekost als ik me niet vergis. Als ik er zo eentje nieuw koop, dan heb ik die misschien twintig seconden nodig en dan moet ik de rest weer weggooien, want ik heb maar half zoveel volume schuim nodig dan in het vorige diorama. Ik heb al wel ooit met PU- schuim in componenten gewerkt, ik heb alleen geen idee van de prijs van dat spul en het werkt ook niet altijd goed. Laat ik morgen maar eens gaan kijken in de Hubo want de Action bestaat bij ons niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 0:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij HUBO was een fles PU-schuim toch meer dan vijf euro, tenzij ik een veel te grote fles wilde, dan was het maar vier en half. Omdat ik met zo'n fles wel drie diorama's had kunnen maken, vond ik het wat verspilling en ben voor de kleinere en duurdere gegaan. Ik zette het kader in de garage, bracht ruimschoots voldoende schuim aan en liet het spul een paar uur z'n werk doen.

Afbeelding

Na wat bijsnijden veranderde deze bovenmaatse merengue in een iets hoekiger resultaat. De wanden zouden rechtopstaan en in het midden moest een waterloopje komen.

Afbeelding

Het terrein moest bezaaid worden met rotsblokken. Ik vreesde eerst dat mijn plaaster vervallen was, het duurde een paar uur eer alles uitgehard was. Gelukkig voelt het hard aan en ik had nog net genoeg om overal een laagje van een halve tot een hele centimeter te smeren. Dit bestrooide ik met verpulverde plaasterbrokken. Ik wilde namelijk een stenig effect creëren. Het ene stuk nam de brokken wel beter op dan het andere, daar moet ik nog met houtlijm aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets zoals dit moet het gaan worden:

Afbeelding

(Foto compilatie Tankograd en news.yahoo.com)

De DANA's op officiële ISAF-foto's doen nooit veel meer dan rondrijden op een volkomen vlakke, met caissons afgeschermde parking. Dat tafereel heb ik al eens op een diorama online teruggevonden dus gun ik mezelf wat dichterlijke vrijheid en laat ik DANA wat op verplaatsing rondrijden. Daar is hij tenslotte voor gemaakt.
Het inkleuren zal met acrylics en pigmenten gaan, het laatste stuk zal ik nog bestrooien met stukjes plaaster en houtlijm.

En dan nog een trapje in PE. Ik moet nu schroeven maken die nog fijner zijn dan het nietje bovenaan, dat past er niet eens in. Het trapje zal waarschijnlijk echt beweegbaar blijven dus ik kan nog kiezen of ik het uitklap of niet. Er staat al zeker een munitiekist open, dus kan de trap uitgeklapt staan.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door StevenVD op wo 27 feb, 2013 0:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Hoi Steven,

Die 'voetjes' worden (in Nederland, althans) stempels genoemd. Wellicht dat er voor die blokken die onder de stempels gelegd worden nog een andere benaming is, maar dat weet ik dus niet. Een voertuig (zoals de DANA, maar dat geldt ook voor een hijskraan) op stempels plaatsen wordt het afstempelen van een voertuig genoemd.

Het PE-werk ziet er trouwens heel strak uit. Respect.

En PU schuim kennen de meest Nederlanders wel al PURschuim (bouwvakkers noemen het gekscherend wel een 'constructieschuim' omdat ze er alles mee aan elkaar plakken / vullen). Plakkerige bende die je nergens meer af krijgt en die tijdens het drogen opzwelt. Als je de spuitmond na gebruik niet meer schoon kunt krijgen (bus op zijn kop en blazen tot er alleen gas uitkomt helpt SOMS), dan kun je de boel inderdaad na één keer weggooien. Voor dergelijk beperkt gebruik dus gewoon de goedkoopste zoeken in de hobbywinkel / bouwmarkt.

Grtz
BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 1:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor het PE-compliment en de juiste terminologie. Ik heb het uiteinde van de spuit proper gemaakt met een productje om lijm te verwijderen. Ik heb nogal wat ervaring opgedaan met dit spul uit de tijd dat ik er museumopstellingen mee aankleedde:

Afbeelding
(foto KBIN)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 10:57 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Offtopic: Hey, dat zijn de beroemde iquanadons van Bernisart!! Vroeger liepen we de deur plat in dat prachtige museum in Brussel toen ik in België woonde. Vond het mooi die dino's. Ik ben er 4 jaar geleden nog eens geweest en dat hele museum is verbouwd en een stuk moderner geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement