Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 0:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vraag me vooral af of er veel van de originele PE-onderdelen vervangen worden, als ik zie hoeveel vellen er in de Voyager set zitten. Die set heeft wel een handleiding van 10 bladzijden! Ik wou dat dat van die tape een uitvlucht was, ik heb dus werkelijk een dag naar dat ding lopen zoeken. Als ik hem vind, dan ga ik meteen ruitjes afplakken want anders kan er zeker niks van spuiten in huis komen. Ondertussen stapelen de ongeschilderde modellen zich wel op...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 1:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor de binnenkant van de cabine moest er wat gescratcht worden, daarvoor is de Tankograd referentie zeer geschikt. Er is ook een PE-kit voor maar die zat niet bij de Voyager set. Je kan niet alles op een dienbord aangereikt krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig is het nog raden waarvoor al die hendeltjes en slagboompjes dienen. Wat de buitenkant betreft, daar wordt het kleinste detail gecorrigeerd door de PE-upgradeset van Voyager. Kijk bijvoorbeeld wat er van dit luikje gemaakt wordt.

Afbeelding

Afbeelding

De dingen kunnen nu echt open en dicht. Het instrumentenpaneel heb ik op traditionele wijze geschilderd, in Revell 90 en vervolgens acrylics. De wijzerglaasjes zijn met een drupje Vallejowater glanzend gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu de verschillende onderdelen van de cabine met een grondverf gekleurd, daar gaan nog andere lagen overheen komen zodat het dekkend wordt.

Afbeelding

Afbeelding

De ruitenwissers waren erg fijn, dat wordt lastig om te schilderen maar ze moeten mee in de camouflage.

Afbeelding

Aan elk van die stukjes gaat een zaagwerk vooraf, dat zie je nooit terug in de eindfoto's maar het is niet te onderschatten. De nummerplaat zal wel niet correct zijn voor de versie van de Toro decals. Het reliëf van de letters lijkt me te primeren op de juistheid van het opschrift.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 9:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik vind het heel knap dat je het zo aan het namaken bent. Het lijkt precies Steven!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 23:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Eelco. Ik hoop dat het wat lijkt op de versie van ISAF, daar heb ik slechts een paar kleine interieurfotootjes van. Je zal er toch niet veel van terugzien, vrees ik. Een van de rare eigenschappen van deze truck is dat je alleen via het dak toegang hebt. Ik heb nog een tweede zittende figuur maar die ga ik in de geschutskoepel laten plaatsnemen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2013 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Jammer dat je niet alle details uit de foto erop hebt gedaan (als je toch bezig bent) :roll: . Je instrument panel ziet er goed uit, maar is alu....op de foto lijkt het meer grijs?

Mbt verf in je interieur wacht ik de verdere stappen even af :wink: .

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2013 20:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Foto's uit een boekje fotograferen geeft wel eens een vals beeld. Het dashboard is metaalglans, tegenover enkele andere voorwerpen op de foto die wel grijs zijn. Misschien vind je digitale walkthroughs van het interieur als je wat Pools kan typen. Ik ben nog op zoek naar de Poolse defensiewebsite waar Toro naar verwijst, het lijkt toch niet de officiële te zijn want die bevat nauwelijks fotomateriaal.

Ondertussen is de cabine geschaduwd met een bruine wash en is de chauffeur bijna geschilderd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 17 jun, 2011 17:37 pm
Berichten: 355
goed werk al die details , ik blijf het leuk vinden om naar te kijken .

en dan je instrumentenpaneel , die echt heel mooi geworden al .

ben benieuwd wat we nog meer kunnen gaan verwachten :D .

groet danny

_________________
M114 armored command and reconnaissance carrier (vietnam)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38014#.UHxC3q6WPcs
mijn eerste 1/16 figuur een samurai
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=39887

STARTING SOON : dead or alive you're coming with me


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 1:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dankjewel, Danny. We zijn nog maar aan het begin, er zal nog maanden plezier zijn aan dit model.

Afbeelding

Op foto's van gebruikte Dana's liggen er zoals bij elke truck vloermatten. Ik had die opgemerkt bij de plaatjes van intereur-PE dat ik dus niet heb. Na even piekeren hoe ik dat kon namaken zonder gelijkaardig materiaal, besloot ik het in twee stappen te maken op een zeer ingewikkelde zelfbedachte manier met weinig kans op goede afloop. Dat moet je zo nu en dan eens doen in de modelbouw om wat bij te leren. Ik had een vel met kleefstrips die normaal dienen om kerstkaarten mee te pimpen. Zo'n strip sneed ik in smalle stukjes. Ik had de bodem al zwart geschilderd en daarover kleefde ik nu op regelmatige afstanden de strips. Ik sneed ze in die positie op lengte met een gebogen scalpel.

Afbeelding

Toen alle strips op hun plek zaten na veel geknoei, kon ik er opnieuw een zwarte laag overschilderen. Alles lijkt nu een geheel met de vloer. Je ziet hier ook het gescratchte blusapparaat en de verbandkist.

Afbeelding

Nu was de tijd gekomen om de chauffeur op zijn plek te zetten. Bij vergelijking met foto's van de bemanning besloot ik het pak minder blauw te schilderen dan het voorbeeld. Er zitten ook drie decals op deze figuur, je ziet er twee op zijn schouders. Deze figuur leek op dat moment een idee dat niet kapot kon. Alles werd nu ook eerst met matte lak dof gemaakt, zoals de stof op de stoelen. Hiervoor werden de ruiten tijdelijk van binnenuit afgeplakt, ze zijn aan de buitenkant ge-p+t.

Dan moest de cabine afgesloten worden. Hier doken de problemen op. De besturingsconsole raakte de benen van de chauffeur en nog wat kabels die ik aan de wand aangebracht had. Ik heb alles met schroeven moeten aandraaien en met tape aanspannen, tot ik de kier kleiner dan een millimeter kreeg. De figuur blijft maar net met zijn hoofd binnen het mangat. Een aantal PE-delen kwam terug los bij deze gewelddaad. Uiteindelijk is het allemaal niet zo'n ramp dat er daarbinnen wat klemt, want dit zie je ervan terug:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je ook de luiken die de voorruitjes beschermen. Dit is een prachtig staaltje PE, zelfs de kijkgaten moet je er zelf opplakken. Hiervoor is een PE-plooier geen luxe.

Afbeelding

Een methode om ervoor te zorgen dat beide luiken even hoog komen te hangen. De nummerplaat is terug bevestigd zonder deuk erin.

Afbeelding

Achteruitkijkspiegels van aluminiumfolie. Terwijl ik op het net wat rond zat te lummelen, ontdekte ik tot mijn spijt dat ik nog een item gemist had, dat de DANA nog indrukwekkender zou kunnen maken: http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=8612 Dit zijn lenzen van SKP Models voor de koplamen en oranje lichten aan de zijkant. Eens kijken of het moeilijk is om goedkoop aan te geraken.

Afbeelding

Dit is het enige aan de cabine dat ik nog niet heb afgebouwd: de antenne bij de Poolse versie zit aan een draaischarnier die aangesloten is via het rechter schietgat, om ze te kunnen vieren als de 152mm er overheen moet. Dat ding waar de soldaat zijn aandacht op richt, dus. Dat ziet er niet zo moeilijk uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 0:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De lenzen zijn besteld, ze zouden spoedig hier moeten zijn.

Afbeelding

Ik zal enkele onderdelen terug moeten bijvijlen maar het resultaat zal veel beter zijn dan zomaar beschilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een PE-geweld zeg, heel mooi gedaan.
Maar hoe ga je het interieur nu in de basiskleur verven als alle details al geverfd zijn?
(of heb ik hier overheen gelezen :oops: )
Mooie lensjes heb je erbij gekocht, die zullen het model goed doen.
Succes verder! :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement