Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
PE werk ziet er prachtig uit. Die SKP accessoires zijn echt een mooie toevoeging, leuk dat je ze erbij doet.

Ben benieuwd hoe het schilderwerk verder gaat....ben nog niet 100% overtuigd....het lijkt of ik iets van een pinwash zie, maar een hele lichte kleur en ook niet overal het teveel aan wash weggehaald. Verder denk(?) ik chips te zien, maar ze zijn sporadisch, op een aparte plek en ze zijn rond? Of zijn dat nog spatters van je vloermatten (die er wel overtuigend uit zien!)? Stoelen glanzen ook nog heel erg, maar misschien is dit nog nat? Zwart in de vloermatten in het midden nog niet dekkend?

Maar...misschien heb je hier nog wilde plannen die ik niet ken :mrgreen:

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 22:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had geen foto's van na het mat aflakken, ik kan er nog een maken voor ik ook de achterkant dichtmaak. Ik heb niet gechipt omdat er al wat zwarte vlekjes waren, inderdaad van de verf. Aan de buitenkant ga ik dat natuurlijk wel doen. Er valt niet genoeg licht in de cabine om meer dan een paar vormen te kunnen zien maar bij de geschutskoepel ga ik een deur open kunnen zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 22:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tomska schreef:
Maar hoe ga je het interieur nu in de basiskleur verven als alle details al geverfd zijn?
(of heb ik hier overheen gelezen :oops: )

Het interieur was reeds in het zandbruin gezet. Van zulke lenzen had ik nog maar een paar maanden eerder gehoord en toen wist ik niet dat ze sets maken per voertuig. In totaal met verzendingskosten komt het op elf euro.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog geen spoor van de lenzen, terwijl gaan we gewoon door met wat anders. Over naar de krachtbron van de DANA.

In het boekje van Tankograd staan enkele afbeeldingen van een geopende motorkap. Ik was van plan om deze DANA in rijdende positie te gaan maken om de off-roadkwaliteiten van het onderstel in de verf te zetten. Daarbij is de motor nauwelijks zichtbaar, alleen een paar onderdelen aan het voor- en achtereind zouden door enkele roosters zichtbaar worden. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, vermoed ik. Bij een gewone truck zet je wat onderdelen scheef onder het chassis en het lijkt een meeverende as. Bij een Tatra 815 8x8 chassis ligt dat echter iets ingewikkelder.

Afbeelding
(foto: van een zekere Sarah op http://forum.difflock.com/viewtopic.php?p=133252&sid=dd4fa8ca69fe54c190eb1f98240e63e8)

Zoals hier te zien gebeurt de vering bij een dergelijk chassis niet door het kantelen van de wagenas maar door hem te plooien. De wielen scharnieren dus alle acht afzonderlijk rond het differentieel, waardoor kruiskoppelingen niet nodig zijn. Wel is er een variatie in het wielcamber tijdens de vering, waardoor het lijkt of de wagen door zijn as gezakt is.

Afbeelding
(foto van ene Barfbasket op http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?p=525344)

De kit van Hobbyboss is echter gemaakt om op een effen oppervlak te staan en de as is niet gearticuleerd meegeleverd. Ik zou hem dus in stukken moeten zagen. Helaas zijn de assen het dragende element van het model. Ik heb dit ding nergens in een offroad-versie afgewerkt gezien. Ik herinner me ook van de Scud dat de wielen daar helemaal niet genoeg ruimte hadden als bij een echte truck, wie zegt dat er bij de DANA voldoende plek is om alles te monteren in een positie zoals het niet bedoeld was door de ontwerper? Lastige vragen. Heeft er iemand al wel een dergelijk static model gezien? Lego-versies zie je genoeg...

Afbeelding

Nu ja, ik heb dan maar besloten om de motor toch af te werken. In het geval dat ik besluit om de truck in geparkeerde versie te maken, kan ik het luik openzetten en anders kan ik nog altijd de scharnieren van Voyager gebruiken om het motorcompartiment gemakkelijk toegankelijk te maken. Alleen, er is nog wel wat werk aan die motor. Hier zie je de foto van Tankograd. Dit is een Tsjechische versie maar ik veronderstel dat de motor weinig zal verschillen van de Poolse. Ik moet dit veronderstellen want er zijn verbazend weinig plaatjes te vinden van Poolse DANA's. Let vooral op de positie van de dieseltoevoerpijpen vlak tegen de kleppendeksels, de vorm van die deksels en de buisvormige kap over het blok. Dit ziet er heel anders uit bij Hobbyboss, ik had het volgens het boekje afgewerkte blok bij de foto gezet. Linksboven in de inzet zie je mijn eerste scratchpoging, ik heb de kap nagemaakt met een reststuk van een ander model, de kleppendeksels heb ik uitgebreid met stukjes Evergreen rod en dan de gaten dichtgeplamuurd. Nu kan ik gaan bijschuren, ik wil de vorm van op de foto bereiken. Er gaan ook nog stroomkabels en een turbopomp moeten komen. da's voor de volgende updates.

Afbeelding

Dit is het flatbed dat gebruikt wordt om alles op te monteren: onderstel, cabine, motor en koepel gaan hier nog allemaal op moeten passen. Ik heb enkele pinmarks aan de binnekant geplamuurd maar ik ga niks doen aan de talloze marks op de onderkant. Deze ga je niet kunnen zien omdat de truck op een diootje komt.

Afbeelding

In de kringloopwinkel vond ik namelijk een kader van dezelfde afmetingen als dat van de Scud. Nu nog een landschapje maken, nadat ik beslist heb of het mooi vlak wordt of heuvelachtig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Citaat:
Deze ga je niet kunnen zien omdat de truck op een diootje komt.


Dag Steven;

Als de truck dan toch op een plaatje komt te staan, waarom zou je dan niet gaan "smokkelen" met de wielen?
Niemand zal nog onder je model gaan kijken en de assen kun je dus helemaal mishandelen zoals jij denkt dat het moet.

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Precies wat Bravo104 zegt: Je zou dan toch het frame aan je dio kunnen monteren, dan hangen de aandrijving en wielen daar los onder en zijn die niet meer het dragende deel van je model.

Het zou wel wat toevoegen hoor, als de wielen zich echt naar de bodem aanpassen op de Tatra manier!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 17:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Steven,

De Tatra's hebben geen normaal chassis maar zijn gebouwd op een lange buis waar verder alles aan gemonteerd zit....inclusief de wielophanging. Zeger van Hattem heeft bij de trucks al 's een 1/24 model gebouwd van een Tatra en daar kan je redelijk goed zien hoe het chassis in elkaar zit. Ik zal nog 's op zoek gaan naar een mooie plaat van dit geheel want het is totaal anders dan je zou denken.

Gr. Arjan

p.s. hier begint zijn verhaal zo'n beetje viewtopic.php?f=32&t=27757&start=90

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 20:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had al een digitaal model van het chassis gezien maar het is vooral de bevestiging aan de carrosserie die me interesseert. Hobbyboss heeft de schokdempers als staafjes uitgevoerd en die zouden dus moeten kunnen ineenschuiven. Ik heb daar metalen buisframe voor ter beschikking, dat kan ineenschuiven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2013 23:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het goede nieuws is dat ik na een week bevestiging heb gekregen dat de stukken van SKP onderweg zijn. Het "slechte nieuws" is dat ik nu ontdekt heb, dat ik vier grote bladveren zal moeten smelten om ze zo te krijgen dat ze net passen in de posities waar de wielen gaan zitten... Ik snap al waarom niemand dat uitgeprobeerd heeft.
Edit: ik ga de bladveren waarschijnlijk reproduceren in Evergreen strip, zodat ik elke afzonderlijke lamel geplooid kan aanbrengen. Als ik de kitonderdelen zou smelten, dan zouden ze waarschijnlijk zijdelings teveel vervormd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Hobbyboss DANA
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 1:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het chassis heeft al een aantal onderdelen, ik heb ze zover ineen dat ze nog niet hoefden aangepast te worden aan het terrein. Nu kan ik twee dingen doen, ofwel eerst het terrein maken ofwel eerst de wielen scheef zetten en dan het terrein eraan aanpassen, wat gemakkelijker is. Toch is het eerste waarschijnlijk beter.

Afbeelding

De kappen aan het ene onderstel had ik beter nog niet geplakt, ze zitten over de moffen die ik moet bijplooien. DE console onderaan heeft een deurtje met munitie dat je kan openzetten.

Afbeelding

De lenzen van SKP zijn aangekomen maar de bel deed het niet, dus moest ik ze toch nog in het postkantoor gaan ophalen. Hier zie je een lampje aan de zijkant dat vervangen moet worden. Je kan mijn ringvormige bureaulamp weerspiegeld zien in de koplampen en de structuur in de achterlichten is ook mooi zichtbaar op deze foto.

Afbeelding

Ik vond de motor er zo wat realistischer uitzien. De metaalkleuren zijn emails en de rest zijn Vallejo acrylics.

Afbeelding

Ook de draadjes zitten er op. Het onderdeel voor de motorkap is een stuk PE dat het luik gesloten maakt, daar ga ik nog wat op moeten vinden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement