Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Zo... Zal ik hier ook maar eens een verslagje openen? Zoals je in het begin topic van deze gb al hebt kunnen lezen, ga ik een ersatz m10 bouwen. Nu kan ik hier al vraagtekens op je voorhoofd zien (tenzij je al weet wat het is natuurlijk :wink: ) maar voor de meeste onder ons zal deze tank wel een nieuwig iets zijn. :mrgreen: En ik bouw dat nieuwig iets.
Hier is wat info over de tank: (het is wel in het engels..)
Citaat:
In December 1944, the Germans planned a major counter-offensive in the Ardennes region of Belgium; part of the planned offensive was operation Greif. Operation Greif’s goal was to capture the bridges over the river Meuse by utilising German forces equipped with American armoured vehicles in order to get in amongst the Allied defenders and cause confusion. The unit assembled for this task was called Panzer Brigade 150; it was made up of 3,300 men and composed of 500 Waffen SS, 800 Luftwaffe ground unit personnel, with the remainder from the Wehrmacht.

Panzer Brigade 150 was under the overall command of Otto Skorzeny (June 12, 1908 – July 6, 1975). He served with the SS throughout the war, but did not see active service until the invasion of Russia (Operation Barbarossa) where he was with the 2nd Waffen SS division Das Reich. He was awarded the Iron Cross late in 1941 after receiving a head wound, and refusing evacuation to continue fighting with his unit. Skorzeny came to prominence on September 12, 1943 when he with 108 troops successfully rescued Mussolini without a shot being fired during Operation Oak. For this action Skorzeny was made a Major and awarded the Knights Cross.

Panzer Brigade 150 was made up of three Kampfgruppen called X, Y, and Z (“combat formations,” a loose term that could be applied to many kinds of ad hoc units, often abbreviated KG). Each Kampfgruppe consisted of an HQ, three infantry companies, two Panzer Grenadier companies, two tank-destroyer platoons, two mortar platoons, a platoon of combat engineers, a platoon of signal personnel, and a company of repair personnel. The plan to equip the units with captured American armoured vehicles was quickly found to be impossible, as only two Sherman’s were available and combat ready. It was then decided to equip Kampfgruppe X with five Panther G’s, and Kampfgruppe Y with five Stug IIIs, This left Kampfgruppe Z as the weakest unit, having only trucks and armoured personnel carriers in reserve.

The five Panthers issued to Kampfgruppe X were made to look like M10 tank destroyers by welding sheet metal onto their fronts, sides, and rears; this gave the Panthers the general appearance of the Allied M10. This subterfuge was doomed to fail against anything but the freshest troops, as the vehicle was bigger, sounded different, and the resemblance was only general in appearance. The designation of four of these five Panthers is known; they were pennant numbers (vehicle designation) B4, B5, B7, and B10. I have been unable to locate the pennant number of the 5th Panther. It is worth mentioning here that two of the five Panthers had no circle around the stars on the turret (B7 and the unknown 5th Panther); B4, B5, and B10 did have the circles on the turret.

The Panthers of Kampfgruppe X were manned by men of the 6th Panzer Division’s 11th Panzer regiment, 1st Battalion, and were the under the command of SS Obersturmbannführer (Lt.Col.) Willi Hardieck. Hardieck died on the evening of the 17th of December in a field hospital after the jeep he was travelling in hit a German mine, the explosion having killed Hardieck’s driver and radio operator outright. Hardieck was replaced by SS Hauptsturmführer (Captain) Adrian von Foelkersam. The Stug IIIs of Kampfgruppe Y were manned by men of the 1st Company, 655th Heavy Tank Destroyers Battalion under the command of Hauptmann (Capt.) Scherif. The reserve force of Kampfgruppe Z was only equipped with trucks and armoured personnel carriers under the command of Oberstleutnant (Lieutenant Colonel) Wolf.

Panzer Brigade 150 went into action on the morning of the 21st of December 1944, with the plan to capture the bridges over the river Meuse having now become a secondary requirement due to the limited forces available. Instead the brigade was to capture the town of Malmedy with KG X on the left flank attacking along the Ligneville road, and KG Y on the right flank attacking from Baugnez. The first attack at 03:00 failed, and Panther B5 was destroyed, while the supporting Panzer Grenadiers came under artillery fire, forcing them to withdraw at 05:00. A second attack at 10:30 the same day had the Warche River Bridge as the objective; this attack was stopped by artillery fire 100 meters from the bridge with the loss of Panther B4 and later in the day, Panther B10. The remainder of Panzer Brigade 150 was attacked from the air; this however also resulted in 300 American troops and 200 Belgian civilians being killed in air raids on Malmedy by American medium and heavy bombers of the US Ninth Air Force (117th Infantry Regiment had erroneously reported that Malmedy had been taken). The bombers returned on the 24th and 25th of December, due to no one correcting that miscommunication to the Air Force, resulting in the almost complete destruction of Malmedy.

Panther B5 was knocked out on the outskirts of Malmedy with a bazooka by Private Francis Currey of K Company, 120th Infantry, 30th Infantry Division, the action earning him the Congressional Medal of Honor. Panther B7 was destroyed by artillery fire on the outskirts as well, just 100 meters from the bridge over the river Meuse, with four of the five-man crew being killed while bailing out. Panther B10 (Commanded by 1st Lt. Gertenschlager) was lost while retreating from an artillery barrage, having crashed into the Café du Rocher de Falize. Panther B4 (Commanded by 1st Lt. Peter. Mandt) hit a mine near the railroad viaduct losing its left track. The fifth and final Panther with the unknown designation was abandoned on the Malmedy-Spa road.

The result of all this was the complete failure of Panzer Brigade 150 to capture any of its objectives, and cost them all of their heavy equipment and 450 men. The brigade was withdrawn from battle on the 28th of December, and disbanded, with all troops being returned to their previous units.

(Bron )
Hier staat ook een review van deze kit. Ik heb ook niet gecontroleerd of deze informatie waar is wat deze persoon vertelde, maar het leek in mijn ogen redelijk betrouwbaar. En hij had zelf ook meerdere bronnen waar hij dit tekstje van heeft gemaakt.
Zelf heb ik natuurlijk ook mijn referentiemateriaal in de vorm van foto's, ik heb ze nu even in 1 foto'tje geplaatst, maar op verzoek wil ik je de grote foto's wel mailen. Foto's komen van verschillende site's en ik weet ook niet meer welke :mrgreen:
Afbeelding
Dus redelijk veel foto's!

Oke, dit was de intro.. Nu wat over de kit zelf:
Ik heb besloten om de rechtse verzie te maken, nummer B7 (dacht ik :roll: ) met de cirkel om de ster.
Afbeelding

Foto's van de inhoud van deze bomvolle bouwdoos, en een foto'tje van de doos zelf natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze sprue zit er in totaal 4 keer in.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De grootste pluspunten van deze kit dat ik tot nu toe kan zien zijn:
-1 delige loop, dus geen 2 helften die je op elkaar moet plakken.
-Nog geen sinkmarks gezien (even snel gekeken)

Ik ga eerst mijn challenger 2 voor de woestijnvoertuigen gb afbouwen, en daarna begin ik aan deze kit!

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Laatst bijgewerkt door militairtje op vr 26 jul, 2013 19:21 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Hoi Nicky, dat ziet eruit als een prachtige kit! Ik heb hem op mijn verlanglijstje gezet :mrgreen: Wat me ook opviel was de mooie set PE, en OH GRUWEL de magic tracks :lol: .
Veel succes verder, ik kijk er naar uit om dit verslag te volgen! En nog even een vraagje.... Waar heb je 'm gekocht en voor hoeveel?

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Laatst bijgewerkt door pelle[= op do 24 mei, 2012 19:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Dank je! Heb zelf nog nooit met magic tracks gewerkt, dus ik zie wel wat het eindresultaat daarvan word :mrgreen:

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Mooie kit, ziet er erg uitgebreid uit. Hier kun je wel wat moois van maken.

Ik zie wel al een "foutje" in de geschiedenis van Panzer Brigade 150. Het oorspronkelijke plan was inderdaad 3.300 manschappen, maar het werden er uiteindelijk slechts (ongeveer) 2.500: http://www.axishistory.com/index.php?id=507
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... rig150.htm

Interessant gegeven is dat de eenheid was samengesteld uit manschappen van ieder Wehrmacht-onderdeel. Ook een leuk detail is, dat de leden na de oorlog zijn vrijgesproken van het valselijk gebruik van Amerikaanse uniformen en materieel.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2012 11:24 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Een idee voor je om met magic tracks te werken, het is tenminste hoe ik het zelf altijd doe....

Ik gebruik de contacta clear van revell, die doet ik dan de gaatjes waar de pennetjes van de andere schakel in moeten komen. En dan leg ik die er in, enzovoor enzovoort. Dit kun je in een aantal gedeeltes doen ( of als je zeker bent van je zaak in 1 keer ) dit kun je laten drogen terwijl het plat ligt maar het zal zelfs na een hele poos gewoon redelijk buigbaar blijven. Kans op loslaten blijft er wel overigens hoor! Maar dan kun je het geheel makkelijk in kleur zetten en dan later om je voertuig heen doen. De laatste lijmbeurt doe ik overigens altijd wel met secondenlijm :)

Hoop dat je hier (of iemand anders) wat aan hebt.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2012 13:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Bronco tracks die ik bij mijn Jagdpanther gekocht heb en die ook voor deze Panthertank bruikbaar zouden kunnen zijn, moet je zelfs niet lijmen. Ze klikken ineen en leveren een beweeglijke track op. Ik ben blij dat ik eerst deze vond en niet een Friul-setje, voor de helft van de prijs krijg je een even beweeglijke track.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2012 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2007 19:11 pm
Berichten: 2103
Woonplaats: dordrecht
Gaaf model, zeker dat er zo'n historie achter een bijzondere unit zit :wink:
Ben erg benieuwd naar de kit

_________________
Follow the man, Who follow the money
To the edge of the world, And beyond
Deadliest Catch
Shia. Sometimes, a Demon can be an Angel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
ola, een Ersatz Panther, die ze je niet vaak! :)

Veel plezier met de bouw!

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Hoi pelle, ik had deze vraag van je niet gezien:
pelle[= schreef:
En nog even een vraagje.... Waar heb je 'm gekocht en voor hoeveel?

Ik heb 'm gekocht bij de TWENOT beurs in overloon 2 weken terug. Ik heb hem daar voor 26.50 gekocht, ipv 42euro winkelprijs :o . Dus ik ben zeer blij:)

@heico, bedankt voor je tip! daar kan ik zeker wat mee (hoop ik :mrgreen: )
@marchant, ok, dat wist ik niet. Maar volgens mij had ik ook in mijn 1ste post hier gezegt dat ik het niet heb gecontroleerd (of ben ik dat vergeten op te schrijven? :mrgreen: )
@iedereen, bedankt!

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2012 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Update time!
De kit bouwt goed weg, er zitten lekker veel kleine onderdeeltjes bij (waarvan ik een van de kleinste bijna kwijt was geraakt :roll: ). Na een paar bouwavonden is dit het resultaat :
Afbeelding
Het begin voor het aandrijfwiel (sprocket), dragon laat je hier (net als bij vele andere onderdelen) kiezen om of voor het kleine extra wieltje te bouwen, of een of ander draaiwiel (niet voor de rups). Ik kies bij zulke dingen gewoon wat ik er het mooiste uit vind zien.

Afbeelding
Achterkant van de onderkant :mrgreen:

Afbeelding
De achterkant.

Afbeelding
De achterkant op de onderkant, de hull staat nu even op z'n kop omdat ik nog wat dingen aan het plakken was.

Afbeelding
Grill deck zonder de PE grills (of hoe je het ook wilt noemen.)

Afbeelding
Voorkant.

Afbeelding
Dry-fitje lower hull, turret, gun extra armour plates.

Afbeelding
Idem als hierboven

Afbeelding
Detailfoto van de gun. (wat er aan de binnenkant ziet, en wat je dus niet gaat zien, maarja :mrgreen: )

Afbeelding
Even voor de groote van de gun.

Afbeelding
Detailfoto van de turret ring, let op de ''tanden''

Afbeelding
Turret bovenkant.

Afbeelding
Grill deck met PE grills.

Afbeelding
Achterkant helemaal klaar. (de lowerhull zit nog los van de upper hull)

Het verschil voor de amerikanen tijdens het ardennenoffensief.
Dit is het bewijs (voor mij dan) dat ik snap dat de amerikanen/britten of canadezen (of wat dan ook). Het verschil is erg groot!
Met extra armour plates (dry-fit, ook niet helemaal compleet)
Afbeelding

Zonder armour plates:
Afbeelding

Dit was de update, hope you enjoyed it!

Vragen, tips trucs en opmerkingen, welkom.

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement