Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2012 12:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Jagdpanther wilde ik al langer eens gaan bouwen, ik had ooit eens de kans hem al vroeger te kopen maar ik had hem eerst nog wat laten staan en de volgende keer was hij natuurlijk weg. Op Model Force stond hij daar opnieuw en toen nam ik hem natuurlijk mee. De appreciatie voor deze tank kwam natuurlijk door zijn imposante, hoekige verschijning, agressieve herkenbare looks (dat enorme kanon zonder koepel) en omdat ik hem al eens in een mooi stripverhaal had zien langskomen in een cameo:

Afbeelding

(War Stories 1, Johann's Tiger van Garth Ennis, Chris Weston en Gary Erskine)

Nu Pelle groen licht gegeven heeft om onze kit al voor te stellen, steek ik hier van wal. Ik heb alles op onze nieuwe tuintafel uitgespreid. Het gaat om de 1/35 Jagdpanther van Tamiya, de Zundapp K500 van Vulcan Models en de tracklinks voor een late Panther van Bronco. Ook heb ik een nieuw hobbyzaagje gekocht omdat ik het andere even niet vind en je toch aan het zagen moet kunnen blijven. Bovendien heb ik de PE-set van Tamiya besteld voor de Jagdpanther. Ik verwacht dat bij de verdere afwerking van dit diorama nog wel enkele extraatjes gaan opduiken. Een context moet ik nog bedenken, het wordt waarschijnlijk wel iets met sneeuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat de tracklinks voor de Jagdpanther geen slechte investering waren, is op de volgende foto te zien in de inzet. Aan de binnekant van de Tamiya rubbertjes zitten smeltsporen (sinkmarks kan je dat zelfs niet meer noemen) en die zijn zelfs tot aan de buitenkant doorgedrukt zodat de tracks daar kromgetrokken zijn. Tamiya voorziet wel een sprue met aparte tracklinks maar het zijn er niet genoeg voor een hele track. Bronco voorziet in voldoende tracks voor zowel de rupsen als de reservevoorraad die meegenomen werd op de hull.

Afbeelding

Afbeelding

De hull is in twee stukken gegoten en heeft geen zimmerit. Ook de onderkant is afgewerkt en vertoont geen hinderlijke openingen zoals we bij oudere Tamiyakits gewend waren. Er zit wel een gek stukje sprue in een uitsparing tussen de twee luiken.

Afbeelding

De figuurtjes van de Jagdpanther en de Zundapp zien er niet erg spectaculair uit. Het lijkt wel of ik de motorrijder langere vingers zal moeten gaan geven, hij heeft haast legohandjes. De Vulcankit heeft ook wel wat flash. De motor is reeds voorzien van handige voorgeplooide spaken in roestvrij staal en een aantal PE-onderdelen die zeer elegant verpakt zitten samen met de decals voor de nummerplaten. Ik las een review voor de kit en die was vrij goed op een paar minder goed passende zaken na; de motor zou iets van positie moeten gewijzigd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar even afwachten tot de begindatum voor onze tank aanbreekt om de groepsbouw binnen te rollen.


Laatst bijgewerkt door StevenVD op di 27 aug, 2013 0:33 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2012 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ziet er leuk uit zo, maar als je het bij de Zündapp bijgeleverde mannetje wil gaan gebruiken is hij wel wat dunnetjes gekleed voor een setting in december/januari 1944/45....

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2012 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Citaat:
Nu Jerre groen licht gegeven heeft om onze kit al voor te stellen


Heu... Mijn naam is Pelle.... :wink:
De kits zien er goed uit, maar ik zou inderdaad de motorrijder vervangen door een figuurtje dat meer op de koude winter is gekleed. Leuke kitjes daarvoor zijn:
http://www.netmerchants.co.uk/product.php/729/german_motorcyclist___medic (misschien kun je de motor ergens neerleggen, en de motorbestuurder laten bloeden zodat het lijkt alsof hij is bijv. in zijn arm is geschoten door een Amerikaanse sluipschutter)
http://www.ebay.com/itm/Verlinden-Productions-1-35-German-Motorcycle-Riders-WWII-2-Figures-2092-/170654547410#ht_1949wt_1398
http://www.hlj.com/product/RYMRM266

Het is redelijk moeilijk om een figuurtje te vinden dat op een motor zit, maar na even googlen vond ik deze setjes dus als je wat verder doorzoekt vind je er misschien wel meer.
Het tanker figuurtje is natuurlijk makkelijk te vervangen door een figuurtje van betere kwaliteit, er zijn zat Duitse tankerfiguurtjes.
je kan dus die Verlinden nemen met de gewonde motorrijder, dan zoek je een paar andere interessante figuurtjes, zoals misschien een wijzende. Die wijst dan naar iets dat verderop de weg is, vanwaar de motorrijder werd geraakt, om de crew van de Jagdpanzer duidelijk te maken dat daar ergens vijanden zitten. Dan kun je het dio 'Allied sharpshooters ahead!' (of in het duits) noemen.
Is maar een hersenspinseltje, maar misschien heb je er wat aan :brouw:

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2012 14:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Sorry Pelle, ik heb je verward met Jerre30, een andere forummer. Dat ik de motorrijder moest aanpassen had ik al wel bedacht. Misschien komt er op het diorama ook ineens mijn nu wat verdwaalde Sturmtiger te staan, die heeft nu nog geen grondplaat maar al wel een vijftal crewleden van MiG:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook een foto van het Ardennenoffensief, hij was er zeker aanwezig en trok de belangstelling van de Amerikanen die hem buitgemaakt hadden. Hij is wel al afgewerkt maar ik zal er toch ook wat wijzigingen aan moeten maken. Ik heb wel geen herlaadcrew, de soldaten zullen het zelf moeten doen.

Toch twijfel ik er aan nu ik hem bekijk, de verwering is verkeerd voor een sneeuwdiorama.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2012 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 26 okt, 2011 21:33 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Oldebroek, GLD
mooie kit, succses ermee :brouw:

_________________
greetz
-----------------------------

Ferarri 458 Italia:
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=38800&sid=bdcfa01b66a3429562307bbf1c2bf205#.UN8qrm_8L2g


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Een van de mooiste voertuigen uit die tijd vind ik. Staat ook nog op mijn wishlist. Mag ik je vragen waar je de Bronco tracks besteld hebt? Zit daar nog veel schoonmaakwerk aan denk je?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
JagdPanther! Een heel erg mooi ontwerp en wat mij betreft het mooiste Duitse design. Best wel een succesvolle PanzerJäger, alleen kwam ie te laat voor de Duitsers.

Benieuwd naar de bouw!

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 19:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Bronco tracks heb ik van een Duitstalige verkoper die op Modelforce stond, ik zal in mijn volgende post weten te zeggen hoe je hem online bereikt. Er zitten twee zakjes in die elk een zestal rekjes met drie verschillende types tracklinks bevatten. Deze werden door elkaar gebruikt. Eén type heeft een cijfercode, een tweede heeft rechthoekige merktekens en het derde is gewoon plain, van elk heb je 32 links per track, waar je er maar 86 van moet gebruiken dus heb je voldoende reservedelen als stowage. Het meeste werk gaat zitten in het verwijderen van de vier spruerestjes per trackdeeltje. Deze restjes zitten vast in een lichte uitholling dus je kan ze niet gewoon vlak wegschuren. Ik gebruik een scherp scalpel hiervoor. Daarna haal ik van een van de twee klikpinnetjes een hoekje af zodat het niet tijdens het klikken van de track geschaafd wordt. Het past nauw zodat de trackdelen niet echt zo soepel als een horlogebandje bewegen, je kan ze in elke gewenste vorm neerleggen. Ik had enkele trackdeeltjes waarvan het pinnetje gesneuveld was, die kan ik ofwel vastlijmen ofwel als reserve gebruiken. Er is praktisch geen flash en de details zijn veel mooier dan de rubbers. Zo zijn alle geleidepinnen aan de binnenkant van de tracks wel doorboord en toch nog stevig genoeg om overeind te blijven tijdens het vastklikken. In vergelijking met de dropveters (die maar 85 schakels tellen) zijn de Bronco's ook ietsje langer, zodat het doorzakken vast mooier lukt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 16:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Afbeelding

Hier een detailopname van de trackdeeltjes die Bronco aflevert. A is de link met de rechthoekige symbolen, B is die met de serienummers en C is die met niets erop. De gele pijltjes zijn de aanhechtingspunten van de sprue die moeilijk zijn om te bereiken bij het schuren. Op een mooie referentiesite over een tankmuseum in de states, "BZ's Littlefield Tanks 2010" (http://home.comcast.net/~szee1a/Littlefield10/Littlefield10.html) zie je de verschillende types ook opduiken. De foto's zijn te groot om hier te plaatsen en ze zijn ook niet van mij maar ene Bernard Zee. Het gaat om de meest nauwgezet gerestaureede Panthertank ter wereld, het ding lijkt alsof het recht uit de fabriek gerold kwam en de restauratie zou drie miljoen dollar gekost hebben, met onderdelen die door de originele producenten nageleverd zijn. Dan heb je ook wel een echt werkende tank. Toen de eigenaar van het museum was overleden, is hij in een Sheridantank naar zijn laatste rustplaats gebracht. De tanks gaan nu elders ondergebracht moeten worden.

http://home.comcast.net/~szee1a/Littlefield10/DZZ_7100.jpg

http://home.comcast.net/~szee1a/Littlefield10/DZZ_7111.jpg

http://home.comcast.net/~szee1a/Littlefield10/DSC_0008.jpg



In datzelfde museum is ook een M2, een M16, een StuG III, een Sd.Kfz. 8 en 251, een Nebelwerfer, verschillende Shermans en andere Britse tanks en tientallen modernere tanks te zien, de meeste in mint condition. Jammer dat het opgesplitst wordt.

Een vergelijking tussen de afgewerkte Bronco's en de Tamiya tracks levert dit beeld op, dat hopelijk illustreert waarom je bij het bouwen van een diorama niet buiten zulk een toevoeging kunt. Let ook op de uitgeholde pinnetjes en de uitsparingen tussen de tracklinks die bij de vinyls afwezig zijn.

Afbeelding

De wielen van de tank zijn nu ook allemaal samengesteld en geschuurd. Dat laatste neemt ook wat tijd in beslag aangezien er over alle wielen een naad loopt. Bij de middenste rij samengestelde wielen moet je om het helemaal juist te doen wel even opletten. De wielen hebben geen pasnokje zoals bij de sprockets, zodat ze gemakkelijk fout te kleven zijn. Daar zie je later wel niets van wanneer je de tank maar aan één kant bekijkt. je kan er echter beter op letten dat de 8 middenste bouten aan de as aan beide kanten tegenover elkaar zitten. De sprockets passen overigens goed op de nieuwe tracks.

Afbeelding

De tracks heb ik gekocht bij Mako Modellbau. http://server3.gs-shop.de/200/cgi-bin/shop.dll?AnbieterID=5135&Seite=frameset.htm&PKEY=AC60


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Schitterend. Dank je voor je uitgebreide toelichting Steven :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement