Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Gisteren even naar Hoorn voor een paar boodschapjes, ook even langs het "Gouwe Vijfje" geweest, en deze doos opgepikt.

Afbeelding
Boxart. Geleend van Revell site

Het is van oorsprong een Zvezda uitgave, en heeft mooie details, vooral het hout van de laadbak. Weinig uitwerpmarkeringen in het zicht, bijna geen flash! Een echte aanrader.

Het is een halftrack vracht wagen en werd in '42 ontwikkeld om (zware) transporten onder moeilijke omstandigheden in Rusland mogelijk te maken.
Maultier betekent Muildier..... Ligt wel een beetje voor de hand he! Dit type is afgeleid van een Benz vrachtwagen, en er is als het ware gewoon een rupsstel aan vastgelast, daar waar eigenlijk de achteras met wielen zou komen... sommige oplossingen zijn zo simpel! Tot zover de geschiedenisles in een nutjeshell!

Meestal gaat een doos op de 'stapel' maar met deze ben ik eigenlijk direct begonnen, en da's uniek! Vaak liggen dozen weken, maanden of zelfs jaren te wachten...

Dus.... genoeg gekletst, de plaatjes

Afbeelding

Afbeelding
Net als bijna elke vrachtwagen ook hier begonnen met de motor! Ik maak er waarschijnlijk geen kabels e.d. op.
De kap blijft vooralsnog gesloten, het plastic daarvan in nogal aan de dikke kant!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het chassis en wat detail opnames. Het was aardig wat werk om dit in elkaar te zetten, maar lang niet zoveel werk als de GAZ AAA van MiniArt. :?

Afbeelding

Afbeelding
De uitlaat, het zou een gemiste kans zijn om deze niet uit te boren.
Dus dat heb ik dan maar 'even' gedaan. De naad ga ik nog wegwerken wanneer de lijm gedroogd is.

8) Stuntman

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 20:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Interessant voertuigje. Leuk!

Succes ermee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 22:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit wordt ook een van mijn volgende projecten, al ga ik hem nog even laten liggen tot ik wat lopende zaakjes af heb. Jij bouwt hem recht uit de doos, zie ik. Ik ga proberen er zoveel mogelijk metaal tegenaan te gooien. Het is wel zo dat Zvezda/Revell de MB-uitvoering en het Panzer II-onderstel gebruiken maar meestal zie je Opels of Fords met een Carden-Loyd onderstel.

Als je van plan bent om de motor toch zichtbaar te maken, er is een Voyager kit voor deze halftrack:

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=191540

Er is ook een schitterende referentieuitgave van Nuts & Bolts, nr. 28:

http://modelarmour.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2120:nuts-a-bolts-28-gleisketten-lkws-maultier-sdkfz3&catid=38:books&Itemid=60

Beide heb ik ondertussen in bezit. Ik zal je verslag goed in het oog houden, het staat me spoedig ook te wachten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Bedankt heren,

@ Steven, ik blijf bij mijn recht uit de doos methode, ik ben mijzelf begin december al flink te buiten gegaan aan etch delen voor andere modellen, waaronder een Sd.Kfz. 11 (Late) waar ik ook nog aan moet en wil beginnen maar ik twijfel nog welke motor ik daarvoor zal aanschaffen (Lion Roar of SKP), en een Orange Hobbies setje voor een T34/76.

Ik wil dit gewoonweg nog een beetje simpel houden!

Ik heb nog wel een paar plaatjes, ik heb de uitlaat en motor gepast. Ik wil de motor eigenlijk bijna als laatste plaatsen, maar da's volgens mij niet helemaal mogelijk. Daar ga ik nog even op studeren.

Afbeelding
Hier een overzicht van chassis met motor, (hydrauliek?) tank en uitlaat.

Afbeelding
De knalpot zit op zijn plaats gelijmd, de uitlaat vanaf de motor nog niet.

Afbeelding
vanaf achter gezien.

Mocht iemand tips hebben over de werk volgorde van het completeren van chassis en motor dan hoor ik het graag. Ik zag net wel even op de bouwtekening dat er ook onderdelen zowel aan chassis als motor bevestigd moeten worden.
Op een ander forum las ik dat iemand de stuurstang vernaggeld had bij het naderhand monteren van uitlaat en motor

8) Stuntman

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ooh, deze ga ik zeker volgen, ik heb dit ding al echt vaak in m'n handen gehad, en nu kan ik kijken of het een beetje een goede kit is, en of ik er misschien ook een ga kopen.
Die motor kun je best los laten lijkt me, al zou ik wel het uitlaatspruitstuk wel los houden ivm die stuurstang. En de aandrijfas en wat leidingwerk natuurlijk ook loslaten.
En wat de cabine betreft; de radiator en de zijkanten v.d. motorruimte zou ik er ook af laten totdat de motor erin ligt.
Chassis is netjes gebouwd, net als de motor.
Succes ermee!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo daar,

Bedankt voor het compliment Tom, ik heb de motor nog los zitten, net als de uitlaat en aandrijfas.
De stuurinrichting is deels al wel gemonteerd, er moeten nog wel enkele verbindingen gemaakt worden, en nog een stuk plastic van de bladveer geschraapt worden :oops:

Afbeelding

Afbeelding

De meeste loop- aandrijf- en geleidewielen zijn ook aangebracht, maar nog niet allemaal verlijmd.
Ik monteer de rupskettingen later ook gewoon, wel iets lastiger met schilderen, maar dat komt vast goed.

Afbeelding

...en een klein beginnetje gemaakt met de laadbak, past allemaal nog steeds goed in elkaar!

Afbeelding

Afbeelding


De groeten, ik schei er voor vandaag mee uit.

8) Stuntman

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 15 nov, 2008 21:36 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Meerssen
mooie en interresante kit heb je daar stuntman.
Ga je er ook mee stunten?

_________________
Groetuh Lukepe
NEW-NEW-NEW
Mijn werk op website---> Scale 72 Updated 06-11-2015!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
....nee niet stunten... wel afmaken. Er liggen teveel kits onafgemaakt!

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 20:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb dat ook, ik betrap me er op dat ik al te hard over de volgende kits in het rijtje aan het nadenken ben. Wat komt er in de bak? En ga je die halfnaakte kerel gebruiken die Revell erbij gedaan heeft? Daar ben ik zelf nog niet over uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: L 4500R Maultier
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Die halfblote kerel is eigenlijk helemaal niet logisch van Revell.
Dit ding werd voornamelijk gebouwd omdat normale vrachtwagens niet fatsoenlijk konden rijden in de Russische modder in de winter.
Dus als dit ding ergens met -20/-30 kapot is ga je niet met je blote buik ff de motor repareren :?
Maarja, het ligt er maar helemaal aan welke uitvoering je maakt (en aan de kwaliteit van de mannetjes)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement