Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 Italeri LAV-25 ADV
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2012 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 apr, 2012 20:57 pm
Berichten: 45
Afbeelding

Bij deze mijn eerste brouwverslag, dit is het 4e model wat ik nu maak sinds ik de hobby heb opgepakt. De eerste drie modellen heb ik me netjes aan het boekje gehouden en vooral gelet op het netjes lijmen en schilderen/spuiten, dit proces blijft natuurlijk nog steeds doorgaan en zal nog genoeg leren. Echter wil ik bij dit model toch net even wat meer gaan doen met de desert look, zo staan de volgende zaken op het programma:

- plamuren
- wash / weathering
- stof / pigment toevoegen
- decals zonder silvering
- leuke tips die langs komen ;)


Om de "huidige" stand even weer te geven van het begin van de avond, ik had al een beetje gebouwd maar nog niet heel veel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na een avondje werken is hij inmiddel bouw klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot op heden vind ik het niet echt een fijn model, heel veel schuurwerk nodig om onderdelen netjes te krijgen en vooral bij de achterkant lijkt het allemaal niet echt lekker te passen. Was gelukkig niet al te complex dus nu kunnen we aan het leukere werk gaan beginnen. Eerste stap gaat het plamuren worden.


Laatst bijgewerkt door AcXeller op zo 31 aug, 2014 11:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2012 23:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het ziet er al goed uit. Zijn de wielen gedryfit? Anders gaat het moeilijk worden om de ophanging te schilderen zonder ze te raken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2012 6:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 apr, 2012 20:57 pm
Berichten: 45
De wielen en de koepel zitten inderdaad nog los, de rest aan de romp zit vast. Binnen in de koepel is namelijk nog plek voor 2 man dus dat moet ik ook nog netjes kunnen afwerken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2012 9:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Leuk kitje is dit, heb ik ooit een keer gemaakt. Toen ook als experimentenbakkie. Hier staat hij: http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=26&t=1237

De decals waren niet echt goed bij mijn kitje. Tevens vond ik ze een beetje karig dus heb ik er zelf een paar bijgeplakt.

Succes met de jouwe!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2012 16:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Het ziet er al goed uit,
Ben benieuwd naar het verfwerk.
Succes,


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 apr, 2012 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 apr, 2012 20:57 pm
Berichten: 45
Zo, weer een stapje verder.

Ik heb nu een paar kiertjes met plamuur gedaan maar moet wel even een manier vinden om dit netjes te doen, bleef toch nog even te veel rotzooi zitten naar mijn mening. En vandaag de eerste verflaag er op gedaan. Even de fotos van de huidige stand:

Mijn allereerste dry-brush poging :) Moet nog wel een vaste hand ontwikkelen voor dit kleine schilderwerk (2,4cm breed). Dit zit gelukkig binnen en je ziet er vrij weinig meer van door de raampjes.

Afbeelding

De koepel zit nu dichtgeplakt, ramen er op en afgeplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog aan het twijfelen of ik nog iets van pre-shading wil toevoegen, moet even goed kijken hoe ik dat bij dit model zou moeten doen. Daarnaast zijn er nog een paar plekjes die eigenlijk nog wat aandacht nodig hebben. Tot zover de update !


Laatst bijgewerkt door AcXeller op zo 31 aug, 2014 11:08 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 apr, 2012 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Ik zou 'm niet pre-shaden. Het is over het algemeen eer rond voertuig, heel anders dan een churchill of een abrams. Als je hem zandkleur gaat maken zou ik hem echter wel bruin pre-shaden, omdat dit een lichte kleur is.
Verder gaat ie goed, volgens mij :brouw: Ik ben geen fan van moderne militaire voertuigen, meer WWII, maar deze is lekker bruut, met twee raketlanceerders en vooral de minigun in de koepel spreekt me aan :D , het geeft het model een soort sci-fi uiterlijk.

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 apr, 2012 20:57 pm
Berichten: 45
@Pelle: De bedoeling is inderdaad om hem een desertkleur te geven, met als eindkleur de zandkleur die er nu op zit.

Trouwens even een algemeen vraagje over de volgorde voordat ik me daar ik ga vergissen, is dit de juiste manier of sla ik nog wat over ?

1. Onderdelen netjes maken en zo ver als mogelijk spuitklaar bouwen
2. Eerste laag spuiten
3. Pre-shading toepassen, kan volgens mij ook eerder maar wou een dekkende basislaag hebben. Ben bang dat anders het preshaden misschien niet duidelijk genoeg is. <-- hier ben ik dus nu
4. Tweede laag spuiten zodat de pre-shading net genoeg opvalt.
5. Derde laag met glazende blanke lak spuiten.
6. Decals gaan plakken.
7. Vierde laag met matte blanke lak spuiten
8. Wash toevoegen op de verhoogde stukjes
9. Pigment gaan toevoegen

Hoe zorg je eigenlijk dat de wash en de pigment blijven zitten, moet hier dan ook weer een lak laag over ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Mooie bouw tot nu toe.

Wat betreft jouw volgorde van zaken:

van deel 1 t.e.m. 6 is het al zeker correct. Na het plaatsen van de decals zou ik eerst ook nog eens een satijnglans aanbrengen om zeker te zijn dat je geen silvering rond de decals hebt. Vanaf dan is er geen correcte volgorde meer. Er zijn veel modelbouwers die verschillende volgordes van werken hebben. Ik breng meestal eerst één of meerdere filters aan (dit werkt het best op een matte laag) en daarna chipping, washes, pinwashes, eventueel nog filters etc. tot ik blij ben met het resultaat.

Pigmenten en/of modder gebruik je inderdaad het best naar het einde toe. Je kan tussen de verschillende verweringsstappen door nog een vernislaag aanbrengen, al hoeft dit niet.

Ik zou zeggen, doorlees het forum een keertje en lees in de verschillende threads hoe de modelbouwers dit aanpakken en gebruik de tips die jou nuttig lijken. Zo heb ik het ook geleerd. :)

Veel succes!

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 apr, 2012 20:57 pm
Berichten: 45
Dank je !

Vanochtend bezig geweest met het preshaden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om in de middag maar meteen de tweede laag er over te doen:

Afbeelding

Afbeelding

Het effect van het preshaden is een stuk mooier dan alleen de basis laag, het geeft het model echt diepte. Voor de eerste keer ben ik dan ook niet ontevreden maar de koepel had nog wel wat beter gemogen, iig weer wat geleerd voor het volgende model :wink:. Nu is het zaak om alle dingen die geen zandkleur moeten hebben te gaan schilderen met de hand zodat daarna de blanke lak er op kan.


Laatst bijgewerkt door AcXeller op zo 31 aug, 2014 11:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement