Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2010 22:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om al iets om handen te hebben terwijl de cabines aan het drogen waren, begon ik aan het compartiment dat erachter ligt. Een eerste opmerking was dat het niet zo duidelijk was hoe de verschillende onderdelen samen hoorden. Er bleek namelijk een fout te zitten in de symmetrie van de onderdelen, waardoor het linkse deel een tweetal millimeter lager dan het rechtse dreigde te zitten.

Afbeelding

Ik heb dit gecorrigeerd en de twee delen zijn nu op dezelfde hoogte gezet. Maar je ziet nog steeds aan de voorkant hoeveel verschil er in dat randje zit (oranje pijltjes). Waar zat die ontwerper met z'n gedachten? Daarna heef hij de boel afgeraffeld, want hij heeft een onderdeel er als volgt opgezet:

Afbeelding

Ik heb op de walkthrough van Tim Roberts, pagina 8 ( http://www.primeportal.net/artillery/tim_roberts/maz-543_scud_b_tel/index.php?Page=8 ) ontdekt dat de realiteit er heel anders uitziet:

Afbeelding

Dat zou ik op deze schaal toch niet zelf kunnen fiksen? Ik heb het toch maar eens geprobeerd. Het aantal gaatjes heb ik wat afgezwakt met een paar rijen (ik heb eerlijk gezegd de foto niet afgedrukt dus het moest uit m'n hoofd) en ik heb eerst gewerkt op een plaatje uit gietraam om alles mooi recht te krijgen. Dit was een gezellig werkje.

Afbeelding

Ik heb ook nog een tweede, kleiner plaatje gemaakt voor het hogere rooster. Voor het eerste plaatje heb ik dan een gat in de kap gezaagd, voor het tweede alleen een uitsparing want daar was het plastic massief. Ik heb maar één uitschieter met m'n mes gemaakt, die heb ik dan maar proberen weg te werken. Toen alles terug op z'n plek zat, zag het er zo uit:

Afbeelding

Dat is voor mij realistisch genoeg, al ga ik misschien nog wat gaatjes bijboren nu ik zie dat het nog wat uitgebreider mocht. Ondertussen staan de ramen er bijna allemaal in. De raampjes van de deuren zijn afzonderlijk te openen, dat ga ik doen met de rechtercabine waar ik de deuren dicht ga laten. De linkercabine krijgt open deuren.

Afbeelding

Hopelijk komen er niet al te veel van die instinkers. Ik zag ook net dat één van de wielaanhechtingsassen gebroken in het gietraam zit en een groot paneel zit wat verplooid, eens zien of we dat met warm water recht krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2010 22:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ondertussen heb ik mijn aandacht op de deuren gevestigd. Van buiten zijn deze mooi gedetailleerd, maar vanbinnen zie je alleen het negatief van de deurknop aan de buitenkant. Ik toogde op zoek naar een goeie foto en vond die hier:

Afbeelding

Ik trok de deur even over op een papiertje en zette de details daarop over. Dit zou ik viermaal moeten bouwen, waarvan twee in spiegelbeeld. Ik besloot de verdikking met balsahout uit te voeren, afkomstig van een doosje Chaumes. Mijn nieuwe Trumpeter zaagje gaat daarin als boter.

Afbeelding

De deurstijlen zijn te smal voor het hout, dat moet in stukjes polystyreen. De uitstulpingen passen in uitsparingen die ik gemaakt heb in het hout, dat wordt met putty opgevuld.

Afbeelding

In de deur op de foto is nog een uitsparing vanonder, dat is wel moeilijk om uit het fragiele balsa te snijden.

Afbeelding

De handgrepen heb ik nagemaakt met nietjes. De deuren passen maar net in de openingen en je moet een deel van de scharnieren afschrapen vooraleer het past. Hier is al één deur geschilderd. De rechtse deuren zullen dicht blijven en met gesloten raampjes. De linkse zullen open staan met opengeklapte raampjes. Daarom zitten de raampjes rechts er al op; de linkse deuren zal ik apart aan de buitenkant spuiten en dan het raampje eropkleven. Hoe je dit systeem van ramen moet afplakken weet ik niet, het is goed mogelijk dat je het bij het verwijderen van de tape met raam en al eruittrekt...

Afbeelding

Hier is de binnenkant geschilderd. Eigenlijk moet die muur ook even dik gemaakt worden, dat ga ik maar laten. Er is in die cabine geen ene rechte zijde dus dat zou ons te ver leiden. Ik heb ook de deurhandgrepen zwart geschilderd

Afbeelding

Volgende stap: de lanceercabine.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2010 17:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Alles is weer erg onduidelijk, ik zit alweer uren te zoeken op het net hoe het eruit moet zien. Op de foto zie je dit:

Afbeelding

Op mijn model zit het klapstoeltje aan de linkerkant en zitten er heel andere apparaten tegen de muur. De cabine aan de andere kant heeft echter iets dat veel meer lijkt op deze controlepanelen. Ik vond deze foto waar de oranje kleur aangeeft dat dit het andere hokje moet zijn:

Afbeelding

Hier zit de klapstoel dan weer aan de achterwand, terwijl die bij het model aan de zijwand hangt. Ik snap het niet goed meer. Heeft er iemand ergens een plan van de binnenkant gezien, want anders moet ik op goed geluk dit gaan proberen namaken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2010 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 mei, 2010 17:19 pm
Berichten: 459
Woonplaats: groningen
mooi nagemaatk die duren

_________________
bezig met:
.dragon 1/72 Maus
heb nog liggen:
.PST 1/72 KV85
.dragon 1/72 Panther ausf.F
.revell Me 262 B Nachtjäger


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 1:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb uiteindelijk toch een interessante site gevonden voor wat betreft de binnenzijde van de control cabin en het andere hokje: http://svsm.org/gallery/SS-1C?page=1


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 nov, 2009 18:42 pm
Berichten: 118
Woonplaats: belgië, diest
ik vind de deuren nogal slordig lijken, misschien nog iets strakker proberen te maken.
Maar voor de rest ziet het er erg goed uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2010 19:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Michael: ik heb de deuren op jouw aansporen nog wat met de Dremel bewerkt, maar ik ga toch niet voor de hoofdprijs met deze kit. Het moet nog wat vooruitgaan.

De PE-kit die voor dit model te verkrijgen is, bevat hoofdzakelijk de mesh om het ventilatierooster in de linkerzijkant open te maken. Voor een roostertje ga ik echter geen PE-toestanden bestellen, dan maar zelf een scratchpoging gedaan. Dit is hoe het er in den beginne uitziet:

Afbeelding

Dat kan je nooit erg realistisch doen lijken, natuurlijk, zeker als ze er zelf nog naast drukken. Ik had onlangs een nieuwe filter voor de vaatwasmachine gekocht, waarbij het me opgevallen was hoe handig het oude kunststof filter eruitzag. Na een reddingsoperatie uit de vuilnisbak en een vergelijking met dit rooster hierboven bleek het net dezelfde maaswijdte te zijn. Wel leverde de knik in het midden een mogelijk probleem op; ik heb daarom eerst een metaaldraad erachter gekleefd. Daarna met veel snijwerk de ronde vormen van dat rooster eruitgehaald (en ook dat kleintje ernaast). Tenslotte paste de kunststof filter er mooi in. Wat erachter hoort te zitten weet ik niet, maar je kan alvast naar binnen kijken. Hopelijk lukt het airbrushen zonder dat de gaatjes toeslibben. Ook heb ik enkele handvaatjes bovenaan uitgeboord (nog net te zien op de foto) en de bij mijn vorige booractie ontbrekende gaatjes aangebracht.

Afbeelding

Een zo mogelijk nog zwaardere opgave was de control cabin. Deze hoort er uit te zien zoals op mijn foto in de vorige post. Maar dit is hoe Dragon dat interpreteerde, hou je vast:

Afbeelding

Afbeelding

En ik denk niet dat Saddam persoonlijk veel aan het interieur van zijn Sovjet-installaties is gaan prutsen. Een enorme scratchoperatie is toen tot uitvoering gekomen. Eerst heb ik al die idiote consoles er uitgezaagd. Dan heb ik de achterwand en de instrumentenpanelen met dun rood plastic (uit dekseltjes voor reptielenvoer) nagemaakt. De instrumentenpanelen hadden een reliëfrandje, dat heb ik met tape geïmiteerd. Wijzerplaatjes zijn uit het materiaal waar de ruitjes mee gemaakt waren. Knopjes zijn met een boortje uitgeboord. Buizen zijn met van die spandraadjes die je in speelgoedverpakkingen aantreft, daar zit en laagje gummi rond. De stoel uit de andere cabine is naar deze overgeplaatst, want er moesten er twee in; de andere cabine laat ik afgesloten en met een gordijntje voor het raam, want wat daarin te zien is stelt in werkelijkheid niets voor. De kast boven het stoeltje is in balsahout met twee x-en uitgesneden. Niet alles is even ordelijk en netjes, maar je zal alleen duidelijk kunnen zien wat net voor de deur komt te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk kan ik in het vervolg wat minder scratchen en wat meer voortbouwen, want dit is wel een slakkengangetje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
KIJK dat noem ik nou toch eens vakwerk!!!!!!
vooral omdat ik weet dat ik het zelf niet zo mooi kan :wink:
succes verder met deze kit!!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Ziet er eg stoer uit zo!

Ga zo door

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov, 2010 0:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dankuwel, jongens, het valt allemaal wel mee want je kan nog altijd de zeven verschillen vinden als je de echte ernaast zet. Ik heb vandaag het chassis er onder gezet in een dryfit, omdat ik eens iets wilde bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Er is namelijk een stemmetje dat zegt dat ik mezelf niet tevreden mag stellen met de manier waarop dit model gewoonlijk afgewerkt wordt. Er zit namelijk geen onderkant aan. Daarmee bedoel ik dat van het onderstel alleen de chassisbalken, veerbenen en wielen voorzien zijn. Wat er verder verondersteld wordt te zitten zoals daar zijn motor, aandrijfassen, differentiëlen, torsievering en stuurmechanisme, daar veegde Dragon blijkbaar zijn voeten aan. Het is zelfs zo dat er overal aangeraden wordt dit model extra te ondersteunen zodat het niet inzakt. Zoals eerder vermeld is er ook al een van de wouldbe-aandrijfassen gebroken voor ik er aankwam.

Het stemmetje spoorde me ook aan om van de gelegenheid gebruik te maken om deze functie er ook in te verwerken:

Afbeelding

Maar het ziet er daar verrekte ingewikkeld uit onder die cabine, en waar de motor moet komen zit er een grote bevestigingsplaat. Toch maar alles bouwen zoals voorgeschreven? Je vindt ook weer nergens afbeeldingen van dat chassis zonder het koetswerk erop, alleen onscherpe foto's van iemand die onder de camion gekropen is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement