Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 feb, 2011 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
All,

Thanks voor de reacties. Ik denk niet dat ik de aangewezen persoon ben voor een uitgebreide SBS van een figuur schilderen ;). Dit is mijn eerste figuur waarbij ik het echt goed aanpak. Hieronder in een paar korte statements wat ik gedaan heb (even zonder foto's helaas):

Materialen
- Vallejo Model Color. Ik heb voor het gezicht de "Skin set" gebruikt van Vallejo, een set met instant een stuk of 8 kleuren
- Dunne kwastjes
- Water voor verdunnen en schoonmaken

Vallejo moet je leveren verven, het werkt mijns inziens net even anders dan een Humbrol of Revell (was dat gewend). Maar beter te dun dan te dik is het credo, even oefenen en je hebt een mooie dekkende en niet-streperige laag!

Aanpak broek/jasje
- Verf je broek/jasje in de basiskleur
- Verf je plooien in de basiskleur + beetje zwart. Vooral werken met DUNNE lagen, het effect is snel overdone. Het moet ietwat vloeiend overgaan in de basiskleur
- Verf net buiten je plooien (hoger liggende delen) in de basiskleur + beetje wit/zandkleur. Ook hier werken met dunne lagen
- Vervolgens moet je de basiskleur, de shadows en de highlights nog iets meer in elkaar blenden. Hiervoor maak ik gebruik van HEEL dunne (nog dunnere dan voorgaande) laagjes verf in de basiskleur. Deze schilder je precies op de raakvlakken tussen highlight en shadow

Allerbelangrijkst is vooral bij de laatste stap met HEEL dunne laagjes werken. Met olieverf kan je 'nat' blenden, dit kan met Vallejo niet omdat het bijna meteen droog is.

Greetz,

Jurrie


Laatst bijgewerkt door Jurrie op zo 14 aug, 2011 15:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2011 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Dan nu weer een update van de tank. Ik heb het volgende gedaan:

1) Fading op de toren
2) Chips op de toren
3) Basislaagje 'stof' lower hull aangelegd (bij de wielen...had ik eigenlijk even vooraf moeten doen). Staat niet op de foto, deze stap.

Heb een paar foto'tjes gemaakt van hoe ik de fading opgebouwd heb (denk dat het de meesten wel bekend is, zo niet, dan hier een kleine step by step). Blijf het overigens #1 lastig vinden wanneer het nu voldoende geblend is en #2 ik zie bij anderen dat het nog een tikkel minder streperig is. Ik ga hiervoor nog opzoek naar wat (zeer) zachte kwasten, want dat is de truc volgens mij (halverwege onderweg kwam ik hier achter).

Fading
Vooraf
Afbeelding

Olieverf
Afbeelding

Blenden #1
Afbeelding

Blenden #2
Afbeelding

Blenden #3
Afbeelding

Blenden #4...eindelijk naar wens.
Afbeelding

Overige chips van chipping .e.d.
Chips zijn opgebouwd uit 2 delen. Eerste deel is het lichtgroen, gemaakt uit een Revell groen (ongeveer gelijk aan de basiskleur) gemengd met Humbrol donkergeel. Het tweede deel bestaat uit een mix tussen Humbrol 33 (Zwart) en Humbrol 170 (Brown bess).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor het idee...foto is een beetje overbelicht:
Afbeelding

Ik hoop dat ik een beetje de goede kant op ga...kan hier en daar nog wel een tandje beter denk ik.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2011 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo,

Ik vind de fading op de toren erg geslaagd, en eigenlijk het hele model wel. Ik zou nog wel een close-up van de stof op de lower hull willen zien.

Groet,

8) Stuntman

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2011 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 15 nov, 2008 21:36 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Meerssen
ziet er goed uit alleen zou ik de loop ook nog wat wheateren.
Succes verder.

_________________
Groetuh Lukepe
NEW-NEW-NEW
Mijn werk op website---> Scale 72 Updated 06-11-2015!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2011 7:16 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
heel mooi gemaakt!
ik vind de Blending ook erg mooi gedaan.
en die decals zijn trouwens ook ronduit geniaal! :lol:
dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2011 8:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Dank voor alle reacties!

Stuntman schreef:
Hallo,

Ik vind de fading op de toren erg geslaagd, en eigenlijk het hele model wel. Ik zou nog wel een close-up van de stof op de lower hull willen zien.

Groet,

8) Stuntman


Ik heb alleen met de airbrush 1 laagje gedaan, bij de wielen enz. Ik ga hier denk ik pas echt mee verder wanneer ik de upperhull verder gefade en gechipt heb.

@lukepe,
Dank voor de tip. Ik kan deze ook gewoon wat faden denk ik! Overigens moet ik em ook iets bij spuiten, ik zag bij 2 plekjes dat de verf eraf was....daarna zal ik er nog even een fade overheen doen. Ik was deze inderdaad vergeten :D.

@mr.vdh,
Zijn inderdaad wel grappig decals ;). Overigens wel rete-irritant, er zit een laag of 10 sol overheen en nog steeds niet helemaal lekker ingeblend (ondanks ook P+ laag). Maar, gelukkig zie je het nu eigenlijk niet meer met alle verwering eroverheen.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 apr, 2011 16:41 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Mechelen/Belgie
Jurrie, knap werk tot hiertoe, ben echt benieuwd naar het resultaat, zal jou zeker volgen.
Ik werk steeds op 1/72 maar ik merk maar al te goed dat je op 1/35 veel gedetailleerder te werk kan gaan, fraai man.
Ik zie ook dat jij met Trumpeter werkt, ben jij daar ook zo tevreden over op 1/35, ik van de modellen op 1/72 alleszins, zijn veel mooier afgewerkt dan degene van Revell en Airfix waar ik voordien mee werkte.
Ben zelf momenteel bezig met "Ardennenoffensief 1/72" bij de diorama's.
Tot ziens en "keep up the good work".


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 19:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn twee identieke foto's gebruikt bij het blend-gedeelte, te beoordelen aan de naam van de files, ik was al vergeefs naar de verschillen aan het zoeken maar het lag gelukkig niet aan mij...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2011 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
@Stanny61,

Dank voor je reactie. Deze Trumpeter kit is erg goed!

StevenVD schreef:
Er zijn twee identieke foto's gebruikt bij het blend-gedeelte, te beoordelen aan de naam van de files, ik was al vergeefs naar de verschillen aan het zoeken maar het lag gelukkig niet aan mij...


Speciaal voor jou had ik dit spelletje 'zoek de verschillen' opgezet :mrgreen: . Behalve dit hyper-minor detail, heb je verder nog tips/opmerkingen/commentaren/vragen/constructieve feedback? Laat maar weten :)

Gr,

Jurrie
PS: Ben nog niet verder geweest helaas (alleen met een andere kit).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2011 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
All,

In navolging van de toren zijn nu de meeste vlakken iets gefade dmv olieverf (zelfde techniek als de toren, maar dan met cirkelvormige bewegingen uitspreiden ipv verticale).

Het frontpanel is nog niet gedaan, daarmee valt het verschil dus een beetje te zien (of met voorgaande foto's natuurlijk :))

Pics
Afbeelding
Afbeelding

Als ik het frontpaneel ook gedaan heb ga ik beginnen met de chippies op de hull.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement