Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 15:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
En verder, de details zijn geschilderd.

photo 427982

photo 427983

photo 427984

Hierna kon het hele model in een aantal dunne laagjes Pledge.

photo 427986

photo 427985

Er is nog geen besluit over het ondergrondje. Ik wil er wel iets dynamisch van maken, dus rennende infanterie zou op z’n plaats zijn. Dit doosje is van MasterBox.

photo 427987

Het plastic is zacht, dus makkelijk schoon te maken. De gezichtsuitdrukkingen zijn eigenlijk wel goed maar de hoofdjes worden toch maar vervangen evenals de wapens, die zijn slecht.

photo 427988

photo 427990

photo 427991

Er is geen instructievel, alles staan op de achterzijde van de doos, en daar klopt het één en ander niet. Foute nummers, A67 hoort bij een ander figuur, nummers omgedraaid e.d. Uiteindelijk wijst het zich vanzelf met behulp van referentiefoto’s. Met masking-tape zijn de straps gemaakt.

photo 427989

photo 427992

photo 427993

De poses zijn goed. De mouw openingen zijn open geboord, net als de kraag, daar komen de Hornet hoofdjes. Twee figuren dragen het ‘assault vest’ die gebruikt werden tijdens D-Day, door de 1e, 4e en 29e infantry divisions en volgens mijn ook de 2nd Rangers - lees Saving Private Ryan. De vesten waren niet populair en binnen een paar weken waren deze bijna allemaal ‘verloren’.

Ik moet even kijken of ik een situatie kan schetsen waarbij een M4A1 tank van de ‘2nd armored division’ samengaat met deze twee ‘assault vest’ figuren. Wordt het tè onwaarschijnlijk, dan vervang ik die twee figuren met anderen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het wordt 'the battle of bloody gulch'. Uit the serie Band of Brothers komt de scene ook voor, de carantan episode. CCA van de 2nd Armored Division, gesteund door infantry van de de 29th infantry division, volgens wikipedia. Ik heb deze verhalen ook staan in verschillende boeken, al dan niet een beetje verschillend want wikipedia heeft het dan over de 29th ID, het ene boek heeft het over de 4th ID, shouderemblemen van infantry op Band of Brothers zijn weer van de 2nd AD. De keuze valt op de 29th infantry division dus deze schouderemblemen worden uit het archief gehaald.

De figuren, hier en daar aangepast. Vier extra soldaatjes zijn ook van MasterBox - D-Day 6th June 1944. De losse onderdelen zijn weer op coctailprikkers geplaatst.

photo 430831

Alles in de Primer.

photo 430829

Alle basiskleuren en uiteindelijk een vernislaagje. De tank krijgt een bijrijder die de .50 bediend.

photo 430830

photo 430832

De tank zelf. De transfers.

photo 430833

photo 430834

En ook hier weer de laatste laag vernis. Nu zijn de transfers goed 'ingeseald' en kan er met het verweringsproces worden begonnen.

photo 430835

photo 430836

Later!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Mooi spuitwerk Jeroen, leuk om te zien hoe het groen opleeft wanneer het wat gloss gekregen heeft. Die tracks, welke zijn dat, die zien er echt goed uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Thanx Guy.
armorguy schreef:
Die tracks, welke zijn dat, die zien er echt goed uit.

Die zijn van Friul. Op de vorige pagina staat het verwerken daarvan.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2017 8:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Ok, ik dacht al zoiets, als je die eenmaal gebouwd hebt kan je nog amper zonder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Jeroen
Je weet als Sherman freak......i love it. Alleen moet je me het verhaal van "pledge" eens uitleggen. Misschien heb ik iets gemist.

Ik blijf hem volgen.

gr
ton(y)Sherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik twijfel een beetje aan de opzet... bij het begin van de landing was dit model tank er niet bij, dat waren DD-tanks waarvan er slechts twee van de 29 de kust gehaald hadden. Nu kan het wel dat de gewone Shermans later op de dag aan land werden gezet maar toen was het ergste op het strand al voorbij en de Duitse weerstand gebroken.
Die figuren met de "assault vest" horen daar ook niet bij, die waren enkel bedeeld bij de 2nd rangers en die zaten op Point du Hoc, aan de andere kant van Omaha.

Verder geen opmerkingen over de tank zelf en ik kijk uit naar het vervolg. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
walesha schreef:
Ik twijfel een beetje aan de opzet... bij het begin van de landing was dit model tank er niet bij, dat waren DD-tanks waarvan er slechts twee van de 29 de kust gehaald hadden. Nu kan het wel dat de gewone Shermans later op de dag aan land werden gezet maar toen was het ergste op het strand al voorbij en de Duitse weerstand gebroken.
Die figuren met de "assault vest" horen daar ook niet bij, die waren enkel bedeeld bij de 2nd rangers en die zaten op Point du Hoc, aan de andere kant van Omaha.

Verder geen opmerkingen over de tank zelf en ik kijk uit naar het vervolg. :)


Het is algemeen bekend dat de assault vesten ook uitgedeeld zijn aan elementen van het 1ste, 4de en 29ste infanterie divisie. En natuurlijk de 5th rangers.
Het is bekend geworden na de film Saving Private Ryan waarin de hoofdrol speler Capt. Miller a.k.a. Tom Hanks en nog een aantal mede spelers een assault vest dragen. Jackson, de sniper, draagt bijvoorbeeld een afgeknipte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
@armorguy, klopt wat je zegt, voor minder doe we het eigenlijk niet meer. Tenzij het model in een dikke laag modder komt te staan, dan voldoen dropveters nog prima.

@tonyshermans, Pledge zo uit de fles in de airbrush en dunne laagjes spuiten. Niet te lang op één punt blijven spuiten, maar blijven bewegen. Droogt snel voor een volgende laag maar als je verder wil gaan - met decals of verweren, dan eerst 2 dagen goed laten uitharden.

Walesha, misschien is er een beetje ruis in mijn eerdere uitleg. The Battle of Bloody Gulch vond plaats op 12-13 juni. 66th Armored Regiment, 2nd Armored Division landde op Omaha, 9 juni. De Sherman-versie die gemaakt gaat worden heeft hieraan deelgenomen.

Stukje Wiki:
The remnants of the 6th Fallschirmjäger resupplied and were reinforced by assault guns and panzergrenadiers of the 17th SS Panzergrenadier Division on the night of June 12–13. The combined force counterattacked northeast towards Carentan at dawn on June 13, just as the 506th and 501st PIR were attacking southwest to enlarge the American defensive perimeter around the town. The 506th took the brunt of the attack, and by 10:30 a.m., the outnumbered and outgunned paratroopers were pushed almost back to the outskirts of the town.

Under intense German fire, F Company of the 506th's left flank broke and fell back. This exposed D Company's right flank, who also fell back, leaving E Company all alone. Cpt. Thomas P. Mulvey, the commanding officer of F Company, was relieved on the spot by Lt. Colonel Robert Strayer.

When a German tank attempted to penetrate the left flank, two soldiers of E Company successfully destroyed it with a bazooka. Meanwhile, battalion headquarters stopped the retreat of D and F companies, pushing them forward 150 meters to cover the left flank. The 2nd Battalion of the 502nd PIR took up positions to the right of the 506th, but by 1:00 p.m. they too had suffered many casualties, and the German attack was on the verge of breaking through their defenses.

At this critical point, sixty tanks from Combat Command A of the 2nd Armored Division and accompanied by infantry of the 29th Division, counterattacked southwest from Carentan at 4:30 p.m., inflicting severe casualties on the Germans and forcing them to withdraw. The American victory led to the linkup of forces from Utah and Omaha beaches, creating a secure lodgement area for further American operations.

Jeroen Zuiderduin schreef:
Twee figuren dragen het ‘assault vest’ die gebruikt werden tijdens D-Day, door de 1e, 4e en 29e infantry divisions en volgens mijn ook de 2nd Rangers - lees Saving Private Ryan. De vesten waren niet populair en binnen een paar weken waren deze bijna allemaal ‘verloren’.

Ik moet even kijken of ik een situatie kan schetsen waarbij een M4A1 tank van de ‘2nd armored division’ samengaat met deze twee ‘assault vest’ figuren. Wordt het tè onwaarschijnlijk, dan vervang ik die twee figuren met anderen.

Jeroen


@MarijnD, deze info heb ik eerder ook gevonden. Het vest was onhandig en warm, dus niet populair bij de troepen. In ieder geval lijkt het plaatje te kloppen dus de Sherman en alle figuurtjes kunnen bij elkaar worden geplaatst.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Ha Jeroen,

Ik ben het hierin geheel met je eens. Met betrekking tot de assualt vesten, deze waren inderdaad niet populair bij de troepen. Ze waren warm, onhandig en lomp. Ik heb zelf een replica, het is niet het meest doordachte vest ooit :wink: Vraag is natuurlijk wel, wanneer werden deze dan gedumpt? Ik denk dat je er rustig vanuit kunt gaan dat ze in het door jou geschetste tijds frame nog gedragen werden her en der.
Ik zou het plaatsen van de figuren met de vesten in ieder geval niet willen bestempelen als historische incorrectheid.

De sherman ziet er al goed uit. Ben benieuwd naar het eind.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: camping carl en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement