Bedankt voor de info Ronald.
Wat opvalt is dat er geen sleepkabel bij de kit zit, wel de sleep ogen. Dus in het archief een touwtje opgezocht. Ik heb al een paar keer tegen het photo-etch aangetikt dus de romp is op een voetje gezet om het makkelijker vast te houden, rest alleen nog om de boel netjes stofvrij te maken.
De wielophanging, koepel, luiken e.d. apart op stokjes gezet. Normaal gesproken bevestig ik de wielen aan de romp voor het verven, maar in dit geval laat ik het los. De gehele wielophanging is beweegbaar en zo kan ik er makkelijker bij met de airbrush.
Voor de rupsbanden heb ik metalen Friul tracks. In een ver verleden als eens mee gewerkt - maar het lijkt nu anders dan ik mij herinner.
Tot nu toe ziet het er hetzelfde uit - drie zakjes - ééntje voor de linker kant, éentje voor de rechterkant en ééntje voor rond de sprocket.
De track-links voor rond de sprocket zijn iets gebogen. Alleen de end-connectors bevatten allebei een gaatje en dat is vreemd. Eentje hoort dicht te zitten - groen gearceerd in de foto.
Even een stukje proberen. Het schoonmaakwerk valt alles mee - koste in het verre verleden veel meer tijd. De losse track-links in dekseltjes gedaan en het ijzerdraad op maat geknipt - ongeveer 15mm. Met het handboortje de track-link doorboren en daar ging het eigenlijk al fout. Boortje breekt en kreeg een gedeelte in mijn duim.
Maar goed, zwaar gewond weer verder gegaan. Een aantal links aan elkaar bevestigd. Toch vreemd dat in de endconnectors allebei gaatjes zitten. (1) Zo duw je het ijzerdraadje er doorheen, dus (2) secondelijm op het ijzerdraadje smeren en (3) ijzerdraadje terugtrekken. De overgebleven uiteinden kunnen later worden afgeknipt.
Het duurde allemaal wat lang, een stuk of 10 links koste mij een uur werk en een zere duim. Ik had nog een oud doosje op voorraad voor een Sherman Firefly. Deze links moeten eerst op elkaar worden geplakt, daarna doorboren, en dan de links aan elkaar bevestigen met stukjes ijzerdraad. Zo herinner ik mij ook de werkwijze.
Ook lagen er nog oude overgebleven track-links van de M4A3E2 Jumbo van een paar jaar geleden. Duidelijk een andere aanpak en werkwijze.
Terug naar de werkplek. Er zat nog een instructievelletje bij, die gebogen tracks aangeeft. Hier wordt aangegeven dat stukjes ijzerdraad van ongeveer 4mm aan beide zijden van de link worden geplaatst.
Dus op deze manier. Met een pincet druk je dit makkelijk aan, het laatste stukje met iets meer overtuigingskracht.
Dit gaat veel beter. Alle track-links gaan op deze manier gemaakt worden. Het past perfect om de sprocket!
Fruil heeft volgens mij deze track-types aangepast, uiteindelijk is het in elkaar zetten ervan makkelijker en sneller.
Bedankt voor het kijken.
Jeroen