Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2017 1:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Klopt van die gaten en op de M32 ARV zetten ze daar weer platen op om te voorkomen dat de vering inzakte bij het tillen van zware voorwerpen of het trekken met de lier.

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 nov, 2017 16:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt voor de info Ronald.

Wat opvalt is dat er geen sleepkabel bij de kit zit, wel de sleep ogen. Dus in het archief een touwtje opgezocht. Ik heb al een paar keer tegen het photo-etch aangetikt dus de romp is op een voetje gezet om het makkelijker vast te houden, rest alleen nog om de boel netjes stofvrij te maken.

photo 426710

photo 426711

De wielophanging, koepel, luiken e.d. apart op stokjes gezet. Normaal gesproken bevestig ik de wielen aan de romp voor het verven, maar in dit geval laat ik het los. De gehele wielophanging is beweegbaar en zo kan ik er makkelijker bij met de airbrush.

photo 426712

Voor de rupsbanden heb ik metalen Friul tracks. In een ver verleden als eens mee gewerkt - maar het lijkt nu anders dan ik mij herinner.
Tot nu toe ziet het er hetzelfde uit - drie zakjes - ééntje voor de linker kant, éentje voor de rechterkant en ééntje voor rond de sprocket.

photo 426713

De track-links voor rond de sprocket zijn iets gebogen. Alleen de end-connectors bevatten allebei een gaatje en dat is vreemd. Eentje hoort dicht te zitten - groen gearceerd in de foto.

photo 426714

Even een stukje proberen. Het schoonmaakwerk valt alles mee - koste in het verre verleden veel meer tijd. De losse track-links in dekseltjes gedaan en het ijzerdraad op maat geknipt - ongeveer 15mm. Met het handboortje de track-link doorboren en daar ging het eigenlijk al fout. Boortje breekt en kreeg een gedeelte in mijn duim.

photo 426715

Maar goed, zwaar gewond weer verder gegaan. Een aantal links aan elkaar bevestigd. Toch vreemd dat in de endconnectors allebei gaatjes zitten. (1) Zo duw je het ijzerdraadje er doorheen, dus (2) secondelijm op het ijzerdraadje smeren en (3) ijzerdraadje terugtrekken. De overgebleven uiteinden kunnen later worden afgeknipt.

photo 426716

Het duurde allemaal wat lang, een stuk of 10 links koste mij een uur werk en een zere duim. Ik had nog een oud doosje op voorraad voor een Sherman Firefly. Deze links moeten eerst op elkaar worden geplakt, daarna doorboren, en dan de links aan elkaar bevestigen met stukjes ijzerdraad. Zo herinner ik mij ook de werkwijze.

photo 426718

Ook lagen er nog oude overgebleven track-links van de M4A3E2 Jumbo van een paar jaar geleden. Duidelijk een andere aanpak en werkwijze.

photo 426717

Terug naar de werkplek. Er zat nog een instructievelletje bij, die gebogen tracks aangeeft. Hier wordt aangegeven dat stukjes ijzerdraad van ongeveer 4mm aan beide zijden van de link worden geplaatst.

photo 426719

Dus op deze manier. Met een pincet druk je dit makkelijk aan, het laatste stukje met iets meer overtuigingskracht.

photo 426720

Dit gaat veel beter. Alle track-links gaan op deze manier gemaakt worden. Het past perfect om de sprocket!

photo 426721

Fruil heeft volgens mij deze track-types aangepast, uiteindelijk is het in elkaar zetten ervan makkelijker en sneller.

Bedankt voor het kijken.
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 nov, 2017 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Yessss, de tracks zijn klaar. Het horen 79 schakels te zijn, ik heb er 80 van gemaakt. Niet helemaal volgens het boekje maar doorgezakte tracks vind ik er mooi uitzien.

photo 427196

Alles is in de primer gezet met het spuitbusje van Tamiya.

photo 427198

Ook de tank heeft zijn primer jasje gekregen.

photo 427197

photo 427199

photo 427200

photo 427201

De preshading.

photo 427202

photo 427203

photo 427204

Het eerste laagje Humbrol 155.

photo 427205

photo 427206

photo 427207

Het tweede laagje is een mengsel 50/50 van Humbrol 155 en Humbrol 102. Daarmee zijn de onderzijden van de verticale vlakken gespoten. Voor de horizontale vlakken is er bij dit mengsel een beetje geel toegevoegd. Het inzetje in de onderstaande foto is het verschil te zien van vóór en na.

photo 427208

photo 427209

photo 427210

photo 427211

photo 427212

Ik ben er blij mee. Volgt nu de details schilderen.
Bedankt voor het kijken

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 nov, 2017 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Naast mijn bewondering voor je bouw en schilderkunsten weet je het ook heel mooi en duidelijk in beeld te brengen! Erg leerzaam!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2017 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Jeroen, dat ben je weer fijn aan het aanpakken man, de kleur vind ik zeer raak getroffen en de nuances zijn overtuigend zonder overdone te zijn. De Friuls zien er vlijmscherp gegoten uit, alweer een meerwaarde.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt voor de comments. Ik ben ook tevreden met de kleur Guy, het is altijd oppassen dat deze niet teveel veranderd tijdens het verweringsproces.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Jeroen,

Mooie kit zeg, ziet er wel strak uit allemaal.
Geen PÉ beugels om de lampen?
Volgens mij zo te zien ook niet nodig, toch?
Tevreden over deze kit lees ik, is die echt zo goed? De prijs waard?
Misschien wel wat voor op mijn Dragon-Wagon, daar zoek ik nog wat voor.

Bouwse, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2017 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Peter Stoof schreef:
Geen PÉ beugels om de lampen?
Volgens mij zo te zien ook niet nodig, toch?

Bouwse, Peter.

PE beugels om de lampen lijken nergens op, deze uit de kit zijn heel wat realistischer dan bvb die van een Tamiya! PE is plat ijzer terwijl die beugels wel degelijk in metalen rondstaf zijn. Ook de .50 vind ik heel goed en de bouw... tja, kan ik tot nu toe niks negatiefs over zeggen! :)
Ik blijf volgen hoor en ik kijk al uit naar het eindplaatje! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Peter, géén pe-beugels maar wel zo’n aanbeeldje meegegoten in de sprue om het beugeltje te vormen. Deze Eduard kit is eigenlijk een Tasca model en daar zat waarschijnlijk wel pe in voor lampbeugels.

Er zitten uitstulpingen op de romp voor de beugels maar die zijn - denk ik - voor de pe variant. De plastic beugels kreeg ik niet helemaal lekker passend en voor de volgende keer die uitstulpingen eerst maar verwijderen.

Ja, de prijs is het waard, bouwen gaat snel want je hebt bijna geen opschoon werk, het enige plamuur wat nodig was, was voor de pinmarks voor de tools achterop de tank. Je houd wel veel onderdelen over, die worden gebruikt voor andere varianten. Ik ga alvast sparen voor de Firefly variant.

Walesha, Ja, pe-beugels zijn te plat en bij sommige plastic varianten zijn ze weer te dik. Kiezen tussen de minst kwade zeg maar. Volgens mij zijn deze beugels prima.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja hoor Jeroen, deze beugels zijn perfect... ik heb al meer dan eens een Sherman in het echt gezien en er vaak mee meegereden ook, dus ja... :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement