Vandaag verder gewerkt aan de brug. Het was tijd voor de grote onderdelen
Deze onderdelen zaten naar mijn zin iets te goed vast aan de sprues en waren hierdoor moeilijk netjes te verwijderen.
Na het verwijderen was er telkens dan ook veel opkuiswerk nodig. Wegsnijden/knippen, gelijk schuren, opvullen, ...
Al snel (relatief door het vele opkuiswerk
) stootte ik op een probleem. Eén van de onderdelen paste niet netjes. Eén hoekje paste er niet tussen.
Hier wat extra snij en vijlwerk uitgevoerd om het toch te doen passen.
Tot ik aan dezelfde 2de brugonderdeel begon. (Het zijn in totaal 4 grote delen, waarvan telkens 2 dezelfde.) Toen merkte ik dat er een klein verschil zat in het onderdeel dat daarnet niet paste.
Blijkbaar zit er in die sprues een foutje qua nummering. Aan beide zijden staat een nummer bij elk onderdeel, maar als je het dan omdraait, staat er een andere nummer
Op foto is het niet goed te zien, daarom heb ik de nummer die op de sprue staat er bijgezet.
Op het eerste zicht valt het niet zo op, maar als ik beide "verschillende" onderdelen langs elkaar leg, zie je duidelijk de 2 hoekjes die tegenovergesteld zijn.
Gelukkig heb ik na heel wat prutswerk (snijden, zachtjes wringen en met lijm het terug losgeweekt) het er terug uitgekregen. Even weer wat bijvijlen om het terug netjes te maken en dan paste het perfect.
Er waren ook enkele kleine onderdeeltjes bij
.
Jammer genoeg ook hier weer een foutje in het schema. Wel niet zo dramatisch deze keer, maar het valt toch op dat er heel wat mis is met dit bouwpakket.
Op het schema staat dat je J14 aan elke kant 4 keer moet toevoegen, maar aan de andere zijde zijn er maar 3 "gaatjes" voorzien. Dit deed me twijfelen of ik zelf gaatjes ergens moest boren, maar deze keer eerst maar wat verder het schema uitgepluisd en alle onderdelen bekeken en geteld. Aan de andere zijde moeten er maar 3 komen en geen 4.
Uiteindelijk alle onderdelen in elkaar gekregen. De grote stukken liggen nu allemaal klaar.
De volgende stap is het uitpluizen hoe ik de laatste kleine onderdelen van de brug in elkaar moet zetten en hoe alles van die bewegende delen van de voorgaande stappen er allemaal in gaan passen in de positie zoals ik het wil zetten. Als ik dat uitgedokterd krijg, zullen er enkele stukken nog gelijmd worden, maar de brug zal grotendeels uiteen blijven om makkelijker te kunnen verven.
Het einde komt in zicht