Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 25 jan, 2025 7:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2024 11:08 am 
Brouwer

Thanks Luc. Het is inderdaad geen gemakkelijke kit, of toch niet zoals ik gewoon ben als beginneling. Maar het geeft ineens ook wel een leuke uitdaging, een goed leerproces en info hoe ik dingen beter moet aanpakken voor een volgende keer.

Dank je Bas. Het is ergens inderdaad jammer dat die staat te roesten. Zoals in zoveel kazernes staan er her en der wel oude tanks, luchtafweer enz... te roesten :roll: . Deze M48 is wel een mooi uithangbord voor onze eenheid. Je kan er niet naast kijken als je voorbij de kazerne rijdt. Hij wordt ook elk jaar tijdens de opendeurdag gebruikt als klimmuur. Althans de brug toch. Maar dat zullen sommigen misschien ook niet zo goed vinden. Ondertussen is de M48 met de schaarbrug ook al een hele tijd vervangen door de Leopard met een uitschijfbrug. En die is ondertussen al zo goed als uit roulatie :(

Gisteren weer wat verder kunnen werken aan de M48.
We gingen verder met de achteruitkijkspiegels. Via de kit heb je wel de keuze tussen 3 spiegels, maar de N6 die overeenkomt met de referentiefoto's is toch niet geheel naar mijn zin. Het zogezegde rubber errond is niet veel en kan je ook niet bewerken. Ook is volgens de kit er maar één steun, terwijl er in realiteit 2 zijn. Hier dan maar zelf wat proberen te maken.
photo 599520

photo 599519

photo 599521

Het zogezegde rubber van de kit eerst weggesneden en gelijk geschuurd. Dan een dun stukje styreen rond de spiegel gelijmd. Dit ging niet zo simpel als gehoopt, door de lijm en de bochten, ontstonden er schuurtjes. Ik heb deze zo goed mogelijk proberen dicht te krijgen, maar het beetje wat er toch nog zichtbaar blijft zal toch blijven en zullen schuurtjes in het rubber voorstellen :wink: Ineens het deukje zoals op foto te zien is proberen na te maken nu het styreen wat zacht was van de lijm.
Hieronder zie je het verschil tussen een spiegel uit de kit en het zelf gemaakte.
photo 599522

photo 599523

Met een boortje van 0,3mm voorzichtig gaatjes geboord zodat we zoals het hoort de steundraden erdoor konden steken. Dit gedaan met een stukje fijne ijzerdraad.
photo 599524

photo 599525

Eens de ijzerdraad erdoor zat en gebogen was, deze aan elkaar gelijmd met secondenlijm en dan als dat droog was en in de juiste positie stond, de spiegels daartegen gelijmd.
photo 599526

Vervolgens ineens verder gegaan met de info die Steven me had voorzien 4 berichten terug.
Citaat:
De naden die je hier opmerkt zijn die van de pads voor de niet meer geïnstalleerde return rollers. Misschien zijn ze te scratchen uit dun styreen dat geplooid kan worden.

Ik heb het styreen wel niet geplooid, maar 3 dunne vlakjes uitgesneden die telkens wat kleiner werden naar boven toe. (Hierdoor is het onderste stuk dikker dan het bovenste.) Dit vervolgens schuin geschuurd, het in positie gelijmd en vervolgens met wat putty afgewerkt zodat het wat geintegreerd is en er niet gewoon bovenop ligt.
photo 599528

Dan hadden we nog wat tijd over om al te starten met het begin van de brug.
photo 599527

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M48 AVLB
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2024 19:49 pm 
Brouwer

Mooi bezig met al die details, Zaijtsev. Heel leuk hoe je vanaf de referentiefoto's alles correct probeert te krijgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2024 20:32 pm 
Brouwer

Huib2 schreef:
Mooi bezig met al die details, Zaijtsev. Heel leuk hoe je vanaf de referentiefoto's alles correct probeert te krijgen.

Thx Huib. Ik moet wel zeggen dat ik hierdoor nog meer bewondering voor u heb gekregen. Al uw scratch werk op zo'n kleine schaal. Ik zit al zo te sukkelen op 1/35 :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: M48 AVLB - Brug
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2024 17:19 pm 
Brouwer

Vandaag wat verder gewerkt aan de brug. Serieus wat uitdagingen gingen daarmee gepaard. Veel onderdelen die niet gelijmd werden omdat ze beweegbaar moeten blijven, weer ingewikkelde schema's en zelfs verkeerde nummeringen.

Het eerste probleem van de dag, was het beweegbaar houden van onderstaande stang op het plaatje. Door niet goed op te letten, had ik iets teveel verwijderd, waardoor ik geen pinnetjes meer had om door het oogje van het plaatje te steken. Dan maar met een stukje ijzerdraad zelf iets gefabriceerd.
photo 599560

photo 599561

photo 599559

Daarna moesten er nog heel wat meer onderdelen aan elkaar bevestigd worden zonder alles te lijmen.
photo 599562

photo 599563

photo 599564

Begrijpen wie begrijpen kan :shock: (Vind het vaak heel onduidelijk waar sommige stukken juist moeten komen.
photo 599565

Het resultaat na veel proberen, verder kijken, dry-fitten, ...:
photo 599566

De volgende stap is al niet veel duidelijker:
photo 599567

Zo goed als alles wat je ziet van grotere stukken kan bewegen.
photo 599569

photo 599568

Om het nog wat moeilijker te maken, zijn er 3 sprues met de letter J. Er staat wel wat extra uitleg op de sprue, maar niet in het schema.
photo 599570

En als extra bonus om nog moeilijker te maken, gaan we ook de nummering nog verkeerd doen. En het is de juiste sprue voor de zekerheid.
photo 599571

Nog wat meer bewegende delen:
photo 599572

photo 599573

En als laatste voor vandaag kwamen de kabels. Die zijn net te dik of de gaatjes waar ze in moeten zijn net te klein. Hiervoor dus wat extra uitgeboord, met gevolg dat één onderdeeltje losgekomen was. Nadeel dat dat ook een beweegbaar onderdeel was en dat lukte me jammer genoeg niet om dat beweegbaar terug te lijmen. Pinnetjes die het beweegbaar hielden waren over.
photo 599575

photo 599576

Nu goed laten drogen en hopelijk zit alles dan goed vast en kan ik morgen dit onderdeel er tussen krijgen en de kabels buigen zonder dat er iets loskomt of afbreekt.
photo 599574

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2024 9:58 am 
Brouwer

Wordt een prachtig model als het klaar is.
Als ik me goed herinner stond er vroeger zo'n M48 AVLB in de genie kaserne in Burcht
Of die daar nog staat (en of die kaserne er nog is) weet ik helaas niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2024 10:12 am 
Brouwer

Peter07 schreef:
Als ik me goed herinner stond er vroeger zo'n M48 AVLB in de genie kaserne in Burcht
Of die daar nog staat (en of die kaserne er nog is) weet ik helaas niet

Dat is net degene die ik aan't namaken ben. Of althans aan't proberen. :wink: Hij staat er dus nog steeds.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: M48 AVLB - Brug deel 2
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2024 19:29 pm 
Brouwer

Vandaag verder gewerkt aan de brug. Het was tijd voor de grote onderdelen 8)
photo 599906

Deze onderdelen zaten naar mijn zin iets te goed vast aan de sprues en waren hierdoor moeilijk netjes te verwijderen.
Na het verwijderen was er telkens dan ook veel opkuiswerk nodig. Wegsnijden/knippen, gelijk schuren, opvullen, ...
photo 599907

photo 599908

Al snel (relatief door het vele opkuiswerk :wink:) stootte ik op een probleem. Eén van de onderdelen paste niet netjes. Eén hoekje paste er niet tussen.
photo 599910

Hier wat extra snij en vijlwerk uitgevoerd om het toch te doen passen.
photo 599909

Tot ik aan dezelfde 2de brugonderdeel begon. (Het zijn in totaal 4 grote delen, waarvan telkens 2 dezelfde.) Toen merkte ik dat er een klein verschil zat in het onderdeel dat daarnet niet paste.
Blijkbaar zit er in die sprues een foutje qua nummering. Aan beide zijden staat een nummer bij elk onderdeel, maar als je het dan omdraait, staat er een andere nummer :? Op foto is het niet goed te zien, daarom heb ik de nummer die op de sprue staat er bijgezet.
photo 599911

photo 599912

Op het eerste zicht valt het niet zo op, maar als ik beide "verschillende" onderdelen langs elkaar leg, zie je duidelijk de 2 hoekjes die tegenovergesteld zijn.
photo 599913

Gelukkig heb ik na heel wat prutswerk (snijden, zachtjes wringen en met lijm het terug losgeweekt) het er terug uitgekregen. Even weer wat bijvijlen om het terug netjes te maken en dan paste het perfect.
photo 599914

Er waren ook enkele kleine onderdeeltjes bij :mrgreen:.
photo 599915

Jammer genoeg ook hier weer een foutje in het schema. Wel niet zo dramatisch deze keer, maar het valt toch op dat er heel wat mis is met dit bouwpakket.
Op het schema staat dat je J14 aan elke kant 4 keer moet toevoegen, maar aan de andere zijde zijn er maar 3 "gaatjes" voorzien. Dit deed me twijfelen of ik zelf gaatjes ergens moest boren, maar deze keer eerst maar wat verder het schema uitgepluisd en alle onderdelen bekeken en geteld. Aan de andere zijde moeten er maar 3 komen en geen 4.
photo 599916

photo 599917

photo 599918

Uiteindelijk alle onderdelen in elkaar gekregen. De grote stukken liggen nu allemaal klaar.
photo 599919

De volgende stap is het uitpluizen hoe ik de laatste kleine onderdelen van de brug in elkaar moet zetten en hoe alles van die bewegende delen van de voorgaande stappen er allemaal in gaan passen in de positie zoals ik het wil zetten. Als ik dat uitgedokterd krijg, zullen er enkele stukken nog gelijmd worden, maar de brug zal grotendeels uiteen blijven om makkelijker te kunnen verven.
Het einde komt in zicht :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2024 20:04 pm 
Brouwer

Mooie vorderingen. Het begint nu echt vorm te krijgen.

Als het model helemaal in elkaar staat, dan is het een flink gevaarte voor een 1:35 model.
Ben heel benieuwd hoe het oogt als de verf erop zit.

Succes!

Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2024 21:37 pm 
Brouwer

Leuk, met al die bewegende delen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2024 15:35 pm 
Brouwer

Ben benieuwd hoe het er zal uitzien als het model helemaal af is. Vermoed dat het
prachtig en heel indrukwekkend zal zijn, zeker als het dan helemaal geschildert is.
Blijf het volgen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]