Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 8:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Je werkt netjes, absoluut

Maar als die tank ontplof doordat de ammo de lucht in gaat, dan zal de tank wel redelijk ontzet zijn, met name aan de achterzijde, bouw je dan ook een gedeeltje van het interieur?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
Bert Takken schreef:
Je werkt netjes, absoluut

Maar als die tank ontplof doordat de ammo de lucht in gaat, dan zal de tank wel redelijk ontzet zijn, met name aan de achterzijde, bouw je dan ook een gedeeltje van het interieur?


Allereerst dank u.

Ik had in gedachte om hem eerst volledig te bouwen zoals de aanwijzingen voorzien en daarna pas na te denken waar ik juist de vernielingen door de ontploffing zou moeten aanbrengen. Maar ik onthou bij deze alvast de achterzijde. Sowieso gaat natuurlijk de koepel eraf. Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik echt grote vernielingen zou aanbrengen of het gewoon "simpel" zou houden met de koepel. Het is ook nog maar mijn 2de deftige project en de eerste keer dat ik met bekabeling en dergelijke ga werken. Ik wil de lat wel wat hoger leggen als het vorige project, maar ik moet er nog over kunnen ook :wink:

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 11:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ja, uiteraard
Zou dus eens goed kijken naar diverse ontplofte tanks, zodat je al beter een visueel beeld heb en daar dan op kan anticpiperen tijdens de bouw, zou niet fijn zijn om 4 uur lang trackonderdelen schoon te maken en te plakken en dan te bedenken dat dat ding gewoon aan flarden moet liggen :)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2023 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
Bert Takken schreef:
Ja, uiteraard
Zou dus eens goed kijken naar diverse ontplofte tanks, zodat je al beter een visueel beeld heb en daar dan op kan anticpiperen tijdens de bouw, zou niet fijn zijn om 4 uur lang trackonderdelen schoon te maken en te plakken en dan te bedenken dat dat ding gewoon aan flarden moet liggen :)


Op zich vind ik het wel leuk om hem eerst helemaal te maken en wat foto's te nemen om hem dan pas terug te vernielen :o

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Tracks gemaakt
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2023 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
Vandaag me bezig gehouden met de wielen en de tracks. Om het verven te vergemakkelijken de wielen nog niet vastgelijmd en de tracks in stukken gemaakt. Zo kan ik later na het verven alles makkelijker op de juiste plaats krijgen en vastlijmen.
Een hele klus altijd die wielen en trackonderdelen knippen, bijsnijden, vijlen, lijmen, ...

Bij deze kit zitten er handige plaatjes bij waar je de boventracks op kan monteren en aan elkaar lijmen. Alleen zien dat je ze niet vastlijmd aan het plaatje zelf. Met kleine hoeveelheden thin cement op de juiste plaats is het zo gefikst. (Waar is de tijd waar ik mijn eerste modellen deed smelten door de hoeveelheden lijm :lol: )
De onderste tracks heb ik gewoon op de snijmat plat aan elkaar gelijmd.

photo 581526
photo 581532

Daarna de bochten voor en achter één voor één gemaakt. Eerst alles netjes in volgorde gelegd en in de juiste richting. De loopwielen allemaal erop gezet en de boven -en onder track op zijn plaats gelegd.
Dan de bochten plat op de snijmat aan elkaar gelijmd, dan in de bocht gebogen zoals ze uiteindelijk moeten komen en dit zo even vastgehouden zodat het in die vorm kan uitharden.

photo 581531
photo 581530
photo 581529

Als de bochten goed in de vorm zitten, hetgeen slechts enkele seconden duurt, alles er terug afgehaald en netjes aan de kant gelegd zoals het gemonteerd moet worden.

photo 581527
photo 581528

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Koepel
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2023 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
Na de bepantsering aan de voorzijde aangebracht te hebben, begonnen aan de koepel.
Alle stukken eerst uitgeknipt en proper gemaakt. Op de tekening op de juiste plaats gelegd, zodat het makkelijker is om alles direct terug te vinden en op de juiste manier te plaatsen.

Aan de linkerkant moeten 2 gaatjes geboord worden, deze keer het plaatje op een stukje styrodur gelegd, zodat ik niet zoals vorige keer een gaatje in mijn snijmat boor :?

photo 581545

Vervolgens netjes volgens het stappenplan één voor één alles gepast en dan gelijmd. Hier en daar met de extra thin cement nog eens tussen de kieren gegaan en goed aangedrukt, zodat alles goed dicht zit en er geen naden meer zijn.

photo 581546


De volgende stap is het machine geweer. Hier moet de loop nog wat uitgeboord worden (is gewoon toe). Maar mijn kleinste boortje is 0,8mm en dat is veel te dik hiervoor. Boorsetje besteld en de loop even in een potje gelegd met een papiertje met uitleg erbij, zodat we niet vergeten waar het hoort.

photo 581547

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2023 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
De upper hull is verder afgewerkt en al eens gepast op de lower hull. Het effecieve bevestigen zal pas voor na het verven zijn, maar door hem er nu op te plaatsen, is het makkelijker om verder te werken aan de kleinere onderdelen.

photo 581573
photo 581572
photo 581571
photo 581570
photo 581569

Verschillende kleine onderdelen zoals een schop, bijl,... zijn bevestigd met klemmen. Dewelke normaal allemaal gaten bevatten die niet aanwezig zijn, dus deze allemaal met het 0,8mm boortje gemaakt en daarna met wat extra thin cement het gaatje glad gemaakt.

photo 581567
photo 581566
photo 581564

Bij de bijl moest ik extra voorzichtig zijn omdat er aan de andere kant van waar het gat moet komen het pinnetje zit om het vast te lijmen.

photo 581565

Als je het resultaat ziet vind ik het beetje extra werk wel zeker de moeite.

photo 581563

Nog wat tijd over, dus al maar begonnen aan het kanon. Ook hier moet ik wel nog wachten op de kleinere boortjes die ik besteld heb om de loop van het machinegeweer uit te boren.
Ook hier valt de kwaliteit van Tamiya op. Alles past perfect in en op elkaar waardoor je het kan dryfitten en als het goed zit ineens zo kan houden. Wat extra thin cement in de naden aanbrengen en klaar.

photo 581568

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 7:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Je bouwt erg netjes, dat mag gezegd worden

Zou je het gereedschap nog wat willen opknappen, dan zou ik een staafje van 0.5 mm in het midden van de uitgeboorde gaten verlijmen, hierdoor krijg je snel het effect dat er een bout in zit,

"Soms is de schijn van details beter dan de details zelf" is vaak mijn motto

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
Bert Takken schreef:
Zou je het gereedschap nog wat willen opknappen, dan zou ik een staafje van 0.5 mm in het midden van de uitgeboorde gaten verlijmen, hierdoor krijg je snel het effect dat er een bout in zit.


Thanks voor de tip. Ik zou eens moeten kijken of ik iets heb dat ik hiervoor kan gebruiken.

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Boutjes
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2023 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
Op aanraden van Bert geprobeerd om boutjes na te maken.
Ik vind op zich het resultaat niet echt waw, maar we zien wel na het schilderen of het er wat op trekt.

photo 581823

photo 581824

Hier zal het een tijdje bij blijven. 2 weken op vakantie.

mvg Bert

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement