Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2022 0:44 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goedenavond allen,


Gister tijdens ESM heb ik de nodige inkopen gedaan en vandaag heb ik meteen de tijd genomen om aan het eerste kitje te beginnen. Het betreft een LAV III Kodiak. Dit voertuig is in gebruik / werd gebruikt in het Canadese leger en wordt ingezet voor het vervoeren en ondersteunen van infanterie. Het voertuig is in 1999 in gebruik genomen en dient ook in het leger van Nieuw Zeeland. Velen verwarren dit voertuig met de veel bekendere Amerikaanse Stryker, de Stryker is echter gebaseerd op de LAV III en niet andersom. Inmiddels zijn de LAV III's in Canadese dienst geupgradet naar de LAV XI standaard of vervangen door deze nieuwere versies van de LAV.

De motor van het voertuig heeft een vermogen van 350 pk, het voertuig weegt circa 17 ton. Een 25 mm Bushmaster kanon (dezelfde als Bradley, LAV-25 en de voor ons bekende YPR-765 PRI) is het hoofdgeschut, een 7.62 mm is coaxiaal toegevoegd en een tweede 7.62 (MAG) kan op het dak van de toren worden gemonteerd.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



De kit is van ''Modell Trans Modellbau'', een Duitse fabrikant van 1/72 modellen in resin. De kwaliteit is prima, niet fantastisch maar zeker ook niet slecht.



Afbeelding


Afbeelding



Voordat ik ben begonnen met bouwen heb ik eerst de onderdelen even goed ontvet. Om gietharsen onderdelen gegoten in siliconen mallen goed uit de mal te kunnen krijgen is het belangrijk de mal voor het gieten van een lossingsmiddel te voorzien. Dit vettige goedje blijft achter op de afgietsels en moet worden verwijderd om de hechting van de verf te kunnen garanderen.

De bouw verliep vrij soepeltjes. Hier en daar moest ik wat onderdelen schoonmaken maar niks extreem, passen en meten en dan pas plakken.


Afbeelding


Op onderstaande foto zijn de slijpsporen nog goed te zien van waar ik overtollig giethars heb moeten verwijderen.



Afbeelding


Achterplaat:


Afbeelding


Een middagje plakken later en het voertuig zit in elkaar:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Zoals te zien op de bovenstaande foto's heb ik zelf nog een paar kleine beugeltjes / handgrepen toegevoegd. De plamuur moet nog even bijgewerkt worden maar daarna is deze wel klaar voor een laagje groene verf. Ondertussen ga ik even nadenken over wat voor setting ik ga kiezen voor dit voertuig, operationeel zijn ze ingezet in het Midden-Oosten, de Balkan maar een mooie groene zoals de Dragoon Stryker die kort geleden afgerond heb is ook leuk. Ze zullen in ieder geval mooi naast elkaar staan in de vitrinekast.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op zo 11 dec, 2022 17:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2022 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Knap weer hoor. Heb er niet zoveel mee, maar je laat zien dat resin kitjes best te doen zijn. Heb er 3 gescoord afgelopen zaterdag :lol:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2022 20:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor je reactie René!

Resin is goed te doen, het is in zekere zin zelf makkelijker dan normaal plastic want een gietharsen model heeft vaak meer detail met minder onderdelen waardoor je een kleiner aantal onderdelen hoeft te verlijmen. Daarnaast is het ook nog zo dat gietharsen onderdelen, mits goed gegoten, soms geheel gietnaadloos zijn.



Update


De Kodiaks zijn geheel groen, dit maakt het spuiten van dit voertuig een koud kunstje.


Eerst een laag Revell 65, Brons groen:


Afbeelding



Deze kleur is van zichzelf erg donker dus heb ik een lichtere tint gemixt voor de post-shading:


Afbeelding


Eerst de romp, daarna de koepel, het verschil is duidelijk te zien:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


En tot slot nog een laagje glans:



Afbeelding



Decals zitten er niet in de kit, dus ik zal wat bij elkaar moeten zoeken en het e.e.a. zelf schilderen of misschien printen.

So far, so good.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2022 16:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Update


Ik heb de nodige details en markeringen geschilderd. Qua ''kleurstelling'' ga ik voor een Canadees ISAF voertuig. De kleur blijft gewoon groen maar het voertuig zal een stoffig uiterlijk krijgen.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2022 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Zo, je gaat als de brandweer, DJ! Wat een mooi gedetailleerd kitje. Het spuit- en schilderwerk ziet er ook weer prachtig en veelbelovend uit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 0:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dankjewel Huib, ik heb de smaak de laatste tijd wel goed te pakken. Ik zit inmiddels al op zeven afgeronde modellen dit jaar, dat is voor mijn recente modelbouwgeschiedenis een record. :)


Update


Zoals eerder aangegeven wil ik een stoffig voertuig nabootsen, aangezien het voertuig groen is betekent dit dat er veel met stof-effecten moet worden gewerkt. Nu is het zo dat ik inmiddels een redelijk gevestigde workflow heb. Deze workflow pas ik eigenlijk op ieder model weer toe. Soms is het echter noodzakelijk om af te wijken van patronen zei mijn psycholoog dus laat ik dat dan maar eens doen. :mrgreen:

Ik ben begonnen met een stoffige wash en in plaats van de olieverf die ik normaal gebruik heb ik er dit keer voor gekozen mijn Revell aqua's te gebruiken. De reden is simpel: de droogtijd is lager waardoor het makkelijker is om vlekken te maken. Onder normale, niet van mijn workflow afwijkende, omstandigheden zou dit absoluut niet wenselijk zijn. Echter in het geval van een voertuig dat onder het aangekoekte zand/stof zit geeft dit juist een interessant effect. Wat volgde was een uren lang durende 'strijd' om tot onderstaande resultaten te komen. Ik denk dat ik het effect rond de bouten nog wat af ga afzwakken maar in de basis ben ik tevreden.


Afbeelding


Afbeelding



Vervolgens ook de 'wielkasten' stoffig gemaakt, de wielen vast gezet om deze daarna een soortgelijke behandeling te geven:


Afbeelding


Afbeelding


Het blauwe doekje dat je hier ziet in de beugel voor het reserve wiel is in werkelijkheid een productiefoutje. De siliconen mallen waaruit dit soort gietharsen modellen worden getrokken hebben een zeer complexe structuur. Het is bijna onontkoombaar dat op een gegeven moment kleine stukjes van de mal afscheuren waardoor er vreemde 'proppen' etc. ontstaan op het model. Het verwijderen van dit soort imperfecties kan een behoorlijke uitdaging zijn, maar in dit geval heb ik er op een leuke manier mijn voordeel mee kunnen doen. :)


Afbeelding


Afbeelding



Ik denk dat het nu tijd is voor wat high-lights, tegelijkertijd zal ik waar nodig ook de stof laag wat bijwerken. Daarnaast moet er nog het e.e.a. aan bepakking worden toegevoegd, een figuurtje staat bovendien ook op de planning. Kortom: nog (lang) niet klaar.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 1:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed bezig, mooie foto's ook. Die laten duidelijk zien wat je gedaan hebt.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 18:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Strak in het pak, en mooi gedaan dat stof. Komt er geen zwart esdoornblad op? Of heb ik erover gekeken?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 17:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties. :)
Silenoz schreef:
Komt er geen zwart esdoornblad op? Of heb ik erover gekeken?

Die zat er al wel op maar heb ik niet op de foto gezet blijkbaar. Nu wel.

________________________________________________________________________________________________________________________

Update


De afgelopen dagen heb ik de laatste openstaande items voor dit model afgerond. Allereerst heb ik de stoffige wash afgezwakt, vooral rond de bouten. Daarna heb ik nog de nodige details gemaakt, en een figuurtje geschilderd.


Sleepkabel:


Afbeelding


Dun in elkaar gedraaid koperdraad, met trekogen van dikker koperdraad.


Afbeelding


Afbeelding


Het figuurtje komt uit een resin LAV25 coyote kit van hetzelfde merk die ik ook op de ESM heb gekocht. Het is geen perfect figuurtje voor dit voertuig maar hij volstaat. Ik ben begonnen met de lichtste tint van het Canadese Cadpat woestijn-camouflageschema. Daarna heb ik wat schaduwen en high-lights geschilderd. Toen de basis er lag heb ik de digitale camouflage zo goed mogelijk na proberen te maken, ik vind het goed gelukt. Tot slot werden de overige details geschilderd.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ter afronding heb ik de stofeffecten op de banden nog wat bijgewerkt, een matte laklaag aangebracht, details als periscopen geschilderd, en de lampjes met een paar drupjes clear gemaakt.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groot voor 1/72, maar goed:


Afbeelding




En nog even samen met zijn moderne Amerikaanse neefje, tevens NAVO collega:

De kenners zullen al snel de overeenkomsten zien tussen de Stryker en Canadese LAV.





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Binnen de LAV/Stryker familie bestaan er vele andere voertuigen. Een aantal van deze familieleden heb ik in mijn stash liggen: de Stryker ICV en MGS en de LAV 25 in zowel Canadese als Amerikaanse uitvoering. Uiteindelijk is het doel natuurlijk om deze ooit allemaal naast elkaar te kunnen presenteren. Wie weet, misschien een leuk project voor volgend jaar. :mrgreen:

Bedankt voor uw aandacht! :)




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man, dat heb je wel weer snel voor elkaar.

Mooi eind resultaat. Kan een mooie serie worden zoals je al aan geeft.
Dat zijn je uitdagingen voor komend jaar.

Knap werk weer, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement