Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 1:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
We beginnen met het bekijken van de set van Aber. Die is toegevoegd omdat de kwaliteit van het kanon in de Blackdog set zelfs op de boxart tegen leek te vallen.

photo 559832

Er zit een fret PE in voor de draaischijven en de ribben voor het eindstuk. Ook twee gedraaide stukjes die me nog niet eerder opgevallen waren, van het rechtse heb ik zelfs het raden welke productietechniek hiervoor gebruikt is. Het is een stukje buis met zes gaten uit de binnenkant gefreesd. De lopen vallen ook in positieve zin op, ze zijn kaarsrecht, uitgeboord en de diameter varieert langs de loop.

photo 559831

Een zeer duidelijke handleiding, helaas blijkt de nummering compleet fout. Schijfjes nummer 2 zijn correct, maar alle andere gebruik je beter op het zicht. De diameter van de gaten neemt zichtbaar af en Aber wil je de kleinste gaten eerst over de lopen doen schuiven. Men wekt ook de indruk dat je stukjes kan voormonteren, doe dit beter niet want het past zo nauw rond de lopen dat je de gaten te nauw maakt als ze niet op de loop uitgelijnd worden.

photo 559844

Vergeleken met de voorzijde van de Blackdog schijfjes is er weinig verschil. Omdat daar geen buisje bij zit, zijn er meer schijfjes. De perforaties in de ribben zijn wel groter.

photo 559830

Bij de achterzijde zijn er wel meer details in de Aber set, want bij Blackdog is er helemaal niets.

photo 559833

Schuif gewoon een voor een de schijfjes over de lopen en voeg wat lijm toe, het mag zelfs wat beweeglijk blijven.

photo 559835

Naar het eind toe raakt toch alles vastgezet. De gegroefde schijfjes zijn voor de ribben bestemd.

photo 559834

Er blijft een schijfje over, want de set van Aber heeft wel een spijtige tekortkoming. De voorste verdikking in de lopen zit een millimeter te ver naar voor en dat kost je zeker een schijfje en nog wat van het uiteinde van de lopen dat in het eindstuk verdwijnt. Ik heb eens vergeleken met de ribben van Blackdog, maar die zijn even groot. Gelukkig steekt er nog steeds wat uit van de lopen. Het geheel past opvallend goed in de resin motor van Blackdog, misschien voorzagen die al dat deze kits gecombineerd zouden worden...

photo 559837

Dan werden de equilibrators toegevoegd. De rechtse was niet hol gegoten zoals de linkse, dus daar heb ik de zuiger doorgesneden. De linkse kant paste perfect in de zuiger en kon dus mee versteld worden met de loop, als ik die al niet vastgezet zou hebben.

photo 559839

photo 559838

Ook de Doppler-radar zou mee gericht kunnen worden. Ben ik natuurlijk vergeten voor ik hem op 0 graden vastgezet heb.

photo 559840

Hier is hij op de koepel vastgelijmd. De schutter heeft een stoel en een bedieningspaneel waarbij je de positie moet gokken. Ik heb het op die twee cylinders geplakt. Nu volgen er nog een paar foto's waarbij het kanon in de koepel gedry-fit is.

photo 559841

photo 559842

photo 559843

Er moet nu nog een lastig onderdeel geregeld worden, het magazijn dat op de foto uit het boek staat. Hier zijn gelukkig zowel foto's als tekeningen van te vinden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het kanon en de steunen zien er goed uit. Mooi werk hoor.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2022 0:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, FVDM. Maar het interessantste werk moest nog komen. Ik moest het magazijn nu namaken van een groot aantal foto's van verschillende installaties.

photo 560117

Eerst een bakje in styreen maken dat de juiste afmetingen heeft, niet zo moeilijk als je een plan hebt om mee te werken. Blijkbaar zitten er ook veel verstevigingsprofielen op de zijwanden, da's wat moeilijker maar kan ook geplooid worden uit metaalfolie.

photo 560116

Er zaten ook rivets op de wand, die zijn met de losse hand in negatief ingedrukt in het metaal. Waar de ribben moesten komen, heb ik ze terug weggefreesd.

photo 560118

Twee profielen zitten dan nog eens door de top.

photo 560119

Die kun je niet in een stuk ontvouwen, dus zijn ze bovenaan met aparte stukjes aan elkaar gezet.

photo 560122

Dan is de top dichtgemaakt.

photo 560120

Er is wat met een vijl op gewerkt om kleine oneffenheden op de deksels glad te strijken. Je ziet het niet gepolijste deel als een witte vlek, dit verdwijnt onder de verf.

photo 560123

Het magazijn is aan twee kanten hetzelfde. Ik heb wat foto's afgedrukt om makkelijk op te kunnen nameten.

photo 560124

Ondertussen ben ik er achter dat het voertuig op de foto's geen pantserkoepel nodig heeft. Dat staat in de weg van het magazijn, gelukkig is het dunne resin makkelijk weg te snijden. Deze koepel is ooit eens uitgebracht door Hobbyfan, maar daar is vast niet meer aan te komen.

photo 560125

Het magazijn zit op zijn plek met CA op de restanten van de koepel gelijmd. Er is nog geen munitieband aangelegd, want het kanon is nog dry-fit.

photo 560126

Ook hier zal een deel van de koepel weg moeten. De radarapparatuur ga ik maar laten zitten.

photo 560127

Van deze kant gezien oogt het al afgewerkt.

photo 560128

De voor- en achterkant van het magazijn vertonen embossing.

photo 560129

Hier zie je wat er nog nodig is aan de achterkant van de koepel.

photo 560130

Er wordt wat geknutseld met bodemplaten in styreen.

photo 560131

Dit is wat ingewikkeld om te schratchen maar het zal er beter uitzien dan deze kant niet te bewerken.

photo 560132

Nu de bovenzijde van deze aanbouw nog afwerken. Ik laat dit stukje koepel maar zitten, het stoort niet zo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 9:56 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Hoi Steven,

Ik ben tussen de militaria wellicht de stille meegenieter, want ik heb er nauwelijks kennis van. En mijn grootste voorkeur ligt bij glimmende vierwielers. Maar ik ben blij dat ik meekijk, want jouw werk aan die magazijnboxen is een interssante techniek.
Je schijft dat je metaalfolie hebt gebruikt. Het lijkt me zo geen alu folie uit de keukenlade te zijn. Kun je daar iets meer over vertellen.
Ik ben namelijk op zoek naar een manier om dunne kleine onderdelen te maken die samen een werkend scharnier kunnen vormen. Ik heb 0.3mm alu plaat, maar dat bewerkt nog niet zo makkelijk als ik had gehoopt.

En voordat ik het vergeet... dit wordt echt een mooie uitvoering. Ik vind de bouw en de plaatsing van die Vulcan erg gaaf om te zien.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 11:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Arno, dit zal ik meteen verduidelijken, het is me in het verleden namelijk nog gevraagd en ik beschouw dit spul als een van mijn nuttigste aanwinsten.

Een jaar of tien geleden gaf een neef die ook wel graag eens knutselt en die mij bezig gezien had, een doos met Kodak lithoplaten. Hij werkt aan 1/1 auto's en voor hem was het dus net wat te dun, hij had wel gemerkt dat je er goed in kan embossen. Ik kreeg het pakket gratis.

photo 560805

photo 560807

photo 560802

photo 560806

De dikte van de platen zit ergens rond 0,2. Een kant heeft spiegelglans en de andere mat, daar kan je met potlood op schrijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 13:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Nice!
En dat knip je dan, of snij je het uit?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 20:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Met een mes kan je het graveren en dan door zacht te plooien breekt dit op de lijn. Dus best niet krassen als je alleen wil plooien. Wil je naar dikkere plaat gaan, dan kan je 2 stuks opeen leggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2022 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Deze lithoplaat is ook wel bekend als Offsetplaat.
Bij de meeste drukkerijen is offset de meest gebruikte druktechniek.

Het is dunne aluminiumplaat die aan één zijde voorzien is van een gevoelige laag. Meestal grijs-groenig. En op de andere zijde blank aluminium.

De platen worden na gebruik weggedaan. Maar meestal gaan ze dan via een recycle-bedrijf terug de kringloop in.

Mocht je zo een plaat willen zou je dat bij een drukkerij kunnen vragen.

Arno, mocht je dunner aluminium zoeken, maar wel dikker dan uit de keukenlade. Kijk ook eens naar etensschaaltjes. Of bakjes voor de BBQ.

- bovenstaande wat info terzijde-

Goed bezig Steven!
Dat moet een indrukwekkend spektakel zijn als dat apparaat gaat vuren.
Doet me denken aan de Gatling van de Fairchild Republic A10 Thunderbolt.
:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2022 0:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de bijdrage, Odorf. Ik heb nu alle restanten van de turret maar weggehaald en het gebouwd zoals het op de foto's te herkennen is. Ik zag dat er en stuk apparatuur dat op een radio lijkt, in de resin koepel zat en dit is op een andere foto naar de buitenkant gericht.

photo 560932

photo 560927

Deze details heb ik wat overscale gemaakt omdat ik er drie nodig had. Ik zie dat er 1 naar achter moet.

photo 560925

Nog een paar foto's van de gewijzigde koepel.

photo 560926

photo 560929

photo 560930

photo 560931

Ik ben net nog begonnen de openingen dicht te maken waar de jerrycans mee bevestigd worden. Daarna kan er geschilderd gaan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2022 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Fraai scratchwerk voor dat munitiemagazijn, Steven!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement