Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2022 23:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib. Misschien zoek ik volgende keer wel dunnere folie, want dit was soms moeilijk te plooien. De twee kussens achteraan kon ik er niet mee in een stuk doen, ik moest de tape doorbreken in het midden.

photo 557932

De versnellingspook staat heel mooi geïllustreerd in mijn boek. Je kan er zelfs in leren schakelen. Helaas klopt er iets niet aan het PE-onderdeel, het is nogal vereenvoudigd aan de zijkanten. Waar een schuin I-profiel met een flens aan de plaat vastgezet zou moeten zijn, hebben ze dit gewoon aan de plaat naar beneden geplooid en het stuk past alleen als je de hoek 90 graden plooit. Op de afbeelding staat dat eerder in 60 graden, dus iets klopt er niet. De pinholes voor de bouten in het PE zijn ook aan de onderkant waar je ze niet ziet. Bij Thunder zitten er gaten in de profielen, dus misschien hadden ze wel een andere versie als voorbeeld. Dit alles zit echter op een weinig zichtbare plaats, dus ga ik er geen werk van maken.

photo 557947

Ik had voor het dashboard een PE-setje van Yahu gekocht, omdat er bij stond dat je dit naast de kit van IBG ook voor de Thunder Models kan gebruiken. Op de foto kan je zien welke loze woorden dat zijn, want de console voor het dashboard in mijn kit is twee keer zo groot als het PE-plaatje van Yahu voor IBG. Wat je verder nog bij deze set kreeg, is een serienummerplaat voor de winch, maar dat is dan de winch in een pick-up Scammell, vooraan die truck. Het setje blijkt dus compleet onbruikbaar voor mijn model, misschien was het voor de Thunder Pioneer nog wel gedeeltelijk te gebruiken, want het is wel een mooie identificatieplaat. We gaan dus nu voor onze roodkoperen versie, al klopt die niet met het ontwerp in deze afbeelding uit het boek.

photo 557934

Daar zitten wel een paar metertjes en knopjes meer op. Dat klopte wel beter met een andere afbeelding. Hier is het Yahu schermpje met moeite verwijderd, ik had het heel stevig met CA vastgezet en slechts na een ferme tik met een schaafmes kwam het los. Na wat schuren kon het koperen plaatje er op. Maar dat moet ik wel zelf gaan schilderen en decallen.

photo 557935

Deze zeildoeken achteraan de cabine zijn wat tweedimensionaal. Anderen gaan hier waarschijnlijk met tissues aan de slag, maar dat vind ik evenmin een goede oplossing. Wil je dat de gordijnen perfect in model blijven, dan moet het in metaal. Op de achtergrond zie je een foto met de plooien die ik wil bekomen.

photo 557936

Een plaatje is uitgesneden uit dun metaal en de plooien worden voorbereid met een scherpe vijl. Het uiteindelijke plooien het ik toch met mijn vingers moeten doen om plooilijnen te vermijden.

photo 557937

De gordijnen moeten er uit. Aan de binnenkant zijn deze ook helemaal vlak, terwijl je aan de voorkant door het gebrek aan deurpanelen dit gewoon kan bekijken. Door ze in metaal te maken, zijn ze ook aan de binnenkant afgewerkt.

photo 557938

De huif zit er al op. Ik heb het styreen gedeelte er onder laten zitten om de stevigheid van het dak te bewaren.

photo 557939

Met de gordijnen er in. Rechts kan nog een gordijnkoord rond gekleefd worden.

photo 557946

Het plafond en delen van de achterkant hebben wel pinmarks. Aan die van het plafond is gewerkt, die van de achterkant sloeg ik over wegens waarschijnlijk niet te zien.

photo 557940

De bediening van de handrem en de versnellingspook zijn nog toegevoegd. Nu moest ik eerst aan de schilder gaan, want later zouden sommige zaken onbereikbaar worden.

photo 557942

Ik koos voor het interieur Khaki Drab van Tamiya en dit is ook meteen geschaduwd en gehighlight.

photo 557943

photo 557941

Nu de zeteltjes nog afplakken. Het werd een drukke avond... Na meerdere pogingen vond ik een kleurtje dat paste. Schaduwen heb ik pas gedaan nadat de masking al weggehaald is, hier valt dat niet op.

photo 557944

photo 557945

Nu dat dashboard nog kleuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2022 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Wat een detailfeest weer Steven!

Voor de stoeltjes, heb je al eens een papiertje van een Chocotoff gebruikt?
Dat is een mooie bruine leerimitatie. Hoe meer je het papiertje plooit, hoe ouder het leer er uit ziet (scheurtjes, plooien, .. )

Mvg,

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2022 2:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie, Danny. Ik ken de Chokotoff-techniek ook, maar die grondstof was op het moment van de creatie niet ter beschikking. Ik was beter een portie ervan gaan kopen, want even later bleek ik weer afgestraft te worden door het gebruik van het dikkere metaal. De passing van de bankjes in de cabine is zo nauw dat met de extra millimeter materiaal de achterwand niet op het model gezet kon worden. Sowieso krijg je die er al niet op, want de vorm is onmogelijk gemaakt om ten assembleren. Je zou de wand om de afgeronde structuur achteraan moeten schuiven, maar die heeft een tand die hoger is dan de uitsnijding in de plaat. Ik heb dan maar twee randen weggeknipt die makkelijk terug te zetten waren. Maar om nu de wand tegen de bank te kunnen schuiven, moest er van die met metaal beklede banken een stuk afgehaald worden. Ik bedacht dat ik me daarvoor nog niet lang geleden het ideale werktuig aangeschaft had.

photo 558102

photo 558103

Een van de bankjes is wel losgekomen, maar dit kon apart bijgewerkt en teruggezet worden. Ik heb een paar foutjes gemaakt bij het passeren langs de afronding en ik heb ook 1 freesje gebroken, maar de banken zijn nu keurig verkleind.

photo 558104

De wand kon nu op zijn plek gedropt worden en een donkerbruine wash werd nu aangebracht.

photo 558105

photo 558106

photo 558107

photo 558108

Hierna heb ik de zeteltjes nog wat bijgekleurd aan de uitstekende delen en ik heb een drybrush gedaan, waarvan geen aparte foto, maar de cabine is nu dichtgeplakt. Het mat aflakken gaat langs de beschikbare openingen gebeuren.

photo 558109

photo 558110

photo 558111

photo 558112

photo 558113


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi werk, Steven!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2022 0:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib. De Scammell is nu zover af dat hij eerst in de verf zal moeten, dus parkeren we hem even om ook de trailer mee te kunnen doen. Hier de foto's van de carrosserie die een dry-fit kreeg op het chassis. Als ik een weinig van de lier afschuurde, paste het perfect. De achterste twee assen bestaan uit een verbazend aantal onderdelen en het blijft makkelijk verstelbaar in hoogte. Hopelijk passen de resin wielen straks goed op deze remtrommels. De opzichtige oliefilter wil ik vervangen door en stuk buis met een kleinere diameter, want ik denk dat de verhoudingen net fout zitten, en ik wil ook de veertjes voor het deksel namaken.

photo 558359

photo 558363

photo 558362

photo 558361

Nog een bedenking, waarom liet men op de zeer fragiele remstangen een vierde aangietpunt zitten als het niet eens vastzit aan de sprue?

photo 558360


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2022 15:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Echt enorm gaaf dit, kan ik alleen maar met open mond naar kijken en hopen dat in niet teveel lijm -of verfdamp inadem. Als je toch nog een later-oorlogs iets wol, is er nog de Valentine Artillery Observation. De mark6, meen ik, van Bronco. Of misschien een conversie. Heel vet, of heel proper (auf Belgisch) groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2022 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
StevenVD schreef:
Nog een bedenking, waarom liet men op de zeer fragiele remstangen een vierde aangietpunt zitten als het niet eens vastzit aan de sprue?


Ofwel giettechnisch, om luchtbellen te kunnen vermijden op zo'n dunne delen, of om de vulling te garanderen.

Of een verbindingsas naar de rest van kit

Knappe werken aan dit stoere voertuig

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 19:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie commentaren, ik ben nog maar net met de trailer begonnen, dus daar zijn nog geen foto's van. Wel van een paar problemen aan de trekker die ondertussen opgelost zijn.

photo 558593

Deze kit heb ik overgekocht van iemand die deze zou overgenomen hebben van iemand anders die dit op een wedstrijd gewonnen zou hebben. Daardoor blijkt het PE-raam niet volledig aanwezig te zijn en ik heb dus vier belangrijke stukjes niet. Die zou ik dus zelf moeten maken, terwijl ze in de handleiding onduidelijk afgebeeld zijn. Het zijn de vier onderste driehoekjes, die ik hier even uit een review gehaald heb: https://kitchecker.com/reviews_2017_4/thunder_35200.htm. Meteen een van de beste reviews van de kit. De driehoekjes die ik hier gesneden heb, waren een eerste poging, maar ze waren te klein en ik heb grotere moeten maken.

photo 558583

De sleuven die voorzien waren op het vijfde wiel kon ik best even wat dieper insnijden, zo heeft het PE meer grip. Ontwerpers die toch PE in hun eigen model toevoegen, zouden hun kit beter zodanig ontwerpen dat het PE in het plastic verankerd zit.

photo 558582

Dit is het uiteindelijke resultaat. In de referentie bleek dat de bovenste van deze driehoekjes dikker zijn dan de onderste, dit merkte ik net te laat op.

photo 558585

Dan ben ik begonnen aan het vervangen van de luchtfilter. Op zich wordt dit element in deze kit al vaak aangepast of vervangen door de Resicast resinkit, omdat de veerklemmen om de pot dicht te houden wat rudimentair gegoten zijn. Ook de resinkit is qua vorm gebaseerd op de bouwdoos, je kan een vroeg en een laat type kiezen. Ik ben van mening toegedaan dat iedereen de verkeerde verhoudingen van filterbehuizing toegepast heeft. Vergelijk de kit rechts van de referentiefoto, de diameter is 10,5 mm. Ik heb links het vervangingsmateriaal gelegd, een aluminium buisje van 9mm. De hoogte zal wel correct zijn, dus de diameter moest iets minder worden. Niet veel minder, maar daardoor lijkt de ketel iets langer.

photo 558586

Ook op de onderhoudstekening zie je dat de hoogte naar 3 op 2 gaat in plaats van de 5 op 3 van de kit. Ik vond een tankdop van een motor op 1/8 die goed paste als deksel.

photo 558587

De ketelsteunen heb ik in plaatmateriaal gemaakt.

photo 558589

Er moet een buis aangesloten worden op de motorkap, dus de opening is ook in de aluminium buis voorzien. De luchthapper uit de kit is al van filter gewisseld.

photo 558588

Nog eens een vergelijking bij een andere foto. Nu moeten die springveertjes er op komen.

photo 558590

Een boortje en een elektrische spoel worden hiervoor bovengehaald. Voor de bevestiging van de veertjes zijn 2 L-profielen, drie klauwtjes en drie doorboorde plaatjes toegevoegd aan de pot.

photo 558591

Op plaatjes lijkt de voorste veer wat kleiner, dus die heb ik een paar windingen minder gegeven. Om de veren open te trekken, zijn er drie handvatten op gezet. 2 handgrepen om het deksel van de filter te verwijderen zijn uit dezelfde staaldraad gemaakt.

photo 558592

De filter zit nu op de cabine en het gat voor de buis blijkt mooi uitgelijnd let de opening in de motorkap. Ik hoop dat al die fragiele stukjes draad niet te vaak los gaan komen, want dat lijkt bijna onvermijdelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2022 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi scratchwerk weer Steven. De verhoudingen kloppen nu een stuk beter. Als ik echter naar de handvatten kijk die de veren moeten opentrekken dan vind ik die echt uit verhouding. De grepen komen nu boven boven de driehoekige deksel uit terwijl dat op de referentiefoto niet zo is. Natuurlijk weet ik dat het priegelig werk is maar toch denk ik dat je dat iets beter kunt. Misschien nog eens proberen?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 1:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de tip. De lengte van die staafjes zat me ook niet lekker en de veren die er onder zitten missen nu een oog bovenaan. Maar vandaag gaan we het alleen over de trailer hebben. Er komt een plankenvloer in, maar er zijn een paar onregelmatigheden mee. Ten eerste lijkt het om een enkele plaat met wat ondiepe inkepingen te gaan. Ik vond dit een goede toepassing om te graveren met de Tamiyatool, zo zie je meteen dat het om losse planken gaat.

photo 559163

Zie hieronder een onbehandeld stuk en een afgewerkt vloertje.

photo 559164

Ook vreemd is de bevestiging van de vloer. Je moet goed opletten dat je deze niet plat tegen het metalen trailerdek kleeft, het moet onder in de H-balken liggen en om daarin te passen, heb ik een stukje plaat weggesneden. Maar er wordt geen ondersteuning voor de planken toegevoegd, alsof ze zich als een plaat op kunnen houden op die twee balken aan de uiteinden. Ik ga op zoek naar referentie of er hier gebruik gemaakt werd van L-profielen onder de planken.

photo 559165

De walking beams van de trailer worden nu al van dezelfde openingen in de assen voorzien als de resin wielen hebben. Zo kunnen deze later op een styreen as gezet worden. Er moet tenslotte een tank op komen.

photo 559167

Ook dit gedeelte blijft beweegbaar. De handleiding blijft onduidelijk over in welke richting de beams zouden moeten komen, want ze zijn niet helemaal symmetrisch.

photo 559166

Voorlopig is de trailer al te herkennen. ik laat de wielen nog los, da's makkelijker te schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement