Bedankt, Huib. Misschien zoek ik volgende keer wel dunnere folie, want dit was soms moeilijk te plooien. De twee kussens achteraan kon ik er niet mee in een stuk doen, ik moest de tape doorbreken in het midden.
De versnellingspook staat heel mooi geïllustreerd in mijn boek. Je kan er zelfs in leren schakelen. Helaas klopt er iets niet aan het PE-onderdeel, het is nogal vereenvoudigd aan de zijkanten. Waar een schuin I-profiel met een flens aan de plaat vastgezet zou moeten zijn, hebben ze dit gewoon aan de plaat naar beneden geplooid en het stuk past alleen als je de hoek 90 graden plooit. Op de afbeelding staat dat eerder in 60 graden, dus iets klopt er niet. De pinholes voor de bouten in het PE zijn ook aan de onderkant waar je ze niet ziet. Bij Thunder zitten er gaten in de profielen, dus misschien hadden ze wel een andere versie als voorbeeld. Dit alles zit echter op een weinig zichtbare plaats, dus ga ik er geen werk van maken.
Ik had voor het dashboard een PE-setje van Yahu gekocht, omdat er bij stond dat je dit naast de kit van IBG ook voor de Thunder Models kan gebruiken. Op de foto kan je zien welke loze woorden dat zijn, want de console voor het dashboard in mijn kit is twee keer zo groot als het PE-plaatje van Yahu voor IBG. Wat je verder nog bij deze set kreeg, is een serienummerplaat voor de winch, maar dat is dan de winch in een pick-up Scammell, vooraan die truck. Het setje blijkt dus compleet onbruikbaar voor mijn model, misschien was het voor de Thunder Pioneer nog wel gedeeltelijk te gebruiken, want het is wel een mooie identificatieplaat. We gaan dus nu voor onze roodkoperen versie, al klopt die niet met het ontwerp in deze afbeelding uit het boek.
Daar zitten wel een paar metertjes en knopjes meer op. Dat klopte wel beter met een andere afbeelding. Hier is het Yahu schermpje met moeite verwijderd, ik had het heel stevig met CA vastgezet en slechts na een ferme tik met een schaafmes kwam het los. Na wat schuren kon het koperen plaatje er op. Maar dat moet ik wel zelf gaan schilderen en decallen.
Deze zeildoeken achteraan de cabine zijn wat tweedimensionaal. Anderen gaan hier waarschijnlijk met tissues aan de slag, maar dat vind ik evenmin een goede oplossing. Wil je dat de gordijnen perfect in model blijven, dan moet het in metaal. Op de achtergrond zie je een foto met de plooien die ik wil bekomen.
Een plaatje is uitgesneden uit dun metaal en de plooien worden voorbereid met een scherpe vijl. Het uiteindelijke plooien het ik toch met mijn vingers moeten doen om plooilijnen te vermijden.
De gordijnen moeten er uit. Aan de binnenkant zijn deze ook helemaal vlak, terwijl je aan de voorkant door het gebrek aan deurpanelen dit gewoon kan bekijken. Door ze in metaal te maken, zijn ze ook aan de binnenkant afgewerkt.
De huif zit er al op. Ik heb het styreen gedeelte er onder laten zitten om de stevigheid van het dak te bewaren.
Met de gordijnen er in. Rechts kan nog een gordijnkoord rond gekleefd worden.
Het plafond en delen van de achterkant hebben wel pinmarks. Aan die van het plafond is gewerkt, die van de achterkant sloeg ik over wegens waarschijnlijk niet te zien.
De bediening van de handrem en de versnellingspook zijn nog toegevoegd. Nu moest ik eerst aan de schilder gaan, want later zouden sommige zaken onbereikbaar worden.
Ik koos voor het interieur Khaki Drab van Tamiya en dit is ook meteen geschaduwd en gehighlight.
Nu de zeteltjes nog afplakken. Het werd een drukke avond... Na meerdere pogingen vond ik een kleurtje dat paste. Schaduwen heb ik pas gedaan nadat de masking al weggehaald is, hier valt dat niet op.
Nu dat dashboard nog kleuren.