Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 13:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
En dat voor een diesel :wink:

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
:lol: Daar heb je een puntje, Arjan! Hoe zit dat Steven? Brandstofleidingen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 15:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er was me elders ook al op gewezen, en zelf heb ik nooit een diesel gehad, dus daar ging het inderdaad de mist in. Het gaat hier dus om leidingen die van de brandstofpomp komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Heel mooi ding Steven, mooie lijnen. Valentijn ook mooie bak, ga je voor woestijn-omgeving of toch nog Engeland. De Valentine IV kan ook nog als arty-observatie in NW Europa.
Veel technisch succes nog even zeggen. Groetjes

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2022 0:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Anne, ik denk dat het Normandië wordt, want de versie met Mickey Mouse camouflage die ik wil doen, vermeldt Duinkerken november 1944.

Nu de motor gedetailleerd is, kan het frame aangepakt worden. De grootste klus daarbij zijn de vele bladveren die hier op zitten. Drie voor de ophanging van de assen en twee voor de trekhaken. De veren hebben telkens twee helften en die zijn wel goed gegoten maar toch blijft het meer werk dan veren uit een stuk, omdat je overal een kier hebt die dicht moet.

photo 555507

Het chassis is hier schoongemaakt en gelukkig had ik een klein stukje styreenplaat bij om wat holtes dicht te maken.

photo 555509

De twee kleine bladveren voor de haken vertonen een verschil, waarbij die aan de voorkant details mist achteraan de klembeugels. Ook zouden deze beugels geen ronde staafjes mogen zijn maar ze zouden een driehoekige doorsnede moeten hebben. Dit is op de foto uit het referentieboek te zien. Het eerste probleem besloot ik alvast op te lossen.

photo 555508

Dit zal je wel niet aan de voorkant te zien krijgen, maar de hoeken van de plaatjes zie je dan wel zitten. Waarom de achterste bladveer in de kit dit wel kreeg, is moeilijk te verklaren.

photo 555519

De versnellingsbak bestaat uit veel verschillende stukjes, die goed ineenpassen. Om een of andere reden biedt men de kans om de aandrijfas draaiend te houden.

photo 555518

Voor het omleggen van de sleepkabel aan de lier worden deze pulleys aan de achterkant vastgemaakt. Deze zijn dan weer niet met draaibare wieltjes.

photo 555512

photo 555513

Deze bladveren uit twee helften moesten minutieus met een vijl gelijkgeschuurd worden.

photo 555514

photo 555515

De knikarm voor de vooras zou je ook beweeglijk kunnen houden, maar de koppeling achteraan heeft teveel speling om die niet vast te kleven. Ik heb de stuuras uitgeboord zodat ik later kan sturen als het gewenst is.

photo 555516

photo 555517

De radiator gaat ook goed te plaatsen zijn. Het is wel moeilijk om dit chassis uit te lijnen zonder torsie, want er zijn nauwelijks dwarsliggers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2022 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
StevenVD schreef:
ik denk dat het Normandië wordt, want de versie met Mickey Mouse camouflage die ik wil doen, vermeldt Duinkerken november 1944.

Maar wat ga je dan met de Valentine doen dan? Canal Defense Light? Want de Valentine tank was toen al buiten gebruik gesteld op het westfront.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2022 2:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Huib: ik zie ook dat de Valentines die dan nog over waren, van het type XI waren met een andere koepel. Ik weet dat in Overloon nog een brugleggende Valentine staat. Het wordt dan wel lastig om nog Mickey Mouse te gaan. Misschien moet ik toch maar voor een eerder schema gaan. Ik heb nog andere kits liggen om dat uit te proberen.

photo 556198

Een van de differentiëlen is hier gebouwd. De cardanassen zijn realistisch gegoten maar je moet de kruiskoppeling zelf ineen puzzelen want er zijn geen paspinnen aan.

photo 556196

De winch wordt gebouwd, maar ik heb een spijtig mankement gevonden. Op deze foto zie je op de achtergrond een Scammell waar je van de linkerkant onder de carrosserie kijkt. Daar zijn duidelijk tanden van een groot kamwiel te zien. Op het model zijn die tanden veel te oppervlakkig gemaakt. Het is meer een wiel met ribbeltjes.

photo 556197

photo 556199

Ik vond dit plaatje en deze foto op het internet die tonen dat de tandwielvorm herkenbaar is en dat het om ongeveer 120 tanden gaat. Bovenaan het wiel ontbreken ook boutjes.

photo 556201

Ik wilde het wiel vervangen en ik vond in mijn grote tandwielcollectie wielen met een gelijkaardige diameter. Deze hadden echter maar rond de 80 tanden en die zijn dan weer merkbaar te groot.

photo 556200

Ik heb dan een kleiner wiel gevonden dat kleinere tanden had, die zouden moeten overeenstemmen met ongeveer het juiste aantal tanden. Alleen, wat kan je beginnen met een wiel dat te klein is om uit te winch te komen? Het antwoord is dat vooral het uitzicht belangrijk is. Op de eerste foto hadden jullie al gezien dat er van dit mechanisme niet bijster veel te zien is onder de carrosserie. Ik had dus niet de volledige diameter nodig. Het wiel dat ik hier vond, had de tanden op een verdikking staan, het is dan mogelijk om met een graveermes langs deze verdikking te snijden.

photo 556202

De kern wordt uit het wiel gesneden. Door een inkeping te zagen, kunnen we nu deze tanden openleggen.

photo 556203

Met deze lengte kan zo'n 3/4 van het wiel overspannen worden. Het achterste kwart kan je toch niet zien.

photo 556204

We zijn de Rubicon over en hebben een groot deel van de schors afgehaald met een nageltangetje.

photo 556205

De iets kleinere kern wordt terug gladgeschuurd.

photo 556206

De tanden worden nu over het grotere wiel gespannen en met secondelijm vastgezet. Nu zit het wiel er eindelijk uit als iets dat aangedreven kan worden door een ander wiel.

photo 556207

Dit zal van buitenaf te zien zijn. Gelukkig ziet dit er even regelmatig uit als het origineel.

photo 556208

Dan was het nog even zoeken naar het aandrijfwieltje, want ook dat had van die microtandjes gekregen. Dezelfde diameter vond ik niet meteen, maar nu er sprake as van inkepingen, mocht dit iets groter zijn.

photo 556209

Dit wiel was zeker acceptabel en paste in het andere, al zat er een as aan vastgegoten.

photo 556210

De lier is op zijn plaats gekleefd, al vond ik dit slecht aangegeven. Ik denk dat ik een paspin verloren was. Ook de aandrijfas van de lier is geplaatst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2022 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi werk met die tandwielen!

Over het camouflagepatroon: ik ben zelf altijd erg enthousiast over het S.S.C.2 (bruin) /S.S.C. 1A (donkerbruin) of S.S.C.14 (Zwart) schema dat in 1941 en 1942 in gebruik was.

Afbeelding

Maar een mooie woestijnversie met de Valentine in Caunter scheme is wat mij betreft ook niet te versmaden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 0:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog bedankt, Huib. Ik zal kiezen op het moment dat ik de trailer af heb, denk ik. Vandaag de toevoeging van het koppelstuk en het leer op de zeteltjes, waarvoor een wijnfles gestript is.

photo 557697

Niet zo gezellig geplaatste aanhechtingspunten voor de sprue.

photo 557698

Met een dremel kan dit nog snel geregeld worden.

photo 557699

Hier zal de lierkabel nog doorheen gehaald moeten worden.

photo 557700

Het folie is al zwart, handig om te schilderen later.

photo 557702

Dit plooien is andere koek, het moet goed passen in de cabine.

photo 557701

photo 557703

photo 557704

photo 557705


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2022 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooie techniek, om die kussens met tape te doen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement