Bedankt, Deef, daarom gaan we al even de kers op de taart plaatsen en de raket van SP Models assembleren.
De grote stukken zagen is niet zo moeilijk als bij de wielen. Je moet wel de aandacht houden bij de staartvlakken, want die staan vlak tegen het gietblok en je mag daar dus niet afwijken. Het lange stuk bleek ongeveer een halve millimeter scheef te staan, iets wat je niet opmerkt als je de raket niet tegen een lineaal aan legt. Een fijne gietnaad kan makkelijk verwijderd worden.
De raket wordt dan verlijmd met secondelijm. Door de ruwe zaagkant duurt het even voor die uithardt. Na twee keer proberen is hier de staart goed tegen het lichaam van de raket geplaatst. Er is niets voorzien om de stukken te centeren, dus het is wel opletten geblazen tijdens het lijmen.
Het project begint al heel wat plaats in te nemen.
De vinnen hebben een goede pasvorm, maar de laatste trap levert heel wat plamuurwerk op.
De kop heeft dezelfde diameter, dus hier is het wat minder werk. Maar ook hier geen indicatie hoe het op elkaar moet passen, zorg dus voor goede referentie.
De kleinste stukjes zijn voor de geleiders op de rail. Hopelijk past dit later, want die heb ik nog niet gebouwd.
Een paar foto's naast de truck.
Op deze foto's kan je de raket vergelijken met wat er in de kit meegeleverd is. Vooral de staartvlakken daarvan zijn een letdown, bij de spanwijdte komt er haast de helft bij. Maar ook de fijne details lonen de moeite, zoals de spanriemen rond het lichaam en de straalpijpjes die ook in de derde dimensie genietbaar zijn.
Het wordt nu wat moeilijker om de raket neer te zetten, ik heb een tijdelijk voetstuk voorzien.
Het plamuren is voorafgegaan door het inbrengen van plaatjes styreen die dan langs de romp doorgesneden worden.
Nu wordt de cabine verder uitgewerkt. Een detail dat ook met de set van Voyager niet in orde gaat komen, zijn de zonnekleppen. Om een duistere reden hebben ze er maar 2 van de 3 voorzien, die ze niet achter de raampjes maar achter de raamstijlen willen hangen. Logisch toch.
Ik heb mijn nieuwe freesmachine al eens uitgetest om te kijken of ik uit het materiaal van de niet gebruikte PE kisten zo'n klep kon frezen. Ik heb wel nog het primitieve klemgereedschap dat er bij de machine zat, er is een machineklem in bestelling maar het bleek toch haast onmogelijk om messingplaat vlak te klemmen en deze was al wat geplooid geraakt.
Resultaat van de eerste oefening, het is nog niet bruikbaar maar het is een ervaring voor later. Bij het uitdiepen is de vlakfrees er uiteindelijk doorheen gegaan.
Dan zijn we nog wat aan het schilderen gegaan, want anders blijven we over met 100 stukjes die nog niet aan elkaar geplakt kunnen worden.
Het is een glossy groene kleur van Gunze geworden, 319 als ik me niet vergis. Ik had geen 303 meer, maar dit heeft ook wel wat. Het gedeelte onder de PE vloer moet nog wat verweerd worden en de uitlaten al geschilderd, maar daardoor kan de vloer er al definitief op. Dat is nodig om straks te bekijken of de lanceerinstallatie er tegenaan past.