Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2022 23:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Deef, daarom gaan we al even de kers op de taart plaatsen en de raket van SP Models assembleren.

photo 551205

photo 551206

photo 551207

De grote stukken zagen is niet zo moeilijk als bij de wielen. Je moet wel de aandacht houden bij de staartvlakken, want die staan vlak tegen het gietblok en je mag daar dus niet afwijken. Het lange stuk bleek ongeveer een halve millimeter scheef te staan, iets wat je niet opmerkt als je de raket niet tegen een lineaal aan legt. Een fijne gietnaad kan makkelijk verwijderd worden.

photo 551208

De raket wordt dan verlijmd met secondelijm. Door de ruwe zaagkant duurt het even voor die uithardt. Na twee keer proberen is hier de staart goed tegen het lichaam van de raket geplaatst. Er is niets voorzien om de stukken te centeren, dus het is wel opletten geblazen tijdens het lijmen.

photo 551209

Het project begint al heel wat plaats in te nemen.

photo 551210

De vinnen hebben een goede pasvorm, maar de laatste trap levert heel wat plamuurwerk op.

photo 551211

De kop heeft dezelfde diameter, dus hier is het wat minder werk. Maar ook hier geen indicatie hoe het op elkaar moet passen, zorg dus voor goede referentie.

photo 551212

De kleinste stukjes zijn voor de geleiders op de rail. Hopelijk past dit later, want die heb ik nog niet gebouwd.

photo 551215

photo 551213

Een paar foto's naast de truck.

photo 551214

photo 551216

photo 551220

photo 551221

photo 551218

Op deze foto's kan je de raket vergelijken met wat er in de kit meegeleverd is. Vooral de staartvlakken daarvan zijn een letdown, bij de spanwijdte komt er haast de helft bij. Maar ook de fijne details lonen de moeite, zoals de spanriemen rond het lichaam en de straalpijpjes die ook in de derde dimensie genietbaar zijn.

photo 551219

Het wordt nu wat moeilijker om de raket neer te zetten, ik heb een tijdelijk voetstuk voorzien.

photo 551224

photo 551222

Het plamuren is voorafgegaan door het inbrengen van plaatjes styreen die dan langs de romp doorgesneden worden.

photo 551223

Nu wordt de cabine verder uitgewerkt. Een detail dat ook met de set van Voyager niet in orde gaat komen, zijn de zonnekleppen. Om een duistere reden hebben ze er maar 2 van de 3 voorzien, die ze niet achter de raampjes maar achter de raamstijlen willen hangen. Logisch toch.

photo 551225

Ik heb mijn nieuwe freesmachine al eens uitgetest om te kijken of ik uit het materiaal van de niet gebruikte PE kisten zo'n klep kon frezen. Ik heb wel nog het primitieve klemgereedschap dat er bij de machine zat, er is een machineklem in bestelling maar het bleek toch haast onmogelijk om messingplaat vlak te klemmen en deze was al wat geplooid geraakt.

photo 551226

Resultaat van de eerste oefening, het is nog niet bruikbaar maar het is een ervaring voor later. Bij het uitdiepen is de vlakfrees er uiteindelijk doorheen gegaan.

photo 551227

Dan zijn we nog wat aan het schilderen gegaan, want anders blijven we over met 100 stukjes die nog niet aan elkaar geplakt kunnen worden.

photo 551228

photo 551229

Het is een glossy groene kleur van Gunze geworden, 319 als ik me niet vergis. Ik had geen 303 meer, maar dit heeft ook wel wat. Het gedeelte onder de PE vloer moet nog wat verweerd worden en de uitlaten al geschilderd, maar daardoor kan de vloer er al definitief op. Dat is nodig om straks te bekijken of de lanceerinstallatie er tegenaan past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2022 13:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooi werk hoor. Erg mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2022 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hoe gaaf ik dit soort voertuigen ook vind, ik heb er zelf gewoon niet de ruimte voor, wat een apparaat.. Zoals gewoonlijk ziet alles er heel goed uit Steven, ook alle add-ons halen het geheel mooi omhoog. Het valt me wel op dat dit ding een compleet gebrek aan ophanging heeft, het zal vast iets met stabiliteit voor de raket te maken hebben maar ik moet er niet aan denken om hiermee off-road te gaan...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2022 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi werk Steven. Het wordt wel een heel gevaarte zo.

Dunne messingplaat kun je ook met dubbelzijdig tape op een vlak stuk hout plakken ok het te frezen. Dan hoef je alleen het hout maar op te spannen en dat zal een stuk makkelijker gaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jan, 2022 2:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties en de tips. Ik heb nog niet verder geprobeerd om het stukje te dupliceren. Het rijden off-road wordt vooral gefaciliteerd door de ballonbanden, die je in sommige filmpjes tientallen centimeters ziet indeuken rond hindernissen. Maar bij een helling dendert het chassis als een hark naar beneden.

photo 551756

Het glaswerk voor dit model kan volledig gebruikt worden zonder overscale te lijken qua dikte.

photo 551757

De achterste raampjes zijn wel iets te groot voor de holte waar ze in moeten, maar omdat ze die afdekken, moeten ze niet aangepast worden.

photo 551758

Na dit werkje kon de volledige cabine in- en uitwendig gemaskeerd worden. De masking zit er namelijk in tweevoud bij. In de handleiding wordt er wel steevast over een "mast" gesproken.

photo 551759

Bij Trumpeter hebben ze wel werk gemaakt van deze radiatoren. Het enige dat er niet op zit, zijn de riemen. Het PE maakt deze structuur ook nodeloos fragiel.

photo 551760

De radiatoren worden onder de motorkap gekleefd, maar die blijft nog los om aan de motoren te werken.

photo 551761

De bovenkant komt onder het PE te zitten, maar je moet wel goed oppassen bij het weghalen van de plastic slotjes zodat je niet de omliggende details verknoeit.

photo 551762

De radiatoren zijn al in Gunmetal Grey gezet, met een zwarte wash er over.

photo 551763

Zo konden ze dichtgelijmd worden. Ik kon kiezen tussen de roosters van de kit, waar bijna de helft te weinig mazen in zitten, of die van Voyager, die niet in diamantpatroon geëtst zijn. Ik heb nog wel diamantplaat, maar daar is ook de maaswijdte te groot. Dan maar die van Voyager, die toch erg fijn is.

photo 551766

photo 551765

photo 551764

Op deze motorkap is al veel PE te zien, maar er moeten nog altijd tools en brandblussers toegevoegd worden. De drie plastic luchtkleppen zijn moeilijk om schoon te maken voor het PE, de klep zit er aan vastgegoten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 1:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had al veel resin gezaagd bij het voorbereiden van de stukjes van de wielen, maar er moest helaas een correctie gebeuren waarbij een dun schijfje extra van de naaf gezaagd moest worden. Dit was maar 1 millimeter, dus nauwelijks genoeg om de zaag vast te zetten.

photo 552817

Links zie je een wiel waar dit nog niet verwijderd is, rechts is dat wel het geval. De naaf zit daar beter.

photo 552816

Op een andere foto zie je nog een belangrijk detail bij het assembleren van de wielen, er zit een pijl voor de rijrichting aan elke zijde van het wiel. Je moet dus goed in de gaten houden aan welke kant je de naaf gaat zetten, er moeten er vier van elke soort zijn.

photo 552815

Na een enigszins pijnlijke zaagronde lagen de wielen uiteindelijk definitief geassembleerd op de tafel. Het op voorhand schilderen was dus vooral noodzakelijk om tot bij de wielbouten te geraken. het was bij enkele wielen wel nodig om wat ruimte tussen de velg en de band op te vullen met secondelijm.

photo 552818

Ik ga waarschijnlijk ook geen gebruik maken van de twee resin anti-slip-hoepels die op de voorste wielen komen. Ten eerste zijn deze ook verkeerd gezaagd, want je moet de bodem van de schijf wegzagen en deze zien er veel kwetsbaarder uit. Maar ook is te zien op de referentiefoto's dat deze hoepels hol moeten zijn vanbinnen, er is een ring op de buitenkant gelast. Dit is niet het geval bij de resinstukken. Ik beschik wel over Voyager PE om deze hoepels van te plooien en daar kan ik dan een ringetje uit ijzerdraad tegen kleven.

photo 552819


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Wat een ongelofelijk veel werk. Maar het word er wel heel mooi van. Ben zeer benieuwd hoe deze er straks uit ziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 feb, 2022 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Ik ook, wat een werk weer.

Lekker ook dat gepruts met het photoetch, zo mooi allemaal.

Succes verder, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 feb, 2022 18:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt om te blijven volgen. Nu gaan we een toestel maken om een spanbandje rond een kernraket te plooien, want zo wordt het toch in het boek omschreven.

photo 553677

Bovenaan zien je een paar banden zitten, blijkbaar moet je dit ding een paar graden gedraaid neerzetten of het past niet op het PE. Dan zijn er de gereedschapskoffers, met slotjes die je desnoods werkend zou kunnen maken maar dat maakt de bevestiging er allemaal niet makkelijker op. Die zwengel zat er eerst in plastic op, je kan die helemaal vervangen.

photo 553676

De stukken die op de wielkasten moeten aansluiten.

photo 553678

Deze koffertjes, waarvan het onderstel helemaal uit aparte profieltjes aangemaakt moet worden. Nergens afwijken van het kitonderdeel, want dan past het niet meer op het model. Ik heb de koffertjes er toch drie keer opnieuw moeten afhalen.

photo 553679

Ik heb wel ergens de PE-profielen moeten opensnijden om dit juist te kunnen monteren.

photo 553680

Hier zat het ding toch eindelijk juist ineen, en je ziet ook dat die bandenspanner er inderdaad wat gedraaid boven op staat.

photo 553681

Het past nog redelijk ook, misschien moet ik er nog eens wat in knijpen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 23:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor het laden van een nieuwe raket beschikt de truck over een hydraulische kraan. Die staat op een verstevigde draaikrans achter de derde as links.

photo 553908

Hier heb ik er een plaatje met Mengboutjes bijgehaald. Zoals je op de foto ziet, is de draaikrans geassembleerd met stevige bouten. Er zijn op het model wel boutkopjes gegoten, maar die zouden aan de bovenkant een stuk boven de moeren moeten uitsteken. Ook zijn de flenzen en de steunribben te zwaar aangezet.

photo 553907

Hier zijn de steunribben weggeschuurd nadat ze aan de onderzijde gemarkeerd waren. De boutjes zijn al vervangen aan de andere zijde. Als de ribben weg zijn, worden op deze plaats insnijdingen gemaakt.

photo 553909

De insnijdingen worden opgevuld met 0,25mm dikke styreenstrookjes.

photo 553910

Hier zijn ook de boutkoppen teruggeplaatst. Hier zie je dat de ribben nu veel meer op de foto lijken.

photo 553906

Voor de hydraulische koppelingen van de kraan kreeg ik van Trumpeter nu de nodige ventielen die in hun atoomkanon nog ontbraken. Maar ook deze stukjes zijn gedeeltelijk onbruikbaar. In vooraanzicht zien ze er prima uit, maar de zeskanten zijn in zijaanzicht maar half zo breed. De reden hiervoor is niet duidelijk, want de andere delen van het koppelstuk hebben wel een ronde doorsnede.

photo 553911

Op het Meng-plaatje heb je geen tussenmaat tussen 1 en 1,4mm diameter, dus heb ik iets te zware bouten moeten gebruiken. Hier zullen later leidingen in metaaldraad naartoe geleid worden.

photo 553912

De zuiger voor de kraanarm is toegevoegd, dit blijft beweegbaar.

photo 553913

De kraanarm is in twee helften meegeleverd, met als resultaat een opvallende lijmnaad. Helaas kan je deze moeilijk bereiken omdat ze evenwijdig loopt aan twee lasnaden die op de arm lopen. Ik heb hiervoor mijn eerste test met Mr. Surfacer gedaan, maar dit is voor de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement