Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 16:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
Hi Allemaal,

Bij toeval kwam ik op deze site en na een paar weken van enthousiaste bouw verslagen gelezen te hebben begon ook bij mij het bouwvirus weer toe te slaan. Het is bijna twintig jaar geleden denk ik sinds ik mijn laatste project afrondde en er is in de tussenliggende tijd een hele hoop veranderd.

Op zolder kwam ik wat gereedschappen tegen die ik daar lang geleden had opgeslagen en kwam erachter dat ik wel het een en ander miste en dat de verf de houdbaarheidsdatum ruim had overschreden. Dus vol goede moet naar de lokale modelbouw winkel en het hoognodige gekocht. Ik wist nog uit het verleden dat, als je jezelf laat gaan in zo'n winkel, een en ander behoorlijk in de papieren kan gaan lopen dus ik heb me zoveel mogelijk ingehouden.

Om te beginnen wil ik het voor mezelf niet te moeilijk maken en zoveel mogelijk technieken gaan uitproberen zodat volgende projecten misschien wat gemakkelijker verlopen. Ik moet er echt weer inkomen en wil meteen gaar experimenteren met het bouwen van diorama's. Iets dat ik nog niet eerder heb gedaan.

In de winkel viel mijn oog op een AAV-7A1 van het USMC van het merk Dragon in schaal 1/72. Op de doos staat Mogadishu 1993 maar ik wil het model gaan maken in de stijl van Operatie Desert Storm van 1991.

Eerst wat research en dan aan de gang.

Ik heb er zin in :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
Een stukje research;

Het Assault Amphibious Vehicle (AAV) en de officiële aanduiding van het voertuig is AAVP-7A1. Voorheen bekend als Landing Vehicle, Tracked, Personnel-7, afgekort LVTP-7. Het is een volledig gevolgd amfibisch landingsvoertuig vervaardigd door US Combat Systems (voorheen door United Defense, een voormalige divisie van FMC Corporation.

De AAV-P7/A1 is het huidige amfibische troepentransportvoertuig van het United States Marine Corps. Het wordt gebruikt door US Marine Corps Assault Amphibian Battalions om de oppervlakte-aanvalselementen van de landingsmacht en hun uitrusting in één enkele lift te landen van aanvalsschepen tijdens amfibische operaties te vervoeren. Verder word het voertuig gebruikt om gevechtsondersteuning te leveren tijdens de operaties aan de wal. Mariniers noemen ze "amtracs", een verkorting van hun oorspronkelijke benaming, "amfibische tractor".

Twintig in de VS gebouwde LVTP-7's werden door Argentinië gebruikt tijdens de invasie van de Falklandeilanden in 1982 en ze keerden allemaal terug naar het Argentijnse vasteland voordat de oorlog eindigde.

Van 1982 tot 1984 werden LVTP-7's ingezet met Amerikaanse mariniers als onderdeel van de multinationale vredesmacht in Beiroet, Libanon. Toen mariniers steeds meer betrokken raakten bij vijandelijkheden, liepen verschillende voertuigen lichte schade op door granaatscherven en vuur van kleine wapens.

Op 25 oktober 1983 voerden US Marine LVTP-7's een zeer succesvolle amfibische landing uit op het eiland Grenada als onderdeel van Operatie Urgent Fury .

Het werd intensief gebruikt in de Golfoorlog van 1991 en Operatie Restore Hope .

Na de invasie van Irak in 2003 werden AAV-7A1's bekritiseerd omdat ze de bemanning en passagiers een slechte bescherming boden in vergelijking met andere voertuigen, zoals de M2 Bradley. Acht werden uitgeschakeld of vernietigd tijdens de Slag om Nasiriyah , waar ze te maken kregen met RPG-, mortier-, tank- en artillerievuur. Minstens één voertuig werd verwoest door brand van vriendelijke A-10 Warthog- vliegtuigen.

photo 541281
photo 541280

Dit is het model dat ik wil gaan bouwen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
Het model:

photo 541285
photo 541283
Het body en onderstel blijken van metaal. dat word misschien nog wel een uitdaging maar de details zien er wel mooi en scherp uit.

photo 541284
photo 541286
photo 541287
photo 541288
photo 541289
De rest van de onderdelen. op het eerste gezicht niet echt ingewikkeld alleen heb ik inmiddels wel begrepen dat de rubberen rupsbanden of dropveters, niet de meest ideale zijn om mee te werken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2021 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Hallo Leen,
Welkom op de site, leuk om weer een nieuwe bouwer onder ons te hebben. Gaaf onderwerp, ga dit zeker volgen.
Succes met de bouw :brouw:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 15:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Welkom!

Een leuk onderwerp heb je uitgekozen, qua schaal en thema precies wat ik ook interessant vind.

Succes met de bouw!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze... Niet moeders mooiste qua uitzicht, maar ...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
Hoi,

Hartelijk dank voor de reacties.
De eerste stappen zijn gezet en ben er meteen weer achter gekomen hoe klein schaal 1/72 eigenlijk is.

photo 541576
photo 541580
photo 541581

Begonnen met de wielen. Na het verwijderen van de oneffenheden zijn ze met een beetje lijm aan elkaar gezet. er zitten in de kit rubber ringetjes die in de beide helfden van de loopwielen moeten worden geplaatst en ervoor zorgen dat deze zonder gebruik van lijm op de romp van het voertuig kunnen worden bevestigd.

photo 541583

Ook een klein begin gemaakt met de romp.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 12:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
photo 541584

Met een kleine aanvulling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Ha! Altijd al een leuk speciaal voer/vaar-tuig zo'n AAV
Staat ook ergens op mijn wishlist om te bouwen, maar dan 1/35.

Hopelijk staat er op de laatste foto de schaalverdeling in inches, anders is het maar een héél klein modelleke :mrgreen:

Anyway
Veel succes ermee

groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 mei, 2023 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
Door allerlei omstandigheden heeft het best wel even geduurd voor ik weer aan het bouwen kon slaan. Inmiddels weer langzaamaan begonnen met de AAV. Na de loopwielen ben ik begonnen met het bewerken van de elastische rupsbanden (door sommige ook wel dropveters genoemd). Toen ik nog een kleine jongen was dacht ik dat het niet mogelijk was om deze dingen van een andere, meer sprekende kleur te voorzien, maar inmiddels weet ik wel iets beter. In elk geval heb ik een poging gedaan....

photo 581042

photo 581043

photo 581044

photo 581040

Er moet nog verweerd en gedrybrushed worden, maar het begin is er


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement