Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 mei, 2012 15:24 pm
Berichten: 196
MarChant schreef:
Tja....je hebt natuurlijk een prachtige tank neergezet, maar gezien de opzet van deze groepsbouw toch weer even wat historische correctheidskritiek:

  • De camo van de meeste tanks van s. SS-Pz. Abt. 501, waaronder ook 204, was "hard edge" en niet "soft edge"
  • Ik mis nog het embleem van het 1. SS-Panzerkorps op zowel voor- als achterzijde
  • op foto's van 204 is te zien dat de achterspatborden afwezig zijn

Ik weet het, mijn versie van 204 is ongetwijfeld ook niet volledig historisch correct, maar bovenstaande punten zijn toch wel erg in het oog springende kenmerken die na het raadplegen van wat referenties makkelijk onderkend en op je model weergegeven hadden kunnen worden.
Zie o.a.:


Nou dan heeft Tamiya het ook niet goed.Decals voor embleem zitten er niet bij en staan ook niet op de boxart illustratie.
Afbeelding
Dus ja


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Je moet er ook nooit van uitgaan dat de fabrikant zijn research 100% correct heeft uitgevoerd. Als dat wel zo is, is dat mooi meegenomen maar dat is eerder uitzondering dan regel. Nooit blind afgaan op de boxart en/of de verf- en decalinstructies als je enigzins historische correctheid wil nastreven. Dan is zelf wat research doen onmisbaar!

Dus nogmaals, je hebt een prachtige tank recht uit de doos gebouwd, maar in de context va n deze groepsbouw vind ik dat je wel iets hebt laten liggen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 17:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 mei, 2012 15:24 pm
Berichten: 196
Dus ieder voertuig in deze groepsbouw is dus historisch correct?Wie weet zaten de achterspatborden er nog wel aan voor dat de 204 uiteindelijk werd uitgeschakeld.Ruig terein daar hoor.Maar ik ga er geen woorden meer aan verspillen.Ben van de boxart uitegaan en natuurlijk een beetje van mezelf.Is mijn eerste tank op deze schaal en ook het gebruik van airbrush.Dus ja dan is de camo ook iets anders.Ik ben tevreden en ga nog wat kleine dingen veranderen en aanpassen.En ja die decals had ik er graag opgedaan maar als ze er niet bij zitten houd het op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Nog één keertje dan: nee, ongetwijfeld is niet elk voertuig uit deze groepsbouw een exacte kopie van het echte voertuig, maar de makers hebben wél enig research gedaan én hun gebruikte kits daarop aangepast, om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen.

Oorspronkelijk was je van plan, de 332 na te bouwen. Toen ik je erop wees, dat deze geen ambush-camo had, koos je ervoor om de 204 te gaan bouwen. Pelle wees je er nog op, dat je de 332 best had kunnen afmaken zónder ambush-camo, maar dat heb je niet gedaan. En passant kies je er eigenwijs ook nog voor om krik en blok aan te brengen, terwijl een ander je aangeeft dat deze tijdens het Ardennenoffensief niet meer aanwezig waren op de tanks.
Ondertussen heb ik nog aangegeven dat de 204 wél voorzien was van het embleem van het 1. SS-Panzerkorps en de 332 niet. Dat had voor jou nog een overweging kunnen zijn om tóch de 332 te bouwen, omdat je niet beschikte over de juiste decals. Als je de 332 had gebouwd, had je de werkelijkheid nog prima tot een acceptabel niveau kunnen benaderen. Goed, wat die spatborden betreft, zou je gelijk kunnen hebben. Ook wat betreft het de camo is het jouw keuze geweest om deze te spuiten en dat is je goed recht, al had je er gezien de strekking van deze groepsbouw beter voor kunnen kiezen deze óf scherp af te plakken óf met de kwast aan te brengen. Nu je er desondanks voor hebt gekozen de 204 te bouwen, met de door mij aangegeven zichtbare afwijkingen, vind ik persoonlijk niet dat je eindresultaat zich voor deze groepsbouw kwalificeert.

Als ik mezelf als voorbeeld neem, ik bouw ook de 204. De bouwdoos die ik daarvoor heb gebruikt, een oude ESCI, heeft ook niet de juiste decals. Ik heb dus zowel de cijfers 204 als het embleem van het 1. SS-Panzerkorps ergens anders vandaan moeten halen. Ook voor de camo heb ik gebruik moeten maken van referenties, omdat ESCI dit kleurenschema niet als optie in de instructies heeft. Goed, de tank lijkt ongetwijfeld niet exact op de echte, maar ik heb wel de nodige moeite gedaan om zoveel mogelijk uiterlijke kenmerken (hard edge camo, korps-embleem) terug te laten komen.

Jij bouwt gewoon een tank recht uit de doos, wetende dat deze niet geheel overeenkomt met de echte tank, maar daar trek je je vervolgens niets van aan. Nee, als je écht volgens de geest van deze groepsbouw zou bouwen, zou je op zijn minst nog moeite doen om de juiste decals te verkrijgen. De rest (spatborden, camo, krik en blok) laten we dan maar onder de noemer artistieke vrijheid vallen.

Gewoon mijn €0,02....

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 21:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Anders overdrijf je even Marchant....

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Heren, laten we dit niet te groot maken en laten we er al helemaal geen verhitte discussie over beginnen. Ik vind het jammer dat AngeloWeber zich niet volledig aan de historische juistheid houd, maar aan de andere kant is het geen misdaad. Hij heeft gewoon een tank gemaakt die naar zijn smaak best in de Ardennen rondgereden zou kunnen hebben, en als iemand anders daar een andere mening over heeft kan hij dat rustig zeggen, maar hij hoeft niet meteen zijn gelijk willen halen. De een ziet ergens anders tegenaan dan de ander; ik denk dat hier niet veel aan veranderd kan worden. En AngeloWeber heeft zijn tank al bijna af dus van eventuele decals toevoegen is geen sprake meer, want dan zou hij de helft weer overnieuw moeten doen.
Ik waardeer het van MarChant dat hij zo veel onderzoek doet voor een medebrouwer en ik begrijp zijn verontwaardiging, maar hij hoeft die niet te uiten.

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2012 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
pelle[= schreef:
Dan zal ik me ook even moeten mengen...

Het is inderdaad de bedoeling dat je, anders als bij het normale militaire voertuigen topic, hier echt referenties gaat gebruiken en de geschiedenis zo goed mogelijk gaat herbouwen. Het is niets voor niets een groepsbouw met een onderwerp.
Als je dit niet wilt doen en gewoon een tank wilt maken naar jouw eigen smaak met je eigen kleuren, dan hoort je verslag hier niet thuis en moet je aan een mod vragen of hij/zij je topic wilt verplaatsen naar "Brouwverslagen Militaire Voertuigen".


Enigzins anders dan je nu zegt, maar goed, het is jouw feestje. Ik blijf het jammer vinden, vooral omdat AngeloWeber er diverse malen op is gewezen, maar goed, je geeft nu aan dat het wel ok is, dus hou ik er over op.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2012 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 mei, 2012 15:24 pm
Berichten: 196
Gelukkig maar.Moet wel leuk blijven.Maar we gaan gewoon weer verder.Vamiddag nog even de spare tracks opnieuw doen op advies van Pelle en de tracks een beetje drybrushen met metalic.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2012 9:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
AngeloWeber maakt geen tank naar zijn eigen smaak en eigen kleuren; hij heeft wel degelijk referenties gebruikt (de boxart) en hij dacht dat het zo wel klopte. Als dat achteraf niet helemaal zo blijkt te zijn is dat jammer, maar er kan natuurlijk niets meer aan veranderd worden en hij heeft zijn best gedaan om hier een Ardennenmodel neer te zetten. Dat vind ik genoeg. Hij wist toch niet dat de boxart niet 100% klopte? Laten we dus maar zeggen dat dit aan de referenties lag en niet aan de brouwer. :wink:

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2012 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 mei, 2012 15:24 pm
Berichten: 196
tnx Pelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement